Viser resultater 1 til 3 af 3

Emner: Statistik i fodbold

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    2,361

    Statistik i fodbold

    Halløjsa,

    PT er vi, nok, ikke særlig langt i statistik revolutionen i Danmark. Tilgengæld er der fart over feltet i England og mange andre lande. Det er stadig ikke data der er tilgængelig for almindelig fans, men det kan ikke vare lang tid før det kommer. Man kan allerede købe sig til stats fra England via en optasports.com konto. Jeg ved ikke om der findes den samme slags statistik på Superligaen. I gamle dage, så man nogen gange stats i aviserne i nogen head-to-head oversigter, men hvem der står for regelmæssig indsamling af data DK ved jeg ikke.

    En meget fin artikel om stats og dens udbredelse i England:
    http://www.ft.com/cms/s/2/9471db52-9...#axzz1SRJPOKgn

    Det bliver dejligt når debatterne ang fodboldspillere bliver et mere nuanceret billede.

    Cheers
    Death by football!

  2. De følgende 2 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Dec 2004
    Indlæg
    732

    Re: Statistik i fodbold

    Jeg gad VIRKELIG godt vide i hvor høj grad CV bruger statistisk data på denne måde når han finder spillere til klubben. Med Ulrik Laursen i mente er det nok ikke synderligt sandsynligt. Jeg gad godt se nogle stats på hhv. Claudemir, Grindheim, Kvist og TK f.eks.

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Re: Statistik i fodbold

    Absolut fin, hvorfor jeg også smed den i denne tråd.

    Men lidt mere læsning, hvis man vil forstå brugen af statistik i mere dynamiske sportsgrene kan starte med 'the no-stats all-star' om basketspilleren Shane Battier, der var/er en af de allerbedste spillere på sin position, men ikke optræder blandt de bedste, når man kigger på normale statistikker. Mange af de problemer der beskrives i den artikel, kan direkte overføres til fodbold.

    Dernæst kan man fortsætte med Soccermetrics (tidligere nævnt her) og disse to indlæg: Moneyball and soccer og Moneyball and soccer: two years later, der på fin vis beskriver muligheder og begrænsninger.

    Apropos, er en af de ting som begge artikler peger på, værdien af at data er offentligt tilgængelige, frem for at noget klubber kan betale (dyrt) for. I USA var udviklingen af feltet eksempelvis fremmet af glade amatører som Voros McCracken, der nu beskæftiger sig med fodbold.
    Sidst redigeret af Mads740 : 18.07.11 kl. 21:39
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  5. De følgende 4 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 23
    Sidste Meddelelse: 23.04.06, 10:26
  2. Fodbold statistik (arkiv)
    By joe in forum Bazar
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 05.01.04, 23:11
  3. Frisparks Statistik
    By phdfodbold in forum De korte linier
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 29.08.03, 11:21
  4. Todi - statistik
    By nitram1999 in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 16.01.03, 01:28

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •