DE ER IKKE SULTNE NOKELITEMILJØET MANGLER: Spillerne tænker for meget på deres frisure og mangler viljen til at gøre sig selv bedre, mener Niels-Chr. Holmstrøm

af troels christensen

Han var selv lidt af en kampvogn som aktiv, og det skinner igennem, når han som sportsdirektør skal bedømme nutidens danske klubspillere.

Momentane overvejelser om at trækker i den semi-diplomatiske håndbremse viftes væk, og Niels-Chr. Holmstrøms dom er klar: De er generelt for forkælede og mangler viljen til at bringe sig selv de afgørende skridt videre.

- Nøgleordet er at skabe et elitemiljø omkring dit hold. Men dagens hjemlige spillere er ikke eliteidrætsudøvere. De er et produkt -en af de første generationer -af det unge erhverv, som professionel fodbold stadig er herhjemme.

SULTEN MANGLER


- Når en roer får en fridag eller en uges ekstra ferie, siger han: ´Dejligt, så kan jeg træne tre gange i dag´. Fodboldspillerne snupper en ekstra uge på Mallorca.

- Mange af de største talenter får lov at sjuske til træning, og når jeg ser ungdomslandsholdet spille, så slår det mig, at mange af dem er meget fokuserede på deres frisurer eller italienske hårbånd.

- Et eller andet sted har de det for godt. De er ikke sultne nok. Du er altså nødt til at være fanatisk og dedikeret, hvis du vil være en ægte professionel og udvikle dig. Og en ting er sikker i sportens verden: Er der ikke kvalitet i det, du laver, så bliver det afsløret.

- Du kan kun indøve detaljer som for eksempel førsteberøringer ved at repetere, men danske spillere forventer at blive underholdt, når de møder på arbejde.

- Som ledere har vi måske været for dårlige til at skabe det rigtige træningsmiljø og stille de nødvendige krav. Men får du skabt de optimale rammer, så spillerne kun skal tænke på at træne og spille kamp, så kan du godt blive lidt ked af det, når du føler, at klubbens anstrengelser ikke bliver modsvaret af respekt for håndværket.

ANARKI ER KRYDDERIET
- Desværre må jeg sige, at ærgerrigheden og viljen til at investere en lille smule mere ikke altid er til stede, siger Holmstrøm, som dog også fremhæver, at der skal være ´en dansk balance´ i tingene:

- Selvfølgelig lever vi også af individualisme, selvstændighed og ja, anarki i dansk fodbold. Det er jo krydderiet. Men det kan altså ikke nytte noget, at en nyoprykket yngling skal fortælle en rutineret træner, hvordan tingene skal køre.

VI TAGER FOR LET PÅ TINGENE


Han kalder selv FCK´s 0-5 nederlag til Gorica ´håbløst og helt uacceptabelt´ og erklærer, at de senere års europæiske exits ´ikke har været noget at skrive hjem om´.

Et kuriøst faktum er, at FCK har gjort det langt bedre på de europæiske udebaner (Glasgow, Amsterdam, Dortmund) end hjemme i Parken, hvor meget er blevet smidt. En ganske ueuropæisk foreteelse:

- Det hænger også sammen med det nationale. I ligaen er ingen hold så dårlige, at du ikke er nødt til at investere det nødvendige, så modstanderen føler, at han er oppe mod en overmagt.

- Vores spillere forfalder indimellem til at tage for let på tingene -både individuelt og kollektivt. ´Hvis ikke jeg tackler, så gør ham bagved det nok´. Vi spiller ikke altid med den rette professionelle indstilling i Parken, og det nationale smitter af internationalt.

- Vi er efterhånden blevet iskolde over for at spille for mange tusinde på udebane, men i Parken skal vi arbejde med at være anderledes mentalt gearede og parate.

[email protected]