Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 22

Emner: DBU godkender racisme på danske stadions

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    885

    DBU godkender racisme på danske stadions

    Snippet fra Politiken idag:

    "DBU's generalsekretær, Jim Stjerne Hansen, har de seneste dage i Politiken hævdet, at der ikke er et racismeproblem i dansk fodbold. Nu advarer generalsekretæren fodboldverdenen mod at gå i panik.

    »Der har altid været tilråb i forbindelse med fodbold, og selv om de ikke alle er lige sympatiske, er det de samme mennesker, som er med til at skabe den fantastiske stemning på eksempelvis Brøndby Stadion og i Parken«, sagde Jim Stjerne Hansen i Politiken."

    »I Danmark er det meget få mennesker, som står bag de få tilfælde, vi har. Og jeg mener faktisk, at de får alt for meget opmærksomhed ud af det her. Jeg har netop fået en kollega hjem fra Real Madrid, som kunne fortælle, at Sky Sport (engelsk tv-station, red.) har været dernede i forbindelse med Champions League-kampen tirsdag aften for at lave et indslag om racisme, og jeg har næsten den opfattelse, at de selv satte nogle tilråb i gang«, siger Jim Stjerne Hansen.

    http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=346593



    Flot DBU!!! Det skal nok være med til at stoppe den spirende racisme og den indre svinehund.

    Både de indvolverede spillere og os tilskuere, der synes, det er noget svineri, at den slags foregår, er åbenbart helt forkert på den. Faktisk antyder Jim Stjerne, at det er pressen, der skaber de racistiske tilråb på stadioner i ind og udland.

    ....og vi har jo utallige eksempler på gennem historien, at det er meget bedre at fortie ting frem for at debattere og få svineriet ud i det åbne.

    Jesus f...... Christ - vågn dog op DBU I lever sq på alle måder i fortiden.
    Sidst redigeret af shs : 25.11.04 kl. 10:01

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    2,703

    Vedr: DBU godkender racisme på danske stadions

    ›Flot DBU!!! Det skal nok være med til at stoppe den spirende
    ›racisme og den indre svinehund.

    ›Både de indvolverede spillere og os tilskuere, der synes, det er
    ›noget svineri, at den slags foregår, er åbenbart helt forkert på
    ›den. Faktisk antyder Jim Stjerne, at det er pressen, der skaber
    ›racismen på stadioner i ind og udland.

    ›....og vi har jo utallige eksempler på gennem historien, at det
    ›er meget bedre at fortie ting frem for at debattere og få
    ›svineriet ud i det åbne.

    ›Jesus f...... Christ - vågn dog op DBU I lever sq på alle måder i fortiden.

    Enig, det er noget af det dummeste han overhovedet kunne sige. Saadan en gang idioti at komme med. DBU skal naturligvis tage afstand fra rasistiske yttringer uanset om det er paa eller udenfor et stadion. Det er ikke umuligt at nogle medier körer historierne lidt haardt men det er helt ligegyldigt. DER SKAL TAGES AFSTAND.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    2,164

    Vedr: DBU godkender racisme på danske stadions

    Burde UBETINGET koste JSH jobbet!
    Time flies like an arrow - fruit flies like a banana

    Landslollet burde ved førstkommende lejlighed
    kollektivt have moonet emiren af (røv)Qatar


    Jeg håber, at en af landsholdets bedste spillere i 2034 har taget navneforandring til Khashoggi


  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,757

    Vedr: DBU godkender racisme på danske stadions

    ›Snippet fra Politiken idag:

    ›"DBU's generalsekretær, Jim Stjerne Hansen, har de seneste
    ›dage i Politiken hævdet, at der ikke er et racismeproblem i dansk
    ›fodbold. Nu advarer generalsekretæren fodboldverdenen mod at gå i
    ›panik.

    ›»Der har altid været tilråb i forbindelse med fodbold, og selv om
    ›de ikke alle er lige sympatiske, er det de samme mennesker, som
    ›er med til at skabe den fantastiske stemning på eksempelvis
    ›Brøndby Stadion og i Parken«, sagde Jim Stjerne Hansen i
    ›Politiken."

    ›»I Danmark er det meget få mennesker, som står bag de få
    ›tilfælde, vi har. Og jeg mener faktisk, at de får alt for meget
    ›opmærksomhed ud af det her. Jeg har netop fået en kollega hjem
    ›fra Real Madrid, som kunne fortælle, at Sky Sport (engelsk
    ›tv-station, red.) har været dernede i forbindelse med Champions
    ›League-kampen tirsdag aften for at lave et indslag om racisme, og
    ›jeg har næsten den opfattelse, at de selv satte nogle tilråb i
    ›gang«, siger Jim Stjerne Hansen.

    http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=346593



    ›Flot DBU!!! Det skal nok være med til at stoppe den spirende
    ›racisme og den indre svinehund.

    ›Både de indvolverede spillere og os tilskuere, der synes, det er
    ›noget svineri, at den slags foregår, er åbenbart helt forkert på
    ›den. Faktisk antyder Jim Stjerne, at det er pressen, der skaber
    ›de racistiske tilråb på stadioner i ind og udland.

    ›....og vi har jo utallige eksempler på gennem historien, at det
    ›er meget bedre at fortie ting frem for at debattere og få
    ›svineriet ud i det åbne.

    ›Jesus f...... Christ - vågn dog op DBU I lever sq på alle måder i fortiden.


    Jeg forstå sku godt hvad han prøver at sige, selvom det kommer på et meget mærkeligt tidspunkt. Medierne har det med at blæse alt op for at få en god historie. Det kan altså nogen gange give flere problemer end hvad godt er. Man behøver måske ikke at tie problemer ihjel, men det værste der næsten kan ske, det er at de får opmærksomhed. Så der skal handles uden om medierne.

    Til slut, vil jeg dog lige understrege, at jeg synes at tidspunktet for dette, er meget dårligt valgt.

    Torben

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,225

    Vedr: DBU godkender racisme på danske stadions


    http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=346593

    Ja, det er godt nok et overmåde uheldigt signal at sende ud fra en mand i hans position.

    En anden ting fra samme artikel, der vel egentlig er interessant nok, er den sidestilling, der tilsyneladende af Gorm Toftegaard Nielsen (professor i strafferet ved Aarhus Universitet) sættes mellem deciderede racistiske - og andre tilråb.

    »Udtalelser som bonderøv, svin eller abe er ringeagtytringer, og det er helt klart strafbart og hører til under injurielovgivningen«
    I min verden er der en verden til forskel på at håne folk for deres tilhørsforhold og på at forfølge nogen på grund af deres hudfarve.

    Der er vel ingen af os, der seriøst mener, at alle Brøndby-tilhængere er narkomaner (eller svin), ligesom det vel ikke er alle gæstende hold i Parken, der nødvendigvis kommer fra landet. Bonderøve-tilråbene kommer jo hver gang - også imod eksempelvis B93, Glasgow Rangers og Lazio, hvilket kun er med til at tage brodden af fornærmelsen.

    Grænsen er til gengæld overskredet, når eksempelvis (et fåtal af) AaB-tilhængere råber "ugh ugh niggersvin" efter Zuma, eller der brøles abelyde efter farvede spillere på banen fra en endetribune et sted udenfor København. Det kunne være interessant, hvis nogen af racisterne turde stå frem og fortælle, hvad baggrunden er for, at de reagerer, som de gør.

    En ting er i hvert fald sikkert: Det bliver ikke bedre af, at en klaphat som Jim Stjerne prøver at skubbe problemet ind under gulvtæppet (ups, kom jeg nu i karambolage med injurielovgivningen?).
    /Giggs

    København er en grim by med grimme mennesker og klamme dialekter. Lige fra Østerbro til Lyngby. Det eneste sted i København jeg har oplevet flinke mennesker er i Næstved.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    267

    Vedr: DBU godkender racisme på danske stadions

    ›»Der har altid været tilråb i forbindelse med fodbold, og selv om
    de ikke alle er lige sympatiske, er det de samme mennesker, som
    er med til at skabe den fantastiske stemning på eksempelvis
    Brøndby Stadion og i Parken«, sagde Jim Stjerne Hansen i
    Politiken."
    Klassisk Brøndby-argument: "Jamen, de skaber stemning, så skidt med hvad de ellers laver." Det kan, som set på sso, bruges til at bortforklare både racistiske tilråb, vold og usmagelig opførsel.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    885

    Vedr: DBU godkender racisme på danske stadions

    ›Jeg forstå sku godt hvad han prøver at sige, selvom det kommer på
    ›et meget mærkeligt tidspunkt. Medierne har det med at blæse alt
    ›op for at få en god historie. Det kan altså nogen gange give
    ›flere problemer end hvad godt er. Man behøver måske ikke at tie
    ›problemer ihjel, men det værste der næsten kan ske, det er at de
    ›får opmærksomhed. Så der skal handles uden om medierne.

    ›Til slut, vil jeg dog lige understrege, at jeg synes at
    ›tidspunktet for dette, er meget dårligt valgt.

    ›Torben

    Problemet er bare, hvis man skubber det ind under gulvtæppet og, som JSH gør her, giver medierne skylden for at blæse noget op, som dybes set er uacceptabel, viser man også en holdning om, at der ikke er nogen grund til at gribe ind...

    Det betyder så også i sidste ende, at den selvjustits man kan håbe på, der vil være blandt tilskuerne heller ikke får opbakning - og vi ved jo alle hvilke typer der står og galper den slags gylle...det kvæver ofte sin mand og en hvis opbakning for at sætte den slags på plads.

    Det er typisk dansk ikke at tage fat om roden og bare lad stå til med henvisning til, at det ikke er så slemt som i udlandet. Hidtil har den holdning ikke ført særlig meget godt med sig.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,256

    Vedr: DBU godkender racisme på danske stadions

    Tjaa... hvor langt er det lige DBU bor fra Brøndby Stadion ??? Man vil vel helst ikke have dårligt naboskab.

    mvh
    Karsten

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    41

    Vedr: DBU godkender racisme på danske stadions

    Det er da forykt. Men det bliver da også pumpet lige lovligt meget op.
    Men hvad fanden skal man gøre ??

    Gi klubben bøder ? Farve de sorte spiller hvide ? Ikke lukke fans ind ? overvåge alle fans og gi dem der synger bøder ?

    Nogle forslag ?

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    1,464

    Vedr: DBU godkender racisme på danske stadions

    I Berlingske Tidende i dag er der også lidt om sagen.

    DBU opmærksom

    "Også på dansk grund har flere farvede spillere oplevet at blive generet og forfulgt af publikum. Men forløbigt tøver DBU med at gribe ind eller true med sanktioner. Faktisk vil man helst ikke gøre det til et tema. Af frygt for at piske en stemning op, hvis man skal tro DBUs generalsekretær, Jim Stjerne Hansen. " Vi følger det og er opmærksomme på det. Men hvis vi eksempelvis gik ind og lavede en anti-racistisk kampagne, er det nærmest en blåstempling af, at vi har et problem i dansk fodbold." sagde Jim Stjerne Hansen tirsdag til dagbladet Politiken

    Berlingske Tidende har forgæves forsøgt at træffe Jim Stjerne Hansen for en uddybende kommentar i lyset af det seneste tids begivenheder."
    Mvh,
    Wilkens
    Wilkens's Avatar

  11. #11
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    952

    Vedr: DBU godkender racisme på danske stadions

    Kunne man ikke råbe abelyde efter samtlige Brøndby spillere næste gang, eller evt. bare udvalgte som f.eks. Dan Anton? Vil det blive misforstået? Jeg synes det kunne være sjovt og en god kommentar til racismen bland BIFs fans.

  12. #12
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,398

    Re: DBU godkender racisme på danske stadions

    ›»I Danmark er det meget få mennesker, som står bag de få
    ›tilfælde, vi har. Og jeg mener faktisk, at de får alt for meget
    ›opmærksomhed ud af det her. Jeg har netop fået en kollega hjem
    ›fra Real Madrid, som kunne fortælle, at Sky Sport (engelsk
    ›tv-station, red.) har været dernede i forbindelse med Champions
    ›League-kampen tirsdag aften for at lave et indslag om racisme, og
    ›jeg har næsten den opfattelse, at de selv satte nogle tilråb i
    ›gang«, siger Jim Stjerne Hansen.

    Altså, at Jim åbenbart tror Ultras Sur havde brug for hjælp fra engelske reportere med at få deres forehavende undervejs, viser vist meget godt hvor ude af berøring generalsekretæren er - var det også Sky Sports der udstyrede dem med fascistisk gear op gennem 90'erne? Pur-lease.

    mvh,
    -smølle

  13. #13
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    71

    Vedr: DBU godkender racisme på danske stadions

    Jeg har i dag skrevet en mail til Jim Stjerne Hansen, hvor jeg gør rede for de kritikpunkter, som jeg selv har + argumenter herinde fra. Normalt ville jeg ikke regne med svar i en sådan sag. Men da mine forældre er naboer til hans sommerhus i Nordjylland, kender jeg ham en smule og håber dermed at få ham i tale.

    Om det ændrer noget, er dog tvivlsomt.

  14. #14
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Politikens leder

    Politiken siger blandt andet:

    DET ER helt og aldeles uholdbart, når DBU's generalsekretær Jim Stjerne Hansen i flere dage har forsøgt at bagatellisere et meget ubehageligt fænomen på danske stadioner
    Man kan jo kun være enig, jeg går ud fra at JSH fortryder sine udtalelser. Hvis ikke der bliver skredet ind nu, står vi med et potentielt større problem om få år. Forebyggelse er bedre en behandling!

    Jim Stjerne vil ikke gøre det til et problem og tilføjer endda, at det er »de samme mennesker, der er med til at skabe den fantastiske stemning på eksempelvis Brøndby Stadion og i Parken
    Jeg bryder mig ikke om den sammenkædning. Jeg håber ikke at han har virkelig mener det han har sagt. Ellers er det en blåstempling af fladpanderne som jeg ellers kun har oplevet hos DBUs nabo på vestegnen. Et dementi må komme, ellers må DBU tage konsekvens og sætte JSH på plads.

    Endvidere mener de at der er en sammenhæng mellem det politiske klima og den mere åbenlyse racisme:

    Tolerancen er under pres, og det er svært ikke at se en sammenhæng mellem det menneskelige skred og den overordnede politiske udvikling i samfundet
    Det er for mig svært at være uenig i at den indvandrer-debat der har været de sidste år har gjort mere ekstreme menneskesyn mere gangbare. Den radikalisering der er sket i samfundet afspejler sig nu på stadions, blot underligt at et så indvandrerrigt område som Brøndby er stedet hvor tåbelighederne kommer klarest til udtryk.
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  15. #15
    tornadofck Slettet

    DBU skal stramme sig gevaldigt an!

    Hvad skal vi efterhånden med DBU? I mine øjne har vi her at gøre med en organisation, der slet ikke magter at definere sin egen rolle.

    Personligt troede jeg, at strejken (og herunder i særlig grad DBU's rolle i den forbindelse) gav anledning til selvransagelse og fornyet overvejelse i DBU, om hvilken rolle "unionen" skulle spille i fremtiden.

    Denne selvransagelse skal tydeligvis ikke komme fra DBU's top, mage til inkompetence skal man da lede længe efter, når en mand som JSH kan træde så eklatant i spinaten. (Lad os da for guds skyld håbe, at han er blevet fejlciteret.)

    Så hvis DBU ikke vil tage problemstillingerne op og diskutere dem (sagligt), ja hvad fanden skal den organisation så til for?

    Jeg harmes også over:

    http://sporten.tv2.dk/fodbold/article.php/1611770.html

    Så fik jeg det sgu' lige ud mellem sidebenene, alligevel. :-)

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. VM-stadions
    By Sokken in forum De korte linier
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 09.12.09, 23:36
  2. Hvad sker der for DBU? DBU afviste AaB
    By Mighty Lions in forum De korte linier
    Svar: 43
    Sidste Meddelelse: 29.09.05, 15:50
  3. Danske stadions til salg
    By FCKmanden in forum De korte linier
    Svar: 25
    Sidste Meddelelse: 14.10.04, 18:44
  4. Stadions og strejke
    By Elver in forum De korte linier
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 17.08.04, 16:48
  5. DBU godkender endnu et stadion.
    By General Belgrano in forum Diverse
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 23.07.03, 13:00

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •