Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 21

Emner: Codan betyder skam København...

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    1,477

    Codan betyder skam København...

    På opfodring fra debatfædrene skal jeg kaste mit indlæg herind, så jeg er helt sikker på at det ikke bliver hverken læst eller kommenteret.

    Den dag i dag går tjekkerne og slovakkerne rundt og siger "Kodanj", når de mener København. Det er ikke utænkeligt at Codan dækker over hovedstadsområdet og en del af det østlige Sjælland, men det ved tjekkerne heldigvis ikke noget om.

    General Belgrano

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    25

    du har ret !!!

    codan betyder skam......
    ...og hvis de siger "Kodanj", når de mener København...er de bare dummere end de folk der gir penge for noget med det navn på...

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    i min spæde barndom

    - og det er rigtigt mange år siden, omkring dengang da kennedy#1 blev skudt - skrålede vi til skolemorgensang

    "vift stolt på kodans bølge
    blodrøde dannebrog"

    osv.ad nauseam (for uindviede kan jeg berette, at den er chauvinistisk og generelt uhumsk, på linie med "der er ingenting der maner som et flag der går til top", og formentlig udgået af nyere højskolesangbøger).

    jeg lod mig i den forbindelse forklare at kodan = østersøen.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550
    Hvis du læser lidt nedad i denne tråd: http://fckfc.dk/forums/showthread.ph...5&pagenumber=1 er der lidt mere forklaring.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    men

    på en eller anden måde kan jeg ikke få sangtexten til at passe på peblingesøen. så altså lissom hva er så "kodans bølge"...? rheden, måske?

    på ældre kort hedder forresten østersøen "sinus codanus". cod-anus, hehe.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550
    Joæh. Om det er Kodan, der Øresund/Kattegat/Østersøen, og Kodania, der er København, fordi det lidder ved Øresund, eller om det er den anden vej rundt, det skal jeg ikke gøre mig klog på.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    274

    Copenhaniacs

    Var det ikke en hip hop gruppe med bla DJ PHILL, tilbage i midt halvfemserne...?

    MvH
    CasH

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,741
    Nu besværede jeg mig lige til at slå op i Stednavneordbogen.

    Codan det latinske navn for (Kattegat og) Østersøens vestlige del. Codanus kendes allerede i 1. århundrede efter Kristi fødsel. Navnets ooprindelse kendes ikke. Navnet er kunstigt genoptaget af 1800-tallets romantikere.

    Venligst,
    Bo N K
    Sidst redigeret af Bo N K : 19.03.03 kl. 14:08

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    jamen dog

    så går det smukt op med min mistanke om at det ku være noet mæ co-danus(?), altså ca. "sam-danske/fælles-danske" (-have) (pardon my latin). daner var i fjerne tider en sydlig fællesbetegnelse for alle de formørkede existenser der fjælede sig nord for germania.

    sådan stort set.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,741
    ›så går det smukt op med min mistanke om at det ku være noet mæ
    ›co-danus(?), altså ca. "sam-danske/fælles-danske" (-have) (pardon
    ›my latin). daner var i fjerne tider en sydlig fællesbetegnelse
    ›for alle de formørkede existenser der fjælede sig nord for
    ›germania.

    Det er vist hvad man må kalde "stærkt spekulativt" :-)

    Du tænker nok snarest på at man kaldte sproget i Norden "dansk tunge" ca. 900 år senere! Denne samlebetegnelse har så ført til forskellige spekulative teorier om en dansk ekspansion i 500-tallet over hele Norden - men det er altså stadig et par århundreder efter.

    Så vidt jeg lige kan gennemskue, så stammer "Codanus" fra den spansk-romerske geograf Pomponius Mela fra 1. århundrede e.kr. Han lader dog ikke til at kende meget til "daner", men derimod bl.a. til Cimbrer og Teutoner, som romerne jo også havde haft deres besvær med lidt over et århundrede forinden.

    Fra http://www.northvegr.org/lore/germanic/m.html (jeg har fremhævet et par ord for de dovne, men moderat videbegærlige)

    Bo N K

    -------------------------------------------------
    Mela, Pomponius: written 43 CE: Chorographia (Description of the World): III.3.26, 29, 31-32, III.5.36-37, III.6.54-58; online: http://eric.anctil.org/history/src/

    3.3.26. "The inhabitants are wild and have enormous bodies, and because there natural wildness they strengthen both very much: their souls are made used to fighting, their bodies used to hardship and especially because of the cold climate. They walk around naked until they are grown up, and childhood lasts very long among them. The men are only dressed in a cape or leaves from trees, even when it is very cold.

    3.3.29. The land is hard to cross because of the many rivers and the terrain uneven because of many mountains and due to woods and swamps. Of the swamps Suesia, Metia and Melsyagum are the largest, of the woods the Hercynian wood largest, but there are a number too with no names. The Hercynian wood is 60 day marches long and as it is the best known it is also the largest."

    3.3.31. On the other side of the Albis [Elbe], the huge Codanus Bay [Baltic Sea] is filled with big and small islands. For this reason, where the sea is received within the fold of the bay, it never lies wide open and never really looks like a sea but is sprinkled around, rambling and scattered like rivers, with water flowing in every direction and crossing many times. Where the sea comes into contact with the mainland, the sea is contained by the banks of islands, banks that are not far offshore and that are virtually equidistant everywhere. There the sea runs a narrow course like a strait, then, curving, it promptly adapts to a long brow of land.

    3.3.32. On the bay are the Cimbri and the Teutoni; farther on, the farthest people of Germany, the Hermiones.

    3.5.36. After that, the Scythian peoples - almost all designated under one name as the Belcae - inhabit the Asian frontier except where winter remains continuous and the cold remains unbearable. On the Asiatic litoral, first of all, the Hyperboreans are located beyond the north wind, above the Riphaean Mountains, and under the very pole of the stars, where the sun rises, not every day as it does for us, but for the first time at the vernal equinox, and where it eventually sets at the autumnal equinox. Therefore, for six months daylight is completely uninterrupted, an for the next six months night is completely uninterrupted.

    3.5.37. The land is narrow, exposed to the sun, and spontaneously fruitful. Its inhabitants live in the most equitable way possible, and they live longer and more happily than any mortals. To be sure, because they delight in their always festive leisure, they know no wars, no disputes, and they devote themselves primarily to the sacred rites of Apollo. According to tradition, they sent their firstfruits to Delos initially in the hands of their own virgins, and later they sent them through peoples who handed them on in succession to farther peoples. They preserved that custom for a long time until it was profaned by the sacrilege of those peoples. The Hyperboreans inhabit groves and forests, and when a sense of having been satisfied by life (rather than boredom) has gripped them, they cheerfully wreathe themselves in flowers and actually throw themselves into the sea from a particular cliff. For them that is the finest death ritual.

    3.6.54. The thirty Orcades [Orkney Islands] are separated by narrow spaces between them; the seven Haemodae [Denmark] extend opposite Germany in what we call the Codanus Bay; of the islands there, Scadinavia, which the Teutoni still hold, stands out as much for its size as for its fertility besides.

    3.6.55. Because of the sea's tidal ebb and flow, and because the distance is sometimes covered by waves and other times bare, what faces the Sarmatae sometimes seems to be islands and at other times seems to be one continuous land mass.

    3.6.56. In addition to what is handed down in legend, I discover - in authors whom I am not embarrassed to follow - that on these islands are the Oeonae [Grk., Birds of Prey], who feed only on oats and the eggs of marsh birds, and that the Hippodes [Grk., Horsefeet], with their equine hooves, are also there, and the Panotii [Grk., All-Ears] too, who for clothing have big ears broad enough to go around their whole body (they are otherwise naked).

    3.6.57. Thule is located near the coast of the Belcae, who are celebrated in Greek poetry and in our own. On it - because there the sun rises far from where it will set - nights are necessarily brief, but all winter long they are as dark as anywhere, and in summer, bright. All summer the sun moves higher in the sky all this time, and although it is not actually seen at night, the sun nevertheless illuminates adjacent places when its radiance is close by; but during the solstice there is no night, because at that time the sun is now more visible and shows not only its brilliance but most of itself too.

    3.6.58. Talge [Cheleken], on the Caspian Sea, is fertile without being cultivated and is abundant in every root crop and fruit, but the local peoples consider it an abomination and a sacrilege to touch what grows there. They think that these things have been prepared by the gods and must be saved for the gods. Alongside those coasts that we have called deserted lie a number of equally deserted islands, which, being without names of their own, are called the Scythian Islands.

  11. #11
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    1,010
    >Copenhanicas
    >Var det ikke en hip hop gruppe med bla DJ PHILL, tilbage i midt
    >halvfemserne...?

    Mjoo - de er nu mere kendt som et producerteam, der har stået bag mængder af den bedste danske hæphåp, og er begyndt at lave international RnB... Senest Blue, men også remix for fx Mariah Carey og Nelly...

  12. #12
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    mere om daner

    bonk, jeg er klar over at jeg er på gyngende grund her, men altså: er betegnelsen "daner" i forskellige former ikke langt ældre og i udgangspunktet een af mange afledninger af "danube"? en del mytisk fællesgods synes at bekræfte forbindelsen, så vidt jeg er orienteret (og det rækker godtnok ikke så langt...).
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  13. #13
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    der var lige en smutter

    for det sku ikke have være "langt ældre" - og ved nærmere eftertanke tror jeg, at min kilde må være claus deleurans danmarkshistorie. den er iflg. et par historikere jeg kender ikke så ringe endda, men det kan da godt være han blir lidt spekulativ når det gælder filologi...

    en spansk kartograf fra 1. årh. må næsten være undskyldt for ikke at kende til daner, specielt da danernes ankomst heroppe vel ca. daterer sig til begyndelsen af folkevandringstiden? til gengæld torpederer det jo så min teori om det "sam-danske"!

    hm...
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  14. #14
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,741
    ›for det sku ikke have være "langt ældre" - og ved nærmere
    ›eftertanke tror jeg, at min kilde må være claus deleurans
    ›danmarkshistorie. den er iflg. et par historikere jeg kender ikke
    ›så ringe endda, men det kan da godt være han blir lidt spekulativ
    ›når det gælder filologi...

    Det var også Deleuran som slog mig, da jeg læste din Donau-teori! :-)

    Og nej, det er bestemt ikke en dårlig Danmarkshistorie han har lavet, men som du skriver, så er den godt nok også noget mere spekulativ end forsigtige filologer er trygge ved.

    Udnyttelsen af mytestoffet er unægteligt ret skægt at læse om, men man skal nok ikke betragte det som meget mere end en samling lidt langt ude muligheder. Ikke helt på Nostradamus-niveau, men ret hård videnskab er det heller ikke.

    ›en spansk kartograf fra 1. årh. må næsten være undskyldt for ikke
    ›at kende til daner, specielt da danernes ankomst heroppe vel ca.
    ›daterer sig til begyndelsen af folkevandringstiden? til gengæld
    ›torpederer det jo så min teori om det "sam-danske"!

    Det er vist baseret på den gotiske historiker Jordanes fra 500-tallet og hans beretninger om hvordan danerne har fordrevet herulerne. Og selvom han virker lidt mindre blank mht. Skandinavien end Pomponius Mela, så er det måske også lidt meget at regne ham for en autoritet.

    Det er jo hos Jordanes at ordet "dani" optræder første gang i historieskrivningen - men man kan hurtigt finde fonetiske ligheder med alle mulige stednavne, selvfølgelig. Det er jo trods alt en ret simpel lydlig forbindelse. Alene Jordanes' eget navn kunne man jo gribe fat i, hvis man havde lyst...

    Iøvrigt er det ikke noget jeg har voldsom forstand på, men det er da meget sjovt, og hvis man iøvrigt har lyst til lidt mere spekulativ læsning om samme emne, så fandt jeg lige en norsk kronik: http://www.aftenposten.no/bakgr/980821/kronikk.htm

    Venligst,
    Bo N K

  15. #15
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    nynorsk! fanme!

    korleis ka det vera at eg ikkje hugsar så mykkje lengar?

    nå, men tak for det interessante link (synd bare, at der ikke blir gjort bedre rede for detaljer i melbergs arbejde). mht "dani" er det vel tvivlsomt bedømt udfra jordanes selv, om det nu osse er nordiske daner - hvad der på den anden side ER slående, er den rige forekomst af beslægtede navne i et bredt bælte op gennem europa. og det er mit indtryk at arkæologi, historisk kildemateriale og filologi spiller pænt sammen når det kommer til "et eller andet folks" ankomst i sydskandinavien i tidlig folkevandringstid. jeg ville ønske jeg havde tid til at kigge lidt nærmere på det her!

    og sig mig så, hvad betyder "sinus codanus", direkte oversat?
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Skam jer TV2 (igen)
    By krede/UB in forum De korte linier
    Svar: 7
    Sidste Meddelelse: 10.10.05, 10:32
  2. Skandale i BYEN! / Boykot Codan! (samlet tråd)
    By Miss Mary in forum De korte linier
    Svar: 71
    Sidste Meddelelse: 22.06.05, 23:40
  3. Codan og Bif - en rød tråd?
    By Moebius in forum Diverse
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 16.04.05, 20:29

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •