Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Kaare

  1. #1
    D(Bif) Slettet

    Kaare

    Hey igen

    Jeg ved ikke om vi snakker forbi hinanden?

    Jeg nåede at læse dit svar til mit indlæg før det blev fjernet, og du skriver hvis det jeg siger var rigtigt. Ville solen ikke kunne ses for universet?

    Men hvorfor ikke? Solen er en stor forbrændig? der er da massere af stoffer lyset kan reagere med der oppe?

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Feb 2002
    Indlæg
    838

    Hej D(Snif)

    Ved ikke om du også nåede at læse mit svar - de var jo pludselig temmelig hurtige på aftrækkeren... c",)
    Det indeholdt ellers en del præciseringer, samt et (meget!) spinkelt forsøg på at gøre tråden FCK-relateret...
    Awesome
    Sidst redigeret af Awesome : 30.04.03 kl. 17:41
    Puma 19:29
    -smølle> Jeg føler det er væmmeligt når Awesome flere gange i en diskussion bruger hårde facts for at skyde mine argumenter ned.

    DiabloDiego#15 14:55
    Har man først mødt Awesome, vil et møde med en 6-benet dromedar med blinkende øjne og tørretumblere istedet for ører samt indbygget baldakin og brødrister i puklen, kun udløse et ligegyldigt skuldertræk.

  3. #3
    D(Bif) Slettet
    Jeg nåede ikke at få læst dit indlæg, desværre..

    Men hvad siger du, er sollys(indeholdene det fulde farve spektrum) synligt i den pureste form. Eller skal det brydes/reflekteres i et andet stof først?

    Jeg talt med en prof. fra min skole der påstår at lys i sigselv i ren form ikke kan ses før reaktion/interaktion med et andet stof.

    Hvad siger du?

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Feb 2002
    Indlæg
    838

    Og der blev lys...

    Hej D(Bif)
    Stjerners lys (heriblandt Solen!) består hovedsageligt af et kontinuert spektrum (på forståeligt dansk: Der udsendes lys ved alle frekvenser...) Intensiteten af lyset ved hver frekvens (ækvivalent med bølgelængden) kan med god tilnærmelse beskrives med en Planckkurve - også kendt som sortlegemestråling, hvis primære variabel er stjernens overfladetemperatur.

    Frekvensen ved hvilken der udsendes mest lys afhænger altså mestendels af overfladetemperaturen. "Kolde" stjerner (få tusinde grader) og "varme" stjerner (+50000 grader) udsender mest lys i henholdsvis den røde/infrarøde eller den blå/ultraviolette ende af spektret.
    Solen (ca.4800 grader) udsender mest lys i det vi kalder det synlige spektrum, hvorfor det er smart at have øjne, der netop sanser dette område...

    Generelt udsender stjerner altså lys i alle frekvenser - men fordelingen afhænger af temperaturen.

    En huskeregel fra gymnasietiden siger noget a la: Farven af et gennemsigtigt legeme er givet ved frekvensen af det lys, den tillader passage af; mens farven af et uigennemsigtigt legeme er givet ved frekvensen af det lys, legemet IKKE absorberer...

    Mht. dit egentlige spørgsmål: Sollys ER synligt i "sin pureste form" - øjet splitter dog bare ikke frekvenserne op, så det opfattes af hjernen som hvidt - med en prisme kan man afbøje lys med forskellige frekvenser (og dermed også forskellig energi!) i forskellige vinkler, hvorefter øjet sender signal til hjernen om, at der fra dén og dén vinkel modtages det lys vi kalder hhv. rød, orange, gul, grøn, blå violet etc.
    Samme effekt ses når Solens lys brydes i regndråber og en regnbue dannes...

    Det FCK-relaterede bestod så i, hvorfor det nu lige var, at det var smart for beduiner at spæne rundt i en hed ørken med mørkt tøj når nu det er så hulens varmt; og om det er en effekt, vi kan udnytte ved at spille i sorte dragter i (ikke på!) heden fremfor de hvide - at jeg ikke kender svaret, og at du formentlig ikke er interesseret i, at vi finder ind til sagens rette sammenhæng, er så en HELT anden sag... ;oD

    Awesome
    Sidst redigeret af Awesome : 01.05.03 kl. 10:52
    Puma 19:29
    -smølle> Jeg føler det er væmmeligt når Awesome flere gange i en diskussion bruger hårde facts for at skyde mine argumenter ned.

    DiabloDiego#15 14:55
    Har man først mødt Awesome, vil et møde med en 6-benet dromedar med blinkende øjne og tørretumblere istedet for ører samt indbygget baldakin og brødrister i puklen, kun udløse et ligegyldigt skuldertræk.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Skal Kaare Sagan Larsen have lov?
    By HM in forum Kontoret
    Svar: 56
    Sidste Meddelelse: 20.09.06, 07:25

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •