Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Lidt til zebos, og andre syndere...

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Feb 2002
    Indlæg
    426

    Lidt til zebos, og andre syndere...


  2. #2
    zebos er offline can't put this day back
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,837
    Og jeg i Purgatory..

    ;-)

    zebos
    Sidst redigeret af zebos : 07.06.03 kl. 15:13
    At the first world's fair, the 1851 Crystal Palace Exhibition in London, trinkets abounded, everything from handbills to small cards, all emblazoned with the image of the Crystal Palace.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550
    Tilsyneladende skal der ikke mere til end en enkelt højmesse for at jeg kan undgå Malebolge og havne i skærsilden. Temmelig nøjeregnede kunne man synes.


  4. #4
    zebos er offline can't put this day back
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,837
    >Temmelig nøjeregnede kunne man synes.

    Ja, det tør siges! Men det er jo også grunden til at vi er protestanter( lutheranere) i Danmark. Relikvier, aflad osv er fortid i Danmark,- hvis man lige ser bort fra det katholske mindretal.

    Du behøver ikke en højmesse for at få syndsforladelse. Dvs du skal nok få den syndsforladelse du skal have! ;-)

    Mvh

    zebos
    At the first world's fair, the 1851 Crystal Palace Exhibition in London, trinkets abounded, everything from handbills to small cards, all emblazoned with the image of the Crystal Palace.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550
    Kan du ikke lige forklare mig nadverens betydning, zebos. Den troede jeg hang sammen med syndsforladelse. Er det ikke blot arvesynden, der vaskes bort ved dåben?

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    2,310
    second level of hell...

  7. #7
    zebos er offline can't put this day back
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,837
    Hej MCX,

    nu er jeg på det stadie i mit studium hvor jeg først lige er gået i gang med dogmatikken, så jeg er ikke så stærk udi det endnu Martin.
    Men jeg kan da godt forsøge :

    Der er delte meninger om selve nadver ritualet. Debatten går bla på, når brødet og vinen er blevet indviet, om det så ER Jesu kød og blod eller om det "bare" er et ritual. Det samme med dåben. Theologi er en meget flydende størrelse, hvor meningerne er mange og debatten stor. Dette gør det svært for en elev som mig at svare på dit spørgsmål. Jeg tror dog jeg ved dette :

    Arvensynden( jf Bibelen, GT ) er jo som bekendt den vi har helt tilbage fra Adam og Eva deres omgang med den forbudte frugt. Syndefaldet eller arvesynden har vi her fra. Det Gamle Testamente og deri Moseloven,- Den Gamle Pagt, er blevet vasket bort med Jesu korsfæstelse, død og opstandelse. Dvs Gud blev menneske for os og tog alle vores synder og lod sig korsfæste for os. Vi vedbliver dog med at være syndere, men hvis vi tror på det "som ikke opstod i noget menneskes hjerte"(Kierkegaard), så er vi en del af det evige liv.
    Det næste skridt bliver så Gudsbillede. Har du feks spurgt dig selv om du er : Panteist, Panenteist, teist, deist, ateist osv.. ;-)

    Men det er klart er der er nogen faste og definerede regler i den danske folkekirke, der hvis du satte dig ind i dem nok ville få det svar du leder efter. Men som sagt er jeg grøn på dette område.

    Mvh

    zebos
    At the first world's fair, the 1851 Crystal Palace Exhibition in London, trinkets abounded, everything from handbills to small cards, all emblazoned with the image of the Crystal Palace.

  8. #8
    PEdedrengen Slettet
    HELLO MCX

    "vi er jo også alle præster".
    http://www.folkekirken.dk/Tro/liturgi/nadver.htm

    og dette:


    :http://www.folkekirken.dk/leksikon.htm er der også om D¨åbens betydning

    (vildt hvad man kan google)


    Realistisk set (og som du jo sikkert ved) er det blot udtryk for synkretismen hvor ¨det at spise guden giver delagtighed i hans væsen geren som en eksta´tisk oplevesle.
    Dåben er selvfølgeligt udtryk for både renselse og eksklusivitet.

    (i vore dage er vi så få der er inklusive, at vi er eksklusive)

    BLABLA
    Og venlige hilsner
    PEdedrengen

  9. #9
    zebos er offline can't put this day back
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,837

    her :

    Dåb :

    Dåben er det ene af de to sakramenter. Det andet er nadveren.
    Selve ordet at døbe kommer af "dyppe". Oprindeligt dyppede man nemlig hele kroppen under vandet. Det kan ses i udformningen af mange gamle kirkers døbefonte med en stor kumme under dåbsfadet).
    Ved dåben bliver vi et Guds barn - dvs. et menneske, som Gud aldrig glemmer. Vi døbes til et liv i tro på Gud.
    Ved dåb i Folkekirken bliver man samtidigt medlem af Folkekirken.


    [size=2]Nadver :[/size]

    [size=2]Nadverindledningen findes i tre forskellige udformninger: [/size]

    • En meget kortfattet bestående af en kort fast formuleret tiltale, fadervor og indstiftelsesord
    • En længere som består af en indledende lovprisning og en vekselsang mellem præst og menighed (’Sanctus’) – salmen O du Guds Lam – en nadverbøn og fadervor og indstiftelsesordene
    • En endnu længere, hvor der yderligere er en bøn forud for Sanctus, hvor der er to forskellige udformninger af nadverbønnen, og hvor O du Guds Lam synges efter indstiftelsesordene, som indledning til altergangen.


    Særlig med den sidste udformning nærmer man sig den udformning af nadveren, som er fælles for de fleste lutherske og også fx den anglikanske og den katolske kirke.

    Nadveren er modtagelse af fællesskabet med Kristus. Nadveren er nært knyttet til det, som skete langfredag og påskemorgen.

    Luther fastholdt en mellemholdning mellem den katolske opfattelse, at brødet og vinen forvandles til Jesu Kristi legeme og blod, og den reformerte, at det kun er et symbol. Luthers opfattelse var, at nadverens enhed med Kristus udsprang af hans løfte om, at netop der ville den allestedsnærværende Kristus åbenbare sig for os.
    Fordi vi som lutheranere tror på Kristi reelle nærvær i nadveren er det tradition at modtage nadveren knælende.

    Folkekirken har i praksis åbent nadverbord, alle kristne og døbte mennesker er velkomne til at deltage uanset hvilket kirkesamfund de tilhører.

    Mvh

    zebos
    At the first world's fair, the 1851 Crystal Palace Exhibition in London, trinkets abounded, everything from handbills to small cards, all emblazoned with the image of the Crystal Palace.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    May 2003
    Indlæg
    13
    Ninth Level of Hell - Cocytus. Det er der jeg er endt! Og jeg var 100% ærlig i spørgsmålene. Sidder snart side om side med Hitler og Ghandhi... Arrrgh
    FCKOOL - en af de små blandt de største

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Hvem er de egentlige syndere?
    By Sibusiso in forum De korte linier
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 19.05.05, 23:17
  2. Hvad ryger zebos?
    By Perec in forum Diverse
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 31.07.03, 20:36
  3. Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 30.06.03, 15:39

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •