Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Nogen der kender noget til vinskabe?

  1. #1
    GoMog Slettet

    Nogen der kender noget til vinskabe?

    Jeg bor i et hus uden kælder og da jeg skal til at ombygge vores bryggers, har jeg fået den idé, at et vinskab måske var sagen. Men jeg har ingen erfaring med sådan nogle størrelser. Er der nogle af jer kloge hoveder og/eller vinentusiaster, der har nogle gode råd?

    Det skal bare kunne holde 60 flasker eller noget i den dur (må ikke fylde for meget) og skal ikke være svinedyrt (men skal være af ordentlig kvalitet). Bl.a. har jeg hørt noget om at vibrationer kan være et problem?

    Nogle gode råd/erfaringer?

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: Nogen der kender noget til vinskabe?

    ›Jeg bor i et hus uden kælder og da jeg skal til at ombygge vores
    ›bryggers, har jeg fået den idé, at et vinskab måske var sagen.
    ›Men jeg har ingen erfaring med sådan nogle størrelser. Er der
    ›nogle af jer kloge hoveder og/eller vinentusiaster, der har nogle
    ›gode råd?

    ›Det skal bare kunne holde 60 flasker eller noget i den dur (må
    ›ikke fylde for meget) og skal ikke være svinedyrt (men skal være
    ›af ordentlig kvalitet). Bl.a. har jeg hørt noget om at
    ›vibrationer kan være et problem?

    ›Nogle gode råd/erfaringer?

    ingen erfaring dermed, men jeg har tit overvejet muligheden af et "svale"-køleskab til ikke kun vin men osse grøntsager, oste, brøddejg, øl osv - alle de ting, som har det ret skidt ved normal køleskabstemp. de fleste køleskabe ka jo indstilles til f.eks. 12 C.

    hvordan vinen ville ha det med at blie opbevaret sammen med de andre ting er ikke lige til at sige, men mine forældre havde da vinkælder og viktualierum i eet da de stadig boede i hus, uden at det synes at være gået ud over de noble bordeaux'er (nu hvor de er flyttet til byen, har den gamle så anskaffet sig netop et vinskab).

    60 flasker er sæføli en del at sku ha plads til sammen med alt det andet habengut, men ellers ville jeg nok overveje et stort, almindeligt køleskab, evt. med ekstrahylder. hvis i øvrigt jeg havde plads :-/
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    1,693

    Re: Nogen der kender noget til vinskabe?

    Der er 2 trusler mod vinen, hvad angår temperatur. Det er temperatursvingninger og ekstreme temperaturer. En konstant temperatur på 10 – 14oC er ideel for at vin skal kunne modnes til det absolut bedste resultat.

    Desuden skal du tænke på lys, og specielt den ultraviolette del af lyset, kan meget hurtigt skade vinen gennem uoprettelig iltning af tanninerne i vinen. Derfor anbefales det kraftigt at opbevare vin i mørke og sikkert beskyttet mod UV stråler.

    Umiddelbart lyder bryggers som en dårlig placering da der sikkert vil være vaskemaskine og tørretumbler.
    Vibrationer forstyrrer den langsomme biokemiske udviklingsproces af vinen. Vibrationer er ofte skyld i at de bedste og fineste vine ikke når deres højdepunkt. For at give vinen de bedste betingelser for en harmonisk modning, skal enhver form for vibrationer og rystelser undgås.
    Det ville derfor ikke være det optimale at kombinere de to, men ikke umuligt.

    Et vinskab med fornuftig kapacitet og kvalitet kan også være en dyr affære (20K) men det kommer jo ogås an på om det er noget der skal være synligt og stå fremme. Har set at elgiganten har nogle mindre, og mindre kønne modeller. Dog i diskret farve, nemlig sort, og med glasdør. Disse fylder ikke ret meget og man kunne overveje at investere i sådan to stykker??
    Stedet hvor legender fødes
    Don Ekström's Avatar

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    24

    Re: Nogen der kender noget til vinskabe?

    Har aldrig rigtigt kunne opbygge kritisk masse mht. rødvin - det forsvinder lige så stille efter at det er bragt inden for døren

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    118

    Re: Nogen der kender noget til vinskabe?

    Bosch laver nogle glimrende vinkøleskabe der ikke er så dyre

    http://www.bosch-hvidevarer.com/bosc...l&fib=KSW38920
    -egon

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Nogen der kender det her Deepack nr.
    By Copenhagen-Lionz in forum Kultur
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 26.10.07, 11:48
  2. Svar: 12
    Sidste Meddelelse: 06.06.05, 21:33
  3. Er der nogen som kender: www.medholidays.dk
    By Leander in forum Diverse
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 10.05.05, 18:18
  4. Svar: 11
    Sidste Meddelelse: 01.02.05, 15:39
  5. Nogen der kender ham her?
    By Nosferatu in forum De korte linier
    Svar: 3
    Sidste Meddelelse: 22.07.04, 07:48

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •