Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Hvorfor Ståle i FCK? Hvilken træner leder vi efter?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    3,257

    Hvorfor Ståle i FCK? Hvilken træner leder vi efter?

    Mht. Ståles måske/måske-ikke ansættelse i FCK, så tror jeg ledelsen leder efter en slags Sir Alex-type, der kan stå i spidsen for holdet i mange sæsoner. At han så har været en stor profil i klubben er bare et plus. Et stort plus. Det gir en karaktermæssig tiltro som det mange gange tar en træner mange år at oparbejde.

    De leder efter en franchise-træner, som man fx ser ikke bare i allerede nævnte Ferguson, men også Wenger, indtil for nyligt Lyons Paul Le Guen, m.fl...

    Hvis vi skal være heldige at fange en sådan trænerkapacitet, så skal han tas inden han blir for hypet. Det virker på mig som et meget logisk valg. Tidligere FCK-profil der gør det utroligt godt som træner, og som har vist lederegenskaber på banen. Det er et gamble jovist, men jeg kan godt li odds'ene.

    Min mening omkring trænere generelt er at når man kommer op over et bestemt niveau kvalifikationsmæssigt, så har en træners succes mere at gøre med om spillerne tror på systemet end om systemet rent faktisk "virker".
    Se fx på Luxemburgo. Han har vundet det brasilianske mesterskab med tre forskellige klubber på tre år, men i Spanien skal han "træne" gamle garvede verdensstjerner der ikke længere er sultne, og alt sammen i et system som han selv mere eller mindre har udviklet, og som hans nuværende trup nok ikke har tiltro til, da de ikke har set det før.
    De er ikke bekendt med hans nye super wingback 4-2-2-2-system, og de er med til at bevise at man ikke kan lære en gammel hund nye tricks hvis ikke den gamle hund gider. Ikke engang hvis den får en hundekiks, for de hunde her har fået mange hundekiks igennem deres karrierer.

    Omvendt, ser man på Arsène Wenger, så har han bevist sig selv og sit system hvilket gør at spillerne har tiltro til ham. Nye spillere kommer altså med en indstilling som at det er deres egen skyld hvis det ikke funker helt som det skal, hvilket igen er indsatsmæssigt motiverende. En ting man kan som træner hvis der er tiltro til systemet er, at spille med spillere der måske ikke egentlig har niveauet til at spille på et storhold, men som kan blive båret af systemet og ikke bare blive vejledt (i mangel af et bedre ord).
    Tiltro til systemet avler ofte også det fænomen at spillere spiller "over evne" pga. stærk holdånd, medgang, osv. Noget FC skal bruge i den evindelige jagt på seedning i europæiske turneringer.

    Men generelt, så er trænere nu engang ikke SÅ forskellige. Der er selvfølgelig énere der har fænomonal taktisk og teknisk formåen, men i det store hele handler det om om spillerne forstår systemet og ikke bare husker det. Så ved de også individuelt hvad de skal gøre hvis noget går galt eller de kommer i en situation de ikke er vant til.

    I det store hele handler det om motivation. Fodbold er nu engang et fairly simpelt spil, og forskellene på hold og spillere er meget meget små. De hold der vinder er altså dem der som regel spiller op til deres bedste, og ikke dem der bare nogen gange gør det. Hvis Ståle kan få det bedste ud af de spillere vi har i truppen (som oftest underpræsterer efter min mening), så SKAL han være cheftræner.

    PS. Tror også ledelsen decideret griner af klubber som fx Real Madrid der fyrer trænere som Beckham skifter frisure. Kontinualitet er nu engang meget meget vigtigt når man snakker succes over en længere periode.
    This message expresses the views of the author, and are not necessarily the views of this Forum or any entity associated with this Forum. Also, it might be completely wrong.
    Pillefaxe's Avatar

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,854

    Re: Hvorfor Ståle i FCK? Hvilken træner leder vi efter?

    Du har nok ret i det med Ståle, og jeg håber han ender sådan, han virker nemlig som en stor personlighed som træner, og jeg håber han får succes. Det eneste jeg er bekymret for er lidt hans erfaring, men mest det at on Ø muligvis giver ham for lang snor, og har ansat Ståle pga. at han er en gammel kending, men påden anden side så plejer Don Ø jo ikke at gøre noget uden at det er velovervejet. Det er det der gør ham så god som bestyrelsesformand..

    Dane - som krydser fingre for at Ståle får succes..

  4. De følgende 2 brugere er enige:

  5. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Hvorfor Ståle i FCK? Hvilken træner leder vi efter?

    Ganske velovervejet indlæg - tænk du magtede det kl lidt i 3 lørdag nat.

    Jeg er langt hen af vejen enig med dig. Men jeg synes du skal kigge på et par yderligere ting. Man har valgt at ansætte en decideret klubmand, og man har valgt at udfase Backe.

    Hvad det så har af betydning på længere sigt, er lidt speget, men passer egentlig fint ind i din holdning. Ståle kommer til at bevare konceptet. Systemet ændres ikke, det er respekten for Backes arbejde simpelthen for stor til. Den eneste spillemæssige ændring kunne være at Ståle "spiller mere i længderetningen", end han spiller sidelæns, og det ligner fremskridt.

    At man har valgt at udfase Backe, ser jeg som at man har spillet med hundrede procent åbne kort over for vores svensker. I 9 ud af 10 tilfælde får en sådan mand bare en fyreseddel, men mon ikke Backe selv har været med til at beslutte noget af det her? Det tror jeg. Og det ligner en kølig, velovervejet og rolig beslutning, som jeg virkelig mener burde danne skole - der er ingen grund til at fyre trænere på samme måde som AGF fyrede Poul Hansen, det giver en dårlig effekt på både spillere og klubbens image.

    Nå, nu blev det hele lidt udvasket. Jeg håber relevansen til dette emne står klar.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  6. Den følgende bruger er enig i dette:

  7. #4
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    2,679

    Re: Hvorfor Ståle i FCK? Hvilken træner leder vi efter?

    Generelt rimelig enig i trådstartende post. Ser Ståle som en rimelig chance at tage. Og så bliver det ikke mindst fedt at synge "Ståle, Ståle, Ståle Solbakken / He's got no hair, but we don't care / Ståle Solbakken" igen :)

    Image er en skræddersyet spændetrøje
    Ståle Raus #39
    footracle @ Twitter
    Bingohanz's Avatar

  8. #5
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    794

    Re: Hvorfor Ståle i FCK? Hvilken træner leder vi efter?

    Mit syn på Ståle som træner fik lige et kæmpe plus efter det indlæg! Godt skrevet...

  9. #6
    Tilmeldingsdato
    Jul 2004
    Indlæg
    216

    Re: Hvorfor Ståle i FCK? Hvilken træner leder vi efter?

    Der er så mange her inde som mener at Hans backes system og træningsmåder er kedeligt og kun resultats orrienteret, og ikke seværdigt for hverken fans el. andre som ser fck kampe.

    Men man ser lige så mange hylde en mulig tilgang af Ståle Solbakken, men det vil bare blive det samme.

    Man kan nu se at Hans Backe mange årige træningskoncepter endelig bærer den effekt som vi søger, vi ligger nr 1 med 6 point ned til dem fra vestegnen og har ikke tabt i 16 kampe i denne sæson.
    Om det så er super godt el hvad det ved jeg ikke, men man kan se at Bif kun er 6 point efter, selvom vi ikke har tabt endnu.
    Betyder det så at at de andre hold som ligger i top 3, VFF, BIF og FCK, der har udviklet sig mere end de andre hold i Suppen, el er det bare en naturlig udvikling af holdene.

    Man kan sige at ved at vælge ståle er at han vil køre det samme koncept videre som Hans Backe har opbygget, og på den måde vil man så have mere af det resultatssøgende fodbold.

    Er det så Positivt???

    Når man spiller resultatsøgende fodbold, vil man ofte blive slagtet af pressen, medierne, fansne mv. når resultatet så ikke kommer, (lyder dette bekendt...)

    Når vi nu står med valget om man skal vælge en helt anden form for træner som mere bygger på det spilmessige, altså underholdningsværdigen i spillet, så kommer resultatet ikke altid, men spillet er ofte spændene og kigge på.

    Hvad vil du vælge??? Medaljer eller flot spil???

    Jeg kan huske da der var en træner i FCK som hed Roy Hodgeson, han havde et system der tilgode så de kreative krafter.

    Det var ofte flotte kampe med flot fodbold, men hvor sejrene også kom og han genvandt Mesterskabet til FCK, og startede en bølge af Mesterskaber.

    Han blev hurtig upopulær da han smuttede fra os, endelig en træner som gav os medaljer samtidig med at vi fik det flotte spil og se.

    Er hans type træner en vi kan bruge???

    Men til svaret om Ståle er den rigtige og tage i denne sammenhæng er svær og svare på.

    Folk siger han kender klubben og derfor hurtig vil falde ind i det hele, synes jeg er noget pjat. Han forlod klubben i 2001, og jeg vil mene at klubben er ændret en del siden da. Godt nok er ledelse stort set den samme, men spillerne er slet ikke de samme og der er sket store ændringer i FCKs Koncept, vi er blevet en Topklub og vi tjener nu mange penge fra andre steder.

    Men han er elsket af de fleste fans, og han kender Hans Backes system, og vil helt sikkert kunne viderefører det.

    De spiller som FCK nu har er også bygget op omkring Hans Backe system, og man kan sige at det vil blive svært for en træner med et andet system og få succes lige med det samme, så på den måde er det egentlig et godt valg og vælge Ståle.

    Men til svaret om vi skal have Ståle og hvilken form for træner vi leder efter vil jeg mene er følgende:

    Udfra det hold vi har, og den succes som Hans Backe nu har, er Ståle et fortraffeligt valg.

    Men jeg kunne kunne godt tænke mig at få en anden form for træner, men det er bare et forkert tidspunkt og gøre det på, da BIF nu er i Uefa Cuppen, og på den måde vil bruge krafter på den, og måske ikke så meget på Suppen, så derfor har vi lidt friløb til at fører mesterskabet hjem igen. På den anden side er det måske også nu man skal satse og ansætte den nye træner som har det andet system, som måske koster point nu, men vil fører til et flot og sprudlene spil. Men igen det er også surt og ødelægge det som Hans Backe har lavet indtil videre.

    Jeg er meget i tvivl om hvad vi skal gøre, så derfor er jeg glad for at jeg ikke står i den situation, som ledelsen i FCK er i nu, da Hans Backe ikke vil forlænge.

    Men nu må vi se hvad der sker i den kommende tid.
    _____

    MvH

    Don Braun

    Det kan godt være jeg har farvede briller på, men tilgængæld er jeg da ikke blind.
    Don_Braun's Avatar

  10. #7
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    3,257

    Re: Hvorfor Ståle i FCK? Hvilken træner leder vi efter?

    Tror der er mange der går rundt med de samme tanker. Hvad er vigtigst, underholdningen eller resultaterne? Men jeg synes vi skal slå koldt vand i blodet før vi dømmer Ståle til at spille kedelige mønstre... Lad os nu lige vente og se.

    Til forskel fra mange (åbenbart) mener jeg at have hørt at Ståle foretrækker den spillestil han spillede under Hodgson, altså den mange siger vi skal stræbe efter. Og eftersom der ikke rigtig lader til at være nogen der har styr på hvaffen fisk han er på sædet ham Ståle, så synes jeg ikke vi skal dømme ham endnu.

    I Backes system ligger hans force i den meget disciplinerede defensiv, hvor angreb kommer sekundært. Er man i scoringskrise kan man altså falde tilbage på et fundament af defensiv sikkerhed. Men den virker ikke den anden vej. Desværre. Jeg tror på at Ståle kan få mere balance i tingene. Så kan man så diskutere om det er positivt, men det vil jeg mene det er eftersom jeg tvivler på at vores defensiv bliver væsentligt forværret, også selvom vi skulle begynde at spille mere direkte.

    Jeg tror på at vi som hold/organisation er nået til et sted hvor vi nu har en "betondefensiv" og det vil så nu være i baghovedet på spillerne. Det er sådan noget man kun kan få ud af en trup hvis man sælger alle spillerne. Jeg tvivler på at træningen afspejler den defensive styrke hvis man opvejer mængden af hhv. forsvars og angrebstræning, så det er nok mere blevet et varemærke for klubben efterhånden. Det skal Ståle først og fremmest prøve at bibeholde, så arbejdet ikke er spildt. Fodbold er oftest mest oppe i hovedet på spillerne end noget andet.
    Hvis Ståle får etableret sig selv som en der har styr på en defensiv, og en som måske kan lære Linderoth nogle tricks rent offensivt, så kan han bygge videre på det forsvarsmæssige niveau ved at skifte fokus lidt og så gå over til mere angrebsbetonet fodbold og så håbe at det andet også blir der.

    Sådan kan vi hæve vores bundniveau.
    This message expresses the views of the author, and are not necessarily the views of this Forum or any entity associated with this Forum. Also, it might be completely wrong.
    Pillefaxe's Avatar

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Leder efter FCK bøger
    By FCKaare in forum Bazar
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 29.12.06, 17:56
  2. Leder efter ringetone... (VIGTIGT)
    By Tim in forum Kultur
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 30.10.05, 11:27
  3. Leder efter transport til Göteborg??
    By Iven in forum Bazar
    Svar: 4
    Sidste Meddelelse: 25.05.05, 12:44
  4. Hjælp, jeg leder efter
    By Alikiosk in forum Diverse
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 20.04.04, 08:45
  5. OKAY, hvilken leder...........
    By mjølner in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 16.12.03, 22:10

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •