Se afstemningsresultater: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

Stemmeafgivere
229. Du kan ikke stemme i denne afstemning
  • Ja, jeg vil gerne bakke op om Blatters synspunkt

    6 2.62%
  • Nej, nationalfølelsen hører med til landskampe

    203 88.65%
  • Har hverken sympati eller antipati for synspunktet

    20 8.73%
Viser resultater 1 til 14 af 14

Emner: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    234

    Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    FIFA's præsident Sepp Blatter overvejer at sætte en stopper for brug af nationalsange ved landskampe efter balladen i VM-playoff-kampene mellem Tyrkiet og Schweiz.

    Tyrkiske fans piftede under den schweiziske nationalmelodi, og det har vakt vrede hos Sepp Blatter.

    - Det var respektløst. Jeg spørger mig selv, om det giver mening at spille nationalmelodierne. Det vil vi i det mindste overveje. Vi kunne også insistere på, at spillerne skal give hånd til hinanden efter kampen.

    - Vi kan ikke have en situation, hvor det vindende hold ikke kan fejre sejren, og i stedet må sprinte væk fra banen som tyve, siger Sepp Blatter til Schweizer Illustrierte.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,589

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    Spørgsmålet burde nok snarere være, skal landskampe snart afskaffes ???
    De minder mig sgu snart mere om Melodi grand prix....
    Jo dårligere landet er, jo mere går de sjovt nok op i det og de store klubhold bakker ikke op om det mere...
    Alcohol gives you the ambition to do anything, while simultaneously taking away your ability to do so.
    Pabres's Avatar

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    ›Tyrkiske fans piftede under den schweiziske nationalmelodi, og
    ›det har vakt vrede hos Sepp Blatter.

    ›- Det var respektløst. Jeg spørger mig selv, om det giver mening
    ›at spille nationalmelodierne. Det vil vi i det mindste overveje.

    Om man kan lide traditionen eller ej, så kunne Blatter da i hvert fald ikke have fundet mere latterligt argument for at afskaffe dem, end at melodien ikke er blevet respekteret ved én kamp (det er nu sket mange gange på det seneste, men det er måske første gang det er hændt Schweiz - og Blatter ser ikke ud til at være i stand til at se ud over den nationale næsetip i denne sag).

    For afskaffer man dem som resultat af sådan en episode, er det jo en ren belønning. Det svarer til at fyre Jørgen Leth fordi man mener han bliver udsat for en urimelig hetz :-)

    mvh,
    -smølle

  5. Den følgende bruger er enig i dette:

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Aug 2002
    Indlæg
    1,817

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    Så vil det sidste af det der bare minder om stemning, da forsvinde fra Danmarks landskampe.

  7. Den følgende bruger er enig i dette:

  8. #5
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    ›Så vil det sidste af det der bare minder om stemning, da
    ›forsvinde fra Danmarks landskampe.

    Eller med andre ord; der er andre ting som ville være mere nærliggende at afskaffe. 'Bølgen' er en af dem.

    En anden ting er, at jeg aldrig har begrebet hvorfor nationalmelodien siden en gang i 90'erne er blevet spillet før pokalfinalerne. Det virker lidt malplaceret, når de to hold normalt kommer fra samme land :-)

    mvh,
    -smølle

  9. #6
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,689

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    ›En anden ting er, at jeg aldrig har begrebet hvorfor
    ›nationalmelodien siden en gang i 90'erne er blevet spillet før
    ›pokalfinalerne. Det virker lidt malplaceret, når de to hold
    ›normalt kommer fra samme land :-)

    Har det ikke altid været sådan? Og det gør man da mig bekendt i alle lande før pokalfinalen, det hører sig vistnok ligesom til....
    Mvh.
    Esmis

    -smølle 01:36
    Esmis: du er for begavet og har for meget vid til at være indifferent, og desuden har du briller. Moderne briller, endda. Du er hardcore FC om du vil det eller ej :-)

  10. #7
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    ›Har det ikke altid været sådan? Og det gør man da mig bekendt i
    ›alle lande før pokalfinalen, det hører sig vistnok ligesom
    ›til....

    Nej, det blev som nævnt indført i 90'erne. Derfor skrev jeg det jo :-)

    Men de synger den da i hvert fald i England (ja, de synger den p.t. i Wales, men det er ikke pointen :-), og de synger den også i Frankrig, hvilket gjorde Chirac ret mopset for et par år siden.

    Jeg kan bare ikke rigtig se hvad nationalsangen gør til en klubkamp, det er det hele. Det virker som noget der hører hjemme til landskampe, og til gengæld fuldt ud der.

    mvh,
    -smølle

  11. Den følgende bruger er enig i dette:

  12. #8
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    5,217

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    Er sikker på at hvis man afskaffer nationalhymne ved landskampe, kommer der nok ikke så mange ind og ser landskampe mere...
    at hører 40.000 stemmer i Parken synge "Der er et yndigt land" er jo humlen ved det hele...næsten !
    \m/ (^_^) \m/

    Having an offday ??? Metal is the best cure !!!

  13. #9
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    143

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    Selvfølgelig skal den ikke afskaffes....men derimod ville det være på sin plads at spille den rigtige nationalsang (Kong Christian) og ikke der er et yndigt land.

  14. #10
    Tilmeldingsdato
    Sep 2005
    Indlæg
    45

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    ›Jeg kan bare ikke rigtig se hvad nationalsangen gør til en
    ›klubkamp, det er det hele. Det virker som noget der hører hjemme
    ›til landskampe, og til gengæld fuldt ud der.

    Jeg kan ikke rigtig se problemet i at spille den "store melodi" forud for en kamp om "landets pokal" - ja faktisk tror jeg ikke engang, at den tyrkfornærmede Sepp Blatter kan finde det problematisk, altså med mindre vi taler om den tyrkiske pokalfinale, som Mr. blablabla vel ikke mener bør spilles før år 2020.

    Jeg mener tværtimod, at det, at spille nationalmelodien for ud for finalen om landspokalen, kan skabe en lidt højtidelig og sammenholdsskabende stemning, og det er vel ikke så tosset for en turnering som ellers generelt må kæmpe lidt om vigende prestige og interesse!

  15. #11
    Tilmeldingsdato
    Feb 2005
    Indlæg
    44

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    Nej hvad tænker de da på, selvfølgelig skal nationalsangen ikke afskaffes ved nogen landskampe, bare fordi nogle har skabet sig under en enkelt nationalmelodi skal det da ikke gå ud over andre.. Det kan da ikke være rigtigt at alle andre skal lide af det, det tager meget af charmen væk hvis man ikke kan stå sammen 40.000 tilskuere og synge "Der er et yndigt land" mens man kigger ned på landsholdet, det hører med til det og det vil det altid gøre for mange..
    - Morten -

  16. #12
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    ›Jeg mener tværtimod, at det, at spille nationalmelodien for ud
    ›for finalen om landspokalen, kan skabe en lidt højtidelig og
    ›sammenholdsskabende stemning, og det er vel ikke så tosset for en
    ›turnering som ellers generelt må kæmpe lidt om vigende prestige
    ›og interesse!

    Njah, det ved jeg ikke rigtig - det har da ikke virket mere sammenholdsskabende end at de fleste af fangrupperne de sidste par år har sunget ivrigt hen over melodien, når den kom fra højttalerne, ude af stand til at opfatte at den overhovedet var gået i gang :-)

    Men det er måske et tip til Royal League-arrangørerne: spil hymner inden hver eneste kamp i turneringen, så kommer der måske lidt snit over den ;-)

    Anyhoo, det er et sidespring, for før landskampe hører det sig da i høj grad til, og denne udtalelse fra Blatter er til et respektabelt syvtal på den tiskala, hvor "Hotpants til damefodboldspillerne" scorer ni, og "Fodboldfans burde være ligesom tilskuere til opera" henter et klokkerent tital.

    mvh,
    -smølle

  17. #13
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,223

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    ›Selvfølgelig skal den ikke afskaffes....men derimod ville det
    ›være på sin plads at spille den rigtige nationalsang (Kong
    ›Christian) og ikke der er et yndigt land.

    Der er vist ellers efterhånden ret bred enighed om, at begge melodier er sidestillede hvad den hæder angår, men at man gerne spiller "Kong Christian", hvis der er tale om et royalt arrangement. Måske en idé for Royal League?

    I forbindelse med sportsbegivenheder som eksempelvis OL, har "Der er et yndigt land" til gengæld efterhånden vundet hævd, i modsætning til tidligere hvor man ganske rigtigt spillede kongesangen.

    Som det fremgår her, var det dengang ikke trænerens men udenrigsministerens skyld:

    Midt i 1980'erne gik danske tilskuerne over til at synge "Der er et yndigt land" ved landskampe, mens sportens organisationer i henhold til Udenrigsministeriets protokol spillede "Kong Christian". De danske roligans ville ikke acceptere kongesangen som nationalsang. Efter en folketingsdebat om hvilken sang der skulle foretrækkes, skar daværende udenrigsminister Uffe Ellemann Jensen igennem og gav tilladelse til at "Der er et yndigt land" må bruges ved landskampe.
    Nu er jeg ikke klar over, om det er denne udgave af "Der er et yndigt land", der ligger til grund for din opfordring, men hvis det er, så begynder man at forstå hvorfor.
    Sidst redigeret af giggs : 23.11.05 kl. 11:43
    /Giggs

    København er en grim by med grimme mennesker og klamme dialekter. Lige fra Østerbro til Lyngby. Det eneste sted i København jeg har oplevet flinke mennesker er i Næstved.

  18. #14
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    884

    Re: Skal nationalsangen afskaffes ved landskampe?

    At spille nainalsangen høre sig da til til en landskamp, men at afskaffe den fordi man ikke kan klare der bliverr buhet af den er vist overdreven natinalisme ligesom chiracs anfald til den franske pokalfinale. Folk har sgu ret til både at synge og at buhe ad nationalmelodier alt det de vil
    Europapokal

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Stadig landskampe i Parken?
    By Pipetown in forum De korte linier
    Svar: 109
    Sidste Meddelelse: 21.08.20, 10:18
  2. Svar: 90
    Sidste Meddelelse: 08.10.06, 13:07
  3. Sang under nationalsangen
    By LUCIFER500 in forum De korte linier
    Svar: 36
    Sidste Meddelelse: 07.05.06, 09:54
  4. Svar: 29
    Sidste Meddelelse: 03.12.03, 16:04

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •