Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 22

Emner: Metal -smølle kan headbange til

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    2,679

    Metal -smølle kan headbange til

    Jeg fornemmer at Sideliniens dirigent, -smølle, højest magter metal fra en temmelig ironisk distance. F.eks. virker hans intro i hans lyrik-tråd som om han finder hele Dagens metalcitat-tråden som en joke. Nuvel, det er den vel også af og til (!!1). Vi kan ikke have at han er totalt ignorant. Derfor er vi nødt til at udvide hans horisont.

    Lad os metalfolk her i tråden samle bud på -smøllesk metal. Kravene kan være...
    1. Virtuost musik - dygtige musikere der spiller gode og opfindsomme kompositioner
    2. Intelligent lyrik - logisk sammenhængende tekster, korrekt grammatik og helst et rimeligt budskab
    3. God produktion - man skal i det mindste kunne høre guitaren for bare distortion
    4. Anerkendelse - ikke helt ok, for vi taler jo ikke main stream ;)
    5. Cover - det skader jo ikke med mere end en paintbrushet Conan-agtigt kliche fra nederste hylde
    6. Andet - hvis en af de andre kriterier ikke holder vand, så må der lige som være andre gode grunde...


    Eller hvad?

    Hvis nogen kender til et vellykket attentat på samtlige ovennævnte kriterier hører jeg også gerne om det :)

    Image er en skræddersyet spændetrøje
    Ståle Raus #39
    footracle @ Twitter
    Bingohanz's Avatar

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    2,679

    Tool - Lateralus

    Til at begynde med synes coveret lidt vel hippie-agtigt og musikken nærmest kedelig. Altså et udfoldeligt menneske med diverse energistrømme og chakraer og jeg skal komme efter dig som indpakning til noget stenet, stenet guitarrock.

    Men allerede efter et par gennemlytninger risikerer man at have adskillige af musikkens mærkværdige passager klæbet ubehjælpeligt fast på nethinden. Og at de gutter kan deres kram med instrumenterne er vist faktuelt, selv om jeg ikke er musiker selv. Og coveret er da meget sjovt. Flere af stroferne begynder også at sive ind. Tag bare åbningsnummerets start...
    "Wear the grudge like a crown of negativity.
    Calculate what we will or will not tolerate.
    Desperate to control all and everything.
    Unable to forgive your scarlet lettermen.

    Clutch it like a cornerstone. Otherwise it all comes down.
    Justify denials and grip 'em to the lonesome end.
    Clutch it like a cornerstone. Otherwise it all comes down.
    Terrified of being wrong. Ultimatum prison cell."

    Man behøver ikke skrive "DRÆB DE KRISTNE" på sin væg for at disse konformitet og dogmatik. Og man behøver ikke være frelst for at hylde livet...
    "This body. This body holding me. Be my reminder here that I am not alone in
    This body, this body holding me, feeling eternal
    All this pain is an illusion.
    ...
    Recognize this as a holy gift and celebrate this chance to be alive and breathing."


    Ser man videoerne, genkender man for det første coveret, der indgår i form af en af hovedpersonerne. Altså handler det om en slags meditativ tilstand. Jeg kommer også til at tænke på scenen i Riget, hvor logebrødrene, der jo er hysteriskt morsomme reduktionster, udfører spirituelle ritualer i kælderen.

    Ad omveje kan man komme til at høre CDens numre i en anden rækkefølge end den kronologiske, og opleve at flere af numrene også i denne rækkefølge "passer sammen" og i enkelte tilfælde nærmest fader over i hinanden. Se det er sansynligvis uhyre gennemtænkt. Dels er der hentydninger til det i teksten, dels har trommeslageren udtalt, at han er geometrinørd, og ynder at komponere "efter mønstre". Det er en længere historie, som ligger andetsteds på nettet.

    Det er et album der skal have mindst 99% i bedømmelse. Desværre ved jeg ikke rigtig hvor mange der lytter til det, for mange "metalmennesker" synes det er vag rock, og mange "rockmennesker" synes det er utilnærmeligt og alt for dystert.

    Image er en skræddersyet spændetrøje
    Ståle Raus #39
    footracle @ Twitter
    Bingohanz's Avatar

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #3
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    235

    Re: Tool - Lateralus

    0
    Sidst redigeret af Das NT : 25.04.07 kl. 20:31
    Das NT

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    548

    Re: Metal -smølle kan headbange til

    Monster Magnet - Dopes To Infinity.

    Nu er det ikke ligefrem et metalband, men et ganske habilt rock band som har metalpassager i deres syrede univers. En blanding af lige dele The Doors, Black Sabbath, og AC/DC.
    ktulu

    The call of myself

  7. #5
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    464

    Re: Metal -smølle kan headbange til

    Neurosis? Alchemist? Mastodon? Det må da siges at være nogle af de mere, hvad skal man kalde det, sofistikerede (?) bands i genren.

  8. #6
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    167

    Re: Metal -smølle kan headbange til

    Jamen jeg vil da gerne hjælpe Smølle på vej.

    RUSH, gammel hæderkronet band der passer til alle kriterier

    Der er nok af albums at tage af, men bare spring deres Synth periode i firserne over.

    Inspirationskilde for mannge af de band der allerede er nævnt, tool, ibis, mastodon etc.

  9. Den følgende bruger er enig i dette:

  10. #7
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,392

    Re: Metal -smølle kan headbange til

    Jeg takker for de tip der er kommet - gerne flere, tak :-)

    Men jeg glæder mig mere til at få hørt System of a Downs Mezmerize. Det er vist på høje tide.

    I øvrigt er jeg ikke total fjende af jer metalhoveders lyde. Refuseds The Shape of Punk to Come er da et fantastisk album. Og John Zorns Naked City er jeg også vild med - det er dog lige dele thrash, filmmusik og jazz. Men okey, heavy er ikke en permanent tilstedeværelse på mit anlæg, især ikke i den forældede, Spinal Tapske udgave... eller i den Limp Bizkitske sportsmetalversion :-)

    mvh,
    -smølle

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    3,341

    Stampes Metalkursus

    Jeg vil godt være mand for at indføre -smølle (og andre uoplyste) i metallens vidunderlige verden.

    Jeg vedlægger her en playliste der vil forsøge at bevæge lytteren fra et rock udgangspunkt til et mere metallisk et af slagsen. Der er intet dødsmetal eller norsk kirkeafbrænding derpå. Jeg har forsøgt at holde stilen melodisk.

    Listen starter i nærmest rendyrket rock and roll med Simple Plan, der forøvrigt gæster København den 23. Januar, og slutter i den tunge ende af skalaen med Killswitch Engage, DevilDriver og Trivium. Man bevæger sig langsomt men sikkert fra den lave, varme del af bassinet, rocken, til den dybe, mørke og kolde del, metallen. meningen er at man bliver vænnet til musikken gradvist. Men hvis du er typen der hopper i den dybe ende for at få det overstået kan du jo bare starte bagfra.

    God fornøjelse *kaster djævlehorn*

    Fra Rock til Metal i 25 simple lektioner:

    1. Me against the world – Simple Plan
    2. Falling away – Dope
    3. Disconnected – Trapt

    4. Losing my grip - Hoobastank
    5. It’s my life – 12 Stones
    6. Wither away – 40 Below Summer
    7. Only the strong – Flaw
    8. Bite the hand that bleeds – Fear Factory
    9. Inhale – Stone Sour
    10. Control – Puddle of Mudd
    11. In your world – Muse

    12. Stronger – Trust Company
    13. How can I live – Ill Niño
    14. Smothered - Spineshank
    15. Cross my heart - Soil
    16. On and on – Pain

    17. My last serenade - Killswitch Engage
    18. Stabbing the drama - Soilwork
    19. My sweet shadow – In Flames
    20. Rose of Sharyn - Killswitch Engage
    21. Down again - Chimaira
    22. Like light to the flies - Trivium
    23. Numbered days – Killswitch Engage
    24. The fury of our makers hand - DevilDriver
    25. Blinding tears will break the skies - Trivium
    Citat:
    The fabulously noisy alcoholic Danish travelling support. London Evening Standard 17/03-11
    Sokken's Avatar

  12. #9
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    296

    Re: Metal -smølle kan headbange til

    Soulfly: Primitive... Ville være et ganske oplagt sted at træde sine barnesko!..

    R
    ..OOOO.....OOO......O.....O..
    ..O.........O.......O....O...O....
    ..OOO....O..............O.O......
    ..O.........O.......O....O...O....
    ..O............OOO......O.....O..
    ---AVATAR ANARKISTERNE---

  13. #10
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    464

    Re: Metal -smølle kan headbange til

    Det var da nogle ganske horrible navne Strümpfe disker op med dér (måske pånær KsE). Når man tager i betragtning, at -smølle allerede er bekendt med stilen og 'brutalitets-graden' på The Shape..., må man gå ud fra, at vi let og elegant kan hoppe over Puddle of Mudd etc. (og Hoobastank, Flaw, Trust Company, Simple Plan, Ill Niño, Spineshank, Soilwork, In Flames for that matter, omg!). ;-)

    Mit endelig bud på -smøllemædl må være amerikanske Neurosis. En ambient og progressiv blanding af post-hardcore og death metal. Generelt meget utilgængeligt, men det payer off in the long run, for ikke megen tungmetal er så givende på lang sigt.

    Hovedværket må være det fantastiske Through Silver in Blood fra '96


    og Times of Grace fra '99


    - mens Neurosis & Jarboe (som selvsagt er et samarbejde mellem Neurosis og Jarboe fra hedengangne Swans) fra '03 også er et fremragende, omend yderst forstyrrende bekendtskab.


    Det glimrende A Sun That Never Sets må dog siges at være bedste indfaldsvinkel for nye lyttere


    - hvorimod seneste output The Eye of Every Storm måske ikke helt indikerer, hvad Neurosis er i stand til (det er dog også ganske okay).


    Det tidligere Neurosis er lidt mere regulært og lige-ud-af-landevejen hardcore, og langtfra lige så godt, så det gider jeg ikke begynde på.

    (puha en masse billeder)
    Sidst redigeret af LarsGL : 31.12.05 kl. 13:45

  14. Den følgende bruger er enig i dette:

  15. #11
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    2,679

    Re: Metal -smølle kan headbange til

    ›Soulfly: Primitive... Ville være et ganske oplagt sted at træde
    ›sine barnesko!..

    Der er jeg så uenig. Jeg synes Soulfly er et vagt sammenkog på noget der var en del af Sepulturas stil i midten af 90erne. Det tribalske. Max førte tromme og rytme elementerne i hvad der oprindeligt var jungle death langt, langt ud på et sørgeligt overdrev. I mine ører lyder Soulfly monotont, jævnt og frem for alt forudsigeligt mainstream. Retfærdighedsvist skal det dog siges at jeg ikke har givet dem ret mange chancer. Alene det faktum at omdrejningspunktet skal være en mand, der knapt kan synge længere... Dog må jeg indrømme at have en svaghed for sangen Son Song som han lavede sammen med Sean Lennon!

    Hvis vi endelig skal have fat i den gren af metallen, så bliv dog ved Sepultura! De har i Igor Cavalera en af branchens bedste trommeslagere og i "ham den nye" en fabelagtig sanger. Desuden har de udviklet deres koncept fra plade til plade - nærmest i stik modsætning til Soulfly. Nummeret Apes of God fra Roorback er simpelt hen et af mine all time yndlingsnumre. EPen Revolusongs har de fede covers af bl.a. U2, Massive Attack og Public Enemy. Til januar kommer de med en ny, der virkelig bliver spændende. Det skulle efter sigende blive en konceptprojekt skrevet over Dantes Guddommelige Komedie og have masser af gæstemusikere med ind over.

    Hvis man endelig vil høre noget, der ikke var kommet til verden uden Sepulturas storhedstid, hvad så med f.eks. ungarske Ektomorf eller Ill Niño? De har i det mindst lavet nogle CDere der - mainstream eller ej - der ikke lyder præcist som en LP fra halvfemserne, der er gået i hak!

    Bortset fra det, så får i andre nævnt en del spændende ting, jeg nok hellere må tjekke nærmere ud :)

    Nu nævner -smølle imidlertid selv at han kan lide John Zorn og Naked City! Så skal du da, -smølle, hvis du ikke har det allerede, tjekke The Dillinger Escape Plan (især EPen Irony is a dead scene med Mike Patton og deres nyeste, Miss Machine) og Fantômas (fantastisk vanvid af Slayers Dave Lombardo og Mike Patton igen).

    Image er en skræddersyet spændetrøje
    Ståle Raus #39
    footracle @ Twitter
    Bingohanz's Avatar

  16. Den følgende bruger er enig i dette:

  17. #12
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,593

    Re: Metal -smølle kan headbange til

    ›Nu nævner -smølle imidlertid selv at han kan lide John
    ›Zorn og Naked City! Så skal du da, -smølle, hvis du
    ›ikke har det allerede, tjekke The Dillinger Escape Plan
    ›(især EPen Irony is a dead scene med Mike Patton og deres
    ›nyeste, Miss Machine) og Fantômas (fantastisk
    ›vanvid af Slayers Dave Lombardo og Mike Patton igen).

    Jeg tror - med al respekt for -smølles bredtfavnende musiksmag - at Dillinger Escape Plan er alt alt for brutalt, væltet og smadrende til at han gider at lytte til det. Det skulle da lige være "Setting fire to sleeping Giants" fra "Miss Machine" CDen, der næsten lyder som et traditionelt Patton-nummer, eller noget af det ældre mere tydeligt jazzinspirerede. "Sandbox Magician" fx.
    Hvis det skal være Fantômas, så tror jeg at -smølle ville kunne more sig over "Directors Cut" CDen, hvor Patton, Lombardo & co. hærværker kendte filmtemaer, fx Godfather, Rosemarys Baby og The Omen. Fantômas' seneste projekt "Suspended Animation" er et tema over april måned og fuldstændig hæmningsløst lamende og sært - det gider han sgu nok ikke. EDIT: Whoopsie - glemte "Delerium Cordia", som jeg aldrig har hørt, men som kunne være interessant i et Zorn-Patton perspektiv.

    Skulle ham -smølle alligevel gide den slags, så er der mere af samme skuffe til ørene, hos det nu hedengangne Mathcore band "Botch", hvis albums "We are the Romans" og "American Nervoso" er klassikere inden for den genre, hvor man går meget op i tekniske spidsfindigheder i musikken (ofte benævnt Mathcore eller Mathmetal). Botch gjorde sig en del i covers og har foruden egne numre bla. lavet udgaver af Carl Orffs "O fortuna", B-52s "Rock Lobster" og Black Sabbaths "The Wizard".

    I øvrigt kan man da lige nå at råbe "Faith No More" inden vi forlader Pattonrelateret heavy, men dem kender -smølle sgu nok til bevidstløshed.

    Derudover er der jo Rammstein, der nok burde være en lytning værd (og som -smølle sikkert også kender til bevidstløshed). Det tyske Tanzmetallband (eller hvad søren man ellers skal rubricere dem som) er jo som regel gode for solide rytmer, noget der af og til lyder som dansktopomkvæd og et til tider bizart tekstunivers som fx "Mein Teil" fra 2004 albummet "Reise Reise", der (hvis jeg husker korrekt) handler om den tyske kannibalhistorie, hvor to mænd afskar, tilberedte og spiste den enes penis, før løjerne gik videre. De er som regel også underholdende at se på, så hvis -smølle pønser på at anskaffe sig den lidt skuffende "Rosenrot" (også fra 2005), så bør han gå efter den udgave, hvor der er en DVD med koncertoptagelser med. Den er nemlig hæderlig omend kort.

    -smølle nævner også Refuseds "The Shape of Punk to Come". Det er jo ret beset mere Hardcore eller Punk, og således ikke rigitg metal, men det larmer, og det er jo fint. Når nu den slags vækker begejstring, så kunne canadiske "Propagandhi" eller svenske "Raised Fist" eller "Breach" være muligheder. Propandhi mest pga. teksterne der nogle gange er blandt de mere velovervejede i punkuniverset (og andre gange er ren gak), og en god omgang vrede punktekster kan sommetider være lige hvad man står og behøver, hvis man kan holde den slags ud i det hele taget. Raised Fist fordi de efterhånden er blevet dygtige og spiller en fantastisk omgang lige-ud-af-landevejen hardcore/punk. Breach fordi de er i familie med Refused, Neurosis, Tool og Dillinger Escape Plan, især på deres ældre albums, hvor de virkelig giver den i en blanding af hardcore, prog og støjrock. Nåja - skal det være helt latterligt sært, så kan -smølle jo prøve at lytte til japanske "Melt Banana" eller "Ruins". Mest for oplevelsens skyld. Når alt det er overstået, kan -smølle jo prøve at give Tool en chance til. Han omtalte dem en gang som "at blive overhældt med et ton bronze", men måske det går bedre denne gang :-)
    "Gedanken ohne Inhalt sind leer, Anschauungen ohne Begriffe sind blind"

  18. #13
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    2,703

    Re: Metal -smølle kan headbange til

    En fornöjelig og lärerig traad da jeg nok har nogenlunde samme indgang til metal som -smölle og opfylder kravene i indgangsindläget. Der er for langt mellem snapsene og for meget ensformighed ved er del af heavyscenen. Havde bl. a. en grufuld oplevelse med Sepultura paa Roskilde for ca. 10 aar siden. Flere forslag til musik er interessante ikke mindst Sokkens liste og jeg er selv blevet interesseret i Disturbed som jeg hermed vil anbefale. Jeg ved ikke lige under hvilken kattegori P.O.D. hörer men tungt er det og de er fremragende musikkere, laver mange gode numre og har stor variation i repetoiret.
    Hislen af TorbenØ.

  19. #14
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    534

    Re: Metal -smølle kan headbange til

    ›Jeg takker for de tip der er kommet - gerne flere, tak :-)

    ›Men jeg glæder mig mere til at få hørt System of a Downs
    Mezmerize. Det er vist på høje tide.

    Hvorfor?

    ›I øvrigt er jeg ikke total fjende af jer metalhoveders lyde.
    ›Refuseds The Shape of Punk to Come er da et fantastisk
    ›album.

    Refused er for seje. Skrev engang et fanbrev til dem og spurgte om de var Slayer-fans. Efter et halvt aar fik jeg en lille maskinskrevet lap, der bekraeftede forespoergslen. I oevrigt sejt at oploese sit band for at virke mere effektivt for revolutionen paa andre maader. Big up, Refused. Svenskerne er bare sejere!

    Desuden: Hvis man kan lide rockmusik, boer man anskaffe sig Entombeds 'Wolverine Blues'. Saadan skal et guitarriff lyde!

    Ernesto
    Optimisme er mangel på information

  20. Den følgende bruger er enig i dette:

  21. #15
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,392

    Re: Metal -smølle kan headbange til

    ›Hvorfor?

    Fordi de var blevet rost allevegne. Nu har jeg hørt lidt... og så kan det være det samme :-)

    mvh,
    -smølle

    der også må erkende at udseendet ikke er med dem: få dog gjort noget ved det hår. Og skæg.


  22. Den følgende bruger er enig i dette:

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Metal-, Punk-, Rock-tråden
    By guldland in forum Kultur
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 25.10.07, 17:40
  2. Hvilken Metal er du mest til?
    By Peter 2980 in forum Kultur
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 05.07.06, 11:37
  3. Dan Eggen og Satans-metal
    By kimp in forum Diverse
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 09.06.04, 18:55
  4. Til -smølle og Paco
    By kurt Strand in forum Diverse
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 16.12.03, 17:39

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •