Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Hvad læser du? En måde at få vinterpausen til at gå på.

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Hvad læser du? En måde at få vinterpausen til at gå på.

    Vi har allerede en glimrende tråd om hvad vi læser lige nu, dette er en tråd der kalder på det lidt større perspektiv. Inspirationen er fundet på bagsiden af Politikens bog-tillæg. Ideen er simpel, man får fem spørgsmål og svarer på disse. Det kan være både en inspiration for andre eller en måde at reflektere lidt på. Desværre har jeg ikke kunnet finde artiklerne på Politkens hjemmside, men de kulturradikale iblandt os kender vel til serien.

    Spørgsmålene:

    Hvad læser du for øjeblikket?

    Hvad har været din største læseoplevelse inden for det seneste år?

    Hvilken bog har betydet mest for dig?

    Hvilken bog var den første, du læste?

    Hvilken bog ville du ønske, du havde læst?
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Re: Hvad læser du? En måde at få vinterpausen til at gå på.

    Hvad læser du for øjeblikket?

    Jeg har i den sidste tid læst en del Barry Buzan og nu står den på "The Political Economy of Turkey" af Zülküf Aydin som forberedelse til forsvaret af det projekt jeg blev færdig med i går aftes. Det har pint mig at jeg ikke har haft tid til andet end faglitteratur, men i den næste måned håber jeg at få tid til lidt andet. Jeg bestilte to bøger på amazon forleden, begge om Rwanda. Jeg har læst en del om folkemord, særligt på Balkan, men siden jeg så Hotel Rwanda har jeg villet vide mere. Det skal jeg så bruge lidt af min læseferie i januar til.

    Hvad har været din største læseoplevelse inden for det seneste år?


    Neil Strauss' The Game var forrygende læsning.Fyldt med humor og overrakselser, men også med en alvorlig tone liggende lige under. Jeg slugte bogen på få dage. Jeg glædede mig meget til Teacher Man, og selv om den ikke skuffede, så nåede den ikke Angela's Ashes eller 'Tis' højder.

    Hvilken bog har betydet mest for dig?

    Jeg bliver nødt til at sige Biblen. Jeg er ikke troende, ikke døbt, ikke medlem af Folkekirken, men hele det danske samfund er jo stadig bygget op om "the Greatest Story Ever Told". Mange bøger har gjort stort indtryk på mig, noget af det første jeg kan huske er Brødrene Løvehjerte, men den påvirker ikke mit liv dagligt, som Biblen.

    Hvis jeg tolker spørgsmålet lidt anderledes og istedet vælger den bog jeg holder allermest af, er det sværere at give et entydigt svar. Brødrene Løvehjerte var og er fantastisk, jeg har elsket at læse Douglas Coupland og jeg er en hund efter gode krigsromaner. Et entydigt svar er npk for svært, jeg elsker mange af de bøger jeg har læst.

    Hvilken bog var den første, du læste?


    Jeg tror det må være noget med Noddy af Enid Blyton, endda på fransk, hvilket var det første sprog jeg lærte at læse. Jeg kan huske at have ligget under min seng, jeg havde sådan en køjeseng uden underkøje, og læse den mens jeg hørte musik. GHvad den handlede om eller om jeg nogensinde blev færdig kan jeg ikke huske. Senere kan jeg huske at jeg læste Bent Hallers Kaskelotternes Sang, samt at jeg afleverede min vel første bograpport om den. Jeg kan ikke huske om den fik en god karakter, men det håber jeg da. Selvfølgelig slugte jeg Anders And og Jumbobøger i en tidlig alder, og jeg skulle efter sigende have elsket at få læst højt stort set fra jeg kunne trække vejret.

    Hvilken bog ville du ønske, du havde læst?

    Klassikerne, både danske og udenlandske. Jeg har aldrig haft lyst til mange af de store romaner der dukker op i kanoner og lister. Som regel har jeg læst meget af de nye, men jeg har eksemplevis aldrig læst Kafka eller Tolstoj. En gang imellem irriterer det mig, særligt når der henvises til dem, og jeg beslutter mig så for at få læst den ene eller den anden. Men når jeg så står i boghandlen, så er der altid noget andet der trækker mere.
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,593

    Re: Hvad læser du? En måde at få vinterpausen til at gå på.

    Hvad læser du for øjeblikket?

    Mao - Den ukendte historie. Af Jung Chang.

    Dvs. det er i hvert fald den bog, der ligger klar til at gå i gang med derhjemme for tiden. Adskillige familiesammenkomster i streg har drænet min læseenergi men først i det nye år, skal jeg starte på den.

    Hvad har været din største læseoplevelse inden for det seneste år?

    Platform af Michel Houellebecq. Han skriver helt vildt, så selvom jeg egentlig mente, at jeg var færdig med bøger, der har hovedpersoner, som udøver pessimistisk samfundskritik fra en selvvalgt overlegen, narcissistisk og noget kynisk/apatisk - ehm "Platform" - så har Platform været en absolut fornøjelse at læse. Morsom, spændende, lettere forargende og deprimerende på samme tid. I det nye år skal jeg også have tygget mig igennem "Elementarpartikler" af samme forfatter.

    Hvilken bog har betydet mest for dig?

    Immanuel Kant: "Kritik der reinen Vernunft" (i den engelske oversættelse) eller John Rawls "A Theory of Justice". Begge bøger sparkede helt vildt til min øverste etage. Hvis det skal være skønlitterært, så bliver det nok "1984" af George Orwell; fordi den indvirkede helt enormt på mig, da jeg første gang læste den som 17-18 årig.

    Hvilken bog var den første, du læste?

    Aner det ikke. "Den lille and" eller sådan noget? Det tidligste jeg kan huske, at jeg har læst af egen drift, har været bøgerne om "De tre detektiver". Det har vel været omkring 10-11 års alderen.

    Hvilken bog ville du ønske, du havde læst?

    Hele "Kapitalen" af Karl Marx. Jeg har aldrig rigtig kunne komme igang og har aldrig læst andet end uddrag :-) Skønlitterært må det blive "Krig og Fred" af Tolstoj eller "Forbrydelse og straf" af Dostojevski - begge bøger som jeg aldrig er blevet færdig med trods et par forsøg.
    "Gedanken ohne Inhalt sind leer, Anschauungen ohne Begriffe sind blind"

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Feb 2003
    Indlæg
    452

    Re: Hvad læser du? En måde at få vinterpausen til at gå på.

    Hvad læser du for øjeblikket?

    Peter Tudvads "Kierkegaards København". En glimrende bog hvis man interesserer sig for Kierkegaard og København i midten af det 19. århundrede.

    Hvad har været din største læseoplevelse inden for det seneste år?

    Carlos Ruiz Zafón's Vindens Skygge. En bog der foregår i Barcelona under den spanske borgerkrig, og handler om en ung mand, som opdager en bog som får en ret speciel indflydelse på hans liv.

    Hvilken bog har betydet mest for dig?

    Sikken dog et umuligt spørgsmål. Umiddelbart vil jeg sige Lev Tolstojs "Krig og Fred". Dels fordi det bare er en fantastisk bog, men også fordi det nærmest var en kamp at komme igennem de lidt over 1400 sider.

    Hvilken bog var den første, du læste?

    Så vidt jeg husker var det Astrid Lindgrens "Brødrene Løvehjerte". Stadig en bog der kan læses fra tid til anden.

    Hvilken bog ville du ønske, du havde læst?

    Det må blive enten biblen eller Fjodor Dotojevskis "Forbrydelse og Straf". Biblen var jeg tæt på at gå igang med her i december, men eksamenslæsningen kom i vejen. Forbrydelse og Straf har stået og nidstirret mig fra den øverste reolhylde i flere år nu.
    Men ingen af dem bliver nok lige foreløbig. Efter at have læst til eksamen i bibliotekets historie har jeg nok brug for et par måneders pause fra den tungere litteratur.
    __________________
    Hattrick: AC Arnbitter
    Runner up i Sideligaen og Royal League sæson 36.
    Stan FT's Avatar

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    942

    Re: Hvad læser du? En måde at få vinterpausen til at gå på.

    Hvad læser du for øjeblikket?

    David Cesaranis biografi om Adolf Eichmann. Den har ikke helt fanget mig endnu, i samme grad som Albert Speers "Erindringer" gjorde sidste år.

    Hvad har været din største læseoplevelse inden for det seneste år?

    Det må være Eric Maria Remarques "Tiden der fulgte" om en flok soldaters oplevelser da de vendte desillusionerede hjem fra fronten da 1. verdenskrig sluttede. I det hele taget har han skrevet rigtig mange gode bøger. "Skygger i paradiset" og "Kammerater" står også højt på min 2004/2005-liste. Også Günther Grass´s "Bliktrommen" er anbefalelsesværdig.

    Hvilken bog har betydet mest for dig?

    Min første indskydelse er Thomas Keneallys "Schindlers Liste". Filmen er fantastisk, og bogen er ikke meget ringere. Der skal godt nok meget til at jeg får tårer i øjnene, men det har jeg fået af den. Også Anne Franks dagbog har rykket noget hos mig.

    Hvilken bog var den første, du læste?

    De første bøger jeg kan huske jeg har slugt, er Kim-bøgerne. Har dem alle et sted på loftet. Derudover de sædvanlige 100.000 Anders And blade. De lærte mig at læse før skolen.

    Hvilken bog ville du ønske, du havde læst?


    Jeg lånte en gang Hitlers "Mein Kampf". Som det nok fremgår så læser jeg med stor iver alt jeg kan få fat i vedrørende de to verdenskrige. Det interesserer mig hvad det var for en tid, og hvad der foregik hos menneskene bag. Jeg er godt klar over at "Mein Kampf" for en stor dels vedkommende var uaktuel allerede i slutningen af 30-erne, men den giver alligevel (tror jeg) en idé om hvad Hitler var for en. Den var dog for tung på det tidspunkt, men måske senere ...
    Tilskuer

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    626

    Re: Hvad læser du? En måde at få vinterpausen til at gå på.

    Hvad læser du for øjeblikket?
    Som beskrevet andetsteds: "I am Charlotte Simmons" af Tom Wolfe.

    En meget underholdende og velskrevet beskrivelse af det vanvittige studenterliv på et fiktivt amerikansk eliteuniversitet. Med mine egne oplevelser på et engelsk ditto og diverse kammeraters erfaringer fra forskellige Ivy League-steder forekommer den skræmmende realistisk skrevet. The Economist har beskrevet den som, at den "exaggerates and deflates the pretensions of America's future ruling class in hilarious style". Kan man lide forfattere som Douglas Coupland, Bret Easton Ellis eller F.Scott Fiztgerald, der hver især har hudflettet den amerikanske drøm på begavet vis, kan denne varmt anbefales.

    Hvad har været din største læseoplevelse inden for det seneste år?
    Har desværre ikke fået læst så meget skønlitteratur det sidste år, men det må blive en "En tyskers historie" af Sebastian Haffner. Bogen beskriver det moralske dilemma man som privatperson i 30ernes Tyskland måtte træffe i forhold til Hitler og nazismen. Være medløber eller være tro mod humanistiske og intellektuelle idealer? Haffner valgte idealismen og opgav en lovende karriere som jurist og flygtede til England i 1933. Bogen gjorde stort indtryk på mig og udmærker sig ved et skarpt analytisk blik og nazismen anskuet som hverdagsfænomen - ikke blot militærhistorie.

    Hvilken bog har betydet mest for dig?
    Umuligt at sige én bog. Et par stykker kan nævnes: Paul Auster "Opfindelsen af ensomhed" og "True tales of American Life". F. Scott Fitzgerald: "The Great Gatsby" og Camus': "Den fremmede", Joseph Heller: "Catch 22" og Kafkas "Processen". Klassikere I know, men de har hver især gjort et uudsletteligt indtryk. Af fagbøger kan nævnes "The Mystery of Capital" af Hernando de Soto og Michel Foucault: "Overvågning og straf" og "Power/Knowledge".

    Hvilken bog var den første, du læste?
    En Robin Hood roman til børn. Jeg var stolt som en pave, da jeg kunne læse den allerede i børnehaveklassen.

    Hvilken bog ville du ønske, du havde læst?
    Hmm. Foucaults Pendul er ihvertfald én af dem. Er gået i gang med den 2-3 gange uden at færdiggøre den :o/. Andre klassikere ville være lidt James Joyce og Leo Tolstoj. Tvivler dog på om jeg nogensinde når dertil...

    vh
    Strahne
    Få koll på hvad der er prol
    http://whitetrashoftheday.blogspot.com/

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    922

    Re: Hvad læser du? En måde at få vinterpausen til at gå på.

    en glimrende tråd om hvad vi læser lige
    ›nu, dette er en tråd der kalder på det lidt større perspektiv.
    Politikens
    ›bog-tillæg
    . Ideen er simpel, man får fem spørgsmål og
    ›svarer på disse. Det kan være både en inspiration for andre eller
    ›en måde at reflektere lidt på. Desværre har jeg ikke kunnet finde
    ›artiklerne på Politkens hjemmside, men de kulturradikale iblandt
    ›os kender vel til serien.

    ›Spørgsmålene:

    Hvad læser du for øjeblikket?

    Ikke noget..


    ›Hvad har været din største læseoplevelse inden for det seneste år?


    Hmm.. Ja, meget godt spørgsmål. Må have været Harry Potter 5..

    ›Hvilken bog har betydet mest for dig?


    Ringenes Herre tror jeg..

    ›Hvilken bog var den første, du læste?


    Kærlighed ved Første Hik

    ›Hvilken bog ville du ønske, du havde læst?


    Da Vinci Mysteriet - men det kan jo nåes endnu..

    Generelt læser jeg ikke særlig meget, men der er da nogle bøger, som jeg ville ønske, jeg havde læst.
    "Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."
    - Bill Shankly

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    942

    Re: Hvad læser du? En måde at få vinterpausen til at gå på.

    Hvad har været din største læseoplevelse inden for det seneste år?
    ›Har desværre ikke fået læst så meget skønlitteratur det sidste
    ›år, men det må blive en "En tyskers historie" af
    ›Sebastian Haffner. Bogen beskriver det moralske dilemma man som
    ›privatperson i 30ernes Tyskland måtte træffe i forhold til Hitler
    ›og nazismen. Være medløber eller være tro mod humanistiske og
    ›intellektuelle idealer? Haffner valgte idealismen og opgav en
    ›lovende karriere som jurist og flygtede til England i 1933. Bogen
    ›gjorde stort indtryk på mig og udmærker sig ved et skarpt
    ›analytisk blik og nazismen anskuet som hverdagsfænomen - ikke
    ›blot militærhistorie.


    Den læste jeg også (på din anbefaling så vidt jeg husker). Ganske enig, det er en fremragende bog. Netop fordi det nu - så mange år efter - er let nok at sige man ikke ville være draget mod nazismen, synes jeg den giver et fint indblik i problemstillingen.
    Tilskuer

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    154

    Re: Hvad læser du? En måde at få vinterpausen til at gå på.

    Hvad læser du for øjeblikket?
    Ebbe K. Riech Himlene og Jorden, endnu bedre end Zenobias Liv
    Hvad har været din største læseoplevelse inden for det seneste år?
    Carlos Ruiz Zafón's Vindens Skygge, som stan1111... FANTASTISK!
    Hvilken bog har betydet mest for dig?
    Hmmm, den er sværrrrr... Det må blive en top5 i tilfældig rækkefølge:
    John Irwing En Bøn For Owen Meany
    Dumas Greven Af Monte Christo
    Erlend Moe (?) Doppler
    Lindgren Brødrene Løvehjerte
    Mezz Mezzrow Min Aske Til De Sorte
    Hvilken bog var den første, du læste?
    Brdr. Løvehjerte
    Hvilken bog ville du ønske, du havde læst?
    Krig og Fred (har prøvet i 10 år, det bliver sgu nok aldrig til noget)
    Har stadig Backe`s slips

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Hvad læser du lige nu? - nr. 2
    By -smølle in forum Kultur
    Svar: 383
    Sidste Meddelelse: 09.01.08, 18:48
  2. Hvad læser du lige nu?
    By -smølle in forum Kultur
    Svar: 330
    Sidste Meddelelse: 10.05.06, 11:21
  3. Hvem/hvad skal RAUSes i vinterpausen?
    By VonZee in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 29.11.04, 17:32
  4. Hvad skal der ske i vinterpausen?
    By Urbanus in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 28.11.03, 13:48
  5. Hvad skal i bruge vinterpausen til?
    By JesperN in forum Diverse
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 26.12.02, 18:40

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •