Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 37

Emner: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    243

    Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    http://www.rbkweb.no/vis/4343

    Selv Rosenborg laver K17 på os, altså kører os over - Brøndby og FCK er U-lande i forhold til de lande der ligger foran os på UEFA ranglisten.

    Jeg er træt af at bruge ordet "inkompetence", men det er jo ikke til at komme udenom det ord når de danske klubber er så ureflekterende at det nærmer sig pinligheder som burde høre hjemme på curling eller basket niveau.

    Jeg har påpeget det flere gange og vil gøre det igen - har stor respekt for Mr. Bangsbo osv. men hans træning hører kun til hold der vil kværne modstanderen og ikke hold der vil spille modstandere ud af banen - hans træningsmetoder gør simpelthen at spillerne mister deres accelerationsevne og smidigheden er ikke der i samme grad.......spillerne bliver altså i sidste ende for tunge til det lynhurtige et to spil. Hans træning kunne være god til Mourinho og Backe spillestil men at se Brøndby spillerne være lige så tunge som elefanter fordi deres fysiske træning er totalt forfejlet er faktisk selv om man er FC tilhænger lidt sørgeligt at se på - deres focus er efter min mening forfejlet, de skulle bruge krudtet på afleverings og temningsteknik flere timer om dagen og lave 50 og 100 meterløbs træning i stedet for at træne lårmuskler.......!!!

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    169

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    Er der noget, som er gået min næse forbi?!?!?

    Det virker på dit indlæg som om, at Jens Bangsbo står for vores fysiske træning - hvilket (så vidt jeg ved) ikke er tilfældet.
    Eller skal dit indlæg læses som om, at han står for Brøndbys træning? Never the less .... Juventus under Bangsbo virkede da både hurtige og smidige, og med god vægt på hurtigt kombinationsspil. At de så også var i god form er vel egentlig bare et plus.

    Men derudover er jeg meget enig i, at en mere videnskabelig tilgang til træningen kan give os (endnu) en fordel i forhold til de andre klubber i landet.

    Se desuden dette link om MilanLab: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=14721&a=217590
    ... Neil Mellor til FCK ...

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    12

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    Jeg tror at et Milan lab i FCK ville være en god ide, for ved at registrere alle spiller og deres form fremgang / nedgang kan man evt. finde ud af hvorfor så mange spiller få problemer med lysken som jeg synes er en FCK skade der tit kommer og er det fordi man træner forkert eller er det banerne eller hvad ?
    Johansen

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Aug 2005
    Indlæg
    272

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    ›til Mourinho og Backe spillestil men at se Brøndby spillerne være
    ›lige så tunge som elefanter fordi deres fysiske træning er totalt
    ›forfejlet er faktisk selv om man er FC tilhænger lidt sørgeligt
    ›at se på - deres focus er efter min mening forfejlet, de skulle
    ›bruge krudtet på afleverings og temningsteknik flere timer om
    ›dagen og lave 50 og 100 meterløbs træning i stedet for at træne
    ›lårmuskler.......!!!


    Jeg tror at denne del af dit indlæg er forfejlet. Hvad er det for noget bøf vrøvl.
    "Johnnys fysiske kapacitet er på et meget højt niveau. Det gælder nærkampstyrke, hurtighed og udholdenhed. Med ham får vi et rigtig solidt alternativ til højre side af forsvaret, ligesom han er anvendelig længere fremme på banen"

    Carsten V. Jensen

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    527

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    ›Er der noget, som er gået min næse forbi?!?!?
    Juventus under Bangsbo virkede da
    ›både hurtige og smidige, og med god vægt på hurtigt
    ›kombinationsspil. At de så også var i god form er vel egentlig
    ›bare et plus.


    Juve var under Bangsbo det hold i verden med den bedste fysik! Mange af kampene blev (og bliver) afgjort af Juve i slutningen, fordi de andre ikke er i samme fysiske træning.

    Men jeg er enig i at Fck´s spillere burde træne mere teknisk træning. Især førsteberøringen er ELENDIG hos de fleste danske fodboldspillere.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    890

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    ››Er der noget, som er gået min næse forbi?!?!?
    ›Juventus under Bangsbo virkede da
    ››både hurtige og smidige, og med god vægt på hurtigt
    ››kombinationsspil. At de så også var i god form er vel egentlig
    ››bare et plus.
    ››

    ›Juve var under Bangsbo det hold i verden med den bedste fysik!
    ›Mange af kampene blev (og bliver) afgjort af Juve i slutningen,
    ›fordi de andre ikke er i samme fysiske træning.

    ›Men jeg er enig i at Fck´s spillere burde træne mere teknisk
    ›træning. Især førsteberøringen er ELENDIG hos de fleste danske
    ›fodboldspillere.

    Hvilket ikke bliver meget bedre, hvis man først begynder at træner det som seniorspiller.. Man skal starte allerede som når man snører sine støvler for første gang.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    115

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    Jeg er enig med dig i at de fleste danske klubber kunne trænes bedre (fysisk).


    Din kritik af Bangsbo er derimod helt forfejlet. (og JB har ikke noget med BIF at gøre)
    Læs noget af det han har forfattet, det vil give dig et andet indtryk.

    mvh



    http://www.rbkweb.no/vis/4343

    ›Selv Rosenborg laver K17 på os, altså kører os over - Brøndby og
    ›FCK er U-lande i forhold til de lande der ligger foran os på UEFA
    ›ranglisten.

    ›Jeg er træt af at bruge ordet "inkompetence", men det
    ›er jo ikke til at komme udenom det ord når de danske klubber er
    ›så ureflekterende at det nærmer sig pinligheder som burde høre
    ›hjemme på curling eller basket niveau.

    ›Jeg har påpeget det flere gange og vil gøre det igen - har stor
    ›respekt for Mr. Bangsbo osv. men hans træning hører kun til hold
    ›der vil kværne modstanderen og ikke hold der vil spille
    ›modstandere ud af banen - hans træningsmetoder gør simpelthen at
    ›spillerne mister deres accelerationsevne og smidigheden er ikke
    ›der i samme grad.......spillerne bliver altså i sidste ende for
    ›tunge til det lynhurtige et to spil. Hans træning kunne være god
    ›til Mourinho og Backe spillestil men at se Brøndby spillerne være
    ›lige så tunge som elefanter fordi deres fysiske træning er totalt
    ›forfejlet er faktisk selv om man er FC tilhænger lidt sørgeligt
    ›at se på - deres focus er efter min mening forfejlet, de skulle
    ›bruge krudtet på afleverings og temningsteknik flere timer om
    ›dagen og lave 50 og 100 meterløbs træning i stedet for at træne
    ›lårmuskler.......!!!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,741

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    Kritikken af Bangsbos træningsmetoder har jeg lidt svært ved at forholde mig til, og jeg kan heller ikke helt gennemskue om den skulle bunde i at metoderne var indført i København eller ej.

    Det er dog lidt interessant at se at Rosenborgs 'gamle' fysiologer tilsyneladende (baseret på avisartiklerne, bevares) går ualmindeligt højt op i iltoptagelse og lader til at mene at den aerobe kapacitet er helt afgørende. Det forekommer mig lidt tvivlsomt.

    Men det er under alle omstændigheder lidt mærkeligt at se hvordan Rosenborg åbenbart har råd til laboratoriefaciliteter mens vi ikke selv lader til at have det. Der er nok ingen tvivl om at øget testning og øget viden om spillernes fysiske tilstand er vejen frem for at opnå en mere seriøs og målrettet fysisk træning.

    Jeg vil lige bidrage med en bid af et MT-interview med Backe fra sidste år. Siden da har vi som bekendt fået etableret "Nr. 10" ude på Jens Jessens vej, men mig bekendt er der hverken laboratorium eller specielt omfattende testfaciliteter.
    http://mandagstraeneren.dk/godnat/interview_backe_2.htm

    Venligst,
    Bo N K

    - De fysiske trænere i FC København er uddannet under Jens Bangsbo... og så kommer vi tilbage til Juventus. Har I nogle kontakter dernede?

    - Nej, ikke lige nu. Derimod har vi Jesper Løvind Andersen som har arbejdet sammen med Jens på universitetet. Og Jens er jo tilbage i Danmark og har fået et professorat.

    - Har der været tale om at tilknytte ham?

    - Nej, det har der faktisk ikke været. Man skal tage al den hjælp man kan få, men på det punkt er vi nu godt organiseret i FC København med Anders Storskov som fuldtidsansat fysisk træner, og vi har Jesper Løvind som kommer 2-3 gange om ugen og ved alt om selve styrkedelen, om vægttræning. På det punkt mangler vi ikke noget, mener jeg.

    - Men der mangler vel adgang til laboratoriefaciliteter?

    - Ja, hvis man skal sammenligne med hvad de gør i Italien, specielt i Juventus og Milan. Så er der lang vej endnu.

    - Man kunne vel samarbejde med August Krogh Instituttet?

    - Ja, det tror jeg der er muligheder for. Så man kunne få den forskningsmæssige ekspertise med sig. Jeg læste i et svensk tidsskrift at de mener at næsten hele forskningen på det her område er blevet centreret i København. Det var vist Bengt Saltin som udtalte at man nok tidligere havde haft god forskning på området i Sverige, men nu foregik det meste i København.

    - Man kunne ligefrem forestille sig at FC København kunne bidrage til forskningsmiljøet ved at udbyde stipendier?

    - Ja... muligvis. Vi har nu ikke tænkt i den retning, men der er ingen tvivl om at der er en udvikling som vi gerne skulle være en del af. Og frem for alt skulle vi jo gerne nyde godt af ekspertisen. Det er jo en helt enorm fordel. FC København har fremtiden for sig, det er det jeg altid har sagt!

    - Der er lige det med faciliteterne...

    - Ja, men det arbejder man jo med nu! Man kigger på hvad der skal gøres for at få faciliteterne. Og jeg plejer at sige at med nye faciliteter bliver holdet 15% bedre.

    - Aha... er der noget konkret omkring det?

    - Jeg tør ikke sige for meget, for det er jo ikke mit arbejde! Men... det er relativt konkret. Så det er ikke umuligt at der sker noget ganske hurtigt.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    3,257

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    Tjah hvis jeg skulle vælge imellem hurtighed og råstyrke, ville jeg helt klart vælge råstyrke... Forskellen er at man med hurtighed kan løbe væk fra modspilleren, hvor man med styrke kan flytte ham. Og heller ikke uvæsentligt, så er fysik utroligt vigtigt i forsvaret.

    Dig og dit raketter-er-lig-med-CL er BULL...

    Med det hold vi har, og med de spillere vi har råd til/kan tiltrække, kan vi ikke få komplette spillere. Vi må altså vælge de spillere med de kvaliteter vi kan bruge. Santos er lige så stærk som Adriano, men ikke lige så hurtig eller teknisk god. Jesper er lige så god på overblik som Cech, men ikke så god på refleks eller rent fysisk.

    I FC kan vi IKKE købe spillere der kan alt. Forskellen på hurtighed og styrke er at styrke kan bruges begge veje, mens hurtighed kan kun begrænset anvendes defensivt. Hurtige spillere mister MEGET hurtigt energien og bliver frustrerede overfor bedre fysiske forsvarsspillere. Et eksempel er fx Mifsud fra Lillestrøm. Han er en rigtig god spiller der er god til at overløbe forsvaret, men gik helt ned og begyndte at spille dirty efter Waffe drænede ham med lockdown defense.

    Vi kunne sagtens bruge hurtigere spillere, men ikke på bekostning af styrken.

    Har du aldrig lagt mærke til at vi altid har overtaget i slutningen af kampen?
    Hvilket rigtig tit udmønter sig i mål og dertilhørende points?

    Vi ville heller ikke ligge øverst i SASligaen kun med raketter... Når modstanderen ikke flytter sig, skal man så rende rund om dem? Kombinationsspil er så uendeligt meget vigtigere, så det er dem der løber og ikke os.

    I øvrigt kan jeg ikke se forbindelsen imellem de ting du skriver. Snakker du om FC, BIF, Bangsbo, RBK, teknisk niveau, tekniske hjælpemidler eller hvad?

    I øvrigt vil jeg gerne bruge ordet inkompetence, for det er ganske anvendeligt her.
    This message expresses the views of the author, and are not necessarily the views of this Forum or any entity associated with this Forum. Also, it might be completely wrong.
    Pillefaxe's Avatar

  10. De følgende 2 brugere er enige:

  11. #10
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    115

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    Hejsan

    Jeg formoder du trykkede forkert, og ikke henvender dig til mig i denne post?

    Jeg kan i hvert fald ikke se relevansen i forhold til min post :o)

    mvh

  12. Den følgende bruger er enig i dette:

  13. #11
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    36

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    Hey,

    For lige at få noget på det rene, så argumenterer Bangsbo m.fl. på AKI for at kampene vindes på at spilleren er i stand til at yde så meget høj-intenst arbejde(spurt) som overhovedet muligt - når vi snakker rent fysiologisk naturligvis.
    Flere af deres undersøgelse viser, at netop denne evne er en faktor, der er afgørende forskellig, når man ser på dansk fodbold og topfodbold.
    Selvfølgelig har den aerobe kapacitet(iltoptagelsen) stor betydning for indsatsen under kamp, men det er primært den anaerobe kapacitet (evnen til udføre gentagne sprinter - og restituterer imellem) der rent forskningsmæssigt modtager den største interesse på AKI (v/Bangsbo) lige pt.
    Dertil skal man selvfølgelig ikke fornægte vigtigheden af at styrketræning er vigtig for at kunne sparke hårdere, løbe hurtigere, spring højere end modstanden.

    Så påstanden om at Bangsbos træning (af hvem?) gør spillerne langsomme og tunge - hvor kommer den fra?

    mvh

  14. #12
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    243

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    OK, en ting af gangen - tag spillere fra Barca, Ajax, mange af de italienske og engelske klubber osv. Milan fx. der kan du se at der trænes individuelt, og Jon dahl er et eksempel - hans hurtighed og smidighed er langt dårligere nu i stuttgart end i Milan. Barca træner ihvertfald ikke på samme måde som chelsea - chelsea spillerne ligner jo iøjeblikket halvprofesionelle NFL spillere hvor i mod Barca spillerne er lynhurtige og letbenede....der er kæmpe forskel og det er ekstremt vigtigt at man bruger den rigtige træningsmetode i forhold til den måde holdet skal spille fodbold på.

    Det nytter jo ikke noget at Barca træner så meget fysisk træning at de ikke er i stand til at spille hurtigt nok, så mister de deres spidskompetence og dermed deres grundlag.


    Hvorfor er FCN spillerne så vanvittig hurtige på benene, ja det er træningsmetoden der er årsagen og ikke spillerne, se brøndby de kan overhovedet ikke være med på det hurtige spil i sammenligning med FCN - allerede der er der et eksempel på at FX. Brøndby træner forkert på dette område.

    FCK ser dog ud til at være lidt mere heldige med deres fysiske træning end BIF, og det er da glædeligt. Men der mangler noget spurttræning, det er det eneste kampene handler om.

    Fodbold handler om at løbe små strækninger på 50-100 meter i 90 min og derfor bør der trænes meget mere spurttræning, der skal tilknyttes 100 meter løbere der kan rådgive og træne spillerne på dette område. Dog skal man passe på med at spillerne får for mange muskler på visse områder af kroppen som kan forhindre smidighed og hurtigheden på benene.

    Juventus under Bangsbo var i en utrolig form ingen tvivl om det, han er osse kompetent ingen tvivl om det - men juve var altså ikke teknisk og hurtighedsmæssigt på de helt små områder gode nok. Men det behøvede de heller ikke, nemlig fordi de spillede efter at erpobre bolden fra modstanderen og så slå korte kontraer på deres modstander - altså de havde langt mindre brug for de spidskompetencer som fx. Barca har lige præcis nu i deres måde at spille på.

    Råstyrke er kodeordet.

    Det betyder at undgå vægttræning på maskiner og brug håndvægte eller egen krop i stedet - dette forhindrer at spillerne mister deres smidighed og kordinationsevne + uheldige proportioner og træstammeben hvis i forstår.

  15. #13
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    3,257

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    Når vi engang kommer op på Juve-niveau, kan vi diskutere de små ting de sikkert må ha... Men relevant for dansk fodbold er det ikke. At eksemplere fx Barca er også ekstremt misvisende fordi de jo mere end andre har de unikke spillere. De er hurtige og teknisk gode i angrebet, men egentlig ikke super i forsvaret. De får utroligt meget fra Puyols nødesløshed og kompromisløse stil here end de gør hans hurtighed. Efter min mening.

    Bottom line - i DK må man vælge imellem stærk og hurtig, for ellers vil spillerne være for gode og dermed ikke spille i ligaen. Og styrke henter flere sejre end hurtighed, fordi styrke har langt flere anvendelsesmuligheder. Specielt for et boldstyrende hold.

    At FCN skulle være relativt hurtige har vel mere at gøre med at de ikke er spor stærke.

    I øvrigt træner FCK faktisk ret meget intervalløb... Ikke at jeg ved om BIF gør, men det må de selv ligge og rode med. Men jeg er da ening i at BIF har bedst af at spille på deres hurtighed. Hvilket så gør dem nemmere at køre i sænk med fysisk spil...
    This message expresses the views of the author, and are not necessarily the views of this Forum or any entity associated with this Forum. Also, it might be completely wrong.
    Pillefaxe's Avatar

  16. #14
    Tilmeldingsdato
    Jan 2004
    Indlæg
    564

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    ›Så påstanden om at Bangsbos træning (af hvem?) gør spillerne
    ›langsomme og tunge - hvor kommer den fra?

    Jamen det kommer da fra håndbajeren, der heldigvis altid er parat til at dele sit store vid med os andre dødelige

    http://sidelinien.dk/forums/showpost...81&postcount=7

    http://sidelinien.dk/forums/showpost...47&postcount=3

    http://sidelinien.dk/forums/showpost...35&postcount=1

    bad boy
    Waldorf: Why do we always come here
    Statler: I guess we'll never know
    Waldorf: It's like a kind of torture
    both: To have to watch the show

  17. #15
    Tilmeldingsdato
    Feb 2003
    Indlæg
    42

    Re: Rosenborgs nye idrætslaboratorium

    Han er simpelthen for grineren, ham dér Håndbajeren.

    Der er sådan lidt "manden på bænken over ham". Sådan én, der redder verdenssituationen med meget ringe underbyggede one-liners og en....ja, håndbajer i næven.

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Pospech-historie fra Rosenborgs forum
    By ougar in forum De korte linier
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 26.08.10, 15:15
  2. Rosenborgs CL-overraskelse
    By Gross in forum De korte linier
    Svar: 77
    Sidste Meddelelse: 22.12.07, 09:31
  3. Rosenborgs maskot - et skrämende exemplar.
    By tortocnt in forum De korte linier
    Svar: 22
    Sidste Meddelelse: 15.04.05, 12:37

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •