Se afstemningsresultater: Skal medlidenhedsdrab være tilladt?

Stemmeafgivere
106. Du kan ikke stemme i denne afstemning
  • Ja

    69 65.09%
  • Nej

    37 34.91%
Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Medlidenhedsdrab - skal det være tilladt?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,256

    Medlidenhedsdrab - skal det være tilladt?

    Af etiske grunde har jeg ladet afstemningen være anonym.

    Nu er det så en kendt person, Diana Benneweiss, som er involveret i en sag om medlidenhedsdrab, og hun er vidst nok sigtet efter en paragraf der giver minimum 5 års fængsel.

    Skal det være tilladt? Kom eventuelt med nuancerede (!) indlæg hvis et ja eller nej-svar skal uddybes.

    mvh
    Karsten

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    1,484

    Re: Medlidenhedsdrab - skal det være tilladt?

    I visse tragiske tilfælde er et menneske så sygt og fyldt med smerte, at der ikke synes megen værdighed tilbage i livet. Grænsen er bare så pokkers svær at placere, fordi den er forskellig fra person til person. Nogle ville ønske at blive aflivet tidligt i et sygdomsforløb, mens andre i et tilsvarende forløb med samme sygdom ville fortsætte livet uanset hvad i håb om et mirakel.

    Derfor er det svært at sige, hvad der skal til for at retfærdiggøre medlidenhedsdrab. Det er i det hele taget en diskussion, hvor "ved ikke" er et meget gyldigt svar og derfor også en svarmulighed, jeg savner i denne afstemning, fordi et sådan svar også fortæller noget om, hvor vanskeligt spørgsmålet er.

    En del af mig siger, at når vi gør os til herre over andres liv ifm. aborter (nogle af dem endda ret sene), og vi bl.a. gør det ud fra argumenter om, at barnet ikke vil få et værdigt liv, så kan vi også afslutte et liv, der ikke længere er værdigt pga. sygdom.
    Omvendt har jeg det også sådan, at tanken om at kunne sige: "Dit liv slutter tirsdag i næste uge klokken 14" er helt absurd og strider imod al logik. Ikke mindst når jeg tænker på, at også børn bliver uhelbredeligt syge. Skal vi så også udføre medlidenhedsdrab på dem, eller har de ikke krav på samme medlidenhed ved sygdom som voksne?

    Jeg synes, det er en meget svær diskussion og ville stemme "ved ikke", hvis chancen var der. Jeg hælder dog mest til "nej" og stemmer derfor sådan.

    Men en meget vigtig og spændende diskussion er det!
    -


    "Vi er stolte som ind i helvede."
    (Don Ø, 23. august 2006.)



    ♪ Die Meister, Die Besten, Les Grandes Equipes, The Champions♪

  3. De følgende 5 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Aug 2005
    Indlæg
    196

    Re: Medlidenhedsdrab - skal det være tilladt?

    Medlidenhedsdrab kan ikke samles i én kasse, det skal diskuteres sag for sag.

    I nogle tilfælde kan det sagtens retfærdiggøres, men det kommer helt an på den enkelte persons lidelse, og derfor synes jeg det er umådeligt svært at stemme i denne afstemning.
    People who hate cats, will come back as mice in their next life...

  5. De følgende 2 brugere er enige:

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    922

    Re: Medlidenhedsdrab - skal det være tilladt?

    Jeg mener i høj grad at eutanasi skal være tilladt, men jeg mener ikke det skal være tilladt at gøre for familien at udføre "drabet". Derimod skal det være en læge, der udfører "drabet" - og det må naturligvis ikke forekomme uden samtykke fra den døende person.

    Desuden har vi også til dels eutanasi i Danmark, men vi har kun den milde, i mangel af bedre ord, form kaldet passiv dødshjælp. Jeg mener, at hvis den ene form skal være tilladt så skal den anden også.
    Diskussionen om aktiv dødshjælp blusser jo fra tid til anden op igen og som rous siger, så er det en svær etisk diskussion.

    Jeg tror at folk er nødt til at opleve en persons lidelser helt ind i deres eget liv for at give det endelige svar.
    "Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."
    - Bill Shankly

  7. Den følgende bruger er enig i dette:

  8. #5
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    93

    Re: Medlidenhedsdrab - skal det være tilladt?

    Jeg har undladt at stemme, fordi jeg simpelthen ikke ved, hvordan jeg ville reagere i en situation, hvor jeg var nødt til at tage stilling til emnet. Jeg føler, at emnet er alt for følsomt og personligt til, at jeg kan tage en endegyldig og principiel stilling.
    Som mange andre savner jeg derfor en "Ved ikke"-option.
    "Vores fortid var tragisk. Vores nutid er trist. Heldigvis har vi ingen fremtid."

  9. #6
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    4,494

    Re: Medlidenhedsdrab - skal det være tilladt?

    Jeg tillader mig at henvise til efterår2005 semesterprojekt, der omhandler aktiv dødshjælp. En opgave der ikke gav noget endegyldigt svar på den meget følsomme problematik.

    http://moth.thefabios.dk/ad.doc

  10. #7
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    1,693

    Re: Medlidenhedsdrab - skal det være tilladt?

    ›Jeg tillader mig at henvise til efterår2005 semesterprojekt, der
    ›omhandler aktiv dødshjælp. En opgave der ikke gav noget
    ›endegyldigt svar på den meget følsomme problematik.

    http://moth.thefabios.dk/ad.doc


    din situation er også et særtilfælde hvor det selvfølgeig ville være i orden!!1
    Stedet hvor legender fødes
    Don Ekström's Avatar

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,155

    Re: Medlidenhedsdrab - skal det være tilladt?

    Måske har jeg ikke nået at reflektere tilstrækkeligt, men vil det ikke omgående blive et skråplan, hvis det decideret var tilladt? I Benneweiss´ tilfælde var det muligvis det rette at gøre, men at skrive om det i en bog må betegnes som stupidt....


    Mvh.
    Maarum

  12. Den følgende bruger er enig i dette:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Skal romerlys og/eller røg være tilladt?
    By JM in forum De korte linier
    Svar: 36
    Sidste Meddelelse: 12.08.07, 11:56
  2. Hvad skal det være :) ?
    By Stive Per - Filipe in forum Diverse
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 27.09.05, 12:12

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •