Side 1 af 7 1234 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 93

Emner: "Tillykke med den runde dag"-tråden

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    "Tillykke med den runde dag"-tråden

    ... eller ♪ It was twenty years ago today ♪, som det lød da det var et vanvittigt overvurderet værk af et Liverpoolband det galdt engang :-)



    Det er tyve år i dag, at dette mesterværk kom, fra Liverpools naboby Manchester. En pragtplade, et definerende hovedværk inden for indiepoppen, og en målestok for al guitardrevet musik der siden er kommet fra anglofile drenge og piger i den vestlige verden.

    Ej den!

    mvh,
    -smølle


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Dagens "Tillykke med de tyve år"...

    En fremragende CD i en række af mange fra the Smiths.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  3. De følgende 4 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Apr 2004
    Indlæg
    236

    Re: Dagens "Tillykke med de tyve år"...

    Jeg læste i øvrigt for nyligt Morrisey udtale noget i retning af. "I´d rahter eat my testies than get back with The Smiths" hmmm mon ikke Johnny Marr har det på samme måde?

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    2,450

    Re: Dagens "Tillykke med de tyve år"...

    Hvis der skal siges tillykke med de 20 år til et skelsættende album så vil jeg gerne ydmygst tillade mig at hive dette frem:



    Ja ja, det er typisk de metalho´der, lige så snart der ryger en ny musiktråd op, så skal der blandes heavy ind i den selvom den egentlig handlede om indierock. Men skulle nogle være i tvivl så er dette et absolut kolossalt album, har haft fornøjelsen af at høre hele møget fremført live i både Berlin den 6/6 og i Arnhem den 8., helt eovertreffent!!1

    duckman

    Edith: Stampe har selvfølgelig sagt tillykke her, men den fortjener en gentagelse
    Tom, Tom, Tom, Tom, Tom, Tom Høgli!

    "I have a degree from Harvard, whenever I´m wrong, the world makes a little less sense."
    duckman's Avatar


  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Dagens "Tillykke med de tyve år"...

    April 1987, og tiden var moden til en debutplade som skulle vende moderne musik godt og grundigt på hovedet. Genren skulle frembringe bedre ting, gruppen skulle selv (med deres album to og tre) udgive større, endnu mere epokegørende og ikke mindst lyrisk begavede ting. Lyden var stadig enkel og sparsom med effekter - ikke uventet med Rick Rubin som producer - og den helt eksplosive Public Enemy-lyd havde man stadig til gode. Men alligevel kan man umuligt undervurdere den virkning denne plade havde.



    Meget stort tillykke med de tyve.

    mvh,
    -smølle


  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,200

    Re: Dagens "Tillykke med de tyve år"...

    1987 var jo også året for den fremragende plade, The Joshua Tree.



    En på alle måder vidunderlig plade, så et stort tillykke herfra - og et lille fromt håb om, at u2 igen må finde tilbage til disse takter....

    Mvh, Simon
    While them that defend what they cannot see
    With a killer’s pride, security
    It blows the minds most bitterly
    For them that think death’s honesty
    Won’t fall upon them naturally
    Life sometimes must get lonely

  8. De følgende 5 brugere er enige:

  9. #7
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    1,497

    Re: Dagens "Tillykke med de tyve år"...

    Tja, denne skal i hvert fald også nævnes. Rockmusik der lige så godt kunne være lavet i dag. Utroligt den allerede er 20 år gammel.



    Guns N' Roses - "Appetite for Destruction"


  10. #8
    Tilmeldingsdato
    Apr 2003
    Indlæg
    1,209

    Re: Dagens "Tillykke med de tyve år"...

    Damn - hvis denne tråd skal være det mindste interessant, så bør der kun være et album pr. indlæg.

    Denne plade, som pt. er 20 år + 27 dage gammel, var med til at skille vandene.

    Undertegnede, som tilhører den gamle garde, har trods alt denne plade stående på både vinyl/cd-rom/mp3, men det er med blandede følelser at jeg hylder denne plade, da jeg ikke mener det er U2's bedste. På sin vis har jeg respekt for at dette er lig med U2 i den almene bevidsthed, på den anden side er denne plade lig med at jeg mistede mit elskede U2.

    Men når det er sagt er jeg ikke blind for at U2 med dette album satte en skelsættende lyd, at Edge's guitar nåede nye højder, at det var startskuddet på bandets søgende periode, at Bono slap vreden, at den irske lyd bragede igennem, at guitarrock kom tilbage, osv.

    U2 gik hermed fra oprør til mainstream/verdensherredømme :-)

    Og når denne galde er sagt så erkender jeg at jeg får gåsehud af at høre de fleste af disse sange og at jeg går i folke-sanger-mode når jeg hører dem - og jeg er sikker på at de fleste kan samtlige tekster udenad.

    Dette album er historisk og om jeg vil det eller ej, et mesterværk.

    Sidst redigeret af 2000F : 04.04.07 kl. 00:24


  11. De følgende 6 brugere er enige:

  12. #9
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Dagens "Tillykke med de tyve år"...

    ›Damn - hvis denne tråd skal være det mindste interessant, så bør
    ›der kun være et album pr. indlæg.

    Ja, al respekt for at kunne finde 300 albums fra året frem, heraf en stak opsamlinger og en flok kunstneriske katastrofer :-) - men det var nu meningen at hylde bestemte store plader der har fødselsdag i disse dage...

    mvh,
    -smølle

  13. #10
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    816

    Re: Dagens "Tillykke med de tyve år"...

    og du slep helt udenom at kommentere The joshua tree :o)
    "Impulser, det er noget kvinder får når de kører plasticken gennem revnen" - Henrik Rønsbo
    PeterMT's Avatar

  14. Den følgende bruger er enig i dette:

  15. #11
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Dagens "Tillykke med de tyve år"...

    Jeg gav lige tråden nyt navn for at kunne fejre, at det er i denne måned, at disse to albums fylder 30 år - to albums, der er så centrale og så brilliante, at det er svært at finde ord for det. Nemlig:

    Kraftwerk: Trans Europa Express


    (det engelske omslag indsat, da jeg ikke kunne finde et stort eks. af det tyske)

    - hvor Kraftwerk lige i et snuptag opfandt technopop, electro, den første hiphop samt industriel elektronisk musik. Ikke ilde. Og:

    The Clash: The Clash



    - som er et enestående album, et kort syleangreb på musikscenen i den periode og stadig i dag en samling af eviggyldige numre - 'White Riot', 'London's Burning', 'Police and Thieves', 'What's My Name?', 'Garageland', 'Janie Jones', 'Career Opportunities', '48 Hours', 'I'm So Bored With the USA', 'Deny'... 30 år efter har pladen ikke mistet det mindste af sin vitalitet.

    mvh,
    -smølle


  16. #12
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    546

    Re: "Tillykke med den runde dag"-tråden

    I 1977 havde David Bowie vendt Ziggy Stardust-figuren og glamrock ryggen for at finde en ny start i Berlin. Selvom Bowie kæmpede med stofmisbrug, depression og andre klassiske rockstjerne-dårligdomme, var han så produktiv som nogensinde. Således blev Low sendt på gaden i 14. januar, hvad der sidenhen er blevet kaldt det første album af Berliner Trilogien. Albummet er et samarbejde med Brian Eno, og er kendetegnet ved en eksperimenterende og mere elektronisk lyd langt fra starthalvfjerdsernes guitarer.

    Efter at have rundet 30 år og nogle måneder er Low stadig et suverænt album med højdepunkter som Be My Wife og Sound And Vision.

    David Bowie - Low


    Et forsinket tillykke.
    Til oktober vil "Heroes" ligeledes kunne fejre 30-årsdag.
    and oh how we danced


  17. #13
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    802

    Re: "Tillykke med den runde dag"-tråden

    Spaceman 3 - 'The Perfect Prescription' (1987)



    Vel var inspirationen fra Velvet Underground og 13th Floor Elevator tydelig hos de to syrehoveder Jason Pierce (senere Spiritualized) og Sonic Boom (Spectrum/E.A.R.), men med denne skive fandt de deres egen soniske vej ind i gråzonen af folk, psycadelica og drone. Tillykke med de 20 herfra!

    Mvh.
    CF39 Thomas

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #14
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    222

    Re: "Tillykke med den runde dag"-tråden

    Så skal det da også nævnes at dette fantastiske album havde 40-års fødselsdag tilbage i januar.

    The Doors - The Doors



    Debuten fra Jim Morrisson og drengene, der gav bandet et kickoff til verdensberømmelse. Højdepunkterne fra dette album tæller numre som - 'Break On Through', 'Alabama Song', 'The End' og 'Light My Fire'.

    Et stort tillykke!
    ♪♪ William, William Kvist! ♪♪
    Lagoon's Avatar

  20. De følgende 3 brugere er enige:

  21. #15
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    101

    Re: Dagens "Tillykke med de tyve år"...

    (det engelske omslag indsat, da jeg ikke kunne
    ›finde et stort eks. af det tyske)


    Her er det originale, tyske cover (fra discogs.com). Og ja, fremragende plade.



    Mvh
    Storm

  22. De følgende 3 brugere er enige:

Side 1 af 7 1234 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 26
    Sidste Meddelelse: 21.03.09, 19:17
  2. "Tillykke med guldet"; Den gule fare
    By Pete in forum De korte linier
    Svar: 10
    Sidste Meddelelse: 24.04.07, 21:55
  3. Den store "Hvad har du på i dag?"-tråd
    By Dingo in forum Diverse
    Svar: 18
    Sidste Meddelelse: 16.01.07, 13:07
  4. Hvad skete der med "Kom nu Silkeborg!!!" tråden??
    By Jacob_Bentzen in forum Kontoret
    Svar: 10
    Sidste Meddelelse: 24.04.05, 20:46
  5. Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 11.11.04, 22:36

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •