Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 42

Emner: FCK i et vadested (ang. trupsammensætning efterår '06)

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jan 2004
    Indlæg
    470

    FCK i et vadested (ang. trupsammensætning efterår '06)

    Efter gårsdagens europcup-kamp mod Ajax må det vist efterhånden stå klart, at FCK befinder sig i et vadested:
    Man er (ved at være) for god til superligaen, men man er ikke god nok til Europa (endnu).
    FCKs ledelse bør – på trods af Don Øs melding om ”vi har 50/50 mod Ajax” - være kommet til den samme konklusion.
    Er de det bør de dels træffe et valg og dels stille sig selv nogle spørgsmål (afhængige af det trufne valg):
    Valget man skal træffe er:
    Er man tilfreds med at være suveræne i Danmark (og blive regnet for Nordens bedste hold), men uden at slå igennem i Europa?
    Eller vil man også slå igennem i Europa?

    Hvis man er tilfreds med at være suveræne i Danmark/Norden bør man stille sig selv følgende spørgsmål:
    Er der nogen grund til at have dyre spillere som Jesper Grønkjær, Tobias Linderoth og Michael Gravgaard i truppen når man kan få en stor transfersum, spare en stor lønpost og stadig have et hold der vil være gode nok til at vinde den danske liga ved at sælge disse?
    Det eneste logiske svar på dette spørgsmål er, at man selvfølgelig bør sælge de 3 nævnte spillere og fremover hovedsageligt satse på egne, unge spillere samt forholdsvis billige indkøb fra Norden af spillere af en klasse der lige præcis er høj nok til at bevare den nationale suverænitet. Dvs. ingen spillerkøb over 10 mio kr. og ingen spillere med en årsløn over 2-3 mio kr.

    Nærer man derimod, fra ledelsens side, et oprigtigt ønske om at komme ud over den danske grænse og slå igennem i Europa bør man stille sig selv følgende spørgsmål:
    Er den nuværende trup objektivt vurderet stærk nok til at kunne spille lige op med hold som Ajax?
    Det objektive svar på det er: nej det er den ikke.
    Realistisk set er venstre back, højre midt, den ene central midt og den ene angrebsplads for svagt besat til at kunne slå igennem i Europa.
    Kommer ledelsen til den erkendelse må den eneste logiske følge – qua beslutningen om at man VIL slå igennem i Europa - være, at man beslutter sig for, at foretage de nødvendige investeringer i spillertruppen.

    Som det bør fremgå af ovennævnte har ledelsen nu et meget svært valg at træffe.

    Den nuværende spillertrup er på et niveau der ligge og svæver i den blå luft midt imellem SAS-liga niveau og europæisk niveau.
    Dette er, også ud fra et aktionærsynspunkt, en uholdbar situation pga. det ressourcespild dette indebærer (holdet er, som nævnt, for dyrt til kun at spille SAS-liga).

    Alene hensynet til aktionærerne gør, at man meget snart bør reagere den ene eller den anden vej.
    Dvs. man bør enten sælge de dyre spillere ELLER købe flere dyre spillere.

    Men hvem skal man så købe hvis man vælger den sidste løsning, at købe flere dyre spillere?

    FCK har en, mere eller mindre officiel, indkøbspolitik der hedder, at spillerne skal være fra Norden eller i det mindste have spillet nogle år i nordiske klubber.
    Lad os kigge på indkøbene fra de andre nordiske klubber først:

    1) Jesper Christiansen fra SAS-ligaen
    2) Michael Gravgaard fra SAS-ligaen
    3) Frederik Berglund fra SAS-ligaen
    4) Michael Silberbauer fra SAS-ligaen
    5) Alvaro Santos fra Allsvenskan
    6) Atiba Hutchinson fra Allsvenskan
    7) Oscar Wendt fra Allsvenska
    8) Brede Hangeland Tippeligaen

    Af disse har Jesper Christiansen, Michael Gravgaard og delvist Brede Hangeland vist europæisk niveau. Altså 3 ud af 8 indkøb eller 38 %.

    Lad os tilsvarende kigge på indkøbene af nordiske spillere fra ikke-nordiske ligaer:

    1) Tobias Linderoth fra Premier league
    2) Marcus Allbäck fra Bundesligaen
    3) Jesper Grønkjær fra Bundesligaen
    4) Lars Jacobsen fra Bundesligaen
    5) Andre Berdølgmo fra Bundesligaen

    Af disse har alle undtaget Berdølgmo vist europæisk niveau.
    Dvs. 4 ud af 5 indkøb eller 80 %.

    Læren af ovenstående er, at man skal være særdeles påpasselig med indkøb fra de nordiske ligaer hvorimod indkøb af nordiske spillere fra andre ligaer har vist sig en større succes.
    Der kan være flere årsager til dette. Dels at der simpelthen ikke er ret mange af de bedste spillere med europæisk niveau i de nordiske ligaer, idet disse allerede er solgt videre til større ligaer. Dels er det generelle niveau i de nordiske ligaer ikke højt nok til at udvikle europæisk niveau hos de spillere der har potentialet.
    Hvis FCK fortsat vil satse på nordiske spillere bør man altså drage den logiske konsekvens af ovennævnte forhold og fremover undgå indkøb direkte fra de nordiske ligaer og i stedet satse på indkøb af nordiske spillere fra andre ligaer på nær der er en spiller der virkeligt markant skiller sig ud i Norden.
    Hvis FCK fremover vil vælge at satse på nordiske spillere fra andre ligaer end de nordiske hvem bør man da satse på?
    Svaret er, at det kun skal være etablerede landsholdsspillere fra Danmark, Sverige og Norge. Altså spillere det har, eller er tæt på betegnelsen ”landsholds-stjerne”.
    Blandt de svenske og norske er det nok kun muligt at hente spillere i denne kategori hvis disse sidder på bænken i deres nuværende klub (som Tobias Linderoth i Everton). Hvis en svensk eller norsk landsholds-stjerne vender tilbage til Norden vil det som regel være til hans hjemland da det i givet fald er andre ting end kun penge/prestige der trækker vedkommende hjem (som med Henke der vendte hjem til Helsingborg trods interesse fra FCK).
    Altså bør blikket vendes mod de danske landsholds-stjerner.
    Vi har allerede én (Grønkjær) og han har vist det forventede niveau.
    Man bør derfor satse stenhård på at hente spillere som Thomas Gravesen, Jon Dahl Tomasson, Martin Jørgensen og Niclas Jensen hjem.
    Min påstand er, at hvis det først lykkes at hente 2-3 danske spillere i Jesper Grønkjær/Thomas Gravesen-klassen vil det bliver nemmere at overtale de andre til at komme til Danmark.
    Og lykkes det FCK at samle selve stammen fra det danske landshold bliver det lige pludselig realistisk at sige ”50/50” når vi møder Ajax igen.

    Men det er da alt for dyrt vil de fleste sikkert indvende.

    Dertil vil jeg sige, at jeg synes det er ”dyrere” at have det hold vi har nu.
    Forstået på den måde, at det ikke har en kina-mands chance for regelmæssigt at komme i CL.

    Lad os lave nogle tænkte 10-års-regnestykker: (alle beløb regnet i nuværdi-priser)
    1) FCK køber i år 3 spillere i Thomas Gravesen-klassen for omkring 60 mio kr. i alt. Derudover køber man hvert af de følgende år 1 ny spiller til 20 mio kr. i denne klasse som erstatter en af de ældre stjerner der stopper karrieren (idet det antages, at hver spiller hentes på 3-års kontrakter og at de er af en sådan alder, at de ikke videresælges). Dvs. at man konstant over de næste 10 år vil have i snit 3 ekstra stjernespillere i forhold til det nuværende FCK-hold. Lad os antage, at disse stjerner i gennemsnit får 5 mio i årsløn. Dvs. at set over 10 år kommer det til at koste FCK 60+9x20+(10x3x5)=390 mio kr.
    Over disse 10 år vil FCK realistisk set vinde 9 af 10 mesterskaber med dette hold. Dvs. 9 skud i bøssen for at komme i CL. Lad os antage, at der vil være 50/50-chancer hver gang for at komme i CL. Det betyder, at FCK vil komme i CL 4.5 gange på 10 år. Af disse 4.5 gange vil FCK måske 1 gang nå videre fra gruppespillet og 2 gange slutte som nr. 3 og dermed gå videre i UEFA-cuppen. Dermed vil det ikke være urealistisk at forvente en indtjening på ca. 90 mio. kr pr. deltagelse. 4.5x90=405 mio kr. og dermed har de nye spillere tjent sig selv hjem bare via CL-deltagelse. Dertil kommer øgede sponsor+tilskuerindtægter.

    2) FCK beholder et hold af nuværende styrke.
    Realistisk set vinder dette hold 6 af 10 mesterskaber, dvs. 6 CL-forsøg på 10 år.
    Der vil FCK i gennemsnit have ca. 20 % for at komme ind i CL, dvs. 0.2*6=1.2 CL-deltagelser på 10 år.
    En CL-deltagelse med at sådant hold vil ikke kaste nær så meget af sig, da chancerne for succes er meget mindre. Realistisk set måske 60 mio. kr. pr. gang, dvs. 1.2x60=72 mio kr.

    Nu skal så det endelige regnskab gøres op:

    Stjernemandsskabet skaber et plus på 405-390=15 mio. kr på CL-deltagelse mens det nuværende mandskab skaber et plus på 72-0=72 mio. kr.
    Dvs. at hvis stjernemandsskabet over 10 år kan generere øgede indtægter udover CL-deltagelse på bare 72-15=57 mio kr. =5.7 mio kr om året er det en økonomisk gevinst.
    Alene de øgede sponsorindtægter vil så rigeligt dække dette.
    Sidst redigeret af Nosferatu : 10.08.06 kl. 16:05

  2. De følgende 3 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Jan 2006
    Indlæg
    740

    Re: FCK i et vadested.....

    Rom blev ikke bygget på en dag!

    Hvad fck har opnået på den korte tid klubben har været en faktor i dansk fodbold er utroligt og udviklingen er fortsat igang.
    Man kan bare ikke springe over nogle stadier fordi de er, som du siger, vadesteder. Dem må man tage med, og om et par år har vi måske det hold der kan klare sig godt i CL.
    Zanka-Mania

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #3
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    186

    Re: FCK i et vadested.....

    Hmmm...måske er jeg blåøjet naiv og alt andet, men spiller man kun 1 kvalifikations opgør ?? det er sgu ikke ovre endnu vi skal stadig til Ajax og spille...
    Dette indlæg kommer fra en der ikke fandt Ajax imponerende hmm..mere lidt for effektive på de par chancer de havde...
    Sine era e studio hafnia

  6. De følgende 5 brugere er enige:

  7. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    473

    Re: FCK i et vadested.....

    Synes også vi skal passe på med at sige at vi er for gode til superligaen og at vi fra nu af vil vinde den sikkert og bla bla.
    Der er sgu stadig Brøndby; hvis de ikke var der var det vel rigtigt nok, men jeg vil lige vente til efter denne sæson med at bedømme om vi har distanceret dem så markant. Jeg indrømmer gerne, at det kunne se sådan ud på papiret, men lad os nu se...
    -60-

  8. De følgende 12 brugere er enige:

  9. #5
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    4

    Re: FCK i et vadested (ang. trupsammensætning)

    Hvis de kommer videre fra UEFA gruppespillet saa er det ogsaa fint med mig...

  10. De følgende 8 brugere er enige:

  11. #6
    Tilmeldingsdato
    Aug 2002
    Indlæg
    1,817

    Re: FCK i et vadested (ang. trupsammensætning)

    *snippet en masse vrøvl.*

    ›Vi har allerede én (Grønkjær) og han har vist det forventede niveau.
    ›Man bør derfor satse stenhård på at hente spillere som Thomas
    ›Gravesen, Jon Dahl Tomasson, Martin Jørgensen og Niclas Jensen
    ›hjem.
    ›Min påstand er, at hvis det først lykkes at hente 2-3 danske
    ›spillere i Jesper Grønkjær/Thomas Gravesen-klassen vil det bliver
    ›nemmere at overtale de andre til at komme til Danmark.
    ›Og lykkes det FCK at samle selve stammen fra det danske landshold
    ›bliver det lige pludselig realistisk at sige ”50/50”
    ›når vi møder Ajax igen.

    Jeg er ikke i tvivl om, at man satser benhårdt på at få folk Martin Jørgensen, Jon Dahl og Niclas Jensen hjem, men det er ærligt talt lettere sagt end gjort, da der er mange ting der skal gå op i en højere enhed, inklusiv spillerne selv skal have lyst til at vende hjem.
    Sidst redigeret af scaleo : 10.08.06 kl. 18:56

  12. De følgende 3 brugere er enige:

  13. #7
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    588

    Re: FCK i et vadested (ang. trupsammensætning)

    Det er et spændende, godt og velskrevet indlæg. Jeg har desværre ikke tid til at kommentere så meget, men jeg vil gerne komme med min opfattelse af truppen.

    Jeg var meget overrasket over, at vi ikke kunne holde dampen opppe kampen igennem mod et 'formsvagt' AJAXhold. Jeg mener, at truppen i vid udstrækning er så god, som den næsten kan være - dog mangler der lige en superangriber. Vi har en del skandinaviske landsholdsspillere og de burde altså have niveau til lidt europabold!

    Jeg mener, at vi kunne komme langt med øget trænning. Det har gennem flere år og tråde været debateret, hvorvidt danske hold (også FCK) træner for lidt i forhold til de hold, vi gerne vil bide skeer med. Det gør FCK/vi. Længere er den ikke.

    Men vil man fra baghjul op og lege med de store, skal forarbejdet satme være grundigt - det gælder enhver virksomhed også uden for fodbolden. Og her nytter det ikke meget, at man end ikke gider træne så meget som de store.

    Så jeg vil sige... træning, træning, træning... mere kondition, dødbolde, pasningsspil osv...

    /Mads

  14. De følgende 2 brugere er enige:

  15. #8
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    952

    Re: FCK i et vadested (ang. trupsammensætning)

    ›Stjernemandsskabet skaber et plus på 405-390=15 mio. kr på
    ›CL-deltagelse mens det nuværende mandskab skaber et plus på
    ›72-0=72 mio. kr.
    ›Dvs. at hvis stjernemandsskabet over 10 år kan generere øgede
    ›indtægter udover CL-deltagelse på bare 72-15=57 mio kr. =5.7 mio
    ›kr om året er det en økonomisk gevinst.
    ›Alene de øgede sponsorindtægter vil så rigeligt dække dette.

    Jeg synes du begaar en hel raekke fejl i dine forudsaetninger, f.eks. at det kan lade sig goere at traekke 3 stjerne til FCK, samt at jeg synes du overvurdere den sportslige gevinst ved 3 stjerner, men selv givet dit regnestykke forstaar jeg ikke konklusionen.

    Du mener man skal investere 390 mio kr. for i best case at tjene 15 mio? Med den usikkerhed der er i fodbold, giver det en helt formidabel chance for at gaa konkurs og lukke klubben.

    Lad os sige man foretog investeringen og trak Arsenal, Milan og Valencia i kval runden, saa er vi vist lige vidt.

    Naeh, vejen frem maa vaere at goere holdet 5-10% bedre hvert aar hele tiden paa et nivaeu hvor deltagelsen i SAS ligaen kan holde skuden flydende, og saa med tiden vaere gode nok til naesten garanteret UEFA gruppespil. Hvis vi kommer derhen kan man saa begynde at vurdere, om der er basis for det naeste skridt op til 50/50 chance for CL.

  16. De følgende 4 brugere er enige:

  17. #9
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    813

    Re: FCK i et vadested (ang. trupsammensætning)

    Vi er under konstant udvikling, og derfor er der jævnligt vadesteder. Det er meningen, at truppen hele tiden skal blive bedre og bedre. Når en god spiller sælges, skal en endnu bedre spiller helst hentes ind. Lige nu vurderer jeg, at der er 5-6 spillere i truppen, der har klassen til at spille Champions League. Om 5 år skulle vi gerne have 10 osv. osv.

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #10
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    144

    Re: FCK i et vadested (ang. trupsammensætning)

    Det er vel ikke så sort/hvidt? Hvis vi ryger ud til Ajax, er der jo stadig gode muligheder for at lave en god europæisk sæson i UEFA-cuppen via gode resultater i 1. runde og gruppespillet. Det er efter min mening ikke en fiasko, hvis vi f.eks. kan komme videre fra gruppespillet i UEFA-cuppen, tværtimod. Og således vil det fungere som første skridt på vejen til at kunne kvalificere os til CL en anden gang.
    Mvh
    Jacob N

  20. De følgende 9 brugere er enige:

  21. #11
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    588

    Re: FCK i et vadested (ang. trupsammensætning)

    ›Det er vel ikke så sort/hvidt? Hvis vi ryger ud til Ajax, er der
    ›jo stadig gode muligheder for at lave en god europæisk sæson i
    ›UEFA-cuppen via gode resultater i 1. runde og gruppespillet. Det
    ›er efter min mening ikke en fiasko, hvis vi f.eks. kan komme
    ›videre fra gruppespillet i UEFA-cuppen, tværtimod. Og således vil
    ›det fungere som første skridt på vejen til at kunne kvalificere
    ›os til CL en anden gang.

    Jeg er meget enig. Problemet er vel blot, at det - for et evigt useedet hold som os - ikke er meget nemmere, at komme i uefa-gruppespil end i CL...

    Jeg mener ... HSV kontra AJAX...

  22. De følgende 2 brugere er enige:

  23. #12
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    234

    Vejen frem er kvalitative spillerindkøb samt holde på spillerne i en længere periode

    Nu rører jeg nok ved FCK's achilleshæl, nemlig evnen til at skabe et hold som på sigt bliver en stabil enhed med få men velfunderede og kvalitative udskiftninger hvert år.

    Der er hvert år for meget tju-bang udskiftning og salg og køb i FCK, der gør, at jeg ikke mindes én FCK'er, der har spillet mere end 3 højst 4 år i klubben i de sidste 8-10 år, ja velsagtens i hele FCK's levetid, bortset fra en Lønstrup , som kom tilbage i tide og utide, fordi ingen andre ville have ham, og måske et par stykker andre.

    KAN ÉN I DENNE TRÅD SÅLEDES NÆVNE BLOT 3 SPILLERE, DER I DE SENESTE 10 ÅR HAR SPILLET I FCK I MINDST 50 MÅNEDER I FCK ??

    Det er også det, der gør det frustrende som fan af klubben, at ens børn næsten skal skifte navn på fantrøje hvert år, fordi ynglingsspilleren bliver solgt.

    Et hold, der består af spillere, der er talentfulde, der har kvaliteteten og som er sammenspillede vil på et tidspunkt få chancen for at vise, hvad de er værd og dermed præsterer de!

    Det nok mest effektive eksempel er EM-guldholdet fra 1992, der som den grimme ælling måtte så meget igennem. Spillere svigtet af Piontek i form af manglende udtagelse, dømt bort fra OL i 1988 p.g.a. en skrivebordsfejl, og spillet fremragende i kval-turneringen, men alligevel ikke nok til at kvalificere sig før Jugoslavien blev udelukket p.g.a. krigen.

    FCK har for at vane at slippe spilllere, når de har været i klubben i ca. 3 år, og som netop er ved at give holdet stabiliteten. Så køber man nye spillere fra Norge og Sverige, og cirklen fortsætter. Altsammen godt til at markere sig i Danmark og i Norden
    men heller ikke mere.

    Jeg må dog erkende at FCK i de senere 3-4 år er begyndt at hente bedre spillere til klubben, hvilket kan ses på resultaterne.

    Men jeg desværre misunde BIF lidt, at de har været bedre til at holde på deres spillere indtil for et år siden. Nu er det således helt kaos på vestegnen.

  24. #13
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    82

    Re: FCK i et vadested (ang. trupsammensætning)

    Zuma, Gall, Todi (Diego, hvis du ikke mener at Gall skal tælle med)...

  25. #14
    David_T er offline Occasionally wears a hat
    Tilmeldingsdato
    Apr 2004
    Indlæg
    2,506

    Re: Vejen frem er kvalitative spillerindkøb samt holde på spillerne i en længere periode

    ››KAN ÉN I DENNE TRÅD SÅLEDES NÆVNE BLOT 3 SPILLERE, DER I DE
    ››SENESTE 10 ÅR HAR SPILLET I FCK I MINDST 50 MÅNEDER I FCK ??

    ›Zuma, Gall, Todi (Diego, hvis du ikke mener at Gall skal tælle med)...

    Niclas (97-02), Mio (93-02), Thorninger (97-02)...

  26. #15
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    781

    Re: FCK i et vadested (ang. trupsammensætning)

    Rigtigt flot indlæg :-)
    Jeg er dog ikke enig med dig af flere grunde: 1. Det er kun et år siden vi holdt "ophørsudsalg", personligt havde jeg regnet med at det ville tage 2-3 år at få et slagkraftigt hold igen....på det år er vi gået fra at være et hold bestående af spørgsmålstegn, til at være dominerende i Norden. Set derudfra synes jeg ikke man kan tale om at vi står i et vadested endnu....

    2. Vi har fået en ny og efter min mening urutineret træner, det ser lovende ud, men mon ikke det kan have haft indflydelse på kampens forløb igår? At vi mangler luft til de sidste 30 min mod et hold som egentlig med 1-1 har opnået deres resultat men alligevel 100% styrer slutfasen af kampen....Ståle skal ha tid til at gøre sine erfaringer og arbejde yderligere med holdet, jeg synes dog allerede han er nået langt!

    3. Ledelsen har allerede lovet Ståle fuld opbakning, mht køb af nye spillere, sikkert indenfor en økonomisk ramme, men alligevel....det er min fornemmelse at grundstammen er ved at være på plads, selvom vi hurtigt kan blive enige om at der nok mangler et par indkøb! Uden helt at vide det, fornemmer jeg at en eventuel UEFa gruppespilsdeltagelse kan opfylde ambitionerne for i år, og det mål er langtfra udenfor rækkevidde....

    4. Jeg synes faktisk den nuværende indkøbspolitik er tilfredsstillende, ihvertfald behøver man endnu ikke tage stilling om man skal satse rigtigt stort eller drosle ned og jeg er faktisk rimelig tilfreds med den trup vi har, idet jeg mener at holdet langtfra er færdige med at udvikle sig, der er endnu mere potentiale....
    Olsen
    Ankersen Zanka Johansson Augustinsson
    Kvist Delaney
    Falk Verbic
    Cornelius Santander

  27. De følgende 2 brugere er enige:

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Efterår på Stamværtshuset
    By Stamværtshuset in forum De korte linier
    Svar: 8
    Sidste Meddelelse: 09.10.08, 15:29
  2. Hjælp nipserstat - ang. Camarthen-FCK
    By Qlawz in forum De korte linier
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 23.08.05, 13:50
  3. Bechs efterår
    By Andreas Hansen in forum De korte linier
    Svar: 26
    Sidste Meddelelse: 02.05.05, 17:18

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •