Side 1 af 16 123411 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 229

Emner: Multiarena tråden vol. IV

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    2,550

    Multiarena tråden vol. IV

    Så blev endnu en tråd om multiarenaer i Danmark og omegn lidt for tung. Så vi starter på en frisk!

    http://politiken.dk/sport/article248038.ece

    Dette betyder, og forklarer indirekte, hvorfor statspenge i en københavnsk multiarena ved Bella Center ikke er realistisk. København må selv til lommerne sammen med private investorer.

    Provinsen barsler med kæmpehaller

    Storhaller med plads til mellem 8.000 og 35.000 tilskuere vil skyde op som paddehatte de kommende år, hvis planer i mindst syv danske byer virkeliggøres.

    Konkurrencen om at komme først er hård. Halbyggerierne vil hver især koste trecifrede millionbeløb og skal kunne rumme mellem 8.000 og 35.000 tilskuere. Men selv om Danmark i dag er fattigt på store haller af den slags, der er nødvendige for et OL eller et VM i håndbold, er markedet for dem hurtigt mættet.
    ...
    »Hvis vi taler om haller i samme størrelse som Globen i Stockholm eller Color Line Arena i Hamburg, hvor der kan være 12.000 til 15.000 tilskuere på tribunerne, har vi højst plads til en eller to i Danmark«, siger Lars Lundov.

    Han er direktør for Idrætsfonden Danmark, der arbejder for at få større idrætsbegivenheder til Danmark.
    ...
    Tilskuertal skal tages med forbehold. De kan svinge alt efter, om man kun tæller sæder på tribunen, eller om gulv- og ståpladser tælles med.

    Netop i Horsens har man også planer om et stort halbyggeri, så de koncerter, byen har gjort sig berømt på, kan holdes indendøre.
    ...
    Sidst redigeret af drix : 19.02.07 kl. 17:25
    Mvh
    Henrik

    2. Flemsebog kap.9 s.152 linie 13

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    681

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    ›Så blev endnu en tråd om multiarenaer i Danmark og omegn lidt for
    ›tung. Så vi starter på en frisk!
    god ide

    http://politiken.dk/sport/article248038.ece

    ›Dette betyder, og forklarer indirekte, hvorfor statspenge i en
    ›københavnsk multiarena ved Bella Center ikke er realistisk.
    ›København må selv til lommerne sammen med private investorer.
    Det er muligt at det er mig der er problemet, da er det jo ofte, men jeg kan ikke se at ovenstående artikkel skulle betyde eller forklare at statspenge i en multiarena er ikke er realistisk. Eller sagt på en anden måde, jeg synes stadig at det er en god ide. Præcis fordi der er tale om en stor national arena.

    Jeg har alt ære og respekt for at provinsen nu, og tilsyneladende før københavn har fået fingeren ud, har opdaget at der er mange penge i det her. Og jeg vil da heller ikke afvise at man kynne bygge en storhal i jylland, sammen med den i københavn. Men jeg forstår ikke de fleste af de har byggerier, og jeg må sige at jeg (for en gangs skyld) frygter at det er spild af skattekroner og at man bygger noger der i virkeligheden slet ikke er brug for. Og her mener jeg ikke kun Næstved og Sønderborg, som ifølge artiklen vil bygge haller i størelsen 8000 sæder....Haller som selv fck håmdbold og slagelse vil have mere end svært ved at fylde.

    Men lad os i stedet kigge på Horsens. Det er ikke første gang vi hører om de planer, men også her bliver de af uforklarlige årsager kædet sammen med de koncerter bygen har holdt. Det er korrekt at byen har holdt en række mindre koncerter´, og været dygtige på den front. Men der hvor det virkelig har battet, er når man har lokket 80.000 ud på en pløjemark og ladet dem betale 7-800 kr. for billiterne. Godt købmandskab? Ja, absolut. Men verdensstjernerne er jo ikke kommet til horsens fordi man pludselig har opdaget byens kvaliteter med teater og et pulserende natteliv...Nej de er kommet fordi man med 80.000 tilskuere og en yderst kreativ økonomi, har kunnet betale dem langt bedre end man ville kunne ha gjort i københavn. Det er derfor at bl.a. Madonna er kommet. Fordi man har kunnet betale hende en 40-50 millioner kr for en aftens arbejde...Ikke fordi Horsens er specielt fed....

    Det er således et spørgsmål om simpel økonomi og volume. Og jeg må sige at jeg egentlig hat lidt svært ved at køde det sammen med en hal i Horsens eller Kolding, som maksemalt kan ta 35.000 tilskuere....For det er nemmelig langt fra nok, hvis man vil konkurrere men eks. Parkens 48.000....Så jeg har lidt svært ved at se andvendelsen, med mindre man også tror at folk vil komme valfartene langvejsfra til speedway, ridebanespring eller gymnastik...

    Jeg er enig i at det er lidt skidt at københavn endnu ikke har fået styr på det her, og vi må håbe at der snart sker noget, efter at man har meldt ud at man i højere grad vil tale med private virksomheder og fonde om en financiering. Men jeg mener stadig at København er det bedste sted for en sådan arena, der også vil kunne bruges til konferencer og messer qva dens tilknytning ved Bella Centeret. Og så kan man for min skyld sagtens bygge en på evt. 10-12.000 i jylland, gerne i Århus, så de 2 haller kan dække hele landet uden at stjæle fra hinanden...Men de andre, incl. ole olsens speedway ting i Kolding, har jeg ikke meget fidus til...Men det skulle ikke undre mig om de ikke bliver bygget alligevel...


    Btw, som jeg postede i den anden tråd så har bella centeret sat dere hotelplaner og multiarene planer i bero i et par uger, indtil man kan finde ud af om hvor slem regeringens nye skatteplan bliver. Men det ser vist ikke for godt ud...
    Sidst redigeret af cphacker : 19.02.07 kl. 18:55
    Om svensk fotboll finns det inte mycket positivt att säga. Fy fan, vad allsvenskan är tråkig. - Don Ø

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    2,550

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    ›Det er muligt at det er mig der er problemet, da er det jo ofte,
    ›men jeg kan ikke se at ovenstående artikkel skulle betyde eller
    ›forklare at statspenge i en multiarena er ikke er realistisk.
    Fordi disse haller kommer i konkurrence med hinanden, hvorfor Staten ikke kan støtte den ene. Det vil være konkurrenceforvridende over for de jyske haller. Det vil hele rækken af jyske politikere i Folketinget ikke tillade.

    ›Jeg har alt øre og respekt for at provinsen ny, og tilsyneladende
    ›før københavn har fået fingeren ud, har opdaget at der er mange
    ›penge i det her.
    Jeg tror ikke der er mange penge i det, for dem som ejer de store haller og arenaer. Hvis der er én kæmpearena i Danmark, som skal afholde alle arrangementer af en vis størrelse og type, så kan det måske løbe rundt, hvis anlægsudgiften for arenaen kan holdes pænt nede. Bliver der flere nye haller i både større og mindre størrelser, som skal kæmpe om arrangementerne, så er der ingen penge i det. Netop den måde som jyske byer - f.eks. Horsens - får deres arrangementer til at køre rundt økonomisk på, betyder at der ikke kan tjenes store penge på det. Det skyldes, at i Horsens f.eks. der er målet ikke at tjene penge på arrangementerne, men kun at trække arrangementer til byen som kulturel begivenhed. Horsens m.fl. jyske byer kan derfor overbyde arrangementer på prisen, fordi de ikke som PSE skal tjene penge.
    Dette er også baggrunden for, at PSE er gået efter den "lille" arena ved Parken. Ved evt. større arrangementer med håndbold eller ishockey, så kan man leje sig ind i større arena.
    PSE skiftede fokus fra kæmpe multiarena til Lalandia og andet i event industrien, da kravene til forretning af den investerede kapital ikke lader sig gøre ved at bygge en stor arena for egne penge.

    Det eneste som kunne få PSE til at skifte holdning er, hvis man fik lov at bygge en stor arena (med 8-10.000 tilskuerepladser) ved Parken, da det er det eneste sted, hvor kapitalen kan forrentes på et fornuftigt niveau. Men den muligheder udelukket politisk for lang tid siden.
    Mvh
    Henrik

    2. Flemsebog kap.9 s.152 linie 13

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    1,899

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    http://www.finansnyheder.dk/news/Sho...toryId=9526829

    Københavns Kommune går efter multiarena
    23-02-2007 - 07:21

    Idéen om en multiarena med plads til flere end 10.000 tilskuere lever i København. På torsdagens møde i Borgerrepræsentationen var der klart flertal for at arbejde videre med idéen. Nu skal forslaget fra Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti behandles i økonomiudvalget og kultur- og fritidsudvalget.

    Mens der var enighed om målet, strides politikerne til gengæld om finansieringen af arenaen. Kultur- og fritidsborgmester Martin Geertsen (V) foreslog, at Københavns Kommune selv betaler arenaen og opgiver at få tilskud fra regeringen. Det vakte modstand hos blandt andre Socialdemokraterne, som mener, at en multiarena i København vil være til gavn for hele landet og derfor også er berettiget til medfinansiering fra staten. /ritzau/

    (RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: [email protected], www.rb-borsen.dk )
    "Naaaj, der er ikke tale om gummiben, det har der ikke været på noget tidspunkt og det bliver der ikke igen"
    Mattsson#1988's Avatar

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    681

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    http://www.finansnyheder.dk/news/Sho...toryId=9526829

    Det virker da som en god ide at københavns kommune selv betaler. Det er da, trods alt, dem der får mest ud af det. Eller i hvert fald nok til at det godt kan betale sig...
    Om svensk fotboll finns det inte mycket positivt att säga. Fy fan, vad allsvenskan är tråkig. - Don Ø

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    1,597

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    ››http://www.finansnyheder.dk/news/Sho...toryId=9526829

    ›Det virker da som en god ide at københavns kommune selv betaler.
    ›Det er da, trods alt, dem der får mest ud af det. Eller i hvert
    ›fald nok til at det godt kan betale sig...

    Om det er rimeligt kan man altid diskutere, men det er da oplagt at gøre. Det kan så godt være det koster kommunen nogle penge, men så er man da sikker på at det bliver til noget, i stedet for at fortsætte det alenlange tovtrækkeri med staten, mens alle andre så bygger en hal for næsen af en!

    Det er jo ubetinget en stor fordel for København at have sådan en hal der kan trække både aktiviteter og arrangementer til byen, og samtidig styrke Bella Center og rollen som kongresby.

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #7
    Tilmeldingsdato
    Sep 2006
    Indlæg
    15

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    Jeg tror ærligt talt ikke meget på disse store planer om multiarenaer i provinsen, bliver til noget.
    Når man selv i Kbh. har indset, at der skal et massivt offentlig tilskud til for at få en multiarena til at løbe rundt, ser det endnu mere håbløst ud for projekterne i provinsen.
    De satser alle på store tilskud fra private investorer, som højst sandsynligvis aldrig kommer, da det er en dårlig forretning at drive en multiarena.
    Så de er ligesom projektet i Kbh. afhængige af et kæmpe tilskud fra kommunekasserne, for at blive realiteter.
    I f.eks. Århus har kommunen været nødsaget til at spare 300 mil. på budgettet, og der vil højst sandsynligvis lyde et ramaskrig, hvis kommunen bruger en masse milioner på en multiarena. Især når Århus for få år siden byggede arenaen ved Altetion, som allerede synes for lille.
    Jeg tvivler på at situationen er meget bedre i Horsens, Kolding og hvor der nu ellers er snakket om multiarenaer.

    Mit bud er at vi ser en masse fine animationer af projekter, og hører en masse store visioner. Men når det kommer til stykket, kan ingen finde pengene. Og så er vi tilbage til udgangspunktet.

    Kun hvis regeringen ændrer mening og giver tilskud, tror jeg på det.

  10. #8
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    681

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    ›Kun hvis regeringen ændrer mening og giver tilskud, tror jeg på det.
    Ja, måske. På den anden side læste jeg forleden dag, i en eller anden gammel artikkel (kan naturligvis ikke huske hvor) at det beløb man regnede med fra staten kun var på omkring 50 millioner....Jeg ved ikke om det er rigtigt, men hvis det er det, så burde det da være muligt at skaffe dem eller at tage et lån....Selvom lån og fonde sikkert allerede indgår i de penge man har skaffet...

    Men med hensyn til de andre haller i provinsen, tror jeg at du har ret.
    Sidst redigeret af cphacker : 26.02.07 kl. 15:43
    Om svensk fotboll finns det inte mycket positivt att säga. Fy fan, vad allsvenskan är tråkig. - Don Ø

  11. #9
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    2,550

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    ›Mit bud er at vi ser en masse fine animationer af projekter, og
    ›hører en masse store visioner. Men når det kommer til stykket,
    ›kan ingen finde pengene. Og så er vi tilbage til udgangspunktet.

    Du må aldrig undervurdere provinsen, når det gælder om at få gennemført prestigeprojekter. Kommune, erhvervsliv, lokale pengemænd og indbyggerne står altid samlet i sådanne sager.

    Det bliver som regel ikke til projekter i hovedstadsstørrelse, men multiarenaer med 5.000-10.000 tilskuerepladser og andre større overdækkende haller til fodbold, speedway, koncerter mv. vil trække den gode økonomi ud af hovedstadsprojektet - hvis ikke der kommer offentlige kroner i kæmpe multiarena ved Bella Center.
    Mvh
    Henrik

    2. Flemsebog kap.9 s.152 linie 13

  12. Den følgende bruger er enig i dette:

  13. #10
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    101

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    ›Det bliver som regel ikke til projekter i hovedstadsstørrelse,
    ›men multiarenaer med 5.000-10.000 tilskuerepladser og andre
    ›større overdækkende haller til fodbold, speedway, koncerter mv.
    ›vil trække den gode økonomi ud af hovedstadsprojektet[.]

    Den argumentation læser jeg tit, men jeg har svært ved at følge den.

    Lad os nu sige, at man åbner en stor multihal i Horsens, Århus eller et helt tredie sted i Jylland. Hvorfor skulle dette sætte en stopper for, at der kan opføres en multihal i Storkøbenhavn? Det er efter min overbevisning ikke sådan, at fordi man har fået en hal i Jylland, så vil publikum låse sig fast på denne og aldrig sætte deres sko i en anden. På samme måde vil en koncertarrangør vel altid sondere markedet og vælge den hal, som på et givent tidspunkt er til rådighed. At man én gang vælger en hal i Jylland er da ikke ensbetydende med, at man så vil vælge den samme hal igen i al fremtid.

    Jeg er klar over, at en arrangør kan vælge at binde sig til en multihal for en tidsperiode eller et antal arrangementer, men der vel næppe en arrangør som vil binde sig i flere årtier, så længe der rumsteres med planer om andre store haller rundt omkring i landet, herunder Storkøbenhavn.

    I forvejen er der konkurrence blandt "småhallerne", så hvorfor er det så utænkeligt, at der skulle kunne være konkurrence blandt et antal "storhaller"?

    Mvh
    Storm

  14. De følgende 2 brugere er enige:

  15. #11
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    1,597

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    Århus vil nu også lege med: http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=4267582/

    Dette projekt synes jeg faktisk er lidt interessant, og jeg tror lidt mere på det her (selvom det er meget løst) end alle de andre luftige provinsplaner.

    Netop placeringen gør denne hal-mulighed spædende. Jeg tror det vil være et afgørende plus hvis de kan få placeret hallen lige midt i centrum (ved Århus H bliver det næppe mere centralt!), og så i forbindelse med andre oplevelsesmuligheder, og alt det en bymidte ellers har at byde på.
    Hvorfor skal haller, stadions etc. altid placres så pokkers langt uden for byen? Ørestaden er da bedre end Høje Tåstrup, meget bedre!! Men altså det er jo ikke lige midt i hjertet af hovedstadens pulserende byliv.
    Tanken om at placere den slags ved store parkeringspladser tæt på motorveje er selvfølgelig besnærrende ud fra en forretningsmæssig synsvinkel. Men jeg så gerne at man tænkte lidt mere visionært som en del af en større oplevelseskultur - hvor det ikke bare handler om at man køre ind i sin bil, ser en koncert, fodboldkamp, eller andet, og så kører hjem igen. Mange vil gerne mere når de skal ud og opleve noget - det kan man også se i dag. Jeg tror derfor at en central placering tæt på centrum og mange andre oplevelser, og netop også den mangfoldighed der ligger i en bymidte hvor mulighederne er mange og ikke kun begrænser sig til det man lige har pakket ind i et center, vil være et godt kort på hånden på en sådan hal.

    Det rummer samtidig de vigtige synergi-muligheder som vi mange gange før har snakket om er nødvendige for at få en multihal til at løbe rundt. Det er jo ikke nok at du engang imellem kan tiltrække et par større musiknavne. Det kan man alle steder - det behøver man i princippet bare en bar mark i Horsens til. Det er de mange forskellige aktiviteter og arrangementer der skal kunne fylde hallen ud 365 dage om året der er vigtige. Og igen tror jeg at mulighederne midt i en by som Århus, lige op ad banegården, gågaden, Bruuns Galleri, hoteller, cafeer og restauranter med masser af kuturelle og oplevelsemæssige institutioner inden for rækkevide er større end ved et motorvejskryds uden for Kolding eller Horsens eller Herning eller Høje Tåstrup.

  16. #12
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    681

    Re: Multiarena tråden vol. IV


    ›Den argumentation læser jeg tit, men jeg har svært ved at følge den.

    ›Lad os nu sige, at man åbner en stor multihal i Horsens, Århus
    ›eller et helt tredie sted i Jylland. Hvorfor skulle dette sætte
    ›en stopper for, at der kan opføres en multihal i Storkøbenhavn?
    ›Det er efter min overbevisning ikke sådan, at fordi man har fået
    ›en hal i Jylland, så vil publikum låse sig fast på denne og
    ›aldrig sætte deres sko i en anden. På samme måde vil en
    ›koncertarrangør vel altid sondere markedet og vælge den hal, som
    ›på et givent tidspunkt er til rådighed. At man én gang vælger en
    ›hal i Jylland er da ikke ensbetydende med, at man så vil vælge
    ›den samme hal igen i al fremtid.

    ›Jeg er klar over, at en arrangør kan vælge at binde sig til en
    ›multihal for en tidsperiode eller et antal arrangementer, men der
    ›vel næppe en arrangør som vil binde sig i flere årtier, så længe
    ›der rumsteres med planer om andre store haller rundt omkring i
    ›landet, herunder Storkøbenhavn.

    ›I forvejen er der konkurrence blandt "småhallerne", så
    ›hvorfor er det så utænkeligt, at der skulle kunne være
    ›konkurrence blandt et antal "storhaller"?


    Som du kan se, er jeg enig med dig. Jeg kan heller ikke se hvad diverse haller i provensen skulle kunne gøre ved planerne om en stor multiarena i København. I 9 ud af 10 tilfælde konkurrere københavn ikke med andre byer i provinseb, men med Berlin, Stockholm, Oslo og andre større byer i området. Der hvor bl.a. Horsens har gjort sig bemærket og konkureret ed Hovedstaden, er med deres kæmpe koncerter. Og som allerede nævnt, vil der næppe blive flere af dem i jylland, uanset hvor mange haller med 5-30.000 pladser man bygger....

    Men jeg tror stadig det kunne være ok, hvis man byggede en "mindre" storhal, hvis jeg må kalde den det, på eks. 10.000 pladser, et sted i nordjylland. Både håndbold og ishockey står godt i det jyske, og med min. og maks. 10.000 pladser kunne den nok have sin berettelse, både lokalt, og som hal nr. 2, i en evt. em/wm situation indenfor de 2 nævnte sportsgrene. Og så en stor på min 15.000 i københavn...Det tror jeg som sagt ville være en god ide, og kunne fungere for begge parter....
    Om svensk fotboll finns det inte mycket positivt att säga. Fy fan, vad allsvenskan är tråkig. - Don Ø

  17. Den følgende bruger er enig i dette:

  18. #13
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,625

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    Det rygtes nu, at der er idéer om at bygge en multihal midt i Århus - som får bred opbakning fra folk, der ikke selv skal betale. Mere her.
    Vi är inte med för att byta tröjor, ta autografer och se arenor och sånt skit. Oscar Wendt
    Perec's Avatar

  19. #14
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    681

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    ›Det rygtes nu, at der er idéer om at bygge en multihal midt i
    ›Århus - som får bred opbakning fra folk, der ikke selv skal
    ›[URL="http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=4267582/"]her[/
    ›betale. Mere URL].
    Du er lige et par timer for sent på den....
    Om svensk fotboll finns det inte mycket positivt att säga. Fy fan, vad allsvenskan är tråkig. - Don Ø

  20. #15
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    101

    Re: Multiarena tråden vol. IV

    Generelt helt enig i dine betragtninger, Urbanus, men en multihal midt i centrum af Århus (eller en anden større by)? Det levner jeg mildt sagt ikke mange chancer for gennemførelse. Der er jo lige den mentalitet, at bare der skal opføres et busstoppested, så vælter det ud af skabet med naboprotester, græsrodsbevægelser, fredningssager, klager fra Markmusens Fremme og jeg ved ikke hvad. Og når dét cirkus så er overstået, så starter et nyt med politikere, der i mellemtiden har skiftet mening, samt en byge af anker fra alle mulige og umulige instanser.

    Selv Ming the Merciless kunne ikke gennemtrumfe en multihal i en indre by.

    Mvh
    Storm

Side 1 af 16 123411 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Lignende emner

  1. Yeah right!-tråden, vol. 3
    By kvik in forum Diverse
    Svar: 480
    Sidste Meddelelse: 03.02.24, 09:48
  2. Yeah right!-tråden, vol. 2
    By -smølle in forum Diverse
    Svar: 235
    Sidste Meddelelse: 01.03.07, 20:07
  3. Multiarena tråden vol. III (JHC vs. PSE)
    By drix in forum De lange linier
    Svar: 271
    Sidste Meddelelse: 13.02.07, 17:09
  4. Multihal tråden vol. II (Ørestaden)
    By drix in forum De lange linier
    Svar: 206
    Sidste Meddelelse: 22.10.04, 23:44

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •