Side 101 af 103 FørsteFørste ... 51919899100101102103 SidsteSidste
Viser resultater 1,501 til 1,515 af 1537

Emner: Ord der irriterer

  1. #1501
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    493

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Devil Se meddelelser
    Ordet "artist" irriterer mig voldsomt, når det i bedste P3-stil bliver brugt om musikere og sangere. Artister hører hjemme i cirkus og er bare en grim angloficering. Musikere og sangere har alle dage været mere end dækkende, til at beskrive folk der laver musik.
    Nope: Artist kommer fra fransk og betyder blandt andet kunstner, men også cirkusartist : https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=artist

    Mvh Bjørn

  2. #1502
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    1,842

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af bagger Se meddelelser
    Nope: Artist kommer fra fransk og betyder blandt andet kunstner, men også cirkusartist : https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=artist

    Mvh Bjørn
    Det er jeg helt med på - det er rent faktisk mit arbejde at være det - og derfor er jeg 110% sikker på, at P3-segmentet ikke er. Det ord er først blevet brugt om musikkere i Danmark i 10'erne, og her er det snuppet direkte fra den engelske brug af ordet "artist". Præcist på samme måde, som folk er begyndt "at gå med" noget, når de skal vælge eller at præpositioner "på" er blevet universel, da præpositionen "on" er langt mere udbredt på engelsk, end "på" er på dansk.

    Der er skrevet bunker af artikler om angloficeringen af dansk, og de henviser gerne til de eksempler jeg nævner. Havde man valgt at bruge ordet kunstner, frem for ordet artist, ville jeg nemt kunne acceptere det.


  3. #1503
    Tilmeldingsdato
    Dec 2002
    Indlæg
    1,121

    Re: Ord der irriterer

    Jeg har det også lidt cringe med "artist", men det er efterhånden ret random hvordan sproget benyttes...

  4. #1504
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    129

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Devil Se meddelelser
    Ordet "artist" irriterer mig voldsomt, når det i bedste P3-stil bliver brugt om musikere og sangere. Artister hører hjemme i cirkus og er bare en grim angloficering. Musikere og sangere har alle dage været mere end dækkende, til at beskrive folk der laver musik.
    Jeg var irriteret over over nøjagtigt det samme for et par år siden:http://sidelinien.dk/forums/showthre...582#post691582

  5. #1505
    Tilmeldingsdato
    Mar 2012
    Indlæg
    1,505

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Devil Se meddelelser
    Ordet "artist" irriterer mig voldsomt, når det i bedste P3-stil bliver brugt om musikere og sangere. Artister hører hjemme i cirkus og er bare en grim angloficering. Musikere og sangere har alle dage været mere end dækkende, til at beskrive folk der laver musik.
    Der er så rigeligt at irriteres over, og ordet/begrebet "artist" er ikke noget, jeg irriteres over. Men, jeg tænker, at forklaringen på brugen også kan være, at mange sangere og performere/"optrædere" er medlem af Artistforbundet, og at de derfor udmærket kan identificere sig med begrebet. Fransk eller engelsk eller ej.

  6. #1506
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Døren Se meddelelser
    Der er så rigeligt at irriteres over, og ordet/begrebet "artist" er ikke noget, jeg irriteres over. Men, jeg tænker, at forklaringen på brugen også kan være, at mange sangere og performere/"optrædere" er medlem af Artistforbundet, og at de derfor udmærket kan identificere sig med begrebet. Fransk eller engelsk eller ej.
    Næppe. Det er helt oplagt - fordi jeg er en gammel nisse, der hader alle forandringer - at det bare er endnu et eksempel på sprogets forfald og tåbelige unge generationer, der uden videre omtanke bare tager et typisk helt urelateret dansk ord, der rent fonetisk ligner et engelsk ord de kender. Nøjagtig ligesom folk, der f.eks. på ynkelig vis bruger ordet "patetisk" i samme betydning som det engelske pathetic.

    Det er i hvert fald en langt mere oplagt og sandsynlig forklaring end at det skulle komme fra fagforbundets navn - og man gør folk en bjørnetjeneste, hvis man ikke sørger for at være en sur gammel mand og fortæller at alt var bedre i gamle dage, når de mishandler sproget :-D

    At jeg så selv er en kæmpe kaj, når det kommer til kommaer og nutids-r'er og man har lidt travlt, det er så noget helt andet, som man ikke skal tænke over.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  7. De følgende 9 brugere er enige:

  8. #1507
    Tilmeldingsdato
    Mar 2012
    Indlæg
    1,505

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af ougar Se meddelelser
    Næppe. Det er helt oplagt - fordi jeg er en gammel nisse, der hader alle forandringer - at det bare er endnu et eksempel på sprogets forfald og tåbelige unge generationer, der uden videre omtanke bare tager et typisk helt urelateret dansk ord, der rent fonetisk ligner et engelsk ord de kender. Nøjagtig ligesom folk, der f.eks. på ynkelig vis bruger ordet "patetisk" i samme betydning som det engelske pathetic.

    Det er i hvert fald en langt mere oplagt og sandsynlig forklaring end at det skulle komme fra fagforbundets navn - og man gør folk en bjørnetjeneste, hvis man ikke sørger for at være en sur gammel mand og fortæller at alt var bedre i gamle dage, når de mishandler sproget :-D

    At jeg så selv er en kæmpe kaj, når det kommer til kommaer og nutids-r'er og man har lidt travlt, det er så noget helt andet, som man ikke skal tænke over.
    Åh ja. Jeg ved det ikke, og jeg er ligeglad (så hvorfor blande sig):

    https://www.artisten.dk/info/Om-DAF:

    Vi er en fagforening og kulturpolitisk interesseorganisation, der arbejder for medlemmernes interesser. Dansk Artist Forbund organiserer alle artister, solister og underholdere, der arbejder professionelt i musik, scenekunst og underholdningsbranchen.

  9. #1508
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    1,148

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Døren Se meddelelser
    Åh ja. Jeg ved det ikke, og jeg er ligeglad (så hvorfor blande sig):

    https://www.artisten.dk/info/Om-DAF:
    Dansk Sprognævn har fint redegjort for brugen af ordet artist. Det skete i øvrigt på baggrund af en henvendelse i 1997, så irritationen er ikke helt ny :)

    https://sproget.dk/raad-og-regler/ar...ists,artisters

  10. #1509
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Ord der irriterer

    "Nej, jeg græder ikke; det er dig, der græder."

    Ti stille.

  11. De følgende 3 brugere er enige:

  12. #1510
    Tilmeldingsdato
    Jan 2008
    Indlæg
    432

    Re: Ord der irriterer

    Folk som konstant bruger ordene "Altså" og "ikke" i deres sætninger hele tiden.
    Bliver sindssyg.

  13. De følgende 2 brugere er enige:

  14. #1511
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Ord der irriterer

    ‘Prisreguleringer’ om prisstigninger.


  15. #1512
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    115

    Re: Ord der irriterer

    Konkulegaer om konkurrenter der laver det samme i et andet firma - yikes

  16. De følgende 5 brugere er enige:

  17. #1513
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,534

    Re: Ord der irriterer

    El Plastico

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #1514
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af DiscoTango Se meddelelser
    El Plastico
    Er det KB vs. B1903 du referer til?
    Imod moderne fankultur
    djurlander's Avatar

  20. #1515
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    323

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af djurlander Se meddelelser
    Er det KB vs. B1903 du referer til?
    El Plastico er en reference til kampe mellem kunstgræsholdene fra Nordsjælland og Silkeborg. Ikke meget El Clasico over det.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Ord der glæder
    By Anders in forum Diverse
    Svar: 57
    Sidste Meddelelse: 21.03.11, 21:05
  2. Er Ankergren et fy-ord?
    By Hjaltefanden in forum De korte linier
    Svar: 40
    Sidste Meddelelse: 20.12.06, 10:53
  3. Jeg Mangler ord
    By vandr in forum De korte linier
    Svar: 35
    Sidste Meddelelse: 03.10.05, 16:20
  4. Ord er overflødige
    By pires in forum De korte linier
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 15.07.04, 00:36
  5. Hvad irriterer dig mest?
    By Pope Dope in forum De korte linier
    Svar: 21
    Sidste Meddelelse: 01.12.03, 15:28

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •