Side 90 af 103 FørsteFørste ... 408087888990919293100 ... SidsteSidste
Viser resultater 1,336 til 1,350 af 1537

Emner: Ord der irriterer

  1. #1336
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af duckman Se meddelelser
    Åh, hvor er der mange steder, hvor der skal gi's gas efterhånden; i håndboldhaller, vildmarksudfordringer, bagedyster, overenskomstforhandlinger, jobsamtaler, på fodboldbaner, politiske arenaer, medarbejderseminarer etc. ...
    ... Masterchef. Hver gang. Hvilket er pudsigt, for deres ovne er elektriske, og deres komfurer er induktion. Det kan bogstavelig talt ikke lade sig gøre.

  2. De følgende 2 brugere er enige:

  3. #1337
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    144

    Re: Ord der irriterer

    “Hudsult”... et helt forfærdeligt udtryk for at savne nærhed.
    Mvh
    Jacob N


  4. #1338
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    884

    Re: Ord der irriterer

    Jeg fucking hader ordet "skolesøgende" brugt i den politiske debat om elever der allerede går i skole. Hvis man går i skole er man vel ikke "skolesøgende" i og med man vel ikke søger efter noget man har. Hvorfor ikke bare kalde dem skoleelever?
    Sidst redigeret af Kamelen : 22.04.20 kl. 10:06
    Europapokal

  5. #1339
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    681

    Re: Ord der irriterer

    Når folk udtaler persille med i får jeg ondt i mine ører. PersElle udtales det i min verden. Ikke persIlle. AAAAARRRGGH.

    Og glem ej her porre. Det udtales med å. Tak.
    Sidst redigeret af Mgt09 : 20.04.20 kl. 12:28


  6. #1340
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    884

    Re: Ord der irriterer

    Hader ordet "mundbind" i forbindelse med corona beskyttelse. Kan vi ikke bar kalde det ansigsmasker som vi gjorde i starten, det andet lyder sgu småklamt og leder tankerne hen på noget man har et helt andet sted
    Sidst redigeret af Kamelen : 22.04.20 kl. 10:06
    Europapokal

  7. De følgende 5 brugere er enige:

  8. #1341
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    511

    Re: Ord der irriterer

    "Staycation".

    Hvorfor skal man absolut give så mange ting et navn? Hvad er der i vejen med at tale om, at "vi holder ferie hjemme/i Danmark". Jeg kan overhovedet ikke se formålet med opfindelse af alle disse dumme ord.


  9. #1342
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af MSP Se meddelelser
    "Staycation".

    Hvorfor skal man absolut give så mange ting et navn? Hvad er der i vejen med at tale om, at "vi holder ferie hjemme/i Danmark". Jeg kan overhovedet ikke se formålet med opfindelse af alle disse dumme ord.
    Det er da et godt ord at bruge, når man skal vise at man har fint med finanser til hvis rejsen gik til maldiverne, men at man aktivt vælger at blive i danmark. Altså bliver ens ferievalg en slags offering så man kan pudse glorie.

  10. Den følgende bruger er enig i dette:

  11. #1343
    Tilmeldingsdato
    Jan 2003
    Indlæg
    374

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Jacob N Se meddelelser
    “Hudsult”... et helt forfærdeligt udtryk for at savne nærhed.
    Eller et dårligt kamufleret udtryk for at være liderlig.

  12. De følgende 4 brugere er enige:

  13. #1344
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    2,450

    Re: Ord der irriterer

    "Ørestaden" - altså i bestemt form. Det hedder det ikke, der hedder Ørestad. Det er et egenavn og kan derfor ikke bøjes. Du siger vel heller ikke Østerbroen?

    duckman
    Tom, Tom, Tom, Tom, Tom, Tom Høgli!

    "I have a degree from Harvard, whenever I´m wrong, the world makes a little less sense."
    duckman's Avatar

  14. De følgende 2 brugere er enige:

  15. #1345
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    1,296

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af duckman Se meddelelser
    "Ørestaden" - altså i bestemt form. Det hedder det ikke, der hedder Ørestad. Det er et egenavn og kan derfor ikke bøjes. Du siger vel heller ikke Østerbroen?

    duckman
    “Ørestad” irriterer mig grusomt. En seriøs ørebæ i daglig tale. Herfra kan kun opfordres til at fortsætte det stille oprør og bruge “Ørestaden”

    P.s. Det er ikke helt så slemt som “Øresundbron”. Men det snerper derhenad..
    Sidst redigeret af Fuego : 23.04.20 kl. 18:53
    Kasi-karma
    Fuego's Avatar

  16. De følgende 12 brugere er enige:

  17. #1346
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Fuego Se meddelelser
    “Ørestad” irriterer mig grusomt.
    Desuden en sjælden fugl og en indlysende kunstig konstruktion: Der er jo ingen væsentlige danske byer, der hedder noget med endelsen -stad. Til gengæld er der Hovedstaden. Er vi enige om, at folk ikke går og taler om at bo i Hovedstad? (eller i Fristad ... eller bare Stad)

    Den dér falder tilbage på de konsulenter, der fandt på det navn i 90'erne. Det burde de have forudset.

    For i øvrigt ikke at bremse listen over irriterende ord, så bliver jeg drevet til vanvid af folk, der siger "at kan" eller "at skal" i stedet for at kunne eller at skulle. Og der bliver godt nok stadig flere af dem. Ikke kun jyder, heller.

  18. De følgende 5 brugere er enige:

  19. #1347
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    493

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af -smølle Se meddelelser

    For i øvrigt ikke at bremse listen over irriterende ord, så bliver jeg drevet til vanvid af folk, der siger "at kan" eller "at skal" i stedet for at kunne eller at skulle. Og der bliver godt nok stadig flere af dem. Ikke kun jyder, heller.
    Artikel fra Politiken : https://politiken.dk/kultur/art76464...mme-om-at-sige

    En lille smagsprøve fra artiklen : En af løverne, dvs. dem, der støtter deltagernes virksomheder økonomisk, hvis de finder det rentabelt, er nordjyske Jacob Risgaard, og han roste den unge håbefulde mand for »evnen til at kan rejse sig igen«. Og hvad er der så galt i det, spørger du måske, især hvis du er fra Jylland. Ja, de fleste ville have sagt henholdsvis »I dag kæmper jeg hårdt for ikke at SKULLE ende der igen« og »evnen til at KUNNE rejse sig igen«.

    Så helt enig. Ud med jyder (som også siger en met), "at kan" og "at skal" ASAP.

    Mvh Bjørn

  20. #1348
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,223

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af -smølle Se meddelelser
    Desuden en sjælden fugl og en indlysende kunstig konstruktion: Der er jo ingen væsentlige danske byer, der hedder noget med endelsen -stad. Til gengæld er der Hovedstaden. Er vi enige om, at folk ikke går og taler om at bo i Hovedstad? (eller i Fristad ... eller bare Stad)

    Den dér falder tilbage på de konsulenter, der fandt på det navn i 90'erne. Det burde de have forudset.

    For i øvrigt ikke at bremse listen over irriterende ord, så bliver jeg drevet til vanvid af folk, der siger "at kan" eller "at skal" i stedet for at kunne eller at skulle. Og der bliver godt nok stadig flere af dem. Ikke kun jyder, heller.
    ”stad” i bynavne er jo den svenske (Halmstad, Karlstad, Ystad, ...) pendant til det danske “sted” (Ringsted, Hundested, Grinsted, ...). Der er sikkert en forudsigende fætter, der på et tidspunkt gennemskuede, at Fields alligevel ville blive fyldt med svenskere, så man lige så godt kunne give bydelen et svenskklingende navn.

    For mig hedder det i øvrigt også Ørestaden. *pisser emnestarter af*
    /Giggs

    København er en grim by med grimme mennesker og klamme dialekter. Lige fra Østerbro til Lyngby. Det eneste sted i København jeg har oplevet flinke mennesker er i Næstved.

  21. Den følgende bruger er enig i dette:

  22. #1349
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af bagger Se meddelelser
    I øvrigt en artikel med et meget interessant postulat:
    Der er ikke tale om en ny konstruktion. ’At kan’ kendes helt tilbage fra 1500-tallet, mens ’skal kan’ kendes fra 1700-tallet. Konstruktionerne er særlige ved, at verbet lyder som nutidsformen, f.eks. ’kan’, men faktisk er der tale om det, som kaldes en nutidsinfinitiv. Sammenlign f.eks. ’At skal tidligt op er det værste jeg ved’, hvor ’at skal’ er en nutidsinfinitiv, med ’At skulle tidligt op er det værste jeg ved’, som de fleste af os ville sige.
    Fænomenet findes kun ved de såkaldte modalverber, dvs. burde, kunne, måtte, skulle, turde og ville. Og det er faktisk sådan, at modalverberne har to infinitivformer: en nutidsinfinitiv (at skal tidligt op) og en datidsinfinitiv (at skulle tidligt op).

    Der vil jeg sgu gerne række hånden op og sige "bullshit" til sagkundskaben – det skulle jo i øvrigt være så populært disse dage. Det er fandme ikke en "nutids-" og en "datidsinfinitiv". "At skulle tidligt op" er en infinitiv, og "at skal tidligt op" er nonsens.

    Og i øvrigt, igen i trådens ånd ...
    Citat Oprindeligt indsendt af giggs Se meddelelser
    Der er sikkert en forudsigende fætter, der på et tidspunkt gennemskuede, at Fields ...
    Den fortsatte apostrof i Fields irriterer mig. Det er nok nævnt flere gange længere oppe, men det er stadig lige horribelt efter alle de år.


  23. De følgende 4 brugere er enige:

  24. #1350
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,223

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af -smølle Se meddelelser
    I øvrigt en artikel med et meget interessant postulat:

    Der vil jeg sgu gerne række hånden op og sige "bullshit" til sagkundskaben – det skulle jo i øvrigt være så populært disse dage. Det er fandme ikke en "nutids-" og en "datidsinfinitiv". "At skulle tidligt op" er en infinitiv, og "at skal tidligt op" er nonsens.

    Og i øvrigt, igen i trådens ånd ...

    Den fortsatte apostrof i Fields irriterer mig. Det er nok nævnt flere gange længere oppe, men det er stadig lige horribelt efter alle de år.

    Præcis! Jeg nægter at bruge den, ligesom jeg heller ikke skriver Parken med versaler eller sidelinie med “j”.

    Ordet “genialt” pisser mig af. Ikke generelt forstås, men når journalister/journalistelever bruger det i ligegyldige artikler, fordi en eller anden butiksbestyrer har svaret kækt på en kundeklage, eller en influenser har fundet en agurk, som hun nu bruger som makeup. Nej det er fandeme ikke genialt. Da Vinci, Einstein, Hawking og andre lavede geniale ting, men det samme kan man altså ikke sige om en eller anden gås, der finder på at fylde mønter i en colaflaske for at spare sammen til sin ferie.

    Stop det!

    ...og stop samtidig alle clickbaits af typen “nettet går amok”, “hvad der sker herefter vil overraske dig” og “sådan har du aldrig...” og lignende. Tak!
    Sidst redigeret af giggs : 15.07.21 kl. 06:06
    /Giggs

    København er en grim by med grimme mennesker og klamme dialekter. Lige fra Østerbro til Lyngby. Det eneste sted i København jeg har oplevet flinke mennesker er i Næstved.


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Ord der glæder
    By Anders in forum Diverse
    Svar: 57
    Sidste Meddelelse: 21.03.11, 21:05
  2. Er Ankergren et fy-ord?
    By Hjaltefanden in forum De korte linier
    Svar: 40
    Sidste Meddelelse: 20.12.06, 10:53
  3. Jeg Mangler ord
    By vandr in forum De korte linier
    Svar: 35
    Sidste Meddelelse: 03.10.05, 16:20
  4. Ord er overflødige
    By pires in forum De korte linier
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 15.07.04, 00:36
  5. Hvad irriterer dig mest?
    By Pope Dope in forum De korte linier
    Svar: 21
    Sidste Meddelelse: 01.12.03, 15:28

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •