Side 91 af 103 FørsteFørste ... 418188899091929394101 ... SidsteSidste
Viser resultater 1,351 til 1,365 af 1537

Emner: Ord der irriterer

  1. #1351
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    129

    Re: Ord der irriterer

    Artist...

    Min datter og jeg kørte i bil og hun insisterede på at skulle høre Nova. På et tidspunkt hørte vi Christoffer og som om det ikke var slemt nok, sagde værtskeglen efterfølgende “bla bla mange danske artister bla bla”

    En artist er altså sådan en der springer badut eller går på hænder, ikke en der spiller musik!!!

  2. De følgende 7 brugere er enige:

  3. #1352
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    494

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af RAIUno Se meddelelser
    Artist...

    Min datter og jeg kørte i bil og hun insisterede på at skulle høre Nova. På et tidspunkt hørte vi Christoffer og som om det ikke var slemt nok, sagde værtskeglen efterfølgende “bla bla mange danske artister bla bla”

    En artist er altså sådan en der springer badut eller går på hænder, ikke en der spiller musik!!!
    Jeg er bange for, at du tager fejl. I al den tid, jeg kan huske (jeg er 59 år), så har en artist været en dygtig optrædende.

    https://dsn.dk/?retskriv=artist&ae=0

    Mvh Bjørn

  4. De følgende 2 brugere er enige:

  5. #1353
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    129

    Re: Ord der irriterer

    Måske, men det skal ikke forhindre mig at i blive irriteret!

    I øvrigt er jeg næsten lige så gammel ;-)

  6. #1354
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    511

    Re: Ord der irriterer

    Alt for mange siger “handle ind”, og det irriterer mig.

    Man kan enten “købe ind” eller “handle”.


  7. #1355
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af MSP Se meddelelser
    Alt for mange siger “handle ind”, og det irriterer mig.

    Man kan enten “købe ind” eller “handle”.
    Hvorfor egentlig?
    Når jeg går i den lokale Netto og handler, så er der jo to parter der handler, både mig og supermarkedet. "At handle" kan beskrive både køb og salg, og selvom det er lidt omsonst at udpensle at jeg tager i Netto for at handle ind og ikke bare handle, så giver det vel mening.

    Omvendt giver det ikke meget mening at sige at man skal købe ind, for når du køber noget så kan der ikke rigtig være tvivl om hvilken retning handlen går i.

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #1356
    Tilmeldingsdato
    Jan 2004
    Indlæg
    134

    Re: Ord der irriterer

    Eller "åbne op"...
    En hæslig fordanskning af engelske "open up". Kald det dog genåbne, som er et smukt dansk ord.

  10. De følgende 3 brugere er enige:

  11. #1357
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    511

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Lindrup Se meddelelser
    Hvorfor egentlig?
    Når jeg går i den lokale Netto og handler, så er der jo to parter der handler, både mig og supermarkedet. "At handle" kan beskrive både køb og salg, og selvom det er lidt omsonst at udpensle at jeg tager i Netto for at handle ind og ikke bare handle, så giver det vel mening.

    Omvendt giver det ikke meget mening at sige at man skal købe ind, for når du køber noget så kan der ikke rigtig være tvivl om hvilken retning handlen går i.
    Måske fordi en handel ikke behøver at involvere køb og salg, men også kan være en vare i bytte for en anden vare?

    Mens at købe ind (eller “indkøb”) jo er et begreb, som man bruger om at forsyne sig med varer. Derfor kan man sige: “Jeg skal lige ned og købe ind.” Hvis du sagde: “Jeg skal lige ned og købe”, så mangler der en uddybning af, hvad du skal købe.

  12. #1358
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    612

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af MSP Se meddelelser
    Måske fordi en handel ikke behøver at involvere køb og salg, men også kan være en vare i bytte for en anden vare?

    Mens at købe ind (eller “indkøb”) jo er et begreb, som man bruger om at forsyne sig med varer. Derfor kan man sige: “Jeg skal lige ned og købe ind.” Hvis du sagde: “Jeg skal lige ned og købe”, så mangler der en uddybning af, hvad du skal købe.
    Mener I virkelig, at de udtryk irriterer jer?

  13. De følgende 2 brugere er enige:

  14. #1359
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af MSP Se meddelelser
    Måske fordi en handel ikke behøver at involvere køb og salg, men også kan være en vare i bytte for en anden vare?

    Mens at købe ind (eller “indkøb”) jo er et begreb, som man bruger om at forsyne sig med varer. Derfor kan man sige: “Jeg skal lige ned og købe ind.” Hvis du sagde: “Jeg skal lige ned og købe”, så mangler der en uddybning af, hvad du skal købe.
    Jeg kan ikke finde ud af om du argumenterer for eller i mod hvad jeg skriver? Du formulerer det som om du er uening, men alle dine argumenter giver mig ret?

    En handel kan ganske rigtigt gå begge veje - netop derfor argumenterer jeg for at det giver mening at udpensle at man handler ind, og at man altså har en intention om at gå i Netto og være den købende part. Dertil kan så argumenteres for at det er unødvendigt at sige at man går i Netto for at handle ind, det er alligevel 99 % der gør det, så jeg vil gerne gå med til at det er bedre sprogligt at sige "Jeg går i Netto og handler" end "Jeg går i Netto og handler ind". Men hvis ikke man nævner den butik man skal i, men bare siger "Jeg går ned og handler" så efterlader det mulighed for en fortolkning (Skal jeg'et sælge eller købe?) som "Jeg går ned og handler ind" ikke efterlader.

    Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til at "Jeg skal lige ned og købe ind" giver dig en dybere forståelse af hvad der skal købes ind end "Jeg skal lige ned og købe". Købe, købe ind og indkøb er alle begreber der handler om at forsyne sig med varer, netop derfor at jeg mener at der er unødvendigt at sige "købe IND".

  15. #1360
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    792

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Lindrup Se meddelelser
    Jeg kan ikke finde ud af om du argumenterer for eller i mod hvad jeg skriver? Du formulerer det som om du er uening, men alle dine argumenter giver mig ret?

    En handel kan ganske rigtigt gå begge veje - netop derfor argumenterer jeg for at det giver mening at udpensle at man handler ind, og at man altså har en intention om at gå i Netto og være den købende part. Dertil kan så argumenteres for at det er unødvendigt at sige at man går i Netto for at handle ind, det er alligevel 99 % der gør det, så jeg vil gerne gå med til at det er bedre sprogligt at sige "Jeg går i Netto og handler" end "Jeg går i Netto og handler ind". Men hvis ikke man nævner den butik man skal i, men bare siger "Jeg går ned og handler" så efterlader det mulighed for en fortolkning (Skal jeg'et sælge eller købe?) som "Jeg går ned og handler ind" ikke efterlader.

    Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til at "Jeg skal lige ned og købe ind" giver dig en dybere forståelse af hvad der skal købes ind end "Jeg skal lige ned og købe". Købe, købe ind og indkøb er alle begreber der handler om at forsyne sig med varer, netop derfor at jeg mener at der er unødvendigt at sige "købe IND".
    Det helt korte svar er jo, at det sprogligt korrekte oprindeligt er "handle" og "købe ind". Det der bondske "handle ind" er jo bare en sproglig bastard, der senere er blevet "godkendt" af Dansk Sproglevn, der jo som bekendt godkender ALT, bare der er nok ignoranter, der ikke kan finde ud af sproget.
    - They call me Mr. Knowitall, I will not compromise. I will not be told what to do, I shall not step aside!
    DiabloDiego#15's Avatar

  16. De følgende 11 brugere er enige:

  17. #1361
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af DiabloDiego#15 Se meddelelser
    Det helt korte svar er jo, at det sprogligt korrekte oprindeligt er "handle" og "købe ind". Det der bondske "handle ind" er jo bare en sproglig bastard, der senere er blevet "godkendt" af Dansk Sproglevn, der jo som bekendt godkender ALT, bare der er nok ignoranter, der ikke kan finde ud af sproget.
    Dit korte svar er jo ikke et svar på mit spørgsmål. Jeg spurgte hvorfor det var sådan.

    PS. Imponerende debatniveau du holder dig.

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #1362
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    792

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Lindrup Se meddelelser
    Dit korte svar er jo ikke et svar på mit spørgsmål. Jeg spurgte hvorfor det var sådan.
    Fordi det er noget nymodens pjat. Udtrykket "handle ind" er først set brugt engang efter 1980. Hvorfor siger man ikke "handler ud", når man sælger noget?

    Citat Oprindeligt indsendt af Lindrup Se meddelelser
    PS. Imponerende debatniveau du holder dig.
    tak :-)
    - They call me Mr. Knowitall, I will not compromise. I will not be told what to do, I shall not step aside!
    DiabloDiego#15's Avatar

  20. #1363
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af DiabloDiego#15 Se meddelelser
    Fordi det er noget nymodens pjat. Udtrykket "handle ind" er først set brugt engang efter 1980. Hvorfor siger man ikke "handler ud", når man sælger noget?
    Hvorfor siger man købe ind når man ikke kan købe ud?

  21. #1364
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    511

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Lindrup Se meddelelser
    Jeg kan ikke finde ud af om du argumenterer for eller i mod hvad jeg skriver? Du formulerer det som om du er uening, men alle dine argumenter giver mig ret?
    Det var et forsøg på at argumentere imod, hvad du skriver. :)

    Begrebet “at handle” går vel tusindvis af år tilbage, hvor man tog på markedspladsen og handlede med hinanden - muligvis uden brug af penge. Hvis jeg handlede med dig, og du fik 10 æbler, og jeg fik 10 bananer - så giver det jo ikke mening at tale om “at handle ind”. (Det er blot et gæt på, hvorfor det er sådan.)

    At du så i 2020 køber varer i Netto retfærdiggør ikke i min verden, at der unødvendigt skal ændres på sproget. Derfor irriterer det mig.

    Og at du så vil argumentere for, at man lige så godt kan sige at “købe” som at “købe ind”; fint nok. Det vil jeg ikke gå ind i yderligere diskussion af. Men du kan jo prøve at skrive til Coop og Salling Group og spørge dem, hvorfor de ikke bare kalder det købskurve og købsvogne. ;)

  22. Den følgende bruger er enig i dette:

  23. #1365
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af MSP Se meddelelser
    Det var et forsøg på at argumentere imod, hvad du skriver. :)

    Begrebet “at handle” går vel tusindvis af år tilbage, hvor man tog på markedspladsen og handlede med hinanden - muligvis uden brug af penge. Hvis jeg handlede med dig, og du fik 10 æbler, og jeg fik 10 bananer - så giver det jo ikke mening at tale om “at handle ind”. (Det er blot et gæt på, hvorfor det er sådan.)

    At du så i 2020 køber varer i Netto retfærdiggør ikke i min verden, at der unødvendigt skal ændres på sproget. Derfor irriterer det mig.
    (U)nødvendigheden af ændringen er vist det vi er uenige om, jeg holder på at "handle ind" er mere præcist end bare at sige "handle", det har jeg redegjort for herover. Jeg kan i øvrigt fint leve med at folk bare sige at de "handler", konteksten gør i 99 % af tilfældene at jeg ved hvad de skal.
    Det jeg har det lidt stramt med er når der i samme åndedrag/indlæg argumenteres for at det er korrekt at sige "købe ind", som jo ganske enkelt ikke giver nogen mening. Der er ingen grund til at kalde det "købe ind" fremfor "købe", "ind" tilføjer ingen nævneværdig ekstra betydning, og er vel den egentlig sproglige bastard - uagtet at Dansk Sprognævn har godkendt dem i en rækkefølge der indikerer noget andet.


    Og at du så vil argumentere for, at man lige så godt kan sige at “købe” som at “købe ind”; fint nok. Det vil jeg ikke gå ind i yderligere diskussion af.
    Det kom jeg til alligevel, men det er altså halvdelen af min argumentation for at man godt må sige "handle ind". Undskyld :)
    Jeg synes i øvrigt at sætningen "Jeg skal ned og købe" lyder forfærdelig, så jeg argumenterer ikke for at det er den korrekte måde, men bare for at hvis "Jeg skal ned og købe ind" kan være gangbar, så kan "Jeg skal ned og handle ind" også.

    Men du kan jo prøve at skrive til Coop og Salling Group og spørge dem, hvorfor de ikke bare kalder det købskurve og købsvogne. ;)
    Når jeg har fået overbevist Sidelinien og Dansk Sprognævn, så står de først i rækken.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Lignende emner

  1. Ord der glæder
    By Anders in forum Diverse
    Svar: 57
    Sidste Meddelelse: 21.03.11, 21:05
  2. Er Ankergren et fy-ord?
    By Hjaltefanden in forum De korte linier
    Svar: 40
    Sidste Meddelelse: 20.12.06, 10:53
  3. Jeg Mangler ord
    By vandr in forum De korte linier
    Svar: 35
    Sidste Meddelelse: 03.10.05, 16:20
  4. Ord er overflødige
    By pires in forum De korte linier
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 15.07.04, 00:36
  5. Hvad irriterer dig mest?
    By Pope Dope in forum De korte linier
    Svar: 21
    Sidste Meddelelse: 01.12.03, 15:28

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •