Side 59 af 103 FørsteFørste ... 9495657585960616269 ... SidsteSidste
Viser resultater 871 til 885 af 1539

Emner: Ord der irriterer

  1. #871
    Tilmeldingsdato
    Jan 2006
    Indlæg
    851

    Re: Ord der irriterer

    Er det ikke noget vi måske har adopteret lidt fra Sverige og deres 'tycker jag'?

  2. #872
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Ord der irriterer

    'toge' som i flertal af 'tog'.
    Det ville være en kæphest, hvis ikke det, beklageligvis, var korrekt dansk jf. http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=tog
    Sidst redigeret af Jobbeelg : 27.08.14 kl. 07:47
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar

  3. De følgende 9 brugere er enige:

  4. #873
    Tilmeldingsdato
    Jan 2006
    Indlæg
    440

    Re: Ord der irriterer

    Vasegate

  5. #874
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Ord der irriterer

    "Våd drøm", "jern på", "komme over noget".
    Kort sagt alle seksuelle referencer til ting, der ikke er sexrelaterede.
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar

  6. De følgende 4 brugere er enige:

  7. #875
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    353

    Re: Ord der irriterer

    Daniel Agger

  8. De følgende 6 brugere er enige:

  9. #876
    Tilmeldingsdato
    Apr 2014
    Indlæg
    221

    Re: Ord der irriterer

    Brøndby.....

    Det ord har jeg hørt så meget de sidste 2 måneder, nu har man fået spat af det ord.

  10. De følgende 5 brugere er enige:

  11. #877
    Tilmeldingsdato
    May 2014
    Indlæg
    27

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af Erobran Se meddelelser
    Brøndby.....

    Det ord har jeg hørt så meget de sidste 2 måneder, nu har man fået spat af det ord.
    Så er det sgu en passende signatur..


  12. #878
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,200

    Re: Ord der irriterer

    #ægtefans
    While them that defend what they cannot see
    With a killer’s pride, security
    It blows the minds most bitterly
    For them that think death’s honesty
    Won’t fall upon them naturally
    Life sometimes must get lonely

  13. De følgende 5 brugere er enige:

  14. #879
    Tilmeldingsdato
    Jan 2006
    Indlæg
    851

    Re: Ord der irriterer

    Det er ikke så meget ét ord som et sprogbrug, der er begyndt at irritere mig.

    Rigtig mange mænd her i Danmark spiller fodbold. Endnu flere ser det rigtig meget. Og rigtig mange af disse har faktisk en temmelig stor viden og gode analytiske evner ift. spil og spillere. Dette udgør (åbenbart) et problem for mange sportsjournalister og de synes derfor at søge efter en særlig faglighed, der er mere end blot at se endnu flere kampe end os andre.

    Dette "problem" løser flere af dem i stigende grad ved at opfinde et særligt fodboldfagligt sprog hvor man, for at kunne tale anderledes, bruger nye, og umiddelbart forkerte, (forholds)ord når man omtaler spillet. Man siger således 'på bolden', 'i holdet' og så videre. Træneren 'bringer' en spiller. Jeg kunne sikkert finde flere eksempler hvis jeg sad med papir og blyant når jeg hører de ellers udmærkede podcasts fra fx DR og Radio24syv.

    Det er påtaget og det er åbenlyst for enhver at dette "nye sprog" intet bidrager til deres analyser.


  15. #880
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    612

    Re: Ord der irriterer

    'Kampafgørende' - Det ord blev vel tilføjet det danske sprog nogenlunde samtidigt med den samlede danske sportspresses begejstring over FCN's præstationer, som var på højde med Barcelonas, blot fordi målmanden kastede en bold i spil i stedet for at sparke den op til en totalt fri angriber.

  16. #881
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    170

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af tobynator Se meddelelser
    Det er ikke så meget ét ord som et sprogbrug, der er begyndt at irritere mig.

    Rigtig mange mænd her i Danmark spiller fodbold. Endnu flere ser det rigtig meget. Og rigtig mange af disse har faktisk en temmelig stor viden og gode analytiske evner ift. spil og spillere. Dette udgør (åbenbart) et problem for mange sportsjournalister og de synes derfor at søge efter en særlig faglighed, der er mere end blot at se endnu flere kampe end os andre.

    Dette "problem" løser flere af dem i stigende grad ved at opfinde et særligt fodboldfagligt sprog hvor man, for at kunne tale anderledes, bruger nye, og umiddelbart forkerte, (forholds)ord når man omtaler spillet. Man siger således 'på bolden', 'i holdet' og så videre. Træneren 'bringer' en spiller. Jeg kunne sikkert finde flere eksempler hvis jeg sad med papir og blyant når jeg hører de ellers udmærkede podcasts fra fx DR og Radio24syv.

    Det er påtaget og det er åbenlyst for enhver at dette "nye sprog" intet bidrager til deres analyser.
    Helt korrekt, og især ordet "Fodboldfagligt" er en pine at høre. Jeg glæder mig til at høre to håndværkere snakke "snedkerfagligt"... Fint nok at man vil professionalisere fodbolden og sproget om fodbold, men at visse kommentatorer partout skal have ordet fodboldfagligt ind i hver sætning pisser mig af!

  17. Den følgende bruger er enig i dette:
    MCN

  18. #882
    Tilmeldingsdato
    Aug 2009
    Indlæg
    129

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af tobynator Se meddelelser
    Det er ikke så meget ét ord som et sprogbrug, der er begyndt at irritere mig.

    Rigtig mange mænd her i Danmark spiller fodbold. Endnu flere ser det rigtig meget. Og rigtig mange af disse har faktisk en temmelig stor viden og gode analytiske evner ift. spil og spillere. Dette udgør (åbenbart) et problem for mange sportsjournalister og de synes derfor at søge efter en særlig faglighed, der er mere end blot at se endnu flere kampe end os andre.

    Dette "problem" løser flere af dem i stigende grad ved at opfinde et særligt fodboldfagligt sprog hvor man, for at kunne tale anderledes, bruger nye, og umiddelbart forkerte, (forholds)ord når man omtaler spillet. Man siger således 'på bolden', 'i holdet' og så videre. Træneren 'bringer' en spiller. Jeg kunne sikkert finde flere eksempler hvis jeg sad med papir og blyant når jeg hører de ellers udmærkede podcasts fra fx DR og Radio24syv.

    Det er påtaget og det er åbenlyst for enhver at dette "nye sprog" intet bidrager til deres analyser.
    Jeg deler din irritation. Jeg tror, en del af de problematiske udtryk siver over fra engelsk ("on the ball", "in the team", "to bring a player"). At debattørerne ikke magter at oversætte til ordentligt dansk, er måske bare simpel sjusk. Irriterende er det i hvert fald.

  19. De følgende 5 brugere er enige:

  20. #883
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,754

    Re: Ord der irriterer

    Jeg er begyndt at støde på ordet "binge watching" alverdens steder på dansk. Fra kolleger, på sociale medier og sågar i skrevne medier.
    Det irriterer mig! Mange er ikke bekendt med, at det betyder at man har set en forfærdelig masse afsnit af en given tv-serie i træk, men det burde heller ikke være nødvendigt. Hold det væk fra vores sprog! Tak.

  21. De følgende 5 brugere er enige:

  22. #884
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    5,315

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af kvik Se meddelelser
    Jeg er begyndt at støde på ordet "binge watching" alverdens steder på dansk. Fra kolleger, på sociale medier og sågar i skrevne medier.
    Det irriterer mig! Mange er ikke bekendt med, at det betyder at man har set en forfærdelig masse afsnit af en given tv-serie i træk, men det burde heller ikke være nødvendigt. Hold det væk fra vores sprog! Tak.
    Jeg er sådan set enig i at vi ikke behøver engelske låneord/-udtryk, hvis det kan undgås, men i tilfældet "binge-viewing" er der jo tale om et efterhånden ret alment kendt begreb (blandt engelsktalende), som beskriver et nyere og udbredt fænomen, typisk at man i timevis ser en lang række afsnit af den samme serie på en streaming-tjeneste.

    Hvad ville du ellers kalde det med ét eller få ord? :-)

    /Simon
    Hader stadig bøf som var det 1998
    /Simon's Avatar

  23. De følgende 2 brugere er enige:

  24. #885
    Tilmeldingsdato
    Aug 2005
    Indlæg
    1,010

    Re: Ord der irriterer

    Citat Oprindeligt indsendt af /Simon Se meddelelser
    Jeg er sådan set enig i at vi ikke behøver engelske låneord/-udtryk, hvis det kan undgås, men i tilfældet "binge-viewing" er der jo tale om et efterhånden ret alment kendt begreb (blandt engelsktalende), som beskriver et nyere og udbredt fænomen, typisk at man i timevis ser en lang række afsnit af den samme serie på en streaming-tjeneste.

    Hvad ville du ellers kalde det med ét eller få ord? :-)

    /Simon
    Jeg kalder det selv [indsæt serietitel] maraton. Men jeg kan egentlig godt lide udtrykket "binge-viewing" om end det her er første gang jeg støder på det.

  25. De følgende 4 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Ord der glæder
    By Anders in forum Diverse
    Svar: 57
    Sidste Meddelelse: 21.03.11, 21:05
  2. Er Ankergren et fy-ord?
    By Hjaltefanden in forum De korte linier
    Svar: 40
    Sidste Meddelelse: 20.12.06, 10:53
  3. Jeg Mangler ord
    By vandr in forum De korte linier
    Svar: 35
    Sidste Meddelelse: 03.10.05, 16:20
  4. Ord er overflødige
    By pires in forum De korte linier
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 15.07.04, 00:36
  5. Hvad irriterer dig mest?
    By Pope Dope in forum De korte linier
    Svar: 21
    Sidste Meddelelse: 01.12.03, 15:28

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •