Se afstemningsresultater: Vil du gerne have opvarmningsband til koncerter

Stemmeafgivere
69. Du kan ikke stemme i denne afstemning
  • Ja

    50 72.46%
  • Nej

    19 27.54%
Viser resultater 1 til 14 af 14

Emner: Opvarmningsband til koncerter

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    May 2004
    Indlæg
    1,102

    Opvarmningsband til koncerter

    Det er som regel standard at der er opvarmningsband til koncerter. Jeg syntes sjældent det giver en specielt god oplevelse. Selvfølgeligt får man nogen gange en overraskelse over et ukendt band som i den grad leverer varen, men oftest er det ret uinspirerende at se et band som stort set ingen i salen gider se, og bare venter på går af scenen igen. Personlig ville jeg foretrække at koncerten var uden opvarmning og man kunne være sikker på at koncerten startede f.eks kl 2100.

    Det er naturligvis ok at komme i god tid og få en enkelt øl i ventetiden, men jeg har det lidt ligesom man bliver tvangsindlagt til at høre et band man ikke gider høre, for blot at være sikker på at være på plads når hovednavnet indtræder.

  2. De følgende 2 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    140

    Re: opvarmningsband til koncerter

    Nu har jeg kun været til koncerter, hvor opvarmningsbands har været gode. Bl.a. et meget ukendt (For mit vedkommende) Spleen United. Hvor jeg kun havde hørt et af deres numre i radioen. De andre har også været små bands, men de har været glimrende underholdning :)
    FCK står for Farmors Cykel Klub...og BIF står for Bedst I Fodbold...og så er fck sq dårlige til det med en bold

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Jan 2007
    Indlæg
    181

    Re: opvarmningsband til koncerter

    Jeg kan godt acceptere et opvarmningsband, og det sker jo i ny og næ, at der faktisk kommer en god musikalsk oplevelse ud af det. Jeg syntes blot at man skal holde det til ét opvarmningsband, ellers kan det hurtigt blive frustrerende at vente på hovednavnet.

    - Olus

  5. De følgende 5 brugere er enige:

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    3,341

    Re: opvarmningsband til koncerter

    Jeg har stemt ja.

    Jeg har haft mange gode oplevelser med supportbands. Blandt andet da et totalt ukendt Limp Bizkit i 99 varmede op for Soulfly i Pumpehuset.

    Jeg har også, en del gange efterhånden, oplevet at opvarmningen har blæst hovednavnet af banen med en fantastisk koncert.

    Ydermere har jeg oplevet nogle koncerter uden opvarmning og til dem når man ikke at blive..... well, varm.
    Bandet går på klokken 21 og slutter omkring kl 22. Så står man der og glor.

    Så alt i alt, ja til opvarmning
    Citat:
    The fabulously noisy alcoholic Danish travelling support. London Evening Standard 17/03-11
    Sokken's Avatar

  7. Den følgende bruger er enig i dette:

  8. #5
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,498

    Re: opvarmningsband til koncerter

    .
    Sidst redigeret af Lil_stamp : 26.07.10 kl. 10:37

  9. #6
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    167

    Re: opvarmningsband til koncerter

    ›Et godt eksempel på RIGTIG GOD opvarmning, var da Diamondhead
    ›varmede op for Megadeth i vega, i 2005. Her var der således ikke
    ›tale om nogen newcommer, men nogle gamle drenge der ville vise at
    ›de ikke var døde endnu, og de fik da varmet hele salen op med
    ›alle de gamle klassikere.

    Diamond head var faktisk hovedårsagen til at jeg var til den koncert. De var et af de få bands jeg aldrig havde set (de sidste jeg mangler er Riot og det sker nok næppe), og deres Canterbury plade står stadig som et højdepunkt i min samling.

    Jeg har også oplevet at opvarmningen 'slog' hovednavnet, men har bestemt også oplevet det modsatte, men ville da ikke undvære muligheden for at 'opdage' et nyt band, hvis de er skod, plejer vi at smutte i baren :-)

    Det fedeste opvarmningsband jeg har set var waaaay back da Iron Maiden var opvarmning for Kiss i valbyhallen (1980), vi gik efter to kiss numre :-)
    Sidst redigeret af tille3787 : 20.03.07 kl. 09:44

  10. #7
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: opvarmningsband til koncerter

    Det kan man jo slet ikke sige kategorisk. Det kommer totalt an på hvem de er.

    Jeg hælder dog også til et ja, da dårlige bands jo som regel kan ignoreres på passende afstand i baren, mens gode kan give én en forrygende og måske totalt uventet oplevelse, og mange gange har gjort det.

    mvh,
    -smølle

  11. De følgende 8 brugere er enige:

  12. #8
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,200

    Re: opvarmningsband til koncerter

    Apropos opvarmningsbands, så husker jeg at Oasis engang skulle spille koncert samme dag som Liverpool spillede CL -finale, i den anledning fyrede de deres opvarmningsband, og kørte istedet storskærm med kampen som indledning, og senere under koncerten dedikerede de "stop crying your heard out", til alle milan fans.....(-:


    Se det er god stil. Generelt er opvarmningsband meget sjældent noget særligt synes jeg...


    Mvh, Simon
    While them that defend what they cannot see
    With a killer’s pride, security
    It blows the minds most bitterly
    For them that think death’s honesty
    Won’t fall upon them naturally
    Life sometimes must get lonely

  13. #9
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    1,497

    Re: opvarmningsband til koncerter

    Jeg synes, opvarmningsbands er en del af oplevelsen ved at gå til koncert. Det er selvfølgelig hovednavnet man kommer for at se, men det er alligevel en lidt tynd fornemmelse, når de tropper op på scenen, uden der har været et band på inden.

    Opvarmingsbandsene er af svingende kvalitet, men de spiller ofte med en entusiasme, der gør det til en positiv oplevelse. Der er ingen nykker, men derimod en respekt for opgaven. De virker ofte glade for at komme ud at spille, hvorimod hovednavnet i nogle tilfælde er blevet overmandet med stjernenykker, der ser det som endnu en dag på kontoret. Til en koncert på Train i Århus oplevede jeg sågar at medlemmerne fra de to opvarmningsbands var med til at klargøre scenen for aftenens hovednavn. Så er hierakiet ligesom på plads :-).

    De værste oplevelser har været Kelly Osbourne til en Robbie Williams koncert i Parken. Hun kan ikke synge, ser ikke godt, har ingen charme, udstråling noget som helst (modsat farmand :-) ). Slipknot til Metallica samme sted var heller ingen positiv oplevelse. Den slags musik hører slet ikke hjemme i Parkens betonlyd.

  14. #10
    mokouko48 er offline Ikke længere aktiv bruger
    Tilmeldingsdato
    May 2003
    Indlæg
    2,523

    Re: opvarmningsband til koncerter


    ›De værste oplevelser har været Kelly Osbourne til en Robbie
    ›Williams koncert i Parken. Hun kan ikke synge, ser ikke godt, har
    ›ingen charme, udstråling noget som helst (modsat farmand :-) ).
    ›Slipknot til Metallica samme sted var heller ingen positiv
    ›oplevelse. Den slags musik hører slet ikke hjemme i Parkens
    ›betonlyd.

    *flueknepper / søn af 2 dansklærerere mode on *

    Vi kan hurtigt blive enige om, at hun ikke kan synge og mangler udstråling. Dette er naturligvis et problem. Men at du slår benhårdt ned på, at hun har et synshandicap, synes jeg siger mere om dig end om hende :)

    *flueknepper / søn af 2 dansklærerere mode off *
    User is no longer active. Det er for indspist.

  15. #11
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    1,719

    Re: opvarmningsband til koncerter

    ›Jeg synes, opvarmningsbands er en del af oplevelsen ved at gå til
    ›koncert. Det er selvfølgelig hovednavnet man kommer for at se,
    ›men det er alligevel en lidt tynd fornemmelse, når de tropper op
    ›på scenen, uden der har været et band på inden.

    Hmm, jeg er voldsomt uenig. Et decideret dårligt opvarmningsband - og face it, det er langt, langt de fleste i samme grad som de for-ikke-musik-autister er u(be)kendte (de skal jo heller ikke risikere at overstråle hovednavnet) - kan ligefrem ødelægge éns humør inden hovedbegivenheden. Også sammenholdt med, at de får en ottendedel scene og absolut skrabede lydbetingelser. Ja, man fatter jo egentlig heller ikke, at opvarmningsbandsene gider under de givne betingelser, hvor 99% af det tilstedeværende publikum (hvor de fleste til stadighed er på vej ind) enten ikke er en kæft interesserede eller stigende irriterede!
    Jeg har set en del - mange(!) - koncerter gennem ca. 30 år, deriblandt i sagens natur også rigtig mange med opvarmning, men det må kunne tælles på én hånd, at opvarmningen har været udholdelig. China Crisis før en Ultravox-koncert for en million år siden er ét band, jeg kan huske, hvor man fik lyst til at gå ud og høre deres musik dagen efter. Men det er altså undtagelser!

    Jeg synes også det er at pisse på folk, der har købt en - måske endda meget dyr - billet til en kunstner/gruppe, man har lyst til at se, at pine dem med noget ottenderangs CRAP som "opvarmning". Der er sgu heller ikke "opvarmningskor" inden en opera! Spil noget vedkommende musik i højttalerne, mens folk siver og summer på plads.
    Respekt i den forbindelse til Bruce Springsteen & E Street Band. Nul warm-up-act ever. De starter til den tid, der står på billetten, og spiller så i tre timer ... det folk har betalt for. Der er sikkert også andre navne, der gør det på den måde :-)

    ›De værste oplevelser har været Kelly Osbourne til en Robbie
    ›Williams koncert i Parken.

    Yaks. Det husker jeg godt. Heldigvis var hun ved ca. næstsidste "nummer", da vi kom ind på plænen, men I guder, det var rædsomt. Dog - og jeg har nævnt det før, det ved jeg - hun blev "overgået" til Stones-koncerten samme år, samme sted, da nogle smagløst selviscenesatte svenske spradebasser i månebase-alpha outfit leverede en halv times (det føltes som ti) infernalsk, talentløs larm. Jeg har aldrig oplevet alle i et koncertpublikum - efterhånden 40.000 på plads - i den grad gå fra irritation til decideret vrede. Der blev råbt "skrid" og peget på "Øresundsbron"-skiltet oppe over scenen ("den vej"). Der manglede vel egentlig bare at blive kastet øl og lignende på scenen. De gjorde folk i decideret råddent humør, inden Stones gik på. De hed Hives, and may their name live on in infamy! *spytter*
    Andre gange kan man så grine af opvarmningen, fordi det er så surrealistisk skidt, at man tror det er løgn. Et af disse tragikomiske eksempler kunne opleves før en Bryan Ferry koncert i 2002.
    Cheers,
    Holger
    - født på en sommernat i sprællemandens tegn
    Holger's Avatar

  16. #12
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    1,597

    Re: opvarmningsband til koncerter

    Naturligvis er det ikke noget man kan svare kategorisk på - da der findes gode og dårlige opvarmningsbands, som mange i tråden har kommet med udmærkede eksempler. Jeg har dog svaret "nej" i afstemningen, og "enig" til din beskrivelse. Og det gælder selve konceptet: "Opvarmningsband - især med det udgangspunkt - som man ofte ser ved mange koncerter - at der er tale om et band/en kunstner der ikke er annonceret på plakaten eller på billetten på forhånd, men som blot dukker op og fyrer e masse ligegyldig musik af med dårlig lyd (da man kun har gidet sætte ordentlig lyd til hovednavnet) til stor kedsomhed for publikum der er kommet for at høre noget helt andet, og som kun venter på dette. Især med tanke på de rigtige pinlige af slagsen - der slet ikke passer til hovednavnet, og som fortsætter med at stå og spille ekstranumre selvom ingen efterlyser dem, og kun får spredte uengagerede klampsalver og ellers masser af buråb.

    Men er der tale om et på forhånd annonceret opvarmningsnavn, der i sig selv er et navn (selvfølgelig mindre end hovednavnet, men dog et kendt navn), så er det noget andet. Så er der tale om en samlet pakke, man ved man køber - og man kan forholde sig på forhånd til om opvamningsbandet/kunstneren er en man gider komme og høre eller ej. Særligt hvis de to navne er godt parret, så de enten ligger i samme genre eller supplerer hinanden godt, så det samlet set giver en større og mere fuldendt oplevelse, så kan det virkelig løfte koncerten op til et langt bedre plan.
    Naturligvis er der også muligheden at et helt nyt og for de fleste ukendt band kan overraske positivt - igen, især, hvis der er genremæssigt sammenfald eller det er en genre der supplerer hovednavnets godt. Men jeg er stadig ikke vild med konceptet når det er en bonuspakke man ikke på forhånd kender, eller har accepteret da man købte billet til hovednavnet.

  17. #13
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: opvarmningsband til koncerter

    ›Jeg har også oplevet at opvarmningen 'slog' hovednavnet, men har
    ›bestemt også oplevet det modsatte, men ville da ikke undvære
    ›muligheden for at 'opdage' et nyt band, hvis de er skod, plejer
    ›vi at smutte i baren :-)

    Det er også en præmis, der undrer mig her - at nogle tilsyneladende føler sig forpligtet til at overvære hvert sekund med opvarmningen i en grad så man nøje kan studere hvor få andre der er til stede. De er vel i baren - som du også burde være :-)

    Til stadionkoncerter er det selvfølgelig sværere at liste ind i en bar ved siden af eller nedenunder, men det plager heldigvis ikke mig, for jeg gider alligevel ikke se de shows :-)

    mvh,
    -smølle

  18. #14
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    1,719

    Re: opvarmningsband til koncerter

    ›Det er også en præmis, der undrer mig her - at nogle
    ›tilsyneladende føler sig forpligtet til at overvære hvert sekund
    ›med opvarmningen i en grad så man nøje kan studere hvor få andre
    ›der er til stede. De er vel i baren - som du også burde være :-)

    Det er godt, Billy Smart. Nu er det jo ikke ALLE steder, man lige kan stille sig i en bar og undgå at høre rædderlighederne. På Loppen f.eks. er baren jo ca. 9½ meter fra scenen, så dér kan opvarmingsbands være en sand gru. Man er trapped.
    De spillesteder, hvor man kan gå lidt ud til siden eller nedenunder eller "ud" eller whatever, er det også lidt risky, hvis det er ståplads-koncert eller unummerede siddepladser, medmindre man er flere og har en frivillig stakkel til at stå inde i selve salen og holde pladser, mens han/hun lider under opvarmningen!

    ›Til stadionkoncerter er det selvfølgelig sværere at liste ind i
    ›en bar ved siden af eller nedenunder,

    Præcis ...

    ›men det plager heldigvis
    ›ikke mig, for jeg gider alligevel ikke se de shows :-)

    ... hvorfor du skulle holde dig for god til at kommentere på i hvert fald den del af opvarmingshelvedet, når du ikke oplever det, fryns :-)

    Jeg vil så også mene, at det er synd og skam, hvis opvarmingsbandet virkelig har noget at byde på, når de skal stå og spille for meget få - ift. spillestedet - meget uopmærksomme, yapping :-) publikummere på vej ind til koncerten. Eksempelvis syntes jeg ikke Maximo Park ved opvarmingen til Stones i Horsens var ringe endda. De var bare fucked under forholdene, ligesom deres musik i mine ører helt klart mest egner sig til små intime klubber og ikke en åben mark, hvor 80.000 mennesker er ved at finde på plads.
    Cheers,
    Holger
    - født på en sommernat i sprællemandens tegn
    Holger's Avatar

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Kommende koncerter!
    By zebos in forum Kultur
    Svar: 307
    Sidste Meddelelse: 25.05.22, 15:25
  2. Gratis koncerter på nettet
    By tille3787 in forum Kultur
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 15.01.09, 22:57
  3. Koncerter i Parken.
    By Gravedigger in forum Kultur
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 05.02.06, 21:35
  4. Koncerter på Hjalte Park
    By stodderkongen in forum De korte linier
    Svar: 3
    Sidste Meddelelse: 19.03.04, 23:46

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •