›Men igen er det ikke råvarepriser der fordrer en så høj pris, som
›den Semper Ardens tager, og her kan man jo også tage Jacobsen med
›i sagen, da de har samme distributionsnetværk.
›Nu er jeg ikke helt sikker på det jeg siger her, men har
›Carlsberg ikke et produktionsoverskud i forhold til hvor meget øl
›de brygger. Hvis dette er tilfældet har de altså ikke en
›5-dobling af prisen for produktionen ved kun at udnytt 20% af
›gæringstankene.

Først vil jeg lige undskylde hvis nedenstående bliver lidt rodet, men jeg har dundrende tømmermænd idag, vi smagte lidt for meget på vores Imp Stout og vores Barley wine igår.

Forskellen i produktionspris på Semper Ardens og Jacobsen ligger i anlægget. Jacobsen har et anlæg i den rette størrelse, mens Semper Ardens bliver produceret på alt for store anlæg. Det er rigtig at Carlsberg har overskudskapacitet, det gør selvfølgelig problemet lidt mindre. Problemet er dog spild og rengøring. Spild på et anlæg som Carlsbergs er som regl omkring 4%, og jeg mener der kan være ca. 100.000 liter i deres gæringstanke, de mister altså ca. 4.000 liter ved normale bryg. Problemet er så at spildet på de 4.000 liter stort set er det samme når de kun brygger 25.000 liter og så har man ligepludselig et spild på ca. 13-16%, alt afhængigt af deres opsætning.
Så har vi rengøringen, der skal man bruge ligeså meget vand og ligeså mange kemikalier, som man skulle hvis man havde brygget et normalt bryg; Hvis vi bare tager vandforbruget, så burde Carlsbergs moderne anlæg "kun" bruge omkring 50.000 liter til rengøring og varmtvandssterilisering ved en normal produktion, dette tal er igen næsten det samme ved den lille produktion.

Jeg vil dog give dig ret i at prisen selvfølgelig også er sat lidt højt for at gøre det eksklusivt, men dette er nu også tilfældet på deres normale øl.

›Her troede jeg at DØE (Danske Øl Entusiaster) havde noget at gøre
›med det, men er da klar over at Carlsberg i høj grad arbejdede
›med at forhøje danskernes ølvander istedet for at modarbejde det.
›Tænk bare på øl-valgene som bredte budskabet at der findes andet
›øl end pilsner.
›Men her kunne Carlsberg jo bare kigge på USA, England og Belgien
›får at se hvordan man ikke skal agere i forhold til mikrobryg
›scenen. *Peger på Greene King, Inbrev etc*

Danske ølentusiaster gør rigtig meget godt, men de havde i minne øjne aldrig fået den samme succes, hvis det ikke havde været for Carlsberg. Den masive markedføring som de kørte med Semper Ardens serien, gjorde det langt lettere for alle os andre, når vi skulle sælge diverse øl.
Carlsberg modarbejdede os faktisk også i starten, men for ca. 3 år siden gik det op for dem, at de fik mere ud af at samarbejde, idet vi alle er med til at få øllen tilbage på middagsbordet, hvilket jo er målet.

›Men mener nu stadig at det ikke er befordrende for den generelle
›holdning til øl, at der absolut ingen prisdifferntiering er
›imellem feks en Semper Ardens øl, Jacobsen øl og nu også Kongens
›Bryghus øl. (Heldigvis er der en nu, men KBs prissætning og
›ølvalg er dog en kende svagt imho)
›Dette betyder at det enten bliver billig pils, eller dyr
›mikrobryg uden at tænke på forskellene imellem typer. Samtidig er
›det rimelig trist at spendere 40 kr, og så få en ganske normal
›Brown Ale, der måske smager marginalt mere end den billige fra
›Royal (Sat på spidsen)

Vi skal ikke glemme, at smag er forskelligt fra person til person, og at man møder mange mennesker, som ikke kan lide så arrogante øltyper som dobbelt IPA eller Imp. Stout, men derimod foretrækker de mere tilgænglige typer, som pilsner, brown Ale og pale ale. Disse øl kan dog have ligeså mange smagsnuancer, som de voldsomme, der er enda folk, der mener de bedre kan smage dem når de ikke er så voldsomme. Dette er blandt andet noget af filosofien bag at drikke Cask ale, som jeg kan nyde ligeså meget, som de Arrogante øl typer.
Derfor er prissætning ikke kun et spørgsmål om styrke/kraft i øllen, men mere om øllen har en god balance, med et godt samspil mellem smagsnuancerne etc..

›Desværre har vi jo ikke fået den nye version af Black chocolate
›stouten til DK, og jeg har lige set at prisen har fået et nøk
›opad mange steder :(, men jeg vil stadig påstå at Carlsberg på
›dette område stadig udnytter deres monopollignende status på det
›danske marked.

Jeg vil give dig helt ret, og det er også Carlsberg der tjener penge når du køber en Brooklyn øl, dette må du dog ikke stoppe med da Garrett laver nogle fantastiske øl.

›Dette er dog forståeligt, hvad der ikke er forståeligt er at de
›også sidder på returpant systemet, hvilket jeg ikke fatter kan
›være i overensstemmelse med EUs lovgivning.

Returpant systemet beskyttede i mange år det Danske marked, mod udenlandsk konkurrence, dette er dog ikke helt så gældene idag. Du har helt ret i at det er et problem når Carlsberg sidder på magten i Dansk Retursystem A/S. Det er absolut ikke dem vi kan takke for, at der blev åbnet op for andre flasker. Det kan vi takke DØE og den nuværende fødevareminister Hans Christian Schmidt, som efter pres fra DØE igennem pressen og fra EU besluttede, at ophæve forbuddet mod engangsemballage. Jeg kan fortælle dig, at vi her i Grønland stadigvæk har dette forbud, men det er en anden snak.
Hele returpant systemet har i minne øjne ingen beretigelse, ud over at styre markedet. Hvorfor er der ikke tvungen pant på vinflasker sodapops og lignende, hvis det er fordi man tror vindrikker ikke smide flasker på gaden, så vil jeg opfordre til man tager et smut forbi et kollegie.

›Held og lykke med det :)

Mange tak og god påske.

Mvh.
Rasmus