Side 10 af 14 FørsteFørste ... 78910111213 ... SidsteSidste
Viser resultater 136 til 150 af 207

Emner: Øl-Tråden

  1. #136
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    Så er der kommet en lang række nye amerikanere i de danske special butikker.
    Det drejer sig om øl fra Port Brewing/Lost Abbey, Alesmith og endnu flere fra Jolly Pumpkin.
    Især Alesmith er i meget begrænset oplag, men man kan blandt andet få verdens bedste IPA ifølge ratebeer.
    Lost Abbey chefbrygger er en af USAs største stjerner indenfor mikrobryg nemlig Tomme Arthur, så det er lidt af et scoop at få disse øl til Danmark. Lost Abbey står for belgisk inspireret øl, imens Port Brewing er lidt mere traditionelt californisk humleorienteret.
    Jolly Pumpkin fadlagrer alle deres øl, og er i modsætning til mange andre amerikanske mikrobryggerier ikke så alkoholorienteret. Med det mener jeg at mange af deres øl har session styrke på 4-4,5 % og ikke de 6-8 % mange andre kører med i deres normale lineup.

    Samtidig har en anden importør taget en røvfuld nye øl fra Ballast Point og Greenflash hjem. Også to meget spændende californiske bryggerier, så det er en forholdsvis dyr jul for os "stakkels" ølnørder. En helt speciel treat er også taget hjem fra Hair of the Dog, nemlig deres fadlagrede barley wine Fred from the Wood, men her kommer prisen nok til at ligge på omkring 90 kr pr 33 cl flaske, så det bliver nok først engang i februar hvis de stadig er tilgængelige den bliver smagt.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  2. #137
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    Ja så er der lidt nyt fra den hjemlige andedam.

    Mikkeller har fået stor mediebevågenhed med deres "lorte" øl Beer Geek Weasel, der er lavet med kaffe skidt udaf vietnamesiske væsler. Den ligger pt som nr 10 på Ratebeers top 50 hvilket er yderst imponerende, men dog skal tages med et gran salt da det foreløbigt næsten kun er danskere der har ratet den.
    En anden nyhed der er værd at tage forbi Nørrebros bryghus for at prøve er en kollaboration af 7 forskellige bryggere der er blevet til en imperial stout der hedder Seven. Jeg har prøvet den og fandt den en hel del for bitter, men med et virkeligt stort potentiale. En stor del af den ligger da også og bliver fadlagret nu, og hvis den lever op til potentialet tegner det til at blive en verdensklasse øl.

    Til sidst er der kommet endnu et amerikansk bryggeri på hylderne fra Drikkeriget. Det er Southern Tier som er berømmet i hjemlandet. Jeg ser personligt meget frem til at prøve deres Oat imperial stout, men der er taget 6 forskellige hje, så lidt til enhver smag skulle der være.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  3. Den følgende bruger er enig i dette:
    Ras

  4. #138
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    115

    Re: Øl-Tråden

    For de rejsende:

    Kvickly Extra i Holstrebro(!) har Nögne ô og Niels Oscar til dkk. 10,- for tiden.................

    Imperial Stout fra begge samt cuvee 100 fra Nøgne..

    Løb!
    Vh


    Bryggeren, (tildligere kendt som "Skakkbratt" - efter Harald Martin og ikke spillet!)

  5. #139
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    Så er de ti finalister til kåringen af årets nye danske øl fundet af Danske Øl-Entusiaster. Et vrkelig flot felt hvor der kun er 1 øl der falder helt uden for kategori, og man tænker wtf.

    beer Here Jule IPA
    Djævlebryg Gudeløs
    Djævlebryg Pride of Nekron
    Hancock Saaz Brew
    Hornbeer Caribbean Rumstout
    Mikkeller 黑
    Mikkeller Santas Little Helper 2008
    Raasted Double Imperial Stout
    Vestfyen Willemoes Jul 2008
    Ølfabrikken Pale Ale (dåse)

    Det er selvfølgelig Ølfabrikkens Pale ale, som jo rettelig burde hedde Gourmetbryggeriet og som sandt for dyden ikke er nogen god øl. De to eneste jeg ikke har fået smagt af de 10 finalister er Hancocks Saaz brew og Raasteds Double Imp. Men resten af feltet er solidt med i mine øjne Djævlebrygs som de bedste. Men det kræver at man er til imperial stouts.

    Interessant er det at hele 5 af de 10 finalister er imperial stouts, og der er en enkel der godt kunne mistænkes for at være en i forklædning. Jeg tænker her på Mikkellers juleøl der sandt for dyden er meget mørk.
    Men spændende at se hvem der løber af med æren.

    På de internationale slagmarker har ratebeer kåret årets bedste, og med danse øjne var der nogle rigtig fine priser imellem.
    Ølbutikken blev kåret som verdens bedste ølbutik, og Ølkonsortiet i Ålborg fik også en pæn placering.

    Mikkeller holdt sin placering som nr. 6 over verdens bedste bryggerier, imens både Raasted og Nørrebro Bryghus gled ind i top 100, hvor Ølfabrikken stadig befinder sig, nok mest grundet Christian SAs bedrifter.

    Alt ialt kan man vel bare glæde sig over en særdeles levende ølscene i Danmark, hvor det er muligt at få nogle af verdens bedste øl fra hele verden.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  6. #140
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    Nå ja, glemte også lige at nævne at både Ølbaren og Plan B kom i top 50 over bedste ølbarer på ratebeer. Virkelig imponerende. Og med Ørsted Ølbar lige om hjørnet, med en ejer der er stor FC fan samt mulighed for at se FCs kampe, tjahh, så er jeg bare ked af at have flyttet fra Nørre Søgade.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  7. #141
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    984

    Re: Øl-Tråden

    ›Nå ja, glemte også lige at nævne at både Ølbaren og Plan B kom i
    ›top 50 over bedste ølbarer på ratebeer. Virkelig imponerende. Og
    ›med Ørsted Ølbar lige om hjørnet, med en ejer der er stor FC fan
    ›samt mulighed for at se FCs kampe, tjahh, så er jeg bare ked af
    ›at have flyttet fra Nørre Søgade.

    ›Mvh.

    ›Defreni

    Vil da også godt lige slå et slag for Ørsted Ølbar, som jeg har genopdaget siden min hjemkomst til DK. Det er blevet mit stamsted efterhånden, selvom dette selvfølgelig ikke siger så meget som nybagt far. Kommer dog som regl forbi inden en kamp i parken.:)

  8. #142
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden


    ›Vil da også godt lige slå et slag for Ørsted Ølbar, som jeg har
    ›genopdaget siden min hjemkomst til DK. Det er blevet mit stamsted
    ›efterhånden, selvom dette selvfølgelig ikke siger så meget som
    ›nybagt far. Kommer dog som regl forbi inden en kamp i parken.:)

    Bestemt enig. Jeg ender som regel også på Ørsted. Der går rygter om at der var et fad Great Divide Espresso stout på i sidste uge. Men med to blebørn er det ikke meget jeg kommer ud. Ørsted har også både pool, dart og et mancini bordfodboldbord, så det er virkelig stedet.... :)

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  9. #143
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    115

    Re: Øl-Tråden

    Hej Def.

    jeg er ganske uening - Ølfabrikkens PA er da et absolut glimrende alternativ til den mainstream øl der ellers sælges for 5-8 kr pr. 33 cl. Bevares, jeg kan da sagtens finde bedre øl, men som en god bælleøl/tørstslukker you name it er den da glimrende.

    At prisen så samtidigt sætter "almindelige" øldrikkere, der måske er vant til at købe øl på grønne flasker i kassevis, i stand til at få et bedre glas øl, mener jeg kun taler til dens fordel.

    Den for min stemme af samme årsag - og så skal der ellers brygges Weiss og Scottish Wee Heavy!

    I øvrigt mener jeg at Mikkeler er over hyped - alt for meget bitterhumle og noget utilgængelig for f. eks. min svigerfar (typen, der er nævnt ovenfor.)
    Vh


    Bryggeren, (tildligere kendt som "Skakkbratt" - efter Harald Martin og ikke spillet!)

  10. #144
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    984

    Re: Øl-Tråden

    ›Hej Def.
    Selvom det ikke var henvendt til mig så vil jeg da gerne blande mig lidt her.

    ›jeg er ganske uening - Ølfabrikkens PA er da et absolut glimrende
    ›alternativ til den mainstream øl der ellers sælges for 5-8 kr pr.
    ›33 cl. Bevares, jeg kan da sagtens finde bedre øl, men som en god
    ›bælleøl/tørstslukker you name it er den da glimrende.
    Enig med dig i at den er en glimrende øl i den prisklasse, dog slet ikke ligeså god som den var, derudover så er der også aspektet med den beviste forbruger, og her kender jeg en del som ikke kunne finde på at drikke noget fra GB. Du nævner da også at det er en god bælleøl/tørstslukker hvilket jeg er helt enig med dig i, men dette burde jo heller ikke kvalificere den til åretsøl. Det ville i mine øjne svare til at man udnævnte King of Kebab til årets restaurant.

    ›At prisen så samtidigt sætter "almindelige" øldrikkere,
    ›der måske er vant til at købe øl på grønne flasker i kassevis, i
    ›stand til at få et bedre glas øl, mener jeg kun taler til dens
    ›fordel.
    Dette er helt klart en fordel, problemet er dog at prisen kun kan kommer derned ved at lave storproduktion af den. Storproduktion af fødevare medføre desvære et dårligere udvalg for forbrugeren i sidste ende. Dette er faktisk den største grund til at der nogensinde opstod et marked for mikrobryggerier i DK, USA, etc.. Jeg ville dog være ganske tilfreds hvis denne Pale ale var den kedligste øl på det Danske markede, men det sker nok ikke forløbigt.

    ›Den for min stemme af samme årsag - og så skal der ellers brygges
    ›Weiss og Scottish Wee Heavy!

    ›I øvrigt mener jeg at Mikkeler er over hyped - alt for meget
    ›bitterhumle og noget utilgængelig for f. eks. min svigerfar
    ›(typen, der er nævnt ovenfor.)
    I mine øjne så er Mikkeler helt fantastisk, men jeg giver dig ret i at de er lidt over hypede, de kunne i minne øjne godt rykke 10 pladser ned af ranglisten og stadigvæk være tilfredse med deres placering. Jeg mener dog ikke det er fordi de er utilgængelige for mange, (min svigerfar er forresten heller ikke særligt vild med dem). Forresten er det et fantastisk koncept som Mikkeler køre med, de forstår simpelthen at udnytte overskudskapacitet hos bryggerierne til at lave ekstrem øl. Denne overskudskapacitet ville ellers normalt blive brugt til at brygge kedelig øl som man var sikker på at kunne sælge med den rette markedsføring.
    Når jeg nu er inde og slå et slag for bryggere som udnytter overkapacitet på en positiv facon, så vil jeg da også godt slå et slag for beerhere. Her har vi et fantombryggeri som ikke kun brygger ekstrem øl, men udvikler ølscenen med nye øl hele tiden. Det er simpelthen det gamle Ølfabrikken i fantom form, hvilket vel ikke er så mærkeligt når nu det er CSA der står bag ved det. Jeg spår CSA's nye projekt en stor fremtid, og vi bør alle huske at ukrudt ikke forgår så let....

  11. #145
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    ›Hej Def.

    ›jeg er ganske uening - Ølfabrikkens PA er da et absolut glimrende
    ›alternativ til den mainstream øl der ellers sælges for 5-8 kr pr.
    ›33 cl. Bevares, jeg kan da sagtens finde bedre øl, men som en god
    ›bælleøl/tørstslukker you name it er den da glimrende.

    Her er jeg så ganske uenig. Det er ikke bare i navne puritetens lys at det er skuffende at Gourmetbryggeriet bruger Ølfabrikkens brand til at lave discountprodukter. Det er sådan set helt iorden selvom det er stik imod hvad de selv meldte ud i forbindelse med overtagelsen af Ølfabrikken. Det er snarere at det er en dårlig øl. Metallisk, ubalanceret og ikke særlig bælbar ;)

    ›At prisen så samtidigt sætter "almindelige" øldrikkere,
    ›der måske er vant til at købe øl på grønne flasker i kassevis, i
    ›stand til at få et bedre glas øl, mener jeg kun taler til dens
    ›fordel.

    Her er jeg så uenig i at den almindelige forbruger får et bedre glas øl. Pris og kvalitet hænger rent faktisk sammen, og du kan ikke konkurrerer med Carlsberg på parametret der hedder lav pris. Hvis jeg skal anbefale folk at få et glas godt øl til en betalelig pris så vil jeg istedet anbefale Svaneke, især når de er på tilbud. Her kommer prisen også ned under 10 kr. pr. 33 cl, men af en hel anden kvalitet end det nye Ølfabrikken.

    ›Den for min stemme af samme årsag - og så skal der ellers brygges
    ›Weiss og Scottish Wee Heavy!

    ›I øvrigt mener jeg at Mikkeler er over hyped - alt for meget
    ›bitterhumle og noget utilgængelig for f. eks. min svigerfar
    ›(typen, der er nævnt ovenfor.)

    Jeg er ganske enig i at Mikkeller og for den sags skyld også Beer Heres Jule IPA bruger al for megen bitterhumle til min smag. Amager bryghus har det samme problem imho De amerikanske mikrobryg vi får til landet som skulle være inspirationen er langt mere balanceret på dette punkt. At Mikkeller og de andre fantombryggerier stadig gør et fantastisk arbejde med at gøre den danske ølscene verdensklasse skal der dog ikke herske nogen tvivl om. Jeg tvivler på at Drikkeriget kunne hive alle de amerikanere hjem, hvis det ikke var for de kontakter der er blevet lavet igennem Mikkels brygture og navn.

    Og må jeg så lige slå et slag for et bryggeri der for det meste laver uhyre velafbalanceret øl og som sjældent for den ros de så sandelig fortjener. jeg tænker her på Nørrebros bryghus der hvis de havde en større distribution af en del af deres kun fad øl nok ville have haft et par finalister de sidste par år.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  12. #146
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    115

    Re: Øl-Tråden

    Nu skal dette ikke blive til en længere debat, men ;-)

    Når jeg stemte på PA fra Ølfabrikken er det ikke ud fra at det er den bedste øl, men jeg mener at den "udfører" en mission om at gøre bedre øl mere tilgængeligt (økonomisk såvel som geografisk) for en større del af befolkningen.

    Personligt vil jeg da også hellere have en Nørrebro, (eller en hjemmebryg!) men som hurtig og billig tørstslukker????

    Jonas
    Vh


    Bryggeren, (tildligere kendt som "Skakkbratt" - efter Harald Martin og ikke spillet!)

  13. #147
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    ›Nu skal dette ikke blive til en længere debat, men ;-)

    ›Når jeg stemte på PA fra Ølfabrikken er det ikke ud fra at det er
    ›den bedste øl, men jeg mener at den "udfører" en
    ›mission om at gøre bedre øl mere tilgængeligt (økonomisk såvel
    ›som geografisk) for en større del af befolkningen.

    ›Personligt vil jeg da også hellere have en Nørrebro, (eller en
    ›hjemmebryg!) men som hurtig og billig tørstslukker????

    ›Jonas

    Det er jo netop meningen med et debatfora at føre (helst længere) debatter :)

    Og jeg kan da bestemt godt se din pointe, jeg er bare ikke enig i at Ølfabrikken PA udfører den særlig godt. Svanekes Gammeldags pilsner hvor du pt kan få 3 50 cl for 40 kr, eller Gourmetbryggeriets egen Piney som som regel kan findes til 20 kr 66 cl er langt bedre som gode øl til en pris menigmand gider betale. Eller for den sags skyld Brooklyns Lager der også kan findes til 10-12 kr 33 cl når den er på tilbud.
    Den nye PA på dåse er for mig det samme som at drikke en HOF, dvs den fungerer ikke i den rolle du giver den.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  14. Den følgende bruger er enig i dette:

  15. #148
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    984

    Re: Øl-Tråden

    Mangler der ikke en lille ølflaske domino i denne tråd.:)

    Øl domino

    def> dine bønner er blevet hørt, sender flere og flere fadøl ud af huset hver uge.

  16. #149
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    3,104

    Re: Øl-Tråden

    Så meget arbejde bare for en øl...
    Jeg bliver jo helt træt af bare at se på videoen.

    Jeg må vist en tur i køleskabet.

  17. #150
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    Det ser desværre ud til at Nøgne Ø er på vej udaf COOPs sortiment. Det eneste positive ved dette er at i udfasningen er det muligt at få overordentlig billigt super øl. Har selv lige købt Imperial stout 2 for 25 kr.
    Samtidig er det også muligt at få Beer Here påske i COOP butikker. Beer Here er Christian Skovdahl Andersens nye bryggeri efter hans tvungne 6 måneders bryggepause da han blev købt udaf Ølfabrikken. Han går for at være en af Danmarks bedste bryggere og påskebryggen skulle være særdeles god. Brygget over hans gamle "Hymne til Ninkasi" bryg fra Ølfabrikken der skulle være den ældste kendte opskrift på øl. 4000 år gammel og fra Sumer.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

Side 10 af 14 FørsteFørste ... 78910111213 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Lignende emner

  1. Tråden om musikforeninger
    By zebos in forum Kultur
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 10.09.06, 19:47
  2. 4-4-2 Vs. 4-3-3 - Tråden
    By FC 335 in forum De korte linier
    Svar: 46
    Sidste Meddelelse: 03.03.06, 09:13
  3. Rekord-tråden
    By White Angel in forum De lange linier
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 27.10.05, 13:40
  4. Svar: 31
    Sidste Meddelelse: 17.10.03, 08:32

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •