Side 7 af 14 FørsteFørste ... 45678910 ... SidsteSidste
Viser resultater 91 til 105 af 207

Emner: Øl-Tråden

  1. #91
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    984

    Re: Øl-Tråden

    ››Lidt sladder fra ølverdenen. Der er forøjeblikket en
    ››virksomhedsovertagelse i bryggeriverdenen, som optager os
    ››ølnørder i langt højere grad end det som Carlsberg ekselerede med
    ››fornylig. Nej sagen er meget mindre og drejer sig om 2 danske
    ››craft breweries, nemlig Gourmet Bryggeriets overtagelse af det
    ››Ølfabrikken. Sagen er ved at udvikle sig til en gang
    ››mudderkastning:

    ›[URL="http://www.gourmetbryggeriet.dk/wp-content/uploads/20
    ›08/02/orientering-om-oelfabrikken.pdf"]pressemeddelelse[/UR
    ›GourmetBryggeriets L]. De lover at alting nok skal blive fint
    ›igen - They better!!!

    Hvis den pressemeddelelse skal have plads på forumet, så fortjener modpartens svar også en plads. Jeg har desvære ikke linket til den, men nedenstående er ordret:

    Som lovet hermed en detaljeret gennemgang af sagen.

    Nedenstående har været forlagt Gourmetbryggeriets direktør Tom Sand Kristensen og hans rettelser er indføjet. Korrespondance i den forbindelse kan hvis det ønskes fremsendt.

    I efteråret 2005 kontaktede GB os første gang med et købstilbud. Vi takkede pænt nej, da vi på det tidspunkt netop havde udvidet bryggeriet i Tisvildeleje.

    Det stod dog hurtigt klart at kapaciteten fortsat var for lille. Det var også svært at få en klar udmelding fra Helsinge kommune om hvorvidt vi kunne få lov til at udvide bryggeriet, så vi kunne begynde at efterkomme den konstant stigende efterspørgsel. Set i lyset heraf begyndte Martin og jeg I vinteren 2007, at se os om efter en stærk partner, som kunne hjælpe os med at bringe Ølfabrikken videre.

    Der var flere støre bryggerier der var interesserede i at arbejde sammen med os. Efter en del overvejelser endte det dog med at vi valgte GB. Et fælles anpartsselskab "Bryggeriet Ølfabrikken", ejet 50/50 af det "gamle" Ølfabrikken og GB blev stiftet. Tanken var naturligvis at overskuddet fra det fælles selskab skulle fordeles ligeligt mellem de to ejere.

    Kombinationen af Ølfabrikkens brand og GB’s distributionsnet viste sig at fungere godt. I løbet af kort tid kom der en række meget store ordrer og et pænt overskud er i sigte. På det tidspunkt begynder GB at vise interesse for at øge sin ejerandel af det fælles selskab ved at købe den del af det fælles selskab som min kompagnon Martins del af det gamle selskab repræsenterede. Han ville på det tidspunkt gerne ud af virksomheden.

    I december 2007 holder vi et møde hvor salget diskuteres. Da vi på et tidspunkt under mødet ikke kan blive helt enige om nogle af betingelserne ved overtagelsen smider GB trumfkortet på bordet: ”Vi kan jo bare vente indtil I går konkurs og købe det af banken”. Det var desværre helt rigtigt set. Ølfabrikken var helt afhængig af indtægter fra det fælles selskab, der jo havde mærket og kunderne. Det fælles selskab producerede på bryggeriet i Roskilde, der er 100 % kontrolleret af GB, der således nemt ville kunne afskære Ølfabrikken fra indtægter indtil virksomheden var helt i knæ.

    Det er dog først i januar 2008 at det fulde omfang bliver klart. GB vil ikke bare øge deres ejerandel. De vil have det hele!

    Jeg prøver at præsentere forskellige halvdesperate løsningsforlag, der bl.a. Indebærer 6 måneders gratis arbejdskraft fra min side og at GB får broderparten af selskabet uden at betale for det, hvis de blot vil efterlade en mindre del til os der startede selskabet. Men der er ikke noget at gøre og jeg vælger derfor at indgive min opsigelse.

    GB har efterfølgende prøvet at forsvare sig i en række meddelelser ved at give indtryk af at de kom som en frelsende engel og redede Ølfabrikken. Det er ikke korrekt. Da vi i foråret ledte efter samarbejdspartnere kørte vi med overskud på driften. Den gæld, der var oparbejdet i forbindelse med at selskabet var stiftet, var sammenlignelig med andre danske bryggerier af samme størrelse og alder. Samtidig stod vi i en meget fordelagtig situation med et af internationalt anerkendt mikroøls mærke og en loyal kundekreds.

    Dermed ikke være sagt, at vi ikke kunne risikere at være endt i den samme situation som nu – der er altid en risiko forbundet med at drive en lille virksomhed. Det er dog 100 % sikkert at vi havde sagt pænt nej tak til Gourmetbryggeriet endnu en gang, hvis vi havde kendt deres planer.

    Med venlig hilsen,
    Christian Skovdal Andersen

  2. #92
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    Anders Kissmeyer fra Nørrebro Bryghus har nu taget fuldstændigt parti for Christian Skov Andersens udlægning af hvordan sagen er forløbet. Jungletrommerne i øl-nørd miljøet går da også på selskabstømning etc.
    Svært at sige hvem der er skurken, men for fremtiden bliver Ølfabrikken altså brygget af Mike Murphy fra Gourmetbryggeriet, og rygterne går på at de kommer på dåse i fremtiden. Evt. i et forsøg på at konkurrere med Carlsberg på pris.
    Det bliver interessant, men ærgeligt at en af Danmarks bedste bryggere har fået brygforbud de næste 6 måneder, og måske ikke vil brygge igen.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #93
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    984

    Re: Øl-Tråden

    ›Det bliver interessant, men ærgeligt at en af Danmarks bedste
    ›bryggere har fået brygforbud de næste 6 måneder, og måske ikke
    ›vil brygge igen.

    ›Mvh.

    ›Defreni
    Jeg har snippet det første væk, idet jeg ikke har noget at tilføje dertil udover mit enig tryk. Det sidste her har jeg dog en lille kommentar til, idet jeg er meget sikker på at Christian kommer tilbage til branchen, helt konkret hvordan ved jeg dog ikke. Christian har dog selv givet udtryk for at han ikke er færdig med at lave øl.

    EDIT: Forøverigt så har Christian oprettet en blog, hvor man kan følge sagen fra hans side. http://gourmetbryggeriet.blogspot.com/2008/03/10.html
    Sidst redigeret af Ras : 12.03.08 kl. 14:27

  5. #94
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    ›Jeg har snippet det første væk, idet jeg ikke har noget at
    ›tilføje dertil udover mit enig tryk. Det sidste her har jeg dog
    ›en lille kommentar til, idet jeg er meget sikker på at Christian
    ›kommer tilbage til branchen, helt konkret hvordan ved jeg dog
    ›ikke. Christian har dog selv givet udtryk for at han ikke er
    ›færdig med at lave øl.

    Det lyder rigtig godt. Jeg havde fået det indtryk at han vendte tilbage til IT-branchen ligesom Allan Poulsen fra Brøckhouse.
    Men ville være dejligt hvis han fik smidt et nyt bryggeri op, hvor han havde lært lidt fra sin tid i ØlFabrikken.

    Mvh.

    Defreni

    Iøvrigt vil jeg også meget gerne anbefale Roskilde Øl, der ligger i Viby lidt syd for Roskilde. Foruden at være en udmærket ølbutik så sælger de også deres eget øl, som er af rigtig god kvalitet. Det jeg har smagt :)
    Sidst redigeret af Defreni : 20.02.08 kl. 09:42
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  6. #95
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    Så er de første ØlFabrikken dåseøl kommet i handlen efter Gourmetbryggeriets fulde overtagelse.
    Man skal dog være opmærksom på at det er Gourmetbryggeriets øl der er i dåserne, og altså ikke den høje kvalitet som vandt Ølfabrikken titlen som årets bryggeri i 2005. Ekstrem ærgeligt og desværre ikke i tråd med de første meldinger fra Gourmetbryggeriet om at Ølfabrikken skulle være deres luksusøl serie.

    Med hensyn til den igangværende fejde imellem Gourmetbryggeriet og tidligere ejer af Ølfabrikken, er det sidste at Gourmetbryggeriet har brudt en aftale om at give det sidste medejerbryg til de tidligere andelshavere i Ølfabrikken kvit og frit, men i stedet har solgt det til COOP. Det drejer sig om en Quadruppel på 13%. Håber så jeg kan få fat i en af dem i en Kvickly eller Superbrugs.

    Mvh.

    Defreni

    Den øl der er kommet på dåser som ØlFabrikkens Pale Ale er identisk med Gourmetbryggeriets Piney.
    Sidst redigeret af Defreni : 14.03.08 kl. 16:38
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  7. Den følgende bruger er enig i dette:
    Ras

  8. #96
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    Så blev årets bryggeri og årets nyhed kåret på DØE´s generalforsamling.

    Nyheden blev Midtfyens Imperial stout, med Raasteds Triple IPA på en flot andenplads, og Djævlebryggeriets Nekron stout på tredjepladsen.

    Ironisk nok blev Ølfabrikken kåret til årets bryggeri, men da Gourmetbryggeriet har overtaget alle rettigheder var det Lars Dietrichsen der modtog prisen. Han er så direktør for Gourmetbryggeriet. Spørgsmålet er så om det ikke er sidste gang det sker, især taget i betragtning af dåsesagen som bestemt ikke ser godt ud set fra en ølnørds synspunkt.

    Men det er godt nyt at Midfyns vandt da det er en udmærket øl. Djævlebryggeriet så jeg gerne snart tage nogle priser da de bidrager med meget, men det var så dagens nyheder.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  9. #97
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    Lige en smule reklame og oplysning til evt. øl-nørder på denne side.

    Belgisk bryg http://www.belgiskbryg.dk/ har ligenu alle tre westwletern øl hjemme, tilmed til yderst gode priser. 54/42/40 kr for henholdsvis 12/8/blonde.
    Men de går stærkt, da jeg var derude idag blev der solgt til 8 forskellige, der alle købte 2 12ere.
    Samtidig er der et rigtig godt kup at gøre som der ikke står på deres hjemmeside. De har nemlig taget en række bryg hjem fra Fantome, hvis brygger er forholdsvis mystisk i sine valg af hvad han tilsætter øllen. Men der er 5 forskellige til den yderst fordelagtige pris af 25 kr for 75 cl.
    I det hele taget er det en oplevelse at tage derud og se kælderen, snakke lidt øl og købe sig fattig.

    Mvh.

    Defreni

    PS: Jeg har også fået smagt de første af dåse-ølfabrikken. Min vurdering er at det absolut ikke kan betale sig at købe dem. Der er ikke den store forskel på pilsneren og så hvad man kan få for det halve når det hedder Carlsberg. Porteren er den eneste jeg ikke har fået smagt endnu, og den eneste der skulle holde kvalitet.
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  10. #98
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    Endnu lidt reklame for en god øl.

    Carlsberg har med deres Semper Ardens serie længe lavet noget særdeles udmærket øl. Til prisen er det tilmed overordentligt godt når det kommer i Fakta eller Netto til 22 kr flasken. Nu har de så relanceret deres Semper ARdens Weisse som er en tysk hefe weissbier af type. Den er tilsat æblejuice og hyldeblomst, hvor det især er æblerne der er fremtrædende. Virkelig smukt afbalanceret.

    Den er hermed varmt anbefalet, især i denne uge hvor den kan fås for 20 kr i Fakta og Netto.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  11. Den følgende bruger er enig i dette:

  12. #99
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    I denne uge er der så 30% på al udenlandsk øl i Kvickly.
    Af virkelig gode køb skal især nævnes St. Bernardus serien, som er et klosterbryggeri men ikke går under navnet trappist. For 20 år siden var det på dette bryggeri at den navnkundige Westvletern blev bygget, og i mange år gik der vedholdende rygter om at deres abt 12 er den samme for begge klostre. Dette er dog ikke tilfældet. Foruden de 30% har de også yderligere sat prisen et godt nyk nedad, så deres prior 8 og trippel fås for 25 kr, og abt 12 for 27. Røverkøb......

    Selvfølgelig er der også 30% på det fantastiske norske bryggeri Nøgne Ø, men jeg vil dog istedet anbefale Achel Drie Wijzen på 75 cl. Den fås for lidt under en 50 nedsat fra 70. Det er flagskibet på det yngste trappist bryggeri Achel, og er en fantastisk kompleks øl, der i den grad kan bruges istedet for kraftige frugtrige rødvine.

    På det kitchede plan kan man få øl fra det eneste hollandske trappist bryggeri La Trappe på keramikflasker. Som regel er de ublu prissat til omkring en 50 for 50 cl, men det kan købes med de 30%. Vær dog opmærksom på at det primært er keramikflasken man betaler for, samt at husgæren på dette bryggeri ikke er noget alle er vilde med. Jeg er feks. absolut ikke pjattet med deres øl.

    Til sidst skal der da også gå et råb ud til alle vin-fascisterne om at i ikke kan holde os øl-drikkere nede ved kun at sticky vin-tråden men ikke øl-tråden ;)

    Glemte at nævne at det pt. også er muligt at få samarbejdsbrygget imellem Mikkeller og 3 Floyds (Som er et af USA`s mest berømmede mikrobryggerier, med blandt andet Dark Lord day på programmet) Hvedegoop (Ja det hedder øllen sgu) som er en wheat wine på 10,4% til 135 kr i ølbutikken. Hvis nogle skulle have lyst.

    Mvh.

    Defreni
    Sidst redigeret af Defreni : 27.05.08 kl. 14:30
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  13. #100
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    115

    Re: Øl-Tråden

    Hej Defreni,

    er Hvedegoop lige så overhumlet som de øvrige Mikkeler øl?
    Vh


    Bryggeren, (tildligere kendt som "Skakkbratt" - efter Harald Martin og ikke spillet!)

  14. #101
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden

    ›Hej Defreni,

    ›er Hvedegoop lige så overhumlet som de øvrige Mikkeler øl?

    Jeg har ikke smagt den endnu, men hvad jeg kan læse udaf anmeldelserne er den godt velhumlet.
    Iøvrigt er der mikkeller øl der ikke er overhumlet (Jeg giver dig hermed ret i at han har en tendens til at smide en tand for meget i).
    Its Alive er feks gennemført fantastisk, og en yderst vellykket Orval klon. Monks Elixir og deres seneste juleøl er også fint ikke humlet. Mikkellers eneste øl der skal være humlet som ikke er lidt for meget for mine smagsløg er Green Gold som de desværre ikke laver mere. Nok den bedste IPA jeg har smagt.
    Iøvrigt er Mikkellers bryg sammen med de belgiske bryggere fra Struise også ganske afbalanceret i humlen, virkelig en god hybrid imellem en trippel/saison og en dobbel IPA.
    Håber det hjalp.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  15. #102
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    79

    Re: Øl-Tråden

    ›Mikkellers eneste øl der skal være humlet som ikke
    ›er lidt for meget for mine smagsløg er Green Gold som de desværre
    ›ikke laver mere. Nok den bedste IPA jeg har smagt.

    For fuldkommenhedens skyld kan jeg så nævne Mikkeller All Others Pale som er en - synes jeg - fantastisk bitter og velhumlet (I)PA.

    Alternativt kan et humlehoved som jeg for tiden anbefale Nørrebro Bryghus Golden Spike. En ny IPA brygget af stedets nye amerikanske brygger. Meget lys for en IPA, men med balanceret bitterhed og masser af humle...

  16. #103
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Øl-Tråden


    ›For fuldkommenhedens skyld kan jeg så nævne Mikkeller All Others
    ›Pale som er en - synes jeg - fantastisk bitter og velhumlet
    ›(I)PA.

    Mit problem med All Others Pale, er at den er for bitter til at være tørstslukkende og drikbar i større mængder. En egenskab jeg mener er helt essentiel for en PA, både engelsk og amerikansk. Der er simpelthen for mange bitterhumler i. Lidt flere aromahumler og jeg er helt med dig omkring det dejlige ved denne plante.
    Benchmarken for en amerikansk pale ale må være Dale`s Pale Ale fra Gordons :) Selvom den rent faktisk er en tand for stærk alkoholmæssigt til at være hel top dollar.

    ›Alternativt kan et humlehoved som jeg for tiden anbefale Nørrebro
    ›Bryghus Golden Spike. En ny IPA brygget af stedets nye
    ›amerikanske brygger. Meget lys for en IPA, men med balanceret
    ›bitterhed og masser af humle...

    Se den ser jeg også meget frem til at smage :)

    Mvh.

    Defreni
    Sidst redigeret af Defreni : 28.05.08 kl. 15:39
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  17. #104
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    511

    Re: Øl-Tråden

    Er der nogen der ved hvor man kan købe denne portugisiske øl i DK??


  18. #105
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    2,412

    Re: Øl-Tråden

    ›Er der nogen der ved hvor man kan købe denne portugisiske øl i DK??


    Aner det ikke, men prøv evt. at sende en mail til Carlsberg og spørg dem, hvis du er desperat. Det ser ud til at det er dem der har hånd- og halsret over det portugisiske bryggeri.

Side 7 af 14 FørsteFørste ... 45678910 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Tråden om musikforeninger
    By zebos in forum Kultur
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 10.09.06, 19:47
  2. 4-4-2 Vs. 4-3-3 - Tråden
    By FC 335 in forum De korte linier
    Svar: 46
    Sidste Meddelelse: 03.03.06, 09:13
  3. Rekord-tråden
    By White Angel in forum De lange linier
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 27.10.05, 13:40
  4. Svar: 31
    Sidste Meddelelse: 17.10.03, 08:32

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •