Side 39 af 47 FørsteFørste ... 2936373839404142 ... SidsteSidste
Viser resultater 571 til 585 af 701

Emner: Rekorder i superligaen

  1. #571
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,550

    Re: Rekorder i superligaen

    Bare lige så jeg ikke snyder folk, der tilfældigvis ikke var til stede i skakten, da jeg viste det.

    Jeg har lavet et hurtigt plot af hvor mange mål vi har indkasseret i hver halvsæson de seneste år, bare for at illustrere HVOR godt forsvaret har spillet her i efteråret.



    (klik på kortet, hvis du vil "åbne" grafen. Så kan du klikke på punkterne, og se antallet af mål og kampe.)

    Vi har faktisk spillet FLERE kampe i denne halvsæson end nogen sinde før, og vi har lukket færre mål ind end i nogen tidligere halvsæson (incl. forårssæsoner med ned til 13 kampe, kontra de 34 kampe vi har haft i denne halvsæson).

    edit: Hmm. Jeg lyver. Vi indkasserede kun 11 mål både i foråret 2001 og foråret 2002. I hhv. 15 og 18 kampe.
    Sidst redigeret af ougar : 14.12.16 kl. 14:24
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar


  2. #572
    MCN er offline 1/11-06 - jeg var der!
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    832

    Re: Rekorder i superligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af ougar Se meddelelser
    Jeg har lavet et hurtigt plot af hvor mange mål vi har indkasseret i hver halvsæson de seneste år, bare for at illustrere HVOR godt forsvaret har spillet her i efteråret.
    .
    Er ikke i tvivl om, at vi har et godt forsvar - men kan du opdele grafen i forhold til Europa og til Superligaen. Synes stadig at kvaliteten af superligaen er ufatteligt ringe i forhold til, hvad den tidligere har været*, hvorfor vi måske præsterer på en billig baggrund?

    Dertil - du ligger jo inde med alt muligt mærkværdigt og selvom det er et andet argument, så kunne det være interessant, hvis du førte kurven helt tilbage til 1992(93) OG i kurven indsatte punkter for ansættelse af nye trænere. Kunne være interessant at se, sammenhængen mellem trænerfyring/ansættelse og så hvordan kurven går hhv. opad-nedad. Det kunne måske berolige de mest utålmodige af os, når nye trænere ikke får truppen til at præstere fra dag et.

    * En lommehypotese om, at superligaen var rigtigt god, indtil vi var et par år inde i den økonomiske krise (~2010/11) og ligesiden har været renset for kvalitet, med undtagelse af enkelte spillere her og der. Og nej, jeg er ikke interesseret i at udfolde belægget for tesen, for den bunder bare i en mavefornemmelse og ikke mindst, min oplevelse af alle de profiler modstanderne kunne byde ind med fra de forskellige hold som man altid skulle være bekymret for.

  3. #573
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,550

    Re: Rekorder i superligaen

    Der var bud efter en update, nu halvsæsonen er overstået. Jeg beklager på forhånd, der er ikke mange nyheder, men jeg valgte alligevel ikke bare at redigere det gamle indlæg. Uden at jeg præcist kan svare på hvorfor.

    • København er nu ubesejrede i 23 superligakampe i træk. 2 mere end den tidligere 3-delte rekord på 21.
    • Vi er nået 21 runder ind i turneringen uden nederlag. Det er ny rekord, 2 mere end den tidligere rekord fra 10/11, hvor vi klarede alle efterårets 19 runder uden at tabe, men så til gengæld fik stryg 2-0 i forårets første kamp i Herning. Nummer 3 på den liste er vores 16 kampe uden nederlag i 05/06 sæsonen. Blandt Superligaens andre hold, der har Silkeborg rekorden med første nederlag i 15. runde tilbage i 97/98.
    • Vi har nu 41 kampe i træk i Parken uden nederlag. 41 kampe, 35 sejre og 6 uafgjorte. Ganske pænt. Det er nu 852 dage siden vi sidst tabte i Parken. Vi skal holde den frem til 9. juni, hvis vi vil nå 1000 dage. Nummer 2 på listen er FCM med 29 kampe som ubesejrede.
    • Vi har vundet 9 kampe i træk. Det er kun 3. gang i Superligaens historie, at et hold klarer det. Den ene er FCKs klubrekord på 9 kampe som er fra 12/13. Så klubrekorden er tangeret. Superliga-rekorden er BØFs og på 12 kampe (fra 97/98) så der skal vi altså slå BØF hjemme, FCN ude og Horsens i Parken i foråret, for at tangere den.
    • Vi har kun vundet 6 i træk i Parken siden vi spillede 1-1 mod AaB, men inden det vandt vi 11, så vi har nu 17 sejre ud af de sidste 18 kampe. Det tangerer den stime på 17-1-0 som 10/11 holdet havde. BØF har "superligarekorden" her, for bedste hjemmebaneserie med 19-1-0.
    • De 53 point København har nu er næstbedste pointhøst efter 21. runde nogen sinde. Kun Københavns 10/11-hold er 1 enkelt point bedre. Det vil kræve 2 sejre i træk mere, for at overgå den sæson. I 23. runde spillede 10/11 holdet nemlig uafgjort hjemme mod Esbjerg.
    • Forsvaret ser specielt godt ud. Kun 8 mål har vi inkasseret i de første 21 runder. Det er 3 mål færre end den tidligere superligarekord, som er Københavns fra 2009/10.
    • Det er også ny rekord i antal clean sheets efter 21 runder med 14 stk. BØF og OB havde den tidligere rekord på 12. Rekorden for en hel sæson er 18 på 33 kampe. Det klarede vi forrige år og BØF i 2005.
    • Det er første gang et hold kun har lukket 2 mål ind på hjemmebane i de første 10 hjemmekampe. FCN og BØF har begge haft 3 på 10 hjemmekampe.
    • Det er første gang et hold har 8 clean sheets i de første 10 hjemmekampe. (Nu løber jeg vist tør for flere udgaver af få-mål-inkasseret)
    • Men vi har faktisk også scoret en del mål. De 46 mål er 10. bedste i superligaens historie, og 3. bedst i klubbens historie. Superligarekorden er 53, mens klubrekorden er 51, som 10/11 holdet scorede i de første 21 runder. Men samlet set betyder det, at vi med +38 i målscorer laver ny overlegen superligarekord i bedste målscore efter 21 runder. 4 mål bedre end Københavns 10/11-sæson, som er næstbedste i historien.
    • Vi fører med 11 point. Det er langt fra rekord. I 10/11 førte vi med 19 point ned til OB efter 21 runder. I 2013/14 førte vi med 12 point.
    • Og sidst men ikke mindst, så kan jeg rigtig godt lide handikap-ligaen, men BØF er rykket 4 point fra os de to seneste runder, så den er ikke sjov længere.
    • Der er sikkert mange flere, men jeg kan ikke lige komme på dem lige nu...


    ougar
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar


  4. #574
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,550

    Re: Rekorder i superligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af MCN Se meddelelser
    Er ikke i tvivl om, at vi har et godt forsvar - men kan du opdele grafen i forhold til Europa og til Superligaen. Synes stadig at kvaliteten af superligaen er ufatteligt ringe i forhold til, hvad den tidligere har været*, hvorfor vi måske præsterer på en billig baggrund?
    En af pointerne omkring det fantastiske forsvar er vel netop, at det har holdt i Europa også?

    Dertil - du ligger jo inde med alt muligt mærkværdigt og selvom det er et andet argument, så kunne det være interessant, hvis du førte kurven helt tilbage til 1992(93) OG i kurven indsatte punkter for ansættelse af nye trænere. Kunne være interessant at se, sammenhængen mellem trænerfyring/ansættelse og så hvordan kurven går hhv. opad-nedad. Det kunne måske berolige de mest utålmodige af os, når nye trænere ikke får truppen til at præstere fra dag et.
    Du kan fint få den for alle sæsoner og kun superliga: http://www.fodbold.ougar.dk/test/maalsnit_superliga.php, men du må selv lægge trænerne ind :-) Det er for besværligt.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  5. De følgende 2 brugere er enige:

  6. #575
    Tilmeldingsdato
    Aug 2009
    Indlæg
    129

    Re: Rekorder i superligaen

    Det kunne også være interessant at sammenligne vores mål imod med det generelle målsnit for superligaen.

  7. Den følgende bruger er enig i dette:

  8. #576
    Tilmeldingsdato
    Mar 2012
    Indlæg
    40

    Re: Rekorder i superligaen

    Måske ikke så meget et rekord-relateret spørgsmål, men jeg er alligevel nysgerrig på en ting, hvor ougar helt sikkert har svaret.
    Hvem vinder oftest en kamp, som har stået 1-1 undervejs? Er det holdet, som kom foran 1-0, eller holdet, som har udlignet?

    Spørgsmålet må selvfølgelig gerne besvares både fra en generel Superliga-vinkel og en FCK-vinkel.

  9. Den følgende bruger er enig i dette:

  10. #577
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,550

    Re: Rekorder i superligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af JohnniBoy Se meddelelser
    Måske ikke så meget et rekord-relateret spørgsmål, men jeg er alligevel nysgerrig på en ting, hvor ougar helt sikkert har svaret.
    Hvem vinder oftest en kamp, som har stået 1-1 undervejs? Er det holdet, som kom foran 1-0, eller holdet, som har udlignet?

    Spørgsmålet må selvfølgelig gerne besvares både fra en generel Superliga-vinkel og en FCK-vinkel.
    Det var da et glimrende spørgsmål :-)

    En hurtig optælling viser, at 1837 kampe i superligaens historie har stået 1-1 på et tidspunkt. Heraf er 844 endt uafgjort. Af de resterende 993 kampe, der har det hold, der scorede det første mål vundet 468, mens holdet der udligner har vundet 525 - svarende til en "sejrsfordeling" på 47-53 - så det er temmelig lige, men med en svag - dog statistisk signifikant - fordel til holdet, der udligner til 1-1.

    København har udlignet til 1-1 160 gange, og de kampe er endt 67-71-22 svarende til 42% sejre. 44% uafgjorte og 14% nederlag, og vores modstandere har udlignet til 1-1 ialt 126 gange, og statistikken for de kampe er 44-65-17, svarende til 35% sejre, 52% uafgjorte og 13% nederlag. Så for København er det også en fordel at udligne til 1-1 fremfor at komme foran og så udligne - dog igen en ret lille forskel.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar


  11. #578
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,216

    Re: Rekorder i superligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af ougar Se meddelelser
    Det var da et glimrende spørgsmål :-)

    En hurtig optælling viser, at 1837 kampe i superligaens historie har stået 1-1 på et tidspunkt. Heraf er 844 endt uafgjort. Af de resterende 993 kampe, der har det hold, der scorede det første mål vundet 468, mens holdet der udligner har vundet 525 - svarende til en "sejrsfordeling" på 47-53 - så det er temmelig lige, men med en svag - dog statistisk signifikant - fordel til holdet, der udligner til 1-1.

    København har udlignet til 1-1 160 gange, og de kampe er endt 67-71-22 svarende til 42% sejre. 44% uafgjorte og 14% nederlag, og vores modstandere har udlignet til 1-1 ialt 126 gange, og statistikken for de kampe er 44-65-17, svarende til 35% sejre, 52% uafgjorte og 13% nederlag. Så for København er det også en fordel at udligne til 1-1 fremfor at komme foran og så udligne - dog igen en ret lille forskel.
    Hvordan er fordelingen under ståle ? eller, blot siden vi begyndte at kunne spille fodbold d.v.s 2001 og frem?

  12. #579
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,550

    Re: Rekorder i superligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af djurlander Se meddelelser
    Hvordan er fordelingen under ståle ? eller, blot siden vi begyndte at kunne spille fodbold d.v.s 2001 og frem?
    Der er ikke den store forskel, bortset fra at vi generelt taber færre kampe.

    Jeg smider lige nogle tabeller ind:

    Hele superligaen
    Kampe Sejre Uafgjorte Nederlag
    Scorer først til 1-0 1837 25% 46% 29%
    Udligner til 1-1 1837 29% 46% 25%
    (*) For hele Superligaen, der er det naturligvis symmetrisk, fordi når et hold udligner til 1-1, så har det andet jo scoret til 1-0

    FCK før 2000/2001
    Kampe Sejre Uafgjorte Nederlag
    FCK scorer første 51 31% 45% 24%
    FCK udligner 59 36% 46% 19%

    FCK siden 2000/2001
    Kampe Sejre Uafgjorte Nederlag
    FCK scorer første 75 37% 56% 7%
    FCK udligner 101 45% 44% 11%

    Så det er ret konsekvent: Lille fordel i at udligne. Der er heller ikke forskel på ude og hjemmebane. I begge tilfælde er der en lille fordel ved at udligne, fremfor at komme foran 1-0 - men generelt bedre chancer hjemme fremfor ude, naturligvis.

    Men jeg synes egentlig der er interessant nok, sådan rent statistisk.

    Hvorfor udligner København "markant" oftere end vi kommer foran 1-0? Hvis man regner de enkelte mål som "uafhængige", så burde 1-0 føring efterfulgt af 1-1 udligning ske præcis lige så ofte som at man kom bagud 1-0 og så udlignede til 1-1. Så der ER nogle mekanismer på spil. Eller som nogle meget kloge mennesker har sagt: mål ændrer fodboldkampe. Det er noget, som jeg rigtig gerne vil undersøge mere, fordi det er noget man meget gerne skulle kunne forklare matematisk på en eller anden måde, hvis man godt vil lave en god model af en fodboldkamp.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  13. De følgende 2 brugere er enige:

  14. #580
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    203

    Re: Rekorder i superligaen

    Hvorfor udligner København "markant" oftere end vi kommer foran 1-0? Hvis man regner de enkelte mål som "uafhængige", så burde 1-0 føring efterfulgt af 1-1 udligning ske præcis lige så ofte som at man kom bagud 1-0 og så udlignede til 1-1. Så der ER nogle mekanismer på spil. Eller som nogle meget kloge mennesker har sagt: mål ændrer fodboldkampe. Det er noget, som jeg rigtig gerne vil undersøge mere, fordi det er noget man meget gerne skulle kunne forklare matematisk på en eller anden måde, hvis man godt vil lave en god model af en fodboldkamp.
    Det er vist sådan at FCK og andre tophold score procentvis flere mål mod slutningen af kampen i forhold til modstanderen (pga. træthedsfejl mm.). Hvis du indarbejder det i dine beregninger men holder antagelsen om uafhængighed, tror jeg godt du kan forklare resultaterne uden at inkludere en ny mekanisme.

  15. #581
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    1,899

    Re: Rekorder i superligaen

    Ougar.. jeg bøjer mig i støvet over din statistiske viden og søgen efter opskure finurligheder.. Kom til at tænke på ham her...

    ougar.jpg

    Mattsson #1988
    "Naaaj, der er ikke tale om gummiben, det har der ikke været på noget tidspunkt og det bliver der ikke igen"
    Mattsson#1988's Avatar

  16. #582
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,550

    Re: Rekorder i superligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Mattsson#1988 Se meddelelser
    Ougar.. jeg bøjer mig i støvet over din statistiske viden og søgen efter opskure finurligheder.. Kom til at tænke på ham her...

    ougar.jpg

    Mattsson #1988
    Ahmen, han ligner jo en lille, tyk nørd med briller...

    Jeg er jo en atletisk, muskuløs, høj og tilpas tyk mand i sin bedste alder (med briller)... (sådan omtrendt)

    Men det er herligt, at folk synes det er sjovt. Det er den eneste måde det overhovedet giver mening, eftersom jeg ikke kan vinde en bøjet 5-øre på mine modeller (ENDNU!!!!)
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  17. De følgende 7 brugere er enige:

  18. #583
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,550

    Re: Rekorder i superligaen

    Jeg kommer lige med en sædvanlig laaang smøre, som folk må ignorere :-)

    Citat Oprindeligt indsendt af The_Man Se meddelelser
    Giver det ikke meget god mening alt sammen?

    Hvis det bedste hold kommer foran vil der sjældere bliver udlignet fordi de bare køre den hjem. De kampe tæller jo ikke med i statistikken

    Hvis det dårligste hold kommer foran OG der bliver udlignet vil det jo være som om kampen bliver "genstartet" og det bedste (altså her det udlignende) hold må være favoritter til at tage sejren.

    Håber det giver mening ellers må jeg prøve at formulere mig bedre :)
    Til gengæld kommer det gode hold foran langt oftere end de kommer bagud. Og det gode hold lukker jo typisk ikke bare af. De er interesserede i at score igen, så de ikke risikerer at miste point på en vild tilfældighed til sidst i kampen.

    Generelt, hvis man har en kæde af ting der sker (hold A scorer/hold B scorer, kaste en papirkugle efter en skraldespand flere gange, osv), så er sandsynligheden for at se først A og så B den samme som at se først B og så A. Dvs. uanset din basale chance for at ramme papirkurven i hvert kast, så er chancen for først at ramme og så misse den samme som for først at misse og så ramme - HVIS det ene forsøg ikke påvirker sandsynligheden fremefter (f.eks. ved at du bliver bedre - så derfor lad os sige, at man i forvejen har trænet papirkuglekastet 10 gange for lige at skyde sig ind.)

    Og den uafhængighed er IKKE til stede her. For så ville en 1-1 udligning give lige chancer uanset hvem, der scorer først. Det vil mange måske sige er helt åbenlyst, og forklare det ved en eller anden mekanisme - holdene ændrer "opførsel" når de scorer eller inkasserer et mål - men det er alligevel ikke helt oplagt (synes jeg i hvert fald ikke) hvad det er for ændringer, der gør sig gældende. Det jeg godt vil "måle" ved at se på historiske data, det er netop hvor meget chancen for at score og inkassere et mål ændrer sig netop ved scoringer eller bare som tiden går. Og det er ikke så nemt - (når man ikke er dygtig nok) - for normalt kigger man bare på statistikken for et event, men jeg kan ikke bare se på hvad der sker i kampe hvor hold A kommer foran i de første 20 minutter, forhold til kampe hvor ingen scorer, fordi i gennemsnit, så er hold A et bedre hold i forhold til hold B i de kampe, hvor de kommer foran - stor bias i de enkelte grupper, så jeg kan ikke sammenligne kampforløbene uden at vide hvor gode hold A og B er i forhold til hinanden, og det har jeg ikke noget godt nok mål for (det er jo faktisk det, der er mit endemål med alt den talgymnastik). Så der er lidt hønen og ægget over det.

    Men jeg skal nok bare fokusere på, at lave en ordentlig model for holdenes styrke - dvs. et godt gæt på hvem der vinder næste kamp, dvs. odds, og så kan jeg efterfølgende bruge det, til kigge på at modellere kampforløb. Jeg vil godt kigge på kampforløb, fordi jeg har en lumsk mistanke om, at der er større matematiske muligheder i livebetting end i forudsigelse af 1x2 på forhånd - men det er 100% en rygmarvsfornemmelse, jeg har intet til at bakke det op.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  19. Den følgende bruger er enig i dette:

  20. #584
    Tilmeldingsdato
    Feb 2004
    Indlæg
    615

    Re: Rekorder i superligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af ougar Se meddelelser
    Jeg kommer lige med en sædvanlig laaang smøre, som folk må ignorere :-)


    Til gengæld kommer det gode hold foran langt oftere end de kommer bagud. Og det gode hold lukker jo typisk ikke bare af. De er interesserede i at score igen, så de ikke risikerer at miste point på en vild tilfældighed til sidst i kampen.

    Generelt, hvis man har en kæde af ting der sker (hold A scorer/hold B scorer, kaste en papirkugle efter en skraldespand flere gange, osv), så er sandsynligheden for at se først A og så B den samme som at se først B og så A. Dvs. uanset din basale chance for at ramme papirkurven i hvert kast, så er chancen for først at ramme og så misse den samme som for først at misse og så ramme - HVIS det ene forsøg ikke påvirker sandsynligheden fremefter (f.eks. ved at du bliver bedre - så derfor lad os sige, at man i forvejen har trænet papirkuglekastet 10 gange for lige at skyde sig ind.
    Du har naturligvis fuldstændig ret hvilket jeg også selv kom frem til kort tid efter jeg skrev indlægget og slettede det igen... desværre er du bare alt for forbandet hurtig ;)
    Messias har givet ordet skandaledommer helt ny betydning!!!!

  21. #585
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    426

    Re: Rekorder i superligaen

    Er det sket tidligere, at et hold er gået ubesejret igennem en hel sæson i øverste danske liga? Eller i nogen af de sekundære ligaer?
    Thomas L

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. FCK sætter rekorder i år
    By Gundaris in forum De korte linier
    Svar: 17
    Sidste Meddelelse: 27.05.09, 07:30
  2. EB om spillerlønninger i Superligaen
    By Andreas Hansen in forum De korte linier
    Svar: 45
    Sidste Meddelelse: 15.03.07, 10:15
  3. 12 ønskehold i superligaen?
    By fc vandmand in forum De korte linier
    Svar: 81
    Sidste Meddelelse: 30.08.05, 11:33
  4. Lønniveauet i Superligaen?
    By LarsGotItGoing in forum De korte linier
    Svar: 17
    Sidste Meddelelse: 10.06.05, 22:11

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •