Se afstemningsresultater: Hvilke lande håber du går videre til finalen?

Stemmeafgivere
67. Du kan ikke stemme i denne afstemning
  • Bulgarien

    2 2.99%
  • Island

    0 0%
  • Cypern

    1 1.49%
  • Hviderusland

    1 1.49%
  • Island

    0 0%
  • Georgien

    1 1.49%
  • Montenegro

    0 0%
  • Schweiz

    1 1.49%
  • Moldova

    3 4.48%
  • Holland

    0 0%
  • Albanien

    1 1.49%
  • HELE DANMARKS DRAMA QUEEN!!1

    2 2.99%
  • Kroatien

    0 0%
  • Polen

    0 0%
  • Serbien

    1 1.49%
  • Tjekkiet

    0 0%
  • Portugal

    0 0%
  • Makedonien

    1 1.49%
  • Norge

    0 0%
  • Malta

    0 0%
  • Andorra

    4 5.97%
  • Ungarn

    1 1.49%
  • Estland

    0 0%
  • Belgien

    0 0%
  • Slovenien

    1 1.49%
  • Tyrkiet

    0 0%
  • Østrig

    0 0%
  • Letland

    0 0%
  • Melodi Grand Prix er lort og så undlader jeg på sinket vis at forpeste tråden med ligegyldige indlæg

    47 70.15%
Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 21

Emner: Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

    I aften afholdes semifinalerne, men hvilke ti lande synes du skal gå videre til finalen?


    De 28 semifinalister kan ses og høres lige her
    http://www.eurovision.tv/content/view/545/281/


    og en lille optaktsartikel
    http://metroxpress.dk/dk/article/200...0-51/index.xml

    Edit: Ja, det skulle være multiple choice, men da jeg åbenbart ikke ramte rigtigt, så kan I kun vælge en. Forhåbentlig lykkedes det mig at lære den slags før finaleafstemningen og jeg vil fluks tilmelde mig et af de der "lær edb"-kurser på VUC.


    Sidst redigeret af Mads740 : 10.05.07 kl. 19:13
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    1,204

    Re: Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

    Man kan kun stemme på 1 ffs :-(

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #3
    fckgo er offline Brandimprægner det her!
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    727

    Re: Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

    Nå, det var jo nok meningen, det skulle have været multiple choice, men så kommer mine 10 favoritter da her:

    • Hviderusland
    • Georgien
    • Holland
    • Danmark
    • Polen
    • Serbien
    • Portugal
    • Makedonien
    • Andorra
    • Ungarn


    Jeg må nok indrømme at det var svært at tælle til ti og at det i virkeligheden kun er fem af sangene, jeg for alvor bryder mig om og har lyst til at stemme på. Håber mest på Andorra. Det er et totalt rip-off af Good Charlotte og deslignende, men hvor er det dog forfriskende med noget, der ikke er set før i Grand Prix-sammenhæng og som ikke handler om store, flotte kostumer og sceneshows.

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    1,484

    Re: Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

    Jeg har også flere favoritter. De skifter lidt frem og tilbage, men lige nu er det Schweiz, der har min stemme.
    Dem har jeg spillet på (100 kr. til odds 10) - lige som jeg også har spillet på Bosnien-Hercegovina (100 til odds 75 + 50 som top 3 til odds 25) og Serbien (50 til odds 8).

    Mine personlige favoritter blandt hele feltet er (med link til audio-klip af omkvæd):

    Schweiz
    Bosnien-Hercegovina
    Cypern
    Polen
    Tyrkiet
    Georgien
    Malta

    Og så frygter jeg, at DQ får en god placering, men håber, at Ukraines mildest talt absurde trans tager de fleste af "Hehe, ku' være sjovt, hvis den vandt, så den stemmer jeg på!"-stemmerne.

    Bortset fra det synes jeg, at feltet i år er stærkere end længe set. Genrerne spænder også bredere end tidligere, og generelt synes jeg, at kvaliteten har fået et løft. Det er i hvert fald meget svært at udpege en favorit, inden man har set, hvordan de opfører sig på scenen.
    Sidst redigeret af rous : 10.05.07 kl. 19:53
    -


    "Vi er stolte som ind i helvede."
    (Don Ø, 23. august 2006.)



    ♪ Die Meister, Die Besten, Les Grandes Equipes, The Champions♪

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,155

    Re: Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

    Hyggelig tråd for de ganske få af os, der bryder sig om dette kitchede show. Jeg har penge på Serbien, Makedonien og Georgien, så jeg er godt tilfreds med semifinalens resultat.

    Denne artikel er i øvrigt pænt tåkrummende. Skal vi nu til at være klynkende italienere, der ikke vil deltage, fordi de andre "rotter sig sammen" mod Vesteuropa. Du godeste manner. Venligst spis 1 kiks.
    Mvh.
    Maarum

    Angreb: Kolfuss Glasbein (Reykjavik) -- Mfumle Notembo (Alkmaar)
    Midt: Inge Bjørnebrygg (Lyn) -- Heinz Niemahls (R/W Essen) -- Nema Talenta (NK Rijeka) -- John Longshot (Motherwell)
    Forsvar: Sebastian Altmann (Salzburg) -- Manuel Carta Roja (Mallorca) -- Gulbis Panikaa (Tallinn) -- Andreas Chanslöst (IFK)
    Målmand: Droop van Saebehand (Willem II)

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    1,597

    Re: Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

    ›Hyggelig tråd for de ganske få af os, der bryder sig om dette
    ›kitchede show. Jeg har penge på Serbien, Makedonien og Georgien,
    ›så jeg er godt tilfreds med semifinalens resultat.

    ›<A href="http://"http://ekstrabladet.dk/flash/musik/article297694.ece&</p><p>›quot;" target=_blank>Denne artikel er i øvrigt pænt tåkrummende. Skal vi
    ›nu til at være klynkende italienere, der ikke vil deltage, fordi
    ›de andre "rotter sig sammen" mod Vesteuropa. Du godeste
    ›manner. Venligst spis 1 kiks.

    Hmm, jeg er godt nok skuffet. Nu har man i årevis klynket over Østeuropa og Balkan holdt sammen, og selvom der har været en vis tendens til overrepræsentation fra disse lande, så har jeg nu også syntes at klynkeriet var overdrevet. Vi har det jo selv med at stemme på de andre skandinaviske lande, og sådan har det altid været. Ser man i øvrtigt på hvor stemmerne er kommet fra de andre år, så kan man se at en stor del af stemmerne på de østeuropæiske lande faktisk kommer fra Vesteuropa, så sammensværgelse er det altså ikke. Det var bare dem der faldt i de flestes smag. Men mærkelige sange der har fået mange mærkelige stemmer har der nu været de foregående år. og jeg har da ment at en refomation af konkurrencen burde være på sin plads.

    I år synes jeg dog at det må være klart for enhver at den østeuropæiske dominans har taget overhånd og er blevet direkte grotesk! 10 ud af 10 sange der gik videre til finalen var fra Østeuropa (hvis man tæller Tyrkiet med, de ligger jo også mod øst)! Og kun 2-3 af dem var i mine øjne sange der havde den fornødne kvalitet, resten tilhørte den kategori der af alle (eksperter, anmeldere, bookmakere og andre smagsdommere - samt mig selv) var karakteriseret som håbløse eller det der var være.

    Jeg forstår godt at mange er sure og skuffet og spørger sig selv om hvorfor vi skal være statister i østeuropæernes show.
    Jeg har i flere år været talsmand for at man overvejer strukturen i konkurrencen, og gerne indfører noget der minder om Melodifestivalen i Sverige. Dvs. indleder med nogle delfinaler, f.eks. fire, så der kan blive et overskueligt antal i hver (det er også et problem at antallet af sange er så stort at det er næsten uoverskueligt). De må gerne være regionalt opdelte. Der stemmes ved hver af dem om de bedste, afstemningerne er offentlige ligesom i finalen (ikke noget med 10 kuverter), de fire bedste går i finalen, de fire næstbedste går til en semifinale. I semifinalen vælges de fire bedste af de 16 næstbedste, og det giver så en finale med 20 lande. Det er lige tilpas - der skal være nogle stykker for at få et show, og en bredde, men ikke så mange at det bliver uoverskueligt. Gerne lidt færre end nu.
    I finalen deles pointgivningen mellem telefon/sms-afstemning i hvert land (omsættes til point), samt juryer fra hvert land. Sådan gør man det også i Sverige, og det sikrer en bredere pointgivning og tager det bedste fra to verdener: Folkets røst vs. de professionelle smagsdommere.
    Så mener jeg Melodi Grand Prix er tilbage på sporet!

  8. #7
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,155

    Re: Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

    Vi har det jo selv med at stemme på de andre skandinaviske lande, og sådan har det altid været. Ser man i øvrtigt på hvor stemmerne er kommet fra de andre år, så kan man se at en stor del af stemmerne på de østeuropæiske lande faktisk kommer fra Vesteuropa, så sammensværgelse er det altså ikke. Det var bare dem der faldt i de flestes smag.
    Det siger vel det meste om den sag. Jeg synes, det er noget hykleri, at vi godt kan dele points med Sverige og Norge, men tuder, når Slovenien går videre på points fra Balkan. Sidste år vandt Finland søreme! Et land uden oplagte Grandprixvenner og et land med den mest kummerlige Grandprixstatistik indtil denne sensationelle sejr. I øvrigt vil en smagsdommerjury med alle landes svar på Keld Heick - kombineret med sms-er fra Europas teenagere - nok give et endnu mere tåget resultat.

    Mvh.
    Maarum (der bedst kunne lide Georgiens bidrag - østland eller ej)

    PS: tror man egl. i ramme alvor, at 14-årige Goran fra Serbien stemmer på andet end den sang, han bedst kan lide? Står der mon en kriger fra Grandprixmafiaen og tvinger ham til at stemme på Hviderusland!?
    Sidst redigeret af Maarum : 11.05.07 kl. 13:25
    Mvh.
    Maarum

    Angreb: Kolfuss Glasbein (Reykjavik) -- Mfumle Notembo (Alkmaar)
    Midt: Inge Bjørnebrygg (Lyn) -- Heinz Niemahls (R/W Essen) -- Nema Talenta (NK Rijeka) -- John Longshot (Motherwell)
    Forsvar: Sebastian Altmann (Salzburg) -- Manuel Carta Roja (Mallorca) -- Gulbis Panikaa (Tallinn) -- Andreas Chanslöst (IFK)
    Målmand: Droop van Saebehand (Willem II)

  9. De følgende 3 brugere er enige:

  10. #8
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    1,204

    Re: Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

    Uden at bevæge mig nævneværdigt ind i den igangværende debat, vil jeg da godt lige efter genemlytning/videokig af de fleste tilkendegive mine personlige favoritter:

    1. Moldavien (indiskutabelt den smukkeste melodi, vokal og performer)
    2. Georgien (superspændende, vinder yderligere pr. gennemlytning)
    3. Serbien (radio hittet i feltet, meget smukt fremført ballade)

  11. #9
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,397

    Re: Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

    Denne artikel er i øvrigt pænt tåkrummende. Skal vi
    ›nu til at være klynkende italienere, der ikke vil deltage, fordi
    ›de andre "rotter sig sammen" mod Vesteuropa. Du godeste
    ›manner. Venligst spis 1 kiks.

    Sådan har det jo været i flere år nu. Mylius jamrer om at det kan være endeligtet for grand prix. Gid det var så vel.

    mvh,
    -smølle

  12. De følgende 2 brugere er enige:

  13. #10
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,155

    Re: Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

    Ja, vi er jo nogle få, der godt kan lide det show, men lad nu det ligge. Mylius drømmer sig tilbage til de dage, hvor INGEN kunne lide det, og hvor Irland altid vandt. Må man tillade sig en stille bimlen for Mylletossen. Jeg kan ved Gud ikke se, hvorfor den konkurrence ville blive sjovere af at vest - fremfor øst - dominerede. Mylle mener, at der intet var i vejen med det danske bidrag. Jo, Mylle. Som en norsk kommentator sagde: "Om igen Danmark, Jeres bidrag er så 1997"
    Mvh.
    Maarum

    Angreb: Kolfuss Glasbein (Reykjavik) -- Mfumle Notembo (Alkmaar)
    Midt: Inge Bjørnebrygg (Lyn) -- Heinz Niemahls (R/W Essen) -- Nema Talenta (NK Rijeka) -- John Longshot (Motherwell)
    Forsvar: Sebastian Altmann (Salzburg) -- Manuel Carta Roja (Mallorca) -- Gulbis Panikaa (Tallinn) -- Andreas Chanslöst (IFK)
    Målmand: Droop van Saebehand (Willem II)

  14. #11
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    1,484

    Re: Det Internationale Melodi Grand Prix 2007 - semifinaletråden

    Jeg er meget enig og vil bare tilføje en kommentar til dette citat fra Mylius:

    Det er blevet alt, alt for uoverskueligt. Man kan jo knap nok kende sangene fra hinanden.
    Nu er det Mylius, der siger det, men det er en udbredt holdning, som til gengæld også er meget forkert. ESC har i den grad udviklet sig til at blive en mere alsidig sangkonkurrence end tidligere. Engang var det helt utænkeligt, at rockbands kunne stille op. Men sådan er det heldigvis ikke mere, og man ser nu både blød og hård rock, pop og hiphop, rap, opera og andre genrer.
    Det var dog engang, hvor det for alvor var svært at kende sangene fra hinanden. Men det var netop dengang, i 80erne, hvor Irland og Skandinavien regerede - og hvor sangene lignede hinanden. Sært at drømme sig tilbage til den tid og så bebrejde nutidens ESC med at være for ensformigt.

    En anden ting er, at mange glemmer, hvad det er, der skaber succes for en sang i ESC. For i modsætning til tiden med jury-votering gælder det nu mere end nogensinde om at kunne brænde igennem på skærmen på tre minutter.
    Det er der, at mindst 95 procent af alle seerne oplever numrene første gang, og så batter det ikke så meget, at ESC-nørderne (som fx undertegnede) har lyttet til sangenes studieversioner igen og igen og fundet god kvalitet i de vesteuropæiske sange. Hvis kunstnerne ikke formår at gøre indtryk på scenen, er de chanceløse - og jeg har meget svært ved at komme i tanker om en vesteuropæisk sang fra i torsdags, der levede op til det. Flere af dem havde potentiale, men kunstnerne forstod ikke at udnytte det med Schweiz og Cypern som de mest skræmmende eksempler.

    Det kunne være en forklaring på, at de vesteuropæiske lande flopper. Men det er selvfølgelig nemmere at vedtage en påstand om, at den østeuropæiske musikmafia står bag - hvad en sådan påstand så end overhovedet vil sige i praksis.

    [EDIT] Ekstra indskud på Oddset: Georgien som vinder (50) til odds 35 og Georgien i top 3 (50) til odds 11.
    Sidst redigeret af rous : 12.05.07 kl. 13:52
    -


    "Vi er stolte som ind i helvede."
    (Don Ø, 23. august 2006.)



    ♪ Die Meister, Die Besten, Les Grandes Equipes, The Champions♪

  15. De følgende 3 brugere er enige:

  16. #12
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,155

    Slut

    Så gik det som det gik. Hermed vinderne:

    1. Bedste mafia: den nordiske
    2. Den sande vinder: Serbien
    3. Årets "hehe, den stemmer jeg sgu på": Ukraine
    4. Årets babe: hende fra Island, der læste pointene op
    5. Ringeste indsats: Vesteuropa (plz send nogle proffer eller stop tuderiet)
    6. Året grandprixgenier og oddsvindere: Maarum og rous
    Mvh.
    Maarum

    Angreb: Kolfuss Glasbein (Reykjavik) -- Mfumle Notembo (Alkmaar)
    Midt: Inge Bjørnebrygg (Lyn) -- Heinz Niemahls (R/W Essen) -- Nema Talenta (NK Rijeka) -- John Longshot (Motherwell)
    Forsvar: Sebastian Altmann (Salzburg) -- Manuel Carta Roja (Mallorca) -- Gulbis Panikaa (Tallinn) -- Andreas Chanslöst (IFK)
    Målmand: Droop van Saebehand (Willem II)

  17. #13
    fckgo er offline Brandimprægner det her!
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    727

    Re: Slut

    ›5. Ringeste indsats: Vesteuropa (plz send nogle proffer eller stop tuderiet)

    Ikke helt enig. Selv om de fire store landes bidrag ikke var specielt professionelle (hvad tænkte Storbritannien dog på?), synes jeg nu nok både Sverige og Finland stillede op med velproducerede sange (helt fortjent, at Danmark gav Sverige 12 point, nordisk mafia eller ej), uden at det nu gav den store succes.

    Fortjent, at Serbien vandt og forfriskende med en ballade. Det ville godt nok have været en katastrofe med sejr til Ukraine, så godt at Serbien har så mange glade naboer. ;-)

  18. #14
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    1,484

    Re: Slut

    ›Så gik det som det gik. Hermed vinderne:

    ›1. Bedste mafia: den nordiske
    ›2. Den sande vinder: Serbien
    ›3. Årets "hehe, den stemmer jeg sgu på": Ukraine
    ›4. Årets babe: hende fra Island, der læste pointene op
    ›5. Ringeste indsats: Vesteuropa (plz send nogle proffer eller stop tuderiet)
    ›6. Året grandprixgenier og oddsvindere: Maarum og rous

    Igen er jeg meget enig - ikke mindst i punkt 6. :-)

    I øvrigt synes jeg, at det var et flot show, finnerne fik leveret. Scenografien var fremragende og gav de forskellige sange et godt og fair medspil. Eneste smutter var i mine øjne hende den "sjove" grandprix-fan, som vendte tilbage af og til - og så at finnerne ikke kunne dy sig for at hive Julemanden ind i showet i et forsøg på at bygge videre på løgnen om, at han kommer fra Finland.

    Vinderen var den helt rigtige og et eksempel på, at ESC ikke er uden kvalitet, hvis man ellers tør sende nogle kunstnere med evner. Det magter de store vesteuropæiske lande åbenbart ikke. Storbritannien, Frankrig, Spanien...hvad sker der med jer?

    Det var en befrielse, at Ukraine ikke fik lov til at ryge helt til tops med et nummer, der tydeligvis var komponeret ud fra tankegangen om, at de mest mærkelige også får mange stemmer. Og så var det - endnu engang - komisk at se de nordiske lande forkæle hinanden. Sverige fik 51 point - de 42 fra Danmark, Norge, Finland og Island.

    Men nu kommer det, der næsten er det sjoveste ved ESC: den rasende debat i dagene efter, hvor taberne beskylder vinderne for snyd. Der er tonsvis af komiske betragtninger på forskellige fora, og dette er bare et helt tilfældigt, men sjovt bidrag fra DRs debat fra en person, der gør sig til talsmand for nye regler i forsøget på at gøre op med nabofavoriseringerne:

    Og det skal selvfølgelig indskydes at disse regler selvfølgelig også gælder for danskere, svenskere og nordmænd - for vi er jo ikke et hak bedre. Selvom jeg har en mistanken om at venne-stemmerne er en protest imod de østerupæriske landes massive venne-stemmer.
    Jeps, helt klart! Det var absolut bare en protest, at vi stemte Sverige ind som vindere. Faktisk begyndte vi protesten allerede for omkring 30 år siden, fordi vi havde en fornemmelse af, hvad der ventede, når Østeuropa kom med engang ude i fremtiden...

    For øvrigt er det vel også snart på tide at gøre op med holdningen om, at østlandende giver hinanden point, fordi de kan lide hinanden og på den måde snyder de retfærdige vesteuropæere. Hvis man ellers kan huske 90erne, vil man nok vide, at bosniere og serbere generelt ikke er Jordens bedste venner. Og når Estland giver Rusland 12 point, skyldes det altså heller ikke, at estlændinge bare elsker den nation, der besatte dem og undertrykte dem igennem årtier. Det har derimod den simple og logiske forklaring, at der er mange etniske russere bosat i Estland, og at de naturligvis stemmer på Rusland.
    Det er fair nok, hvis man vil den slags til livs med genindførelse af juryafstemninger. Men at råbe om en eller anden østmafia, der rotter sig sammen imod Vesteuropa, er et udtryk for uvidenhed om, hvordan Verden ser ud.
    -


    "Vi er stolte som ind i helvede."
    (Don Ø, 23. august 2006.)



    ♪ Die Meister, Die Besten, Les Grandes Equipes, The Champions♪

  19. #15
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    1,597

    Re: Slut

    ››Så gik det som det gik. Hermed vinderne:
    ››
    ››1. Bedste mafia: den nordiske
    ››2. Den sande vinder: Serbien
    ››3. Årets "hehe, den stemmer jeg sgu på": Ukraine
    ››4. Årets babe: hende fra Island, der læste pointene op
    ››5. Ringeste indsats: Vesteuropa (plz send nogle proffer eller stop tuderiet)
    ››6. Året grandprixgenier og oddsvindere: Maarum og rous

    ›Igen er jeg meget enig - ikke mindst i punkt 6. :-)

    ›I øvrigt synes jeg, at det var et flot show, finnerne fik
    ›leveret. Scenografien var fremragende og gav de forskellige sange
    ›et godt og fair medspil. Eneste smutter var i mine øjne hende den
    ›"sjove" grandprix-fan, som vendte tilbage af og til -
    ›og så at finnerne ikke kunne dy sig for at hive Julemanden ind i
    ›showet i et forsøg på at bygge videre på løgnen om, at han kommer
    ›fra Finland.

    Helt enig. Et rigtig flot show, og rigtig god scenografi der spillede godt sammen med de mange forskellige sange, og gav alle lidt ekstra. Og også enig i at den "sjove" grand prix-fan faldt helt til jorden. Man skulle vist være finner for at se de sjove i hende. Og det var direkte pinligt det med julemanden!

    ›Vinderen var den helt rigtige og et eksempel på, at ESC ikke er
    ›uden kvalitet, hvis man ellers tør sende nogle kunstnere med
    ›evner.

    Tja,hvis det var en ren sang-konkurrence var vinderen den rigtige. For der var ingen tvivl om at hun kunne synge, og formentlig var den stærkeste sangerinde uden sammenligning i årets feldt. Men nu er grand prix - som jeg ser det - også en konkurrence om bedste sang/melodi, altså selve sange - ikke bare udførelsen, og samtidig er det et underholdningsshow. I begga kategorier skuffede Serbien fælt!! At der intet show var kan jeg leve med (når man ser på de mange bidrag hvor show totalt overstiger de musikalske kvaliteter er det faktisk en vis befrielse, omend det strider lidt imod den ånd der hersker over ESC), men på det andet punkt mener jeg at det er fatalt at sangen er så kedelig og ligegyldig at den er glemt to minutter efter man har hørt den. Jeg har hørt Serbiens sang en del gange efterhånden - i heldhed i optakt, semifinale og to gange i finalen, samt i en fandens masse udpluk når de skulle repitere de mange sange. Og jeg kan stadig ikke huske den. Ikke engang en lille smule!
    Og det er nu altså engang melodi grand prix' største dyd at producere popsange der sidder i skabet og hænger fast i hovedet, dvs. klassiske ørehængere, fra første gang man hører dem. Og det er det der stort set har kendetegnet alle vindere og andre populærer topsange i ESC - om så det har været Lordis monsterrock fra sidste år, så havde sangen stadig i udbredt grad denne helt fundamentale kvalitet. Det har Serbiens bare ikke.

    Det magter de store vesteuropæiske lande åbenbart ikke.
    ›Storbritannien, Frankrig, Spanien...hvad sker der med jer?

    Helt enig. Det er jo ligefrem pinligt at se hvad de store lande efterhånden disker op med. Værst var Storbritanien - hold kæft en skændsel og en hån. Hvis det er alternativet, så hellere Østeuropa!!!

    ›Det var en befrielse, at Ukraine ikke fik lov til at ryge helt
    ›til tops med et nummer, der tydeligvis var komponeret ud fra
    ›tankegangen om, at de mest mærkelige også får mange stemmer. Og
    ›så var det - endnu engang - komisk at se de nordiske lande
    ›forkæle hinanden. Sverige fik 51 point - de 42 fra Danmark,
    ›Norge, Finland og Island.

    Sådan har det j oaltid været, men når vi taler øst-vest-problematikken, så har jeg nu mest ondt af et land som Sverige der rent faktisk tager melodi grand prix alvorligt, og næsten hvert år sender et bidrag af nogenlunde høj kvalitet (selvom der har været svipsere). Jeg synes deres bidrag i år havde fortjent en bedre skæbne. Og Finlands var faktisk også udmærket.

    ›Men nu kommer det, der næsten er det sjoveste ved ESC: den
    ›rasende debat i dagene efter, hvor taberne beskylder vinderne for
    ›snyd. Der er tonsvis af komiske betragtninger på forskellige
    ›fora, og dette er bare et helt tilfældigt, men sjovt bidrag fra
    ›DRs debat fra en person, der gør sig til talsmand for nye regler
    ›i forsøget på at gøre op med nabofavoriseringerne:


    ›Jeps, helt klart! Det var absolut bare en protest, at vi stemte
    ›Sverige ind som vindere. Faktisk begyndte vi protesten allerede
    ›for omkring 30 år siden, fordi vi havde en fornemmelse af, hvad
    ›der ventede, når Østeuropa kom med engang ude i fremtiden...

    ›For øvrigt er det vel også snart på tide at gøre op med
    ›holdningen om, at østlandende giver hinanden point, fordi de kan
    ›lide hinanden og på den måde snyder de retfærdige vesteuropæere.
    ›Hvis man ellers kan huske 90erne, vil man nok vide, at bosniere
    ›og serbere generelt ikke er Jordens bedste venner. Og når Estland
    ›giver Rusland 12 point, skyldes det altså heller ikke, at
    ›estlændinge bare elsker den nation, der besatte dem og
    ›undertrykte dem igennem årtier. Det har derimod den simple og
    ›logiske forklaring, at der er mange etniske russere bosat i
    ›Estland, og at de naturligvis stemmer på Rusland.
    ›Det er fair nok, hvis man vil den slags til livs med
    ›genindførelse af juryafstemninger. Men at råbe om en eller anden
    ›østmafia, der rotter sig sammen imod Vesteuropa, er et udtryk for
    ›uvidenhed om, hvordan Verden ser ud.

    Yja, sådan har det jo altid været, og det med nabofavorisering har altid hørt ESC til. Men derfor synes jeg nu stadig det til tider er grotesk.
    Jeg synes også godt man kunne nuancere debatten. jeg synes der er rigtig mange gode sange fra Østeuropa, både i år og de andre år, og mange der har fortjent topplaceringer. Jeg synes også der er ekstrem hæslige sange fra Vesteuropa. Mange endda, og mange som mangler helt fundamental kvalitet. De store lande har været nævnt, og de er klart værst, men også mange andre skuffer gang på gang.
    Men når det er sagt, så gør det modsatte sig også gældende, og det er der nuancerne er. For der er helt klart også vesteuropæiske bidrag af stor kvalitet (Sveriges f.eks.) og østeuropæiske der stinker. Og netop da verden er nuanceret, må det da vække lidt bekymring af de øverste 16 pladser intages af lande fra Østeuropa og Balkan (hvis man regner Grækenland og Tyrkiet med, selvom de ikke tilhører den gamle østblok, så ligger de dog i samme geografiske område), og at de nedereste 8 i finalen alle er fra Vesteuropa, bortset fra Litauen - ligesom alle 10 der gik videre fra semifinalen alle var fra Østeuropa (igen hvis man tæller Tyrkiet med).

    Så kan man tale nok så meget om klynkeri hos taberne, og evig nabofavorisering og at de vesteuropæiske lande bare kunne tage sig sammen og sende nogle bedre sange afsted. For det resultat stemmer ganske enkelt ikke overens med den nuancerede virkelighed jeg opfattede. Og det har sådan set ikke noget at gøre med at Serbien vandt. Det var okay, selvom jeg ikke kunne lide sangen, men den fik jo stemmer fra næsten alle lande, og så er man en retfærdig vinder, selvom jeg ikke fatter det. Men mere det generelle billede der tegner sig.
    At Østeuropa dominerer er fint, og det har de gjort i mange år, og det synes jeg faktisk har været fortjent nok. Men jeg kan bare ikke med min bedste vilje se at et så ensidigt resultat som ved årets ESC afspejler virkelighden. Og derfor mener jeg at man må erkende at der er et problem, og det ikke bare er useriøst klynkeri det hele.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Dansk Melodi Grand Prix 2007
    By Mark Robins in forum Kultur
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 18.02.07, 23:29
  2. Melodi Grand Prix - hot eller not?
    By fckgo in forum Kultur
    Svar: 13
    Sidste Meddelelse: 27.05.06, 17:11
  3. Speedway Grand Prix
    By Hartvig in forum De korte linier
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 29.06.03, 21:54

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •