Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 35

Emner: Den store elektroniske tråd

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    3,066

    Den store elektroniske tråd

    Jeg trænger i den grad til at få opfrisket kunsterne der er oppe i tiden og pladeskabet skal ydermere genindvies, som noget af det helligste i stuen. Min elekstroniske flirt stammer helt tilbage fra jeg fik min første radio i 80'erne og jeg fandt obskure engelske radiokanaler, der sendte 'house from Chicago'. Siden da har jeg altid været på sporet, men aldrig på beatet. Derfor ville jeg ønske at jeg kunne blive hjulpet på sporet og måske vi kunne blive klogere og inspirere hinanden til køb i den elektroniske genre. Terry Lee har i hvert fald hamret igennem min stue de sidste mange dage - og tak for det!

    Et spædt forsøg på at yde til tråden, så vender vi tilbage til min radio fra 80'erne og house-musikkens oprindelse i Chi-trown. Denne opsamling, som altid er svære at lave, indeholder nogle af de helt store klassikere fra den gang og de 15 cd'ere er solgt i en limited edition på både LP og CD og bliver solgt brugte på ebay og andre steder. Har man ikke råd til at købe samleobjektet, så kan der købes utallige andre opsamlinger fra Chicagos spæde start.

    The History Of The House Sound Of Chicago



    Men som sagt, er jeg helt bag om dansen pt. i den elektroniske genre, så lad os få nogle bud på banen over de bedste, uundværlige og mest elskede albums i genren.
    Sidst redigeret af Sibusiso : 11.06.07 kl. 13:57 Årsag: - overskriften blev ændret

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    794

    Re: Den store elektroniske tråd

    http://sidelinien.dk/forums/showpost...2&postcount=10

    Det er et klassealbum.

    Derudover lyder både Simian Mobile Disco's nye album og Justice's ditto meget lovende...

    PS. Jeg ved ikke om du er til nyt elektronisk musik, eller om det primært skal være 80'er.

    EDIT: Og som Thomas påpeger, Booka Shade! Super fedt tysk house.
    Sidst redigeret af Bergdølmo : 11.06.07 kl. 21:44

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    3,066

    Re: Den store elektroniske tråd

    ›PS. Jeg ved ikke om du er til nyt elektronisk musik, eller om det
    ›primært skal være 80'er.
    Hvad som helst inden for den meget brede genrebetegnelse. 80'erne er trods alt et overstået kapitel, så øs endelig ud af det nyeste eller bedste fra hvilken som helst subgenre og årti i det elektroniske univers.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    822

    Re: Den store elektroniske tråd

    Der er selvfølgelig det tyske pladeselskab Kompakt, som har udgivet en hel masse fedt over årene, endda så meget, at det nogle gange er lidt på chancen, medmindre man er fuldstændig inde i genren.. Jeg har en af deres compilations, "Kompakt100", som er udemærket, omend meget minimalistisk..

    Derimod har jeg netop fået kendskab til Islandske GusGus, da nogle venner bragte mig deres nye album. Jeg har endnu ikke hørt deres gamle musik, men det nye album "Forever" er helt fantastisk.

    De har selvfølgelig også en myspace.
    EC1V Finsbury

  5. De følgende 2 brugere er enige:

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    802

    Re: Den store elektroniske tråd

    Her er lidt inspiration til nogle rendyrkede og nutidige, men stadigt varierede elektroniske navne som jeg kender og holder af. Om det også er noget for dig, er som altid et spørgsmål om smag og behag.

    Tjek Myspace og Wikipedia for info, ligesom lidt research på div. blogs nok kan smide noget musik af sig.

    Digitalism
    Simian Mobile Disco
    The Field
    My My
    Gui Boratto
    Booka Shade
    Cobblestone Jazz
    Ellen Allien
    Mattew Dear/Audion
    Ricardo Villalobos
    Alex Smoke
    Jimmy Edgar
    Dimlite
    Mikkel Metal
    Telefon Tel Aviv
    Isolee
    DJ Koze
    Justus Köhncke
    Luke Vibert
    Herbert
    Isan
    Dub Kult

    God jagt.


    Mvh.
    CF39 Thomas
    Sidst redigeret af CF39 Thomas : 11.06.07 kl. 21:41

  7. De følgende 2 brugere er enige:

  8. #6
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    101

    Re: Den store elektroniske tråd

    Well, det er jo svært sådan lige at koge et par årtier sammen i en enkel lille liste, men hvis min pladesamling fik vinger på og fløj til Mars, så ville jeg gå ud og købe følgende omgående for at få lidt godt fra alle genrer:

    Kevin Saunderson: X-Mix (1998, house/techno)
    Kruder & Dorfmeister: The K&D Sessions (1998, downbeat)
    Boards of Canada: Music has the right to Children (1998, blød IDM)
    Monolake: Polygon Cities (2005, minimalt techno)
    DJ Shadow: Endtroducing (1996, hip hop/IDM-crossover)
    Múm: Loksins Erum Við Engin (2002, IDM-agtigt)
    Jesper Dahlbäck: Stockholm Mix Sessions (1999, house)
    Omnimotion: Omnimotion (2002, ambient)
    Michael Mayer: Neuhouse (1998, minimalt house)
    Terry Lee Brown, Jr.: Chocolate Chords (1997, tech house)
    Wagon Christ: Throbbing Pouch (1995, trip hop-agtigt)
    Thievery Corporation: The Mirror Conspiracy (2000, dub/downbeat)

    Allesammen er aldeles fremragende og er efter min mening rene klassikere (og her ser jeg lige bort fra de helt åbenlyse klassikere som Kraftwerk, Eno og Orb og den slags).

    Prøv nogle af navnene på Discogs og se hvad folk skriver - det plejer at være fornuftige indlæg der bliver postet der.

    Mvh
    Storm

  9. Den følgende bruger er enig i dette:

  10. #7
    Tilmeldingsdato
    Aug 2002
    Indlæg
    1,001

    Re: Den store elektroniske tråd

    ›Her er lidt inspiration til nogle rendyrkede og nutidige, men
    ›stadigt varierede elektroniske navne som jeg kender og holder af.
    ›Om det også er noget for dig, er som altid et spørgsmål om smag
    ›og behag.

    ›Tjek Myspace og Wikipedia for info, ligesom lidt research på div.
    ›blogs nok kan smide noget musik af sig.

    ›Digitalism
    ›Simian Mobile Disco
    ›The Field
    ›My My
    ›Gui Boratto
    ›Booka Shade
    ›Cobblestone Jazz
    ›Ellen Allien
    ›Mattew Dear/Audion
    ›Ricardo Villalobos
    ›Alex Smoke
    ›Jimmy Edgar
    ›Dimlite
    ›Mikkel Metal
    ›Telefon Tel Aviv
    ›Isolee
    ›DJ Koze
    ›Justus Köhncke
    ›Luke Vibert
    ›Herbert
    ›Isan
    ›Dub Kult

    ›God jagt.


    ›Mvh.
    ›CF39 Thomas

    Jeg er utrolig enig i den liste. Meget tæt på hvad jeg ville foreslå. Især Ellen Allien(som i øvrigt har lavet et fremragende sammen med Apparat), Mikkel Metal og Herbert. Så kan jeg i øvrigt også anbefale Michael Mayer.

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    534

    Re: Den store elektroniske tråd

    Hvis du med elektronisk kan acceptere digital dancehall fra firserne, så vil jeg anbefale mixtapet Mastermind Computer Style II af lydsystemet Firehouse. Det er en unik samling af originale og meget sjældne jamaicanske og nogle få amerikanske vinyler, som ikke kan findes på cd. Det er dancehall af allerhøjeste klasse. Det kan downloades her (højre klik og gem som):

    http://firehouse.dancehall.dk/Master...r_Style_v2.mp3

    Ernst
    Sidst redigeret af Ernst Jünger : 11.06.07 kl. 23:07
    Optimisme er mangel på information

  12. #9
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    101

    Re: Den store elektroniske tråd

    Apropos, så er Warp 10+1 Influences og Warp 10+2 Classics 89-92 også fremragende eksponenter for det store, forkromede tilbageblik.

    Warp 10+3 Remixes forsøger at kigge fremad, men er ikke helt så vellykket som de to første.

    Alle tre blev udgivet i anledning af Warps 10-års jubilæum i 1999. Warp var mit absolutte favoritlabel i midten og slutningen af 90'erne. Jeg tror endda stadig jeg har en t-shirt liggende et sted med det smukt designede logo på... Godt den ikke kan fortælle historier om eskapaderne i byens industrielle periferi dengang. ;-)


    Mvh
    Storm
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af storm : 11.06.07 kl. 23:25

  13. Den følgende bruger er enig i dette:

  14. #10
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    802

    Re: Den store elektroniske tråd

    >Så kan jeg i øvrigt også anbefale Michael Mayer.

    Nemlig. Hans DJ-mix for Kompakt Immer 2 er ganske enkelt forrygende, ja, et af de bedste i mine ører, ever.


    Mvh.
    CF39 Thomas

  15. Den følgende bruger er enig i dette:

  16. #11
    Tilmeldingsdato
    Aug 2005
    Indlæg
    260

    Re: Den store elektroniske tråd

    ›[URL="http://en.wikipedia.org/wiki/GusGus"]GusGus[/URL
    ›Derimod har jeg netop fået kendskab til Islandske ], da nogle
    ›venner bragte mig deres nye album. Jeg har endnu ikke hørt deres
    ›gamle musik, men det nye album "Forever" er helt
    ›fantastisk.

    ›De har selvfølgelig også en
    myspace.

    Jeg kan kun være enig, det nye album virker formiddabelt, ikke mindst førstesinglen "Moss" er en klubsjasker med et moody twist. Mht. til deres ældre ting er nummeret "David" en klassiker og burde indgå i den elektroniske kanon.

    Af nyere ting, synes jeg for tiden, at Dirty South har gang i noget helt stort ikke mindst på remix fronten. Ellers synes jeg at det engelske selskab Azuli leverer nogle fede opsamlinge, især deres årlige Miami og Space cd'er, der altid giver et godt indtryk af de kommende store numre på clubscenen. Det er primært house med godt med elektro så hvis man kan lide kunstenere som Axwell, Steve Angello og Sebastian Ingrosso (The Swedish House Mafia) skal man klart tjekke det ud.
    Latte Lovers
    100% Barista

    (Latte Lovers bakker op om "Ståle Raus!")

  17. Den følgende bruger er enig i dette:

  18. #12
    Tilmeldingsdato
    Aug 2005
    Indlæg
    260

    Re: Den store elektroniske tråd

    Stemmen fra Moloko er tilbage under eget navn, Roisin Murphy, med singlen Overpowered. Et efter min mening fantastisk nummer, det er kombination af pop med elektroniske elementer. Minder i stilen meget om Tracey Thorn fra Everything but the girl.
    Yderligere er der lavet nogle fantastiske remix, særligt Seamus Haji og Kris Menace remixene er topklasse til dansegulvet....

    Original:
    http://www.myspace.com/roisinmurphy

    Remix-pakke:
    http://profile.myspace.com/index.cfm...ndid=188645015
    Latte Lovers
    100% Barista

    (Latte Lovers bakker op om "Ståle Raus!")

  19. #13
    Tilmeldingsdato
    Aug 2005
    Indlæg
    260

    Re: Den store elektroniske tråd

    Til interesserede kan der oplyses at chill out arrangementet Stella Polaris bliver afholdt den 4. og 5. august i hhv. Århus og København.
    Så enten kan man bruge det som opvarmning til kampen mod AGF eller sov tømmermændene ud dagen efter...

    http://www.stella-polaris.dk/
    Latte Lovers
    100% Barista

    (Latte Lovers bakker op om "Ståle Raus!")

  20. #14
    Whitetrash er offline Klub=FCK&Klubfølelse=True
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    626

    Re: Den store elektroniske tråd

    Man skal være opmærksom på, at en stor del af den elektroniske musik udelukkende kommer på vinyl (primært ep'er), ofte i meget begrænsede oplag. Cd-only folket må så håbe på at tracks'ne herfra senere kommer på albums/compilations.
    Hvis man vil forsøge at danne sig et overblik over hvad der kommer hver uge, kan man eksempelvis tilmelde sig Nuloops nyhedsbrev. Nuloop tager meget for forsendelsen i forhold til tyske netshops, men man kan reservere plader, og så først få den tilsendt når der er en god stak.
    Jeg har også gode erfaringer med Juno som også har en god downloadside. Hvis man finder ud af, at der er noget sjældent man bare må eje, der er ofte ingen vej uden om Gemm.

  21. #15
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    802

    Re: Den store elektroniske tråd

    I denne tråd må det være på sin plads at gøre opmærksom på den nye festival for elektronisk musik Strøm, der løber af stablen d. 14.-18. august. En del af programmet lægger fast, og det tegner ganske forrygende med besøg af bl.a. føromtalte Ellen Allien, Thomas Fehlmann - den ene halvdel af The Orb - og Pole og Deadbeat fra det eminente tyske label ~Scape. Sidstnævnte spiller sågar i min baghave på Amager Strand - og til den tid er det selvfølgelig blevet sommer :-)


    Mvh.
    CF39 Thomas

  22. De følgende 2 brugere er enige:

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Den store Take Away-tråd
    By NewerNN in forum Mad
    Svar: 18
    Sidste Meddelelse: 18.05.08, 10:45
  2. Svar: 30
    Sidste Meddelelse: 06.02.07, 11:31
  3. Svar: 8
    Sidste Meddelelse: 13.09.05, 18:10
  4. Svar: 4
    Sidste Meddelelse: 04.09.05, 15:19
  5. Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 26.12.03, 18:36

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •