Side 16 af 18 FørsteFørste ... 6131415161718 SidsteSidste
Viser resultater 226 til 240 af 256

Emner: Den store kæphest-tråd II

  1. #226
    Tilmeldingsdato
    Oct 2009
    Indlæg
    131

    Re: Den store kæphest-tråd II

    Når folk skriver det italienske"caffè latte", bliver det ofte skrevet på forskellige forkerte måder, hvor dem jeg oftest er stødt på er "Caffe Latté" og "Café Latté".

    Den oprindelige italienske betegnelse er "Caffè latte", mens den danske retskrivningsordbog af en eller anden grund også accepterer "caffe latte". Bevares, folk kan ikke forventes at have styr på brug af accenter på italiensk. Dog er formålet med en accent at vise, at der skal tryk på ordet. Jeg har endnu til gode at møde en person, som udtaler det "caffe latTÉ" med tryk på sidste stavelse, og derfor er fejlen for mig uforståelig.

    Pindehuggeri? Så absolut, men en kæphæst er vel en kæphest...

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #227
    Tilmeldingsdato
    May 2012
    Indlæg
    849

    Re: Den store kæphest-tråd II

    NEJ, FDF'ere er IKKE spejdere.

  4. De følgende 2 brugere er enige:

  5. #228
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,873

    Re: Den store kæphest-tråd II

    Citat Oprindeligt indsendt af Bakkedal Se meddelelser
    NEJ, FDF'ere er IKKE spejdere.
    Duck.jpg
    Tiramisultras - måske med ske?
    Måske bananer, måske fasaner?
    Men det smager bedst med pizzarest! (...og kulørte lamper)
    Jobbeelg's Avatar


  6. #229
    Tilmeldingsdato
    May 2012
    Indlæg
    849

    Re: Den store kæphest-tråd II

    Citat Oprindeligt indsendt af Jobbeelg Se meddelelser
    It doesn't talk like a duck.

    De arbejder ikke med børn-leder børn, og anerkender ikke spejderloven.

  7. Den følgende bruger er enig i dette:

  8. #230
    Tilmeldingsdato
    Aug 2009
    Indlæg
    129

    Re: Den store kæphest-tråd II

    Citat Oprindeligt indsendt af Woodson Se meddelelser
    Når folk skriver det italienske"caffè latte", bliver det ofte skrevet på forskellige forkerte måder, hvor dem jeg oftest er stødt på er "Caffe Latté" og "Café Latté".

    Den oprindelige italienske betegnelse er "Caffè latte", mens den danske retskrivningsordbog af en eller anden grund også accepterer "caffe latte". Bevares, folk kan ikke forventes at have styr på brug af accenter på italiensk. Dog er formålet med en accent at vise, at der skal tryk på ordet. Jeg har endnu til gode at møde en person, som udtaler det "caffe latTÉ" med tryk på sidste stavelse, og derfor er fejlen for mig uforståelig.

    Pindehuggeri? Så absolut, men en kæphæst er vel en kæphest...
    Det giver absolut ingen mening at sætte accenter forkerte steder, og det irriterer mig også når jeg ser det. Med hensyn til den danske form uden accenter, er det en generel regel at ingen ord ifølge dansk retstavning SKAL skrives med accenter, omend det er tilladt at bruge dem, for at lætte læsningen/udtalen.

  9. Den følgende bruger er enig i dette:

  10. #231
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: Den store kæphest-tråd II

    I dagens mads & monopolet var der et klassisk dilemma omkring koncerter og bryllupper og sammenfaldende datoer. Billetterne er købt før invitationen til brylluppet falder. At det overhoved kan være et dilemma forstår jeg ikke. En koncert/band/kulturoplevelse ect. kan aldrig være vigtigere end at være der for ens nærstående venner eller familie. At synes dilemmaet eksisterer er i realiteten at indrømme at pågældende personer ikke er vigtige for en.


  11. #232
    Tilmeldingsdato
    Jun 2006
    Indlæg
    47

    Re: Den store kæphest-tråd II

    Citat Oprindeligt indsendt af The_Man Se meddelelser
    Tour de Frankrig... Armen FFS, så vælg da sprog!
    Ahem, du mener ligesom Football Club København? :-)

  12. De følgende 6 brugere er enige:

  13. #233
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    511

    Re: Den store kæphest-tråd II

    Det er virkelig irriterende for mig at høre folk bruge "jeg/mig" forkert.

    Eksempelvis gør Jakob Mielcke det nærmest dagligt i tv-programmet Masterchef. (følgende eksempler er opfundet af mig, men ligner det, som Mielcke siger)

    "I dag skal I lave toast til Castberg og jeg".
    "Hvis det havde været Castberg og jeg, der skulle lave mad med den råvare..."
    "Det ville glæde Castberg og jeg, hvis I bruger rognen også..."

    Det er, som om nogle har fået fortalt lidt for mange gange, at "det hedder [indsæt navn] og jeg!" - og så tror de, at man ALTID skal sige den anden først og så "jeg" bagefter. Nej! Du skal bruge jeg/mig fuldstændig, som om Castberg ikke var der! Du ville jo aldrig sige:

    "I dag skal I lave toast til jeg."
    "Hvis det havde været jeg, der skulle lave mad med den råvare..."
    "Det ville glæde jeg, hvis I bruger rognen også..."

    Brugen af jeg/mig ændrer sig ikke, fordi en anden pludselig kommer med i sætningen!

    Håber, at du læser med, Mielcke. ;)


  14. #234
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    271

    Re: Den store kæphest-tråd II

    I samme boldgade: Jer

    “Vi vil gerne bede Jer være ekstra opmærksomme i denne tid”.

    Det kommer helt sikkert fra læren om stort I når man omtaler flere personer, men en øjebæ uden lige.

  15. De følgende 5 brugere er enige:

  16. #235
    Tilmeldingsdato
    Oct 2006
    Indlæg
    425

    Re: Den store kæphest-tråd II

    Mennesker der har katte i byområder og finder det helt iorden at de bare vader rundt udenfor.

    Det er fint at have kæledyr, men der er noget bizart over at ligepræcis én slags bare skal have “lov” til at spankulere rundt på naboernes matrikler.

    ....Og ja, det er kun fordi jeg er sur over det fede dyr der konsekvent synes det er fedt at sole sig midt i min urtehave.

  17. De følgende 5 brugere er enige:

  18. #236
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    1,039

    Re: Den store kæphest-tråd II

    Citat Oprindeligt indsendt af Bubbibjørnen Se meddelelser
    Mennesker der har katte i byområder og finder det helt iorden at de bare vader rundt udenfor.

    Det er fint at have kæledyr, men der er noget bizart over at ligepræcis én slags bare skal have “lov” til at spankulere rundt på naboernes matrikler.

    ....Og ja, det er kun fordi jeg er sur over det fede dyr der konsekvent synes det er fedt at sole sig midt i min urtehave.
    Strengt taget har de ikke lov til det. Du har til gengæld loven på din side i forhold til at melde det.

    Du må indfange den, melde det til politiet og jage den væk. Dog må du åbenbart ikke skyde den med mindre den truer dig eller din ejendom.
    Mvh. Morten
    GatoConBotas's Avatar

  19. #237
    Tilmeldingsdato
    Oct 2006
    Indlæg
    425

    Re: Den store kæphest-tråd II

    Citat Oprindeligt indsendt af GatoConBotas Se meddelelser
    Strengt taget har de ikke lov til det. Du har til gengæld loven på din side i forhold til at melde det.

    Du må indfange den, melde det til politiet og jage den væk. Dog må du åbenbart ikke skyde den med mindre den truer dig eller din ejendom.
    Tænk sig, jeg var mere ude i noget a la en Supersoaker fyldt til randen med frugtfarve og et inderligt håb om en ejer med hvide møbler og ubehandlede trægulve, men bitcheri på internettet er nok det vildeste det ender med.

  20. De følgende 7 brugere er enige:

  21. #238
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    434

    Re: Den store kæphest-tråd II

    "Beldien". Det hedder BELGIEN!!! Med G, FFS!!!!

  22. De følgende 5 brugere er enige:

  23. #239
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Re: Den store kæphest-tråd II

    Citat Oprindeligt indsendt af skroder Se meddelelser
    Jeg vil langt hellere have en bedre venstre back og så vores talent Victor Kristiansen som backup (og Boilesen). Noget med mere fremtid og mere kvalitet.
    Victor Bernth Kristiansen.

    Vi har en venstre back hvis initialer starter med VB, så brug da det B!

  24. De følgende 2 brugere er enige:

  25. #240
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    719

    Re: Den store kæphest-tråd II

    Vejles helt egen Pierre Bengtsson, som vel egentlig ikke er så vedkommende længere, når hans efternavn udtales, som en af værterne i Absalons Radio (som jeg ellers holder af) desværre har tendens til, som BenTsson. Bent-son. Og ja, jeg ved godt det er frivilligt og hvad har vi. Og han er sikkert en skide sød fyr alligevel, ham værten. :-)

    Det vender sig i mig. Så smålig er jeg. Jeg er hverken svensker eller særligt svensk-kyndig, men det der generer mig uforholdsmæssigt meget og kan få mig til at lukke for programmet. Måske jeg selv tager fejl og det er helt korretkt udtale, og så er det jo rigtig skønt. Det samme gør sig i øvrigt gældende for diverse tv-kommentatorer, der ikke lige har sat sig ind i udtalen af diverse spillere/trænere/klubber. Hvad får de deres penge for!?

  26. De følgende 2 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Den store kæphest-tråd
    By Esmis in forum Diverse
    Svar: 340
    Sidste Meddelelse: 20.09.07, 09:15
  2. Svar: 8
    Sidste Meddelelse: 13.09.05, 18:10
  3. Svar: 4
    Sidste Meddelelse: 04.09.05, 15:19
  4. Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 26.12.03, 18:36

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •