Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 27

Emner: Opskrifter: Fisk og Skaldyr

  1. #1
    PEdedrengen Slettet

    Re: Hurtig fisk

    Til hurtig fisk kræves ikke meget, og det laver sig selv.

    Man tager simpelthen fisk og smider på sølvpapir.

    Derefter snittes springløg elll andre løg, hvidløg, gulerød og lægges ved, evt. frisk chille eller chillipasta. Andre små ting som galangarod, ingefær og maget andet godt kan vedlægges
    Der hældes, alt efter smag, soya, hvivindseddike, olivenolie, citronsaft hvidvin el lign.

    Smides heslt i gløderne fra et bål med udsigt over vand, men en ovn kan gøre det.

    Vupti, man kan selv vælge og garnituren og fisken er klar med det vuns!

    Alternativt kan olien hældes ved senere, man kan bruge smør (også snere forstås) Desuden er inggridienserne ovenfor forslag, visse vil slås med hinanden.

    Det er hurtigt og velsmagende.

    mvh

  2. #2
    PEdedrengen Slettet

    Re: Muslinger!

    Igen, det er så nemt at det er en fornøjelse. Der er næsten intet egentligt køkkenarbejde.

    Muslinger i dag er oftest fra opdræt, så det at rense dem er entem meget nemt, eller ikke nødvendigt.

    Udner rindede vand i en balje eller skål, de skal lukke sig når du banker dem mod eks kanten af vasken.

    I en trykbundet gryde hældes hvidvin, hvidvinseddike, slat, peber, skallotteløg, persille (hakket eller som visk), eventuelt lidt safran og lidt fløde (bagefter til sovse nam nam!)

    Et par centimeneter eller tre afhøænight af ens såvse behov hældes i gryden og bringes i stille kog.

    i med muslingerne til de har åbnet sig (fem seks min). dem der ikke åbner sig kasseres.

    Sereves i sovsen.

    En god ledsager er Hr hages Julieene grøntsager. Og brød forstås.

    Spises! Med en rhone hvidvin uden for meget syre, men med bund. Eller måske en champgane med god fylde.

    En passende forret består i taost brød fra bageren. Dette afskorpes, og ristes LET bemærk let!. (andre ville lave blinis, men så skal man lave noget :o( og dette er lette retter)
    Server med finthakkede rødløg, creme fraiche og et mix af lask og løj rogn Lakse rognene er fiskede, de andre salte. bland dem sammen og de give et godt idntryk.

    Også hertil champagne. Det er nemt som ind i brøndby, det samger fantastisk, og man kan give dem som sofistikseret. (køb en god champagne, Pol Roger 1996 til 290- er et godt bud i den billige ende (hos ludvig bjørns vinhandel ved lange bro), den koster en halvtreder mere end non vintage cuvee'en og de penge er særdeles godt givet ud - nå ja, så er non vintage'en valgt til det kongeliuge bryllup, det kan passende nævnes, medens man nævner, at det man selv serverer er vintage'en (og 96 er en god årgang) og at man i øvrigt tager afstand fra alt det snopperi og kongelige fis ;o)

    Drenge: Det er nemt! Og det virker!

    mvh
    PEdedrengen

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Vedr: Re: Sv: Gode opskrifter?

    ››skaf dig et KØKKENUR!

    ›Jeg havde et.. Men kom til at tabe det i vasken, da jeg var i
    ›gang med opvask.. Siden da har det ikke rigtig har kræfter..

    jeg er nu osse køkkenursløs, da både det elektroniske og det semiantikke er kaputte.

    nå, men opskrifterne skriver jo ikke sig selv, så her er en lille halvbillig sag, nok til en ikke alt for overdreven sulten plastikfan - og den tar ingen tid:

    INGREDIENSER

    frosne rejer af den lidt større slags.
    et lille halvt løg, meget finthakket
    1 tskf tomatpuré
    1 spskf citronsaft
    38% crème fraiche, ca 1,5 dl
    persille, finthakket
    salt og peber, evt medium finthakket chili.

    fettucine, ca 125 g

    METODE

    sæt vand i kog i gryde
    læg rejerne til optøning. sørg for at opsamle vandet fra de optøede rejer.
    svits/klar løget i lille sauterpande/bredbundet gryde.
    rør rejevandet, citronsaften og tomatpuréen i.
    omtrent nu skulle pastaen gerne i sit kogende vand.
    lad snasket simre lidt, tilsæt så crème fraiche, chili/peber og rejer og SKRU HELT NED: det må ikke koge rigtigt, for så blir sovsen tynd og rejerne hårde - det ska varmes blidt igennem.
    tilsæt persillen et par minutter før servering.
    smag til med salt. det ka godt tåle en del, selvom rejerne jo selv er salte.

    hæld over den varme, afdryppede pasta. bland sammen.

    det er aldeles nydeligt, og til medlæsende fædre ka oplyses, at osse børn plejer at ku li det, når blot man begrænser chilimængden.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Jan 2005
    Indlæg
    310

    Re: Gode opskrifter?

    Ok, vil jeg da prøve næste gang.

    Den her var en stor succes da jeg lavede den:

    Rulle af rå tun med koriander og sprød tangsalat med sesam og "marinade" af soja og forårsløg.

    Tangsalat:
    200 g udblødt wakametang
    1 tsk sesamolie
    1 tsk sesamfrø
    1 tsk frisk chili
    citronsaft
    salt

    Tangen overhældes med kogende vand og udblødes i 3-5 minutter, eller indtil den er "mør", men stadig har bid. (Spørg evt i butikken hvordan det skal behandles). Derefter skæres den i tynde strimles og overhældes med sesamolie og sesamfrø. Hak chilien fint og drys den over. Smag til med citronsaft og salt.
    Køb tangen i helsekostbutikker, der du finder ordentlig kvalitet.

    Tunruller:
    8-10 tynde skiver tun
    1. bdt frisk koriander

    Pluk og skyld korianderen. Læg en passende portion tangsalat og koriander på hver skive tun og lav en fast rulle. Efter et par forsøg kan det gøres ganske elegant.

    Marinade:
    1. bdt forårsløg
    1 dl god soja

    Rens, skyl og snit forårsløgene fint og kom dem i en lille skål. Hæld sojaen over. Lad det trække en times tid eller mere.

    Tunrullerne skal serveres med det samme!

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    942

    Re: Gode opskrifter?

    Dette var jeg ganske begejstret for i aftes:

    Købte to store laksestykker hos fiskehandleren. Smurte dem i pesto, og slyngede parmaskinke rundt om. I ovnen på bagepapir, 200 grader i 12 minutter.

    Dertil nye kartofler og en hollandaisesovs.

    Det er ikke sidste gang jeg laver det.

    WII
    Tilskuer

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,155

    Re: Gode opskrifter?

    ›Dette var jeg ganske begejstret for i aftes:

    ›Købte to store laksestykker hos fiskehandleren. Smurte dem i
    ›pesto, og slyngede parmaskinke rundt om. I ovnen på bagepapir,
    ›200 grader i 12 minutter.

    ›Dertil nye kartofler og en hollandaisesovs.

    ›Det er ikke sidste gang jeg laver det.

    ›WII

    Vi fik også fisk. Husker ikke navnet på arten, men det var en hvid, halvstor fillet, uden panering forstås. Dijon-sennep over (ca. en teskefuld) og derefter i selskab med forskellige grøntsager, salt og peber blev den så pakket ind i bagepapir, som var det en madpakke - og så i ovnen med det. Det smagte overraskende godt, og så var det jo sundt som vinden.
    Mvh.
    Maarum

    Angreb: Kolfuss Glasbein (Reykjavik) -- Mfumle Notembo (Alkmaar)
    Midt: Inge Bjørnebrygg (Lyn) -- Heinz Niemahls (R/W Essen) -- Nema Talenta (NK Rijeka) -- John Longshot (Motherwell)
    Forsvar: Sebastian Altmann (Salzburg) -- Manuel Carta Roja (Mallorca) -- Gulbis Panikaa (Tallinn) -- Andreas Chanslöst (IFK)
    Målmand: Droop van Saebehand (Willem II)

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,589

    Re: Gode opskrifter?

    Jeg lavede Smørfiskebøffer med hjemmelavet kartoffelmos med persille og broccoli ( for børnenes skyld ) der til hollandaise sovs.


    Smørbøfferne skal bare marinerer 15 min på hver side i soya med salt, peber og lidt chili, derefter tørsteges i grillpande 6-7 min på hver side.

    Kartoffelmosen bliver lavet med smør, mælk, havsalt og grofthakket persille i..

    yderst lækkert...
    Alcohol gives you the ambition to do anything, while simultaneously taking away your ability to do so.
    Pabres's Avatar

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    1,039

    Opskrifter: Fisk og Skaldyr

    For ikke at kaste for meget med metaforer,
    vil jeg nøjes med at kalde fisk og skaldyr et jævnt alsidigt koncept.

    Ting der på et tidspunkt har levet i vand,
    som er blevet transporteret et sted mellem spytteafstand
    og fra verdens ende til dit køkkenbord.

    Kan ske at man bare gerne vil have den perfekte frituredej til sine Fish'N'Chips.

    Måske skal daten imponeres med en fisk fra listen over truede dyrearter,
    tilsat garniture der er fragtet ind på kamelryg fra det mørkeste Nørrebro.

    I al fald kan det alt sammen postes her.

    Lad os høre dine bedste opskrifter med fisk og skaldyr.
    Mvh. Morten
    GatoConBotas's Avatar

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    148

    Re: Opskrifter: Fisk og Skaldyr

    Jeg har to ting på hjerte til denne tråd.

    a) En spaghetti vongole, spaghetti med hjertemuslinger, er en super spise.
    Smæk et hakket hvidløg og en lille tørret chili i lidt olie, kog panden af med hvidvin, hæld hjertemuslinger i (man kan godt med held bruge vongole fra glas - feks ude fra Supermarco), hæld hele herligheden over al dente spaghetti, og drys gerne med hakket, bredbladet persille.

    Fundamentalister spiser ikke parmesan til - men det gør jeg.

    b) Rør ikke ved fisken pangasius.
    Det er en vietnamesisk ferskvandsfisk, der har to kendetegn: det er den fisk i verden der kan leve i det mest kvælstofforurenede vand, så vietnameserne opdrætter den i damme, hvori de udleder human afføring. Det andet kendetegn er en fin hvid filet.

    Man tror fra navnet at det er en sprælsk stillehavs-fætter. Nope. Det er en dum, doven, lorteædende malle. Yddrk.
    Raptus

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Opskrifter: Pandemad

    Om fisk er pandemad er måske tvivlsomt - i det hele taget mangler vi måske en fisketråd. Ikke desto mindre....


    Ingredienser:

    Tun - en fin bøf per person,
    Ris - efter behag, jeg lavede 3dL og det var rigeligt til to personer,
    Persille,
    Citron,
    Rød peber,
    Salt + peba


    Risene koges til de er løse - det er vigtigt at de er løse og tørre. Lad dem køle ned så de kan håndteres med fingrene, de behøver ikke at være kolde, men skal absolut ikke være varme. Risene skal bruges til en rissalat, så man kan jo passende forberede resten mens de koger.

    Pr. person vil jeg nok anbefale en lille håndfuld persille, en rød peber, samt skrællen fra en hel citron (og undgå nu det hvide under skrællen, det smager skrækkelig bittert), og saften fra en halv. En lille sjat olie tilsættes, med salt og peber - og det blendes til det er en fin masse, alt efter smag og sådan. Risene og denne blanding væltes sammen, og placeres på tallerkenen.

    Tunen kommer på en rygende varm pande med lidt olie, og steges et par minutter på hver side, afhængigt af tykkelsen. Husk at tunen godt må være meget lidt stegt i midten - jeg foretrækker at den er decideret rå og helt rød, men det er jo op til en selv. Når tunen bliver vendt (og lad mig lige understrege at den selvfølgelig kun vendes én gang, tunen vil falde fra hinanden hvis man piller for meget ved den når den er på panden), så lad den stege til den er næsten færdig, hvorefter du presser en halv citron ud over hver bøf. Når panden er næsten tør, og det er vel et lille minut senere, placeres bøffen ovenpå rissalaten....

    ... og du er færdig! Det tager 5 minutter at lave indholdet til rissalaten, og vel en fem minutters tid at stege bøfferne. Så det det tager længst tid er altså risene. Det er nemt, hurtigt, lækkert og sundt.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  11. De følgende 2 brugere er enige:

  12. #11
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Opskrifter: Fisk og Skaldyr

    Nå, men vi skal vel have gang i denne her tråd på et tidspunkt, så here goes.

    Jeg har snakket meget med min lokale fiskemand på det seneste, og har vænnet mig til at dukke op lige før lukketid, hvor man tit kan ribbe butikken for en masse fisk, da de jo ikke vil brænde inde med det. I sidste uge blev det så til denne ret.


    Courgette, porre, gulerod og enkelte tomater hakkes fint, og placeres i et ildfast fad. Dette kommer i ovnen ved 180C i 10-15 minutters tid. Ud med fadet igen. Til to personer rullede jeg fire små lyssejfileter rundt om en spiseskefuld laksefars hver, og placerede ovenpå de snittede grønsager. Blandt de mange lækre ting jeg fik med fra fiskemanden var en fiskefond - men lav den da selv hvis du orker. Jeg varmede fonden op og tilsatte en smule fløde, og det blev hældt over fisk og grøntsager. Herefter fik det 25minutter ved 180C.

    Til dette en grøn salat med vinagraite, ikke så fancy, bare noget der er koldt til den varme ret. Og så godt brød der kan søbe dressingen der blandes så smukt med den lyse sauce fra fisken på tallerkenen. Og så noget god hvidvin til.

    Skønt.


    Edit: Hopsa. En håndfuld hele, fine, store rejer med skal og det hele - henover. Det ligner en million.
    Sidst redigeret af NewerNN : 31.03.08 kl. 18:36
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  13. #12
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    115

    En plastikfan's aftensmad

    Ahh, hvilken herlig fodboldfyldt aften - det lugter lang væk af en gang "Fish 'n Chips":

    Køb en god fast fisk - torsk, sej, kuller, kulmule eller lign.
    2 Ale nr. 16
    100 gr. mel

    Fremgangsmåde:
    1) Træk din øl op og rens fisken - drys den med salt.
    2) Bland lidt i de 100 gram mel til du får en tyk grød, der dog stadig kan "smyge" sig om fisken - tilsæt en del salt.
    3) Drik resten af øllen
    4) tænd for ovnen og smide posefritterne ind (eller lav dem selv i frituregryde med hele svineriet - jeg gider ikke!)
    5) Tænd fjernsynet og se BØF komme foran
    6) Drik den anden øl - Fruen og ældste datter kommer først om 10 minutter
    7) Inden BØF scorer til 3-0 dypper du fisken i dejen og steger den på en pande med et par cm. olie - nok ikke den dyre olivenolie. Bemærk hvordan crusten bobler op og bliver lækker luftig.
    8) Tag fisken af når fruen træder ind af døren og læg den kort på noget fedtsugende papir.
    9) Åbn den hvidvin, der skal bælles til kampen - hav et par øl i baghånden!
    10) Server hele molevitten evt med en "sauce Tartare":

    6 spsk mayonnaise
    2 spsk hakket kapers
    2 spsk hakket cornichoner
    2 spsk hakket persille
    ½ tsk sort peber
    saft fra 1 citron

    Mayonnaisen blandes med kapers, cornichoner, persille, peber og citronsaft

    11) Forsøg at hold dig vågen til 2. halvlegs ørkenvandring: Måske er Manu - Roma mere interessant. Ellers gå i seng og glem aftnens resultat!

    Velbekomme!
    Vh


    Bryggeren, (tildligere kendt som "Skakkbratt" - efter Harald Martin og ikke spillet!)

  14. De følgende 2 brugere er enige:

  15. #13
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    115

    Re: Opskrifter: Fisk og Skaldyr

    OK, jeg lover aldrig mere at spise Fish'n Chips når FC spiller - det har ikke virket siden Hjalte kampen..............

    UNDSKYLD!
    Vh


    Bryggeren, (tildligere kendt som "Skakkbratt" - efter Harald Martin og ikke spillet!)

  16. #14
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,498

    Re: Opskrifter: Fisk og Skaldyr

    .
    Sidst redigeret af Lil_stamp : 25.08.10 kl. 12:53

  17. #15
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,483

    Re: Opskrifter: Fisk og Skaldyr

    ›Er der nogen, der har erfaringer omkring hjemmelavet sushi?

    Ja. Hvad vil du vide?

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Fisk
    By Mark Robins in forum Mad
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 14.08.05, 23:15
  2. Kæledyrsafstemning #2: fugl vs. fisk
    By Maarum in forum Diverse
    Svar: 15
    Sidste Meddelelse: 19.03.05, 04:09
  3. Hvilke fisk smager bedst?
    By Ethic in forum Mad
    Svar: 28
    Sidste Meddelelse: 18.02.04, 17:15

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •