Se afstemningsresultater: Hvilket spil var det bedste LucasArtsspil

Stemmeafgivere
220. Du kan ikke stemme i denne afstemning
  • Labyrinth (1986)

    2 0.91%
  • Maniac Mansion (1987)

    7 3.18%
  • Zak McKracken and the Alien Mindbenders (1988)

    11 5.00%
  • Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure (1989)

    11 5.00%
  • Loom(1990)

    3 1.36%
  • The Secret of Monkey Island (1990)

    36 16.36%
  • Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (1991)

    13 5.91%
  • Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992)

    9 4.09%
  • Maniac Mansion: Day of the Tentacle (1993)

    23 10.45%
  • Sam & Max Hit the Road (1993)

    4 1.82%
  • Full Throttle (1995)

    8 3.64%
  • The Dig (1995)

    4 1.82%
  • The Curse of Monkey Island (1997)

    22 10.00%
  • Grim Fandango (1998)

    8 3.64%
  • Escape from Monkey Island (2000)

    3 1.36%
  • Jeg er en sinke der ikke har nogen relevant holdning men som elsker at trykke på knapper.

    56 25.45%
Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 36

Emner: En hyldest til LucasArts Adventure spil

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,482

    En hyldest til LucasArts Adventure spil

    Efter jeg i sidste uge anskaffede mig dette fine lille spil:

    har jeg mindet de mange, mange gode stunder jeg op igennem slut-firserne og halvfemserne havde med de fænomenale adventurespil som LucasArts kreerede. Om det var i store gnidrede pixels eller i fuld 3D gjorde mindre i et kreativt og hylende morsomt univers der var befolket af så fantastiske personer som piraten LeChunk, Purple Tentacle, 'Manny' Calavera eller bikeren Ben. Det står mig stadig som et af verdens store mysterier, hvorfor LucasArts besluttede sig for at stoppe produktionen af adventurespil (og flysimulatorer som de også havde nogle hæderlige produkter i) for udelukket satse på (ofte fantasiløse) Star Wars metervareprodukter. Eller det er vel ikke mere mysterie, end at der var nemmere penge i at satse på en af spilbranchens bedste licenser, men så tab for hele spilverdenen, da.

    Jeg har selv svært ved at vælge hvad der var deres bedste adventurespil. De fleste vil nok huske den fænomenale Monkey Island quadrologi eller Day of the tentacle, men også Grim Fandango, den udskældte The Dig, Indiana Jones spillene, Sam and Max, hell, stort set dem alle har jeg spillet mig igennem med nydelse, gerne på bekostning af nattesøvn og skolearbejde (i først folkeskolen så gymnasiet og siden universitet).
    Derfor en lille afstemning. Knyt gerne en kommentar til valget.

    Hvis I ikke forstår hvorfor Sierra (Kings Quest, Police Quest og Leisure Suit Larry) er nævnt, så er det fordi I ikke kender sand klasse. Og hvis du istedet 100 gange hellere vil spille Halo 3 eller det dér hvor man har en plastik guitar, så kan du betragte hele denne tråd som spilverdens svar på en Werthers Echte.


    EDIT: Sådan noget pis! Jeg fik selvfølgelig ikke gjort afstemning public, fordi jeg blev forstyrret netop som skulle poste den. Skriv endelig kommentarer, så man kan få lys for hvem der stemmer på hvad (og gerne hvorfor)
    Sidst redigeret af Dingo : 13.10.07 kl. 22:01

  2. De følgende 10 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,482

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    For at få hul på bylden:
    Jeg endte, efter svære overvejelser, med at stemme på Day of the Tentacle. Min finger svævede i lang tid over Monkey Island, eftersom det var dét spil der fik mig solgt. Begge spil er helt fænomenale (det er de jo allesammen), men hvad der fik mig til at vælge DOTT er alle de velkomponerede gags, de fuldstændig ulogiske vanvittige riddles (som alligevel er aldeles logiske når man sidder og spiller spillet), det fede dali'ske design og ikke mindst nogle af de bedste karakterer kreeret i spilhistorien.




    Men det er et fecking svært valg. I morgen ville jeg sikkert have valgt et andet spil...


    Post skript: Grim Fandango fortjener også en separat hyldest. Kreeret udenfor LucasArts bedste kreative periode (1989-1993 eller så) står den som et lysende eksempel på hvor fucking kedelig spilbranchen ellers generelt er. Da Glottis døde fik jeg en klump i halsen, og jeg er ellers hård som en drill sergeant i den amerikanske marinestyrke. Eller sådan noget...
    Sidst redigeret af Dingo : 22.09.07 kl. 16:13

  4. De følgende 8 brugere er enige:

  5. #3
    Tilmeldingsdato
    Feb 2006
    Indlæg
    6

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    Stemte "Maniac Mansion: Day of the Tentacle". Har ligesom du tilbragt mange timer i Lucasarts' vanvittige adventure verden, og det er med stor glæde at jeg kan læse at Telltales Sam&Max får gode anmeldelser. Jeg har også spillet originalen, og det gyselige efterår gåes for mit vedkommende i møde med en fortrøstning om at de mørke aftener skal tilbringes med endnu en omgang Sam&Max. Jeg er ikke i tvivl om at såfremt man i sin tid elskede disse wacky adventurespil vil de for altid stå som en milepæl i computerspillenes historie.

  6. Den følgende bruger er enig i dette:

  7. #4
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,482

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    ... og det er med stor glæde at jeg kan læse at
    ›Telltales Sam&Max får gode anmeldelser. Jeg har også spillet
    ›originalen, og det gyselige efterår gåes for mit vedkommende i
    ›møde med en fortrøstning om at de mørke aftener skal tilbringes
    ›med endnu en omgang Sam&Max.
    Jeg er godt i gang med at spille det igennem og vil give det en forbeholden ros herfra. Humoren er rigtig god i det og man sidder med en fornemmelse af at det kunne have været lavet af LucasArts selv. Når jeg er lidt valen ved det, er det fordi jeg synes det er alt for nemt. Det kan godt være at mindre erfarne adventure-spil-entutiaster end jeg vil have mere svært ved det, men jeg kan spille et afsnit igennem på 2-3 timer. Og det er helt ærligt for lidt, eftersom spillet kun er på 6 afsnit. Desuden mangler den dér "ja!"-fornemmelse ved at løse en svær gåde, da jeg, i de første 3 afsnit, ikke een gang har været i tvivl om hvordan jeg skulle komme videre. Det er lidt syndt at de ikke har skabt en større verden og mere komplekse gåder, så man kan bruge lidt kræfter på det.
    Men alene for gensynets glæde er det værd at spille igennem.
    Sidst redigeret af Dingo : 24.09.07 kl. 13:35

  8. #5
    Tilmeldingsdato
    Feb 2006
    Indlæg
    6

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    Jeg husker netop den "ja!"-fornemmelse som du nævner som det rigtig fede ved adventurespil. En klassisk episode er spyttekonkurrencen i Monkey Island, som kræver en bestemt drinksblanding for at spytklatten bliver rigtig god.

    Jeg har Grim Fandango liggende, men har ikke fået det gennemført da jeg mistede en harddisk med mine savegames, så det ligger også og venter på at komme i spil igen.

    Men for pokker da Lucas Arts fik smidt nogle klassikere på markedet. Adventuregamers.com er i øvrigt en ok side, men den kender du nok. Blade Runner var også rigtigt fedt, med en fed stemning!

  9. #6
    Tilmeldingsdato
    Jul 2006
    Indlæg
    1,728

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    Ville have stemt The Secret of Monkey Island men kom til at vælge en anden, det var nok det første spil jeg blev rigtig besat af og jeg husker at sidde og spille det sammen med min far som oversætter, Grim Fandango havde jeg dog også helt sindsyg meget fornøjelse med at spille det spil har nok en af de fedeste historier i et spil nogensinde.

  10. Den følgende bruger er enig i dette:

  11. #7
    Tilmeldingsdato
    Apr 2006
    Indlæg
    352

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    Stemt på The Secret of Monkey Island...jeg opdagede først dette spil omkring 94-95, grafikken var på det tidspunkt overhalet på alle punkter i andre spil...men stemningen var unik, jeg tror faktisk ikke jeg har haft den spilleglæde med mange andre ( hvis nogen ) spil som da jeg spillede det.


  12. De følgende 5 brugere er enige:

  13. #8
    Tilmeldingsdato
    Apr 2006
    Indlæg
    352

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    For fans af Monkey Island serien er denne side World of Monkey Island en glimrende side med masser af billeder fra en bedre tid, man har jo næsten lyst til at grave spillende frem igen

  14. #9
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    458

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil


    "i'm not putting my lips on that

    Det er nok det spil jeg har gennemført flest gange. Det varede godt nok også kun nogle timer men det var sjovt hele vejen i gennem, med en meget mere tør humor i forhold til alle de andre lucas arts spil

  15. Den følgende bruger er enig i dette:

  16. #10
    UnaX er offline Nil Satis Nisi Optimum!
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    283

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    Manny Calavera og Grim Fandango vinder MEGET snævert på point over Day of the Tentacle. Selvom Day of the Tentacle er det spil jeg har brugt mest tid på af de ovenstående, så var/er hele historien og universet i Grim Fandango så fantastisk at jeg nu er i gang med at installere og spille endnu engang :)
    'Don't forget boys, one Evertonian is worth twenty Liverpudlians.' - Brian Labone
    UnaX's Avatar

  17. De følgende 2 brugere er enige:

  18. #11
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    177

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    Valgte Maniac Mansion fordi det var det første adventurespil jeg faldt over (bortset fra den elskede/forkætrede Space Quest-serie). Oh disse timer man som 12-årig knøs kunne bruge på dette fantastiske C64-spil. Det lykkedes mig aldrig at gennemføre det på ærlig vis, man da jeg efter et par år fik fat i en skamløst fotokopieret walkthrough blev der rettet op på det.

    Monkeys Island-serien vækker også gode minder - dog ikke diskette-skifte-helvedet i MI2.

    Men når vi taler grafisk design, er der ikke noget som stikker DOTT. Til min store glæde fandt fandt jeg sidste år i Ikea et garderobeskab til børneværelset, som lignede at designeren havde brugt mere end et par timer på at spille DOTT. Det kunne jeg ikke stå for, men må desværre erkende, at der ikke er plads nok i det i forhold til 2 børns behov. (derfor er det til salg - er du interesseret, så smid mig et PM og vi finder en god pris).

  19. #12
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    138

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    Jeg har stemt "Indiana Jones and the Fate of Atlantis", men det kunne lige så godt have været "The Secret of Monkey Island" eller "Monkey Island 2: LeChuck's Revenge".

  20. Den følgende bruger er enig i dette:

  21. #13
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    1,554

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil



    Men det er godt nok tæt løb mellem DOTT og Monky Island 2. Jeg kan dog huske hvor fantastisk DOTT var, der var tale på introen, og grafikken var ikke mindre end imponerende. Money island husker jeg ikke med helt helt samme "wow" effekt, dog stadig et flot og fantastisk spil, men det geniale ligger i gameplayet, hvor DOTT simplehent havde det hele..

    Et spil jeg også spillede meget var Simon The Sorcerer, men det er dog ikke et Lucas spil. Samme gør sig gældende for The Legend of Kyrandia, og specielt Malcolm's Revenge (FANTASTISK SPIL, har faktisk gennemført det igen for nyligt).

    Vi kan dog glæde os over at der i sommers var rygter om en Monkey Island 5:

    "...the fifth Monkey Island is coming. I know some of the guys who worked on the music compositions for the original PC classics, and they say that it is currently being planned amidst rumors. However, LucasArts has so many things on its belt right now, including a Wii title that has yet to be named. Don't expect any revitalizations of its classic graphic adventures until 2008 at the earliest."
    http://blogs.guardian.co.uk/games/ar..._island_5.html

    Men ikke noget nyt i lang tid.. Men mon ikke der kommer noget!
    Tu sei tutto quello che..
    Strom's Avatar

  22. #14
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    391

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    Stemte Monkey Island 2. Generelt syntes jeg at Monkey Island serien er langt over niveau i forhold til andre LucasArts spil, uden at de andre på nogen måde e rpå et lavt niveau. Dengang kunne jeg bruge timevis på at løse puzzles. Jeg har lovet mig selv, at spille MI2 igen snart.

    Lige et par nyttige links

    ScummVM: http://www.scummvm.org/
    Program til at køre gamle spil, hovedsageligt fra LucasArts, på nyere computerer. Det fungerer ganske problemfrit.

    http://lemonamiga.com og http://lemon64.com

    Kæmpe database over henholdsvis Amiga spil og C64 spil, hvis spillet eksisterede finder du det efter al sandsynlighed her. Der er desuden links til downloads af alle spil samt links til emulatorer (ganske lovligt).

    Edit: Glemte lige denne side http://www.abandonwarering.com/
    En side der samler alle de store abandonware sider. Abandonware er alle de gamle PC spil som blev udgivet for 10-15+ år siden. De fleste spil ligger med en vejledning, til at få dem at fungere.

    Da mange af disse spil er baseret på MS-DOS kan det blive nødvendigt med en DOS emulator. Her er Dosbox en meget nyttigt redskab http://www.dosbox.com/
    Det kræver lidt tilvænnelse, men ikke noget man ikke kan klare med en smule computer forstand.

    Jeg undskylder for "trådkapringen" men det lå ligesom lidt i ånden :-)
    Fc Ålene

  23. #15
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    442

    Re: En hyldest til LucasArts Adventure spil

    But now I know that I must go... Back... TO THE MANSION!!
    Casper
    .casper's Avatar

  24. De følgende 2 brugere er enige:

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Hybrid View


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Hyldest til Don Ø
    By rous in forum De korte linier
    Svar: 3
    Sidste Meddelelse: 23.06.06, 12:14
  2. Hyldest til Debatredaktionen!
    By Don J. in forum Kontoret
    Svar: 4
    Sidste Meddelelse: 28.01.06, 09:29
  3. Hyldest til George Best
    By Lineker in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 03.12.05, 12:56
  4. Hyldest til Alvaro
    By Elle in forum De korte linier
    Svar: 15
    Sidste Meddelelse: 11.04.05, 09:52

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •