Side 1 af 7 1234 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 98

Emner: Ubevidst homofobi på lægterne?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Dec 2002
    Indlæg
    1,121

    Ubevidst homofobi på lægterne?

    På FCKFC.dk har vi modtaget følgende, som jeg synes kunne være interessant at diskutere:

    Kære Redaktion,
    jeg har været til fodbold et par gange med min søn, der blev meget ked af at høre om klamme forstadsbøsser, og det er vel ret beset mig.
    Dog er jeg ikke forstads bøsse for en dag men nok nærnmere for livet.
    Jeg ville sætte pris på at kunne komme til kamp uden at blive ydmyget foran min søn, kunne I ikke prøve at rejse debatten på jeres sider?
    Det er så hermed gjort. Forfatteren er også blevet henvist til debatten her - jeg ved ikke om han deltager.

    Som jeg også har skrevet til vedkommende, må jeg ærligt indrømme at ordet bøsse sagtens kan været væltet ud af min kæft, når jeg fremturer med en kaskade af blandede eder mod dommeren eller en spiller.

    Man kan sige at det for mit vedkommende - og mange andre tror jeg - er blevet et "tomt" skældsord af en art - ovenikøbet i en sådan grad at en af mine gode venner, som er homoseksuel, jævnligt fremturer "sådan noget bøssepis" eller lignende.
    At man så kan diskutere at brugen af ordet stadig påviser nogle kulturelle bånd ift. til f.eks. den generelle kirkelige fordømmelse af homoseksualitet er en anden ting, men jeg anser ser ikke min ven eller jeg selv som være homofobisk anlagte. Faktisk anser jeg folk med den slags meninger, som værende nogle indskrænkede stakler.

    Men hovedsagen er, at dig og din søn skal ha' det godt med at gå til fodbold og det vil jeg naturligvis gerne hjælpe dig med at slå et slag for.
    Jeg ved ikke hvor meget det umiddelbart vil rykke i forhold til hvordan i oplever det på tribunen, men jeg synes under alle omstændigheder, at debatten er vigtig at tage.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    487

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    En anden kendt sætning der også ofte blir brugt i fodboldens verden må siges at være " dommer hvad det der drypper fra din røv , vaseline vaseline "

    Denne har jo også en undertone af homosager men lige præcis på lægterne til fodboldkampe vil jeg våge den påstand at lige sådan noget skal tages med et gran salt.

    mvh Konge

    Tifoudvalget
    Sidst redigeret af FCK|Perfect : 25.09.07 kl. 13:37


  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    657

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Jeg synes det er en helt fair henvendelse FCKFC har fået fra vedkommende.

    Jeg vil gerne bidrage til at vedkommende og formentlig mange andre homoseksuelle kan få en bedre oplevelse ved at tage til fodboldkamp. Det vil ikke ødelægge min fodboldoplevelse at lade være med at råbe læderbøsse, eller forstadsbøsser m.m. Hvis jeg derimod kan gøre oplevelsen bedre for disse mennesker ved at undlade dette, er det helt ok med mig.

    At jeg har taget ord som læderbøsse, forstadsbøsse etc. i min mund bunder ikke i homofobi, men er nok bare kommet fordi det tilsyneladende er blevet et almindeligt skældsord. Det kan man så tænke lidt over...

    /Anders


  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,741

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Som jeg også har skrevet til vedkommende, må jeg ærligt indrømme
    ›at ordet bøsse sagtens kan været væltet ud af min kæft, når jeg
    ›fremturer med en kaskade af blandede eder mod dommeren eller en
    ›spiller.

    Emnet har været oppe at vende en hel del gange før. Som regel plejer det mere eller mindre at ende med den konklusion at folk i fodboldens afgrænsede rum gerne vil have lov til at opføre sig selv som primitive idioter, herunder homofober og ikke mindst mandschauvinister o.lign.

    Der synes dog, for de fleste, sjovt nok at gå en meget skarpere grænse når det gælder racistisk idioti. Det er åbenbart noget andet.

    Personligt føler jeg ikke noget specielt behov for at leve mine idiotiske sider ud når jeg er på et stadion, men det er der unægteligt mange der gør, også relativt intelligente mennesker. Så mit gæt - eller måske snarere håb - er at almindelig hensynstagen over for f.eks. seksuelle minoriteter også slår igennem i fodboldpublikummet med den samme forsinkelse som alle mulige andre civiliserings-udviklinger synes at slå igennem, dvs. omkring 25-30 år. Med lidt held kunne det være lige omkring nu.

    Venligst,
    Bo N K


  5. #5
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    1,421

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Uden at (ville) tage stilling til om det ene eller andet er (politisk) korrekt - lærte jeg mine børn fra første dag i Parken - de var dengang ca 8 og 10 år gamle - at de ord, der siges og høres i Parken, de hører hjemme derinde og ingen andre steder.

    Det har vi aldrig haft nogen problemer med hjemme hos os.

  6. De følgende 12 brugere er enige:

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    97

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Bøsse-skældsord har jo ikke længere noget med homoseksualitet at gøre.
    Det er tomme skældsord ligesom så mange andre.

  8. De følgende 6 brugere er enige:

  9. #7
    Julian er offline Optur/nedtur tur-retur!
    Tilmeldingsdato
    Jul 2004
    Indlæg
    313

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Man kan da ikke undgå kraftord af den kaliber når man står på frustrationens rand, hvor dommeren begår en fejl eller en spiller laver noget helt hen i vejret!

    Samtidig er det en del af rivaliseringen mod Brøndby.. Der bliver ikke sparet på skældsordene mellem de to klubber - fx "brilleaber" refererer til rigtig mange mennesker..
    Det må accepteres, at størstedelen af fodboldfans i farten ikke lige tager hensyn til alle verdens mennesker, da man ofte begrænser sin intellektuelle omgangstone og skifter den ud med nærmest barbarisk brølen efter dommere, modspillere og fansene fra det andet hold!

    Livet på tribunen har aldrig været for sarte ører, og det bliver det nok heller aldrig!

    /Julian - som ikke er homofob, bare ekstrem kæphøj til kamp!
    Arrogance hører hovedstaden til!

    Copenhagen - the era of white and black!

  10. De følgende 5 brugere er enige:

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    2,703

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Bøsse-skældsord har jo ikke længere noget med homoseksualitet at gøre.
    ›Det er tomme skældsord ligesom så mange andre.

    Jo og det tror jeg ogsaa de fleste er med paa. Problemet er bare at det stadig rammer nogle som det ikke er myntet paa, og derfor kan man jo pröve at lade väre med at bruge dem. Ved det ikke er saa enkelt.
    Sidst redigeret af tortocnt : 25.09.07 kl. 13:02
    Hislen af TorbenØ.

  12. De følgende 2 brugere er enige:

  13. #9
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,852

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Man kan da ikke undgå kraftord af den kaliber når man står på
    ›frustrationens rand, hvor dommeren begår en fejl eller en spiller
    ›laver noget helt hen i vejret!

    ›Samtidig er det en del af rivaliseringen mod Brøndby.. Der bliver
    ›ikke sparet på skældsordene mellem de to klubber - fx
    ›"brilleaber" refererer til rigtig mange mennesker..
    ›Det må accepteres, at størstedelen af fodboldfans i farten ikke
    ›lige tager hensyn til alle verdens mennesker, da man ofte
    ›begrænser sin intellektuelle omgangstone og skifter den ud med
    ›nærmest barbarisk brølen efter dommere, modspillere og fansene
    ›fra det andet hold!

    ›Livet på tribunen har aldrig været for sarte ører, og det bliver
    ›det nok heller aldrig!

    ›/Julian - som ikke er homofob, bare ekstrem kæphøj til kamp!

    Jamen, hvis racisme er forbudt, hvorfor skal sexisme så tillades? Det giver jo ingen mening.
    Mvh.
    Dane

  14. De følgende 5 brugere er enige:

  15. #10
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    923

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Er enig med Bo i princippet, men når det er sagt, skal man passe med at overbetone brugen af skældsord til en manifestation af reel homofobi. I virkeligheden er det ligeså indholdstomt for fodboldfans som "grimme stodder" "fede svin" "Ruben Bagger" og andre mishagsytringer; De illustrerer kort og godt at man ikke i dagens kontekst finder behag ved personen, og til brug herfor kreerer man gerne begreber af forskellig nedladende art, allerhelst med en vis afspejling i vedkommends fremtræden. At man bruger ord vedrørende Ruben Baggers kropsproportioner betyder jo også kun ganske sjældent, at man i virkeligheden selv har et mere fordelagtigt BMI eller fedtprocent.

    Om dét så er acceptabelt i den sammenhæng er en anden sag.

    Personligt synes jeg at subjektiviseringen af samfundets rettigheds- og pligts-sfærer er ved at tage overhånd. Det er efterhånden således, at "føler" man sig krænket i een eller anden sammenhæng, så 'er der nok noget om snakken' og straks må der hales i land og tages afstand. Når det så igen er sagt, går min grænse så absolut når grupper - om det så er de tykke, bøssesamfundet eller mormonerne - direkte lægges for had og der opfordres til ubehageligheder imod disse. Men det er altså ikke det samme som at kalde en Brøndbyspiller for homoseksuel, blot som et ud af mange misbehagsytringer man nu lige kan komme i tanke om.

    Jeg synes ikke at brugen af skældsord med homoseksuelt indhold er det reelle problem. Det er nok den generelle accept i fodboldens miljø af skældsord og hvad der i dagligdagen havde været injuriende ytringer, i langt højere grad. Dén debat er måske langt mere interessant at tage fremfor korstog på vegne af enkelte diverse minoriteter og grupperinger.

    Jeg skal beklage den citerede oplevelse. Kan ikke huske p.t. at have brugt den slags udtryk i PARKEN, men hvis nogle bad mig om at dæmpe min retorik dér da de følte sig ydmygede, ville jeg da givetvis straks tage dette til efterretning.
    Sidst redigeret af DerKaizer : 25.09.07 kl. 13:14
    Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom - Danny Blanchflower

  16. Den følgende bruger er enig i dette:

  17. #11
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    1,406

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Bøsse-skældsord har jo ikke længere noget med homoseksualitet at gøre.
    ›Det er tomme skældsord ligesom så mange andre.

    Tomme skældsord? I så fald, er enhver der bruger det jo homofobisk.

    Personligt siger jeg ikke den slags, hverken til dommere eller andre jeg er utilfredse med. Der findes andre måder at vise sin utilfredshed på. Desværre er det som regel de primitive fremgangsmåder der er "sejest" at bruge når man er i flok.

  18. #12
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    236

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    min sidemand råber ivrigt "boldmongol"......nu er det så sådan at min nevø er mongol.... helt ærligt - tror sgu ikke man skal ligge så meget i det der bliver råbt....what happens at football stays at football ;-)
    I not a god - I'm a holy man
    Jazzie's Avatar


  19. #13
    Julian er offline Optur/nedtur tur-retur!
    Tilmeldingsdato
    Jul 2004
    Indlæg
    313

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ››Man kan da ikke undgå kraftord af den kaliber når man står på
    ››frustrationens rand, hvor dommeren begår en fejl eller en spiller
    ››laver noget helt hen i vejret!
    ››
    ››Samtidig er det en del af rivaliseringen mod Brøndby.. Der bliver
    ››ikke sparet på skældsordene mellem de to klubber - fx
    ››"brilleaber" refererer til rigtig mange mennesker..
    ››Det må accepteres, at størstedelen af fodboldfans i farten ikke
    ››lige tager hensyn til alle verdens mennesker, da man ofte
    ››begrænser sin intellektuelle omgangstone og skifter den ud med
    ››nærmest barbarisk brølen efter dommere, modspillere og fansene
    ››fra det andet hold!
    ››
    ››Livet på tribunen har aldrig været for sarte ører, og det bliver
    ››det nok heller aldrig!
    ››
    ››/Julian - som ikke er homofob, bare ekstrem kæphøj til kamp!

    ›Jamen, hvis racisme er forbudt, hvorfor skal sexisme så tillades?
    ›Det giver jo ingen mening.

    Jeg har aldrig sagt at det skal tillades.. Men jeg vil til hver en tid forsvare at det sker sommetider, at man råber diverse skældsord, som kan ramme samfundsgrupper i Danmark. Det er selvfølgelig brand-ærgeligt at nogle ord støder nogle, men at kalde Brøndbys supportere og dommere for "homoseksuelle" har været en del af gamet i lang tid..

    Helt ærligt, så syntes jeg altså ikke man skal tage det så tungt som denne debat er tilfældet! Skal "brilleaber", "bonderøve" og alt det andet vi nu engang synger så også forbydes?
    Det er jo "bare" fodbold, og det er jo ikke fordi at der er lagt startskud til en heksejagt på homoseksuelle..
    Vi er ikke sexister - blot ivrige efter at skrige smedesange efter modstanderens fans!
    Arrogance hører hovedstaden til!

    Copenhagen - the era of white and black!

  20. De følgende 3 brugere er enige:

  21. #14
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    127

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Nu skal vi også passe på, at debatten ikke tager en drejning til det eksteme. Selvfølgelig er diskrimination ikke i orden på noget som helst plan - om det være sig på gaden, i tivoli eller til fodbold!

    MEN, - som andre her ganske rigtigt har skrevet - så har brugen af disse rammende ord i frustrerende situationer mistet sin tyngde og værdi og opfattes velsagtens som en hver anden sviner - af modtageren vel at mærke. Det er klart, at omkringstående kan blive truffet og føle sig ramt af den pågældende ytring, men det er dog også vigtigt at tage selve situationen, stemningen og omgivelserne med i vurderingen.

    Jeg vil poientere, at det er vigtigt at sondre mellem de to situationer/"verdener"/sfærer(kald det hvad I vil) som disse ytringere bliver rettet imod.
    Her snakker jeg om "banen" og "omverdenen".
    Disse såkaldte homofobiske/sexistiske ytringer bliver oftest rettet mod "banen", mod personer, der ganske sandsynligt slet ikke kan høre/opfatter ytringen - men frem for alt har sat sig i fokus af 2 timers råben, skrigen og jublen. Ikke at dette naturligvis retfærdiggører brugen af sexistiske udtryk - dette er blot skitseret op for illustrationens skyld.

    Den anden verden er den uden for banen - den der er på lægterne. At en tilskuer i kampens hede råber "fede mongol" eller "blinde bøsse"(der jo ganske reelt i begge situationer rammer 2 samfundsgrupper) skal jo nok næppe tages som om, at personen ret faktisk mener, at dommeren eller spilleren ER en "fed mongol" eller en "blind bøsse". Går samme person efter kampen ned mod udgangen og råber "flyt dig dit fede dyr" efter en overvægtig person er dette en helt anden sag!! Her er der tale om diskrimination der ikke hører hjemme nogen steder!

    Den til tider barbariske fodboldkultur kan for udefrakommende nogle gange være svær at greje og det er fint, at emnet bliver belyst.

    Jeg siger ikke, at diskriminerende ytringer skal accepteres og føler man sig truffet skal man selvfølgelig gøre opmærksom på dette - og så lige tage situationen med et gran salt.

    Eventuelt kunne vedkommende i den pågældende situation - ganske som Elisabeth - tage en snak med sin søn så denne ikke bliver skræmt fra at gå til fodbold. Følte du(faren) dig også truffet på samme måde som din søn?
    Så spil dog BOLD, Van Basten!!!

  22. #15
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    294

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Det er sgu en del af gamet. Det er jo et eller andet sted også dybt forkasteligt at kalde folk for idioter, spassere eller svanse, men det har i samfundet i almindelighed og på stadion i særdeleshed mistet sin betydning. Ligesom man kan blive kaldt Brøndbysvin, Cafedreng, Bonderøv eller Koknepper på stadion må man nok også finde sig i at høre sin seksuelle overbevisning blive "misbrugt".

    Det er også mit indtryk at de fleste homoseksuelle har et ganske afslappet forhold til at blive kaldt bøsserøve og bagbordsindianere, hvilket afspejler at det et eller andet sted er ironisk når man bruger "bøsse" som skældsord. Der er meget få civiliserede mennesker øst for Valby Bakke, der ser ned på homoseksualitet.

  23. De følgende 2 brugere er enige:

Side 1 af 7 1234 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •