Side 2 af 7 FørsteFørste 12345 ... SidsteSidste
Viser resultater 16 til 30 af 98

Emner: Ubevidst homofobi på lægterne?

  1. #16
    Tilmeldingsdato
    Sep 2002
    Indlæg
    299

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    /me henviser til sigøjnerbanner-tråden, hvor dette emne også var oppe at vende.

    *bare til info*

  2. #17
    Tilmeldingsdato
    May 2007
    Indlæg
    291

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ››Bøsse-skældsord har jo ikke længere noget med homoseksualitet at gøre.
    ››Det er tomme skældsord ligesom så mange andre.

    ›Tomme skældsord? I så fald, er enhver der bruger det jo homofobisk.

    ›Personligt siger jeg ikke den slags, hverken til dommere eller
    ›andre jeg er utilfredse med. Der findes andre måder at vise sin
    ›utilfredshed på. Desværre er det som regel de primitive
    ›fremgangsmåder der er "sejest" at bruge når man er i
    ›flok.

    Så du sidder råber klaphat! hvis du vil ud med noget gennem kampen, eller sidder du bare helt stille for dig selv uden sige et ord eller hvad?
    Så kan du passende komme med politisk korrekte bandeord, nu du er så pisse hellig altid.

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #18
    Julian er offline Optur/nedtur tur-retur!
    Tilmeldingsdato
    Jul 2004
    Indlæg
    313

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    "Micheal Svendsen er bare en rigtig... dum én, er han"
    "Forstads ... mennesker-der-ikke-er-så-seje-som-os, olé olé olé"
    "Jeg ville bare ønske at det ikke gik dig særlig godt for fremtiden, Hr Duncan!"
    "Hold da bare op, hvor jyder bare nogle rigtige... mennesker-med-en-sjov-accent-og-hang-til-landbrug-og-smækbukser"
    "Bonde-...maaaand"

    Det fungerer ikke rigtig syntes jeg ;)
    Jeg tror altså ikke at de lidt mere kraftfulde ord er ment så slemt som de lyder...
    Arrogance hører hovedstaden til!

    Copenhagen - the era of white and black!

  5. Den følgende bruger er enig i dette:

  6. #19
    Tilmeldingsdato
    Oct 2006
    Indlæg
    200

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Jeg forstår slet ikke alt det tuderi fra vestegnen, mon det har noget med situationen i øjeblikket. :-)

    Mon vedkommende også har sendt diverse mails, angående smædesange synget fra faxe tribunen, eller går den kun én vej?


    "Ubevidste trusler", vil i ikke nok stoppe. Please ffs, det er fodbold.

    FC BLOD PÅ TRØJEN!
    Sidst redigeret af Lindstrøm : 25.09.07 kl. 20:50
    KBH

  7. Den følgende bruger er enig i dette:

  8. #20
    Tilmeldingsdato
    Jan 2003
    Indlæg
    374

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Som enkelte er inde på mener jeg, at man er nød til at sondre mellem udsagn, der bevidst forsøger at håne enkeltindivider på baggrund af deres race, seksualitet, handicap osv. og så skælsord, hvori, der ligge en implicit hån af en gruppe af mennesker.

    At håne et enkelt individ pga. eksempelvis seksualitet vil jeg betegne som forkasteligt. Hvis det var offentlig kendt, at en dommer var homoseksuel er det langt over min grænse, hvis hele nedre C begynder at råbe homo-dommer.

    Hvis dommeren ikke har gjort sin seksualitet til kende vil et udsagn som bøsserøv nærmere være i katagorien dum drengerøvshumor. At benytte betegnelsen "bøsse" som noget nedsættende er efter min bedste overbevisning noget at det mest provinsielle man overhovedet kan sige, og alene af den grund burde være tåbelig at sige i Parken.

    Noget helt tredje ville være, hvis der kom et banner op, hvor der eksempevis stod "FCK-fans imod bøsser". Her er der tale om bevidst politisk racisme, som heldigvis ikke er set endnu.

    Vi skal passe på, hvad vi siger, men også huske på, at hvad der sker i Parken også er en afspejlning af resten af samfundet. Og her bør man også gøre folk opmærksomme på, hvor MEGA BØNDERØVSAGTIGT det er, at benytte bøsse som et skælsord.

    /mceppe

  9. De følgende 4 brugere er enige:

  10. #21
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    802

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Spørgsmålet er om man overhovedet kan tale om 'ubevidst homofobi', hvis man virkelig ikke mener homosexuelle noget ondt, når man tager ordet 'forstadsbøsse' i sin mund. For 99% af os alle tror jeg begrebet dækker over noget andet, nemlig en stereotyp over en BIF-fan. Mao.: Det er ikke udtrykket der er afgørende, men den betydning/association man lægger i det.

    I min verden er begrebet forstadsbøsse hverken værre eller mere ualmindeligt end skældsord som spasser eller sinke, som ret beset er nedladende overfor fysisk og psykisk handicappede. Det kan man beklage, men rokke ved folks almene takt & tone er nok svært. Ligesom vi nok ikke kommer udenom, at det at gå til fodbold i en eller anden forstand fungerer som ventil ift. hverdagen, selvom det på ingen måde er undskyldning for at opføre sig som den rene... sinke.


    Mvh.
    CF39 Thomas
    Sidst redigeret af CF39 Thomas : 25.09.07 kl. 21:51

  11. De følgende 4 brugere er enige:

  12. #22
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,757

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Come on....

    - Da Zuma forsøgte at afdrible 10 mand, så sagde vi altid "nå, nu går der neger i den". Det var på ingen måder racistisk ment, men en velment spøg om at det som regel kun er folk væk fra skandinavien som ville forsøge dette... på godt og ondt.

    - Hvis jeg råber, "nu stopper i fanme det bøsse-spil" så har det INTET med homosexuelle at gøre... faktisk mener jeg nok, at de lige spiller "tøset" nok... så mon ikke "stop det tøse-spil" bliver råbt.

    Et fodboldstadion (nedre C, stemningstribune) er jo bare nogle store omkldningsrum.... det må man vænne sig til.

    Så:
    Bøssetakling - er når der ikke blive gået nok til stålet
    homodommer - Når han ikke tør give Per N et gult
    Betonlæbbe - alle rusiske kuglestødere!

    Helt ærligt, gennem mit job (pilot), så kender jeg en hel del bøsser fra kabinen og de er hverken bedre eller værre end hvad der bliver sagt på stadion... Det lyder på mig, som en der måske lige er sprunget ud... eller lidt for nærtagende!

    Torben

  13. #23
    Tilmeldingsdato
    Apr 2007
    Indlæg
    631

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Et alternativ - og også meget brugt udtryk, ihvertfald blandt den yngre del af stemningsfolket - er "fucking wanker". (En "wanker" er en der onanerer, bare for at være sikker på alle ved det). Altså går udtrykket på: "Onanist der har samleje".
    Et meget godt eksempel på, hvor meget der skal lægges i ord og ytringer der ryger ud i kampens hede. Jeg skriger gladeligt luder og bøsse efter både dommere og spillere under en kamp. Uden at det på nogen måde skal tages bogstaveligt.

    Det er bare pisse ærgeligt, at bøsse og luder er blevet et så alment skældsord som det er.


    PS: Jeg sang for mine lungers fulde kraft "forstadsbøsser" i søndags. Jeg kommer fra Virum..... :-)
    Tænk sig, at man kunne have været skuffet over, at F.C. København ikke havde været i 1/8-finalen i Champions League...

  14. #24
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    473

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Medmindre det er blevet sagt direkte til ham selv synes jeg det er en totalt latterlig henvendelse.
    Der bliver sgu råbt så meget på stadion og hvis man kommer der nytter det ikke at være alt for sart.
    "Bøsse" er netop bare et skældsord ligesom "spasser" eller noget lignende.
    Forventer han at alle i parken opfører sig som var det en fin middag i Hellerup?

    Det er sgu for fesent at brokke sig over sådan noget.
    -60-

  15. De følgende 5 brugere er enige:

  16. #25
    Tilmeldingsdato
    Jul 2007
    Indlæg
    293

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Sådan skrev forstadsbøssen:

    Kære Redaktion,
    jeg har været til fodbold et par gange med min søn, der blev meget ked af at høre om klamme forstadsbøsser, og det er vel ret beset mig.
    Dog er jeg ikke forstads bøsse for en dag men nok nærnmere for livet.
    Jeg ville sætte pris på at kunne komme til kamp uden at blive ydmyget foran min søn, kunne I ikke prøve at rejse debatten på jeres sider?

    ----

    Tag lige og nærlæs det - jeg tror, at nogle af jer misforstår og tror, at manden er fra Brøndby, og at han skriver efter kampen i søndags. Jeg tror tværtimod, at han kommer for at se FCK, og at han er træt at stå skulder ved skulder med folk, der sviner hans seksualitet til. Og det kan jeg da egentlig godt forstå, at han er...

    For at gentage spørgsmålet fra Dane, min højtrespekterede næstformand i Brede Phanaticos: Hvorfor går grænsen ved racisme - og ikke ved sexisme?
    HØJERE. LÆNGERE. HÅRDERE.
    Brede Phanaticos 4Ever
    Medlem #3

  17. Den følgende bruger er enig i dette:

  18. #26
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    76

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Sådan skrev forstadsbøssen:

    ›Kære Redaktion,
    ›jeg har været til fodbold et par gange med min søn, der blev
    ›meget ked af at høre om klamme forstadsbøsser, og det er vel ret
    ›beset mig.
    ›Dog er jeg ikke forstads bøsse for en dag men nok nærnmere for livet.
    ›Jeg ville sætte pris på at kunne komme til kamp uden at blive
    ›ydmyget foran min søn, kunne I ikke prøve at rejse debatten på
    ›jeres sider?

    ›----

    ›Tag lige og nærlæs det - jeg tror, at nogle af jer misforstår og
    ›tror, at manden er fra Brøndby, og at han skriver efter kampen i
    ›søndags. Jeg tror tværtimod, at han kommer for at se FCK, og at
    ›han er træt at stå skulder ved skulder med folk, der sviner hans
    ›seksualitet til. Og det kan jeg da egentlig godt forstå, at han
    ›er...

    ›For at gentage spørgsmålet fra Dane, min højtrespekterede
    ›næstformand i Brede Phanaticos: Hvorfor går grænsen ved racisme -
    ›og ikke ved sexisme?

    Jamen så spørger jeg, i tillæg til Dane's udemærkede spørgsmål iøvrigt, hvor GÅR grænsen egentlig?? Ja, det er da ikke rart at høre på at homo-seksuelle bliver nedgjort hvis man føler sig truffet, men på samme måde er det vel heller ikke rart at høre på ordene "spasser", "sinke" og "mongol" (eksempler taget fra tidligere indlæg) hvis man selv er en af de ting??
    Hvor skal man skille henne??

    Og så ville jeg gerne se eksempler på ting at råbe til modstanderen som IKKE generer nogle grupper i DK?? :)

  19. #27
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    984

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Jamen så spørger jeg, i tillæg til Dane's udemærkede spørgsmål
    ›iøvrigt, hvor GÅR grænsen egentlig?? Ja, det er da ikke rart at
    ›høre på at homo-seksuelle bliver nedgjort hvis man føler sig
    ›truffet, men på samme måde er det vel heller ikke rart at høre på
    ›ordene "spasser", "sinke" og
    ›"mongol" (eksempler taget fra tidligere indlæg) hvis
    ›man selv er en af de ting??
    ›Hvor skal man skille henne??

    ›Og så ville jeg gerne se eksempler på ting at råbe til
    ›modstanderen som IKKE generer nogle grupper i DK?? :)

    Nu er jeg så meget uforstående over for en holdning om at modstanderen skal svines til, men jeg er nok også bare en arrogant FCK fan som i princippet er ligeglad med vores modstandere, sålænge vi vinder.

  20. Den følgende bruger er enig i dette:
    MBS

  21. #28
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,757

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Sådan skrev forstadsbøssen:

    ›Kære Redaktion,
    ›jeg har været til fodbold et par gange med min søn, der blev
    ›meget ked af at høre om klamme forstadsbøsser, og det er vel ret
    ›beset mig.
    ›Dog er jeg ikke forstads bøsse for en dag men nok nærnmere for livet.
    ›Jeg ville sætte pris på at kunne komme til kamp uden at blive
    ›ydmyget foran min søn, kunne I ikke prøve at rejse debatten på
    ›jeres sider?

    ›----

    ›Tag lige og nærlæs det - jeg tror, at nogle af jer misforstår og
    ›tror, at manden er fra Brøndby, og at han skriver efter kampen i
    ›søndags. Jeg tror tværtimod, at han kommer for at se FCK, og at
    ›han er træt at stå skulder ved skulder med folk, der sviner hans
    ›seksualitet til. Og det kan jeg da egentlig godt forstå, at han
    ›er...

    ›For at gentage spørgsmålet fra Dane, min højtrespekterede
    ›næstformand i Brede Phanaticos: Hvorfor går grænsen ved racisme -
    ›og ikke ved sexisme?

    Jamen jeg forstod den da udemærket godt :-). Hvad mange prøver at forklare, er at vi egentlig ikke mener noget som helst med det. Hvis vi siger "sorte svin" til dommeren, så er vi ikke racister. Hvis vi siger "Bøsserøv" til en spiller, så er vi ikke imod homosexuelle. Det er bare ord, der bliver slynget ud i kampens hede, tror han skal forklare sin søn, ar ingen mener noget med det! Han vil forstå det når han bliver ændre.

    Grænsen går, når man mener det. Så "FCK imod muslimer" er noget svineri og skal ikke accepteres, eller hvis en gruppe fans angriber en "dansker med anden etnisk baggrund" (er den korrekt), så skal der skrides ind. Men ikke fra ord råbt i vrede, som egentlig bare er almindelige ord på et stadion.

    Forslag til hvad vi kan råbe:
    -Narhat
    -Fjols
    -Idiot
    -Gummiged
    -Tøs
    osv.. hmm jeg husker det nok ikke i kampens hede, tilgengæld mener jeg intet om det... Så jeg har en tifo til næste kamp:

    Alle giver gruppekram på nedre C for at vise vi er for homosexuelle og vi har det rigtig godt!

    Torben

  22. #29
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    923

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    At kalde en mandlig modstander "tøs" er mindst lige så sexistisk imod kvinder, fordi det nedgør kvindekønnet når det at være kvinde er nedlande at få at vide for en mandlig fodboldspiller.

    Lad os bare indrømme dét her alle sammen: Det umuligt at trække en "grænse" simpelthen fordi alle nedlandende ord har en bi-effekt imod een eller anden gruppe eller imod modtageren selv. Simpelthen.

    Debatten skal istedet handle om, hvorvidt det overhovedet er rigtigt eller forkert at der er en anden "tone" til fodbold kampe. Hvis man ikke er det bevidst, er det umuligt at diskutere indholdsmæssige grænser.
    Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom - Danny Blanchflower

  23. Den følgende bruger er enig i dette:

  24. #30
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    1,406

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Så du sidder råber klaphat! hvis du vil ud med noget gennem
    ›kampen, eller sidder du bare helt stille for dig selv uden sige
    ›et ord eller hvad?
    ›Så kan du passende komme med politisk korrekte bandeord, nu du er
    ›så pisse hellig altid.

    Klaphat bruger jeg, ja.
    Jeg kalder også folk for aber og af og til idiot (og for at gå ud i det ekstreme, så skal man evt. lige forstå ordet før man taler om at det er et vildt skældsord).

    Ja, dermed sviner jeg rent faktisk aber til - men det overlever de nok.

    Jeg kan da godt kalde folk for noget andet når jeg sidder alene og ser kampen i fjernsynet - men jeg siger det ikke ansigt til ansigt til folk, uanset om jeg er frustreret eller ej.

    Kald det kedelig, politisk korrekt eller hvad du vil - jeg kalder det at have pli.

  25. De følgende 3 brugere er enige:

Side 2 af 7 FørsteFørste 12345 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •