Side 4 af 7 FørsteFørste 1234567 SidsteSidste
Viser resultater 46 til 60 af 98

Emner: Ubevidst homofobi på lægterne?

  1. #46
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    151

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Har godt nok stor undren over, hvordan man kan tage sig selv så pissehøjtideligt som forfatteren til læserbrevet.

    Jeg tager da selv til tider ord som "Bøsserøv" og "sorte svin" i min mund, uden at der overhovedet er noget dybereligende had, til hverken homoseksuelle eller folk med anden etnisk herkomst end dansk i det.

    Kald det primitivt - jamen så er jeg det.

    Et par af mine bedste veninder er lebber, min nærmeste kollega er fra Elfenbenskysten (og ret mørklødet - mildt sagt) - og vi joker sgu da tit med både det ene og andet.

    Tager vi allesammen hvad der bliver sagt så bogstaveligt som Den homoseksuelle herre, og os selv ligeså seriøst, så er der altså et problem i folks hoveder.

    Manden burde snarere have taget sin søn, fortalt ham at den slags sange & tilråb efter dommere og spillere altså kun er for sjov, og at dem der synger og råber ikke mener noget med det.

    Lur mig om ikke hans knægt om et par år selv kan et par lignende gloser, som han fyrer af uden at han mener noget med det.....

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #47
    Tilmeldingsdato
    Oct 2007
    Indlæg
    1

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Kære alle.

    Det har været interessant som udenforstående at følge debatten i denne tråd.

    Jeg er formand for Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske og har derfor selvfølgelig en interesse i at arbejde for at diskrimination af homo- og biseksuelle forsvinder/mindskes.

    Hvorfor diskussionen netop opstod herinde og ikke hos Brøndby eller FCM.. eller.. ja, det ved jeg ikke.

    Men jeg synes netop selv det er interessant at læse om, ISÆR fordi jeg selv er glødende FCK fan! Jeg kender mange andre homoer, som er FCK fans.. og fans af øvrige klubber.

    Nej, jeg kommer desværre ikke hver gang og står med på Nedre C, men jeg følger da Byens Hold så meget som jeg overhovedet kan.

    Derfor er det netop rart at høre om folks bagtanker for sprogbruget. Nu tillader jeg mig at lave en ren subjektiv vurdering: Der er selvfølgelig nogle homofober til stede her i foraet, men det store flertal lader til at være indforstået med, at det udelukkende er skældsord uden dybere mening bag.

    Jeg er normalt ikke nærtagende, men alligevel kan jeg nu godt føle mig lidt "stukket til" når jeg hører i hvor høj grad de homofobe udtryk bliver anvendt på tribunerne.

    Prøv selv at bemærke hvor tit det sker.. Hvis det kunne ske bare halvt så mange gange, så tror jeg faktisk vi alle ville være gladere for at være med til at støtte vores hold..

    Mvh
    Mikkel

  4. De følgende 3 brugere er enige:

  5. #48
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    2,703

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Hvorfor diskussionen netop opstod herinde og ikke hos Brøndby eller FCM.. eller.. ja, det ved jeg ikke.


    Lige det der er ikke nogen overraskelse for mig. Der er nok generelt lidt bedre plads og lidt höjere til loftet netop paa sidelinien end paa mange andre fora. Her kan du finde ret mange forskellige seriöse debatter om hvad man kan tillade sig og ikke i forhold til sine medfans, klubben og andre. Denne debat er en af flere som omhandler hvad man kan skrive paa et banner, raabe af andre og ellers give udtryk for "i kampens hede". En hel del debat handler om racistiske ytringer og lignende. Denne debat er mindst lige saa relevant.

    I övrigt fint at du melder dig paa banen i debatten for naturligvis er det relevant hvordan homosexuelle oplever disse tilraab.
    Sidst redigeret af tortocnt : 08.10.07 kl. 10:12
    Hislen af TorbenØ.


  6. #49
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    31

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Hjælp mig lige med at forstå hvor forskellen på dette problem og problemet med rygning ligger.

    Mindes diskussionen omkring rygning i Parken, hvor rygerne var forholdsvis enige om, at hvis man ikke kan lide lugten i bageriet.......

    I PARKEN MÅ DU (på alle mulige måder genere andre, lige så meget du har lyst til)

    Så på den måde er der jo plads til alle - og så aligevel ikke!

  7. #50
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,625

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Hjælp mig lige med at forstå hvor forskellen på dette problem og
    ›problemet med rygning ligger.

    Retorisk spørgsmål. Men behov for assistance har du da.

    ›Mindes diskussionen omkring rygning i Parken, hvor rygerne var
    ›forholdsvis enige om, at hvis man ikke kan lide lugten i
    ›bageriet.......
    ›I PARKEN MÅ DU (på alle mulige måder genere andre, lige så meget
    ›du har lyst til)
    ›Så på den måde er der jo plads til alle - og så aligevel ikke!

    Oh, tre elementer i et elendigt indlæg. 1) Din parallel hører jo ikke hjemme nogen steder og mindst i casa de la logica. Er passive rygere så homoseksuelle, for hvem tomgangsaggressionen udgør en potentiel sundhedsrisiko? 2) Og det der med, at man i Parken skulle måtte "genere andre, lige så meget du har lyst til", kan du ikke udbygge det argument lidt? Det kunne være interessant at høre. I Parken gælder de samme love som andre steder i samfundet. Hertil kommer, at der findes et særligt reglement for gæster i Parken, så alt i alt er det naturligt, at man faktisk må mindre inde end ude. Mindre formalistisk, så er det naturligvis ikke i orden at genere andre så meget man lyster. Det er jo lallende overhovedet at tænke på den måde, hvis man kan kalde det det. 3) Uh, og så slutter du lige af med et paradoks. Hvor fint. Men om du mener det ene, det andet, eller det som et sådant normalt udtrykker er ikke til at gennemskue. Har du tid at uddybe og oplyse derom?
    Vi är inte med för att byta tröjor, ta autografer och se arenor och sånt skit. Oscar Wendt
    Perec's Avatar

  8. De følgende 8 brugere er enige:

  9. #51
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    845

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Hvorfor diskussionen netop opstod herinde og ikke hos Brøndby
    ›eller FCM.. eller.. ja, det ved jeg ikke.

    Det ved jeg heller ikke, men som andre skribenter er jeg ikke specielt overrasket. Som en generalisering synes de fleste på sidelinjen at have et pænt overskud mht. at vurdere andres meninger og (gys) ændre deres egen :)

    ›Derfor er det netop rart at høre om folks bagtanker for
    ›sprogbruget

    Det er jo ikke et helt simpelt "problem". På den ene side eksisterer der en æld-gammel kultur omkring fodbold hvor der råbes af dommer og (mod)spillere - de tilråb skal jo helst gøre "ondt" eller provokere og fordi der i samfundskulturen generelt har været (er?) stigma omkring at være homoseksuel har det været nærliggende at drage dommerens seksualitet i tvivl så man var sikker på han forstod det. Men fordi vi kan forklare det og fordi det HAR været en accepteret del af kulturen er det ikke helt nok til at bare acceptere det. Der er også dem der råber "sorte svin" efter vores spillere af afrikansk afstamning. *Det* er så endeligt blevet betragtet som uacceptabelt.
    Det er altså et problem at finde noget man kan forsøge at såre dommer eller modspiller med som ikke støder ham der står ved siden af.

    >det store flertal lader til at være indforstået med,
    ›at det udelukkende er skældsord uden dybere mening bag

    Det tror jeg du har ret i. Kan det være en trøst til eller en brugbar forklaring til den oprindelige skribent så er det jo fint.

    ›Jeg er normalt ikke nærtagende, men alligevel kan jeg nu godt
    ›føle mig lidt "stukket til" når jeg hører i hvor høj
    ›grad de homofobe udtryk bliver anvendt på tribunerne.

    Det kan jeg godt forstå. Jeg arbejder sammen med Emil "Mere hår end hjerne" Laursen. Til vores julefrokost fortalte jeg ham at jeg måtte indrømme at have råbt nettop "Mere hår end hjerne" til ham da han dømte an FCK-AaB kamp. Og det på trods at jeg godt nok har flere hår end ham... men ikke SÅ mange flere. Han grinte og sagde at det råbte han sgu også når HAN gik til fodbold. Nu ved jeg godt skaldethed ikke har det samme problem med samfundsaccept som homoseksualitet og jeg prøver ikke at nedgøre dine følelser - det er bare forsøg på at illustrere den fodboldkulturelt drevet opførsel.

    ›Prøv selv at bemærke hvor tit det sker

    Studsede selv over det for et par år siden og selvom jeg stadig råber "vaseline sangen" til dommeren er jeg holdt op med "Bøsserne fra vestegnen". I mit hoved er der en mindre principiel forskel - men det siger måske mere om hvordan mit hoved er skruet sammen :)
    Pommie
    Successus breves - fides aeterna
    Pommie's Avatar

  10. #52
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    31

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Takker for assistancen - nu forstår jeg lige pludselig det hele.

    Det er muligt det er et elendigt indlæg, men det er åbentbart godt nok til at afføde et længere svar...

    Det gik egentlig bare på, at der er mange der mener det er i orden at genere andre verbalt (psykisk om du vil) og vi ved jo alle, at det er ok at genere fysisk (rygning)

    Jeg føler mig godt underholdt af din lidt harske retorik ;-) - ved ikke om jeg vil kalde min påstand lallende. Men ligesom Parkens slogan "I PARKEN må du" der for noget tid siden kørte over skærmen i en reklame, indikerer at man kan skabe sig som man vil i Parken (alle ved dog godt at det ikke helt forholder sig sådan) så har min udbyggede version jo også et element af sandhed og så provokation for resten.

    Det er selvfølgelig min fejl hvis jeg ikke fik den besked til at lyse igennem.

    "Men om du mener det ene, det andet, eller det som et sådant normalt udtrykker er ikke til at gennemskue. Har du tid at uddybe og oplyse derom?"

    Den kan jeg sgu ikke lige hjælpe dig med, for jeg forstår simpelt hen ikke hvad du mener!?

  11. #53
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    200

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Jeg tager da selv til tider ord som "Bøsserøv" og
    ›"sorte svin" i min mund,

    Og det er komplet vanvittigt.

    Hvad i alverden tror du, en fodboldkamp er? Tror du ikke det er virkeliged?

    -anhu

  12. De følgende 7 brugere er enige:

  13. #54
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?


    ›Det kan jeg godt forstå. Jeg arbejder sammen med Emil "Mere
    ›hår end hjerne" Laursen. Til vores julefrokost fortalte jeg
    ›ham at jeg måtte indrømme at have råbt nettop "Mere hår end
    ›hjerne" til ham da han dømte an FCK-AaB kamp. Og det på
    ›trods at jeg godt nok har flere hår end ham... men ikke SÅ mange
    ›flere. Han grinte og sagde at det råbte han sgu også når HAN gik
    ›til fodbold. Nu ved jeg godt skaldethed ikke har det samme
    ›problem med samfundsaccept som homoseksualitet og jeg prøver ikke
    ›at nedgøre dine følelser - det er bare forsøg på at illustrere
    ›den fodboldkulturelt drevet opførsel.

    Nu går lige præcis det tilråb jo overhovedet ikke på at skaldethed i sig selv er en negativ ting. Men på at Emil Laursen ingen hjerne har.
    I modsætning til Vaseline eller bøsse tilråb, der præcis går på at det er noget negativt at være homoseksuel.
    Det er skam fint muligt at svine en dommer eller en modstander uden at stigmatisere mindretal i samfundet som man ellers har haft for vane. Og desværre stadig er en del der gør.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  14. #55
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    845

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Hej Defreni,

    ›Nu går lige præcis det tilråb jo overhovedet ikke på at
    ›skaldethed i sig selv er en negativ ting. Men på at Emil Laursen
    ›ingen hjerne har

    Du har jo fuldstændig ret. Jeg har sgu også mere hår end hjerne... og føler mig lige her nødsaget til - på trods af mit tilråb - at påpege at Emil Laursen både har masser af hjerne og i øvrigt, efter min mening, er en af de bedre dommere i SL.

    ›Det er skam fint muligt at svine en dommer eller en modstander
    ›uden at stigmatisere mindretal i samfundet som man ellers har
    ›haft for vane.

    OK - "fint muligt" ved jeg ikke; man mister altså en del skyts - men det forandrer jo ikke ved at du igen har helt ret i:

    > Og desværre stadig er en del der gør.

    Jeg har faktisk ikke følt det behageligt at bruge homofobi som et "våben" mod dommer eller modspiller men har ladet mig rive med - jeg vil i fremtiden afholde mig fra det fuldstændigt.

    Der er vel ingen principiel forskel i at bruge racistiske eller homofobe tilråb. Der er kun praktiske og kulturelle forskelle i og med at de homofobe åbenbart er mere accepteret blandt Nedre-C end de racistiske.

    Jeg har et par gange haft min vens meget fodbold interesseret teenage-piger med inde til kamp. Jeg har følt mig ansvarlig for deres oplevelse, og det har ikke altid været behageligt mht. tilråb fra omkringstående tilskuere eller når vi står i kø for at komme ind ved C5/C6.

    Ham, et par pladser til højre fra mig, der har råbt "sorte svin" et par gange er holdt op efter han fik en på bæret (af en af sine venner!). Jeg skal ikke gøre mig til fortaler for fysisk argumentering men jeg vil glæde mig til den tid hvor alle mennesker, sorte, bøsser, lesbiske og unge kønne piger kan komme og se fodbold og nyde stemningen uden at føle sig ukomfortabel pga. deres med-fans' ytringer.
    Pommie
    Successus breves - fides aeterna
    Pommie's Avatar

  15. De følgende 2 brugere er enige:

  16. #56
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    845

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Hej Mikkel,

    ›Prøv selv at bemærke hvor tit det sker.. Hvis det kunne ske bare
    ›halvt så mange gange, så tror jeg faktisk vi alle ville være
    ›gladere for at være med til at støtte vores hold..

    Nu her et lille år efter - hvad synes du så? Er problemet blevet værre, bedre eller er det stort set det samme? Da debatten kørte sidste år begyndte jeg at lægge lidt mere mærke til hvad der blev råbt. Hvor jeg står (C6) synes jeg det er blevet marginalt bedre. Der er en fyr, 5-6 rækker bagved mig, der konsekvent kalder ALLE modstandere, dommere og linjedommere "fucking homo". Så sent som i går mod FCN var det både dommeren og et par FCN spillere der fik den med på vejen et par gange. Han råber højt, så det er umuligt ikke at høre, og reaktionen omkring mig er skæve opgivende smil. Man kan sikkert tvinge sådan en fyr til at lade være, men du får ham vel aldrig til at forstå at der er et problem.

    Så er der gruppekonceptet. Et par gange, når dommeren har begået en eller anden katastrofal fejl, og "man" bliver nødt til at kommunikere sit misbehag til ham slår "flokken" ikke over i "skandaledommer" men i "Hvad er det der drypper fra din røv...". Tro til mit ord fra tidligere i debatten afholder jeg mig nu fra at synge med på lige den, men min mellemste søn - som ellers bestemt ikke har homofobiske meninger - synger gerne vildt med for at sikre sig hans utilfredshed med dommeren kommer til udtryk... og så er vi lidt tilbage hvor vi har været i denne debat. Det kan godt være der er (mange) andre måder at udtrykke sig på end ved at bruge homofobiske tilråb men hele konceptet omkring tilråb ved en fodboldkamp handler om at skrige i flok så det reelle valg er begrænset til at synge med eller ej.
    Pommie
    Successus breves - fides aeterna
    Pommie's Avatar

  17. De følgende 2 brugere er enige:

  18. #57
    Tilmeldingsdato
    Oct 2007
    Indlæg
    172

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Så længe man ikke råber racistiske ord, så er det fint med mig, man bruger ordet homo svin og bøsserøv osv.

    Jeg gør det selv, det er ikke noget personligt, men det bare blevet et almindeligt skældsord.

    Hvis dommeren har store øre, og man råber big ears efter dommeren og der ved siden af mig står en fan med store øre skal han da ikke tage det personligt, det er det samme med ham der oprettet denne tråd. Du skal ikke tage det personligt.

    Som sagt, så længe det ikke er racistiske ord, så er det fu..ing lige meget hvad der bliver sagt.

  19. #58
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,471

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Jamen, hvis racisme er forbudt, hvorfor skal sexisme så tillades?
    ›Det giver jo ingen mening.

    - Jeg mener ikke at man kan sidestille de to emner så kontant, da de racistiske tilråb for langt, langt størstedelen råbes af hvide tilskuere mod spillere, der ikke er hvide - mens de homofobiske tilråb, går jeg ud fra, for langt størstedelen råbes af heteroer mod andre heteroer. Ikke dermed at det er en blåstempling af de homofobiske tilråb, men sidestilles med racismetilråbene mener jeg ikke de kan.

    Jeg kan godt se at de der er homoseksuelle, kan føle at de kommer i klemme - på den ene side er det enormt beklageligt, og noget man kan vælge at gøre noget ved (det kræver dog lidt mere, end en internetdebat), omvendt vil jeg også mene, at man kan vælge ikke at se alt som en direkte og personlig provokation eller krænkelse, selvom man føler sig ramt. Jeg tror nemlig ikke at det er ment sådan - om udtrykket så i øvrigt er dumt eller ej.

  20. Den følgende bruger er enig i dette:

  21. #59
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    1,406

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    ›Så længe man ikke råber racistiske ord, så er det fint med mig,
    ›man bruger ordet homo svin og bøsserøv osv.

    ›Jeg gør det selv, det er ikke noget personligt, men det bare
    ›blevet et almindeligt skældsord.

    ›Hvis dommeren har store øre, og man råber big ears efter dommeren
    ›og der ved siden af mig står en fan med store øre skal han da
    ›ikke tage det personligt, det er det samme med ham der oprettet
    ›denne tråd. Du skal ikke tage det personligt.

    ›Som sagt, så længe det ikke er racistiske ord, så er det fu..ing
    ›lige meget hvad der bliver sagt.

    Det ændrer nu ikke på at man er på et meget lavt niveau, hvis man som menneske skal kalde en anden person for homo hvis noget går galt - ikke mindst taget i betragtning af, at man rent faktisk ser det som et skældsord.

  22. De følgende 2 brugere er enige:

  23. #60
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    62

    Re: Ubevidst homofobi på lægterne?

    Nu blev der råbt tyksak igår.. skal alle med lidt for meget på sidebenet også føle sig ramt? Det er fodbold og der bliver råbt det ene og det andet. Hvis man ser med lidt humor på det. så går det nok

    broke som også er en tyksak

  24. De følgende 2 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •