Viser resultater 1 til 2 af 2

Emner: Anbefal en bog

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,200

    Anbefal en bog

    Denne tråd skal styrke det litterære segment, her på siden, der indtil videre hovedsageligt består af den bestemt udmærkede 'hvad læser du nu' tråd, men som dog til tider kan have karakter af lidt 'namedropping'.

    Formålet med denne tråd er derfor at anbefale (helst) gode bøger man har læst;

    For nylig eller for længe siden. Verdenslitteratur eller hverdagslitteratur. Krimier el. tragedier; kort sagt alt hvad man måtte finde anbefalelsesværdigt.

    Eneste kriterium er (udover man selvfølgelig har læst hele bogen), at man begrunder, hvorfor netop denne bog kan anbefales.
    Dermed kan tråden forhåbentlig tjene som inspiration...

    Jeg ligger ud med denne:





    Peter Høegs 'Fortællinger om natten'.

    Bogen er fra starten af hans forfatterskab, 1990, og er ni noveller, der alle har samme tematik og motiv, og alle tager udgangspunkt i samme dato.

    Bogen handler om kærligheden og dens betingelser i en europæisk kultur, der rituelt dyrker rationalismen.
    Inspirationen fra Karen Blixens fortællerstil, navnlig i hendes 'Syv fantastiske fortællinger', er åbenlys, og Høegh bruger konstant den ironiske fortæller, som brydning til de mere eller mindre passionerede historier.

    Men også i den sproglige virtuositet lever Peter Høegh helt op til arven fra Blixen.
    Peter Høegh skriver fremragende, og bruger sproget på en helt enormt lidenskabelig vis.
    Det er sjældent jeg på den måde lader mig rive med af sproget, og noveller er egentlig ikke min stærkeste side. Men 'fortællinger om natten', er slet og ret fænomenal.
    Har man læst Peter Høegh ved man, at manden er utroligt intellektuel, og der er da også flere litterære referencer, til alt fra Kafka til Bethoveen.

    Kort sagt en bog alle bør læse!

    Mvh. Simon
    While them that defend what they cannot see
    With a killer’s pride, security
    It blows the minds most bitterly
    For them that think death’s honesty
    Won’t fall upon them naturally
    Life sometimes must get lonely

  2. De følgende 2 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    207

    Re: Anbefal en bog

    Spændene tråd.

    Den seneste bog jeg har læst er:



    Livlægens Besøg af Per Olov Enquist.

    Dette er en bog som omhandler oplysningstiden - nærmere bestemt om J. F. Struensee, den tyske livlæge.

    Jeg frygtede lidt i starten at det ville blive en lang og tung satan, men dette var ikke tilfældet. Det er en historisk roman, og linierne mellem fiktion og fakta er næsten ikke til at finde. Dette gør historien speciel. Den er fortalt på en måde, så man hele tiden holder interessen, der kommer en masse små forfatterkommentarer, som dog ikke fylder for meget, eller bevæger sig ud i spekulationer.
    Beskrivelserne af personerne er også ufattelig gode og nuancerede, og antallet af personner er heller ikke så overvældene som man kunne frygte.

    Det er ikke en forudsætning for læsningen af bogen, at man kender historien i forvejen, den kræver dog en almen viden om oplysningstiden for at få det optimale ud af bogen. Derudover kan forfatterkommentarene muligvis virke forstyrende, for folk som ikke kender historien, idet de engang imellem afslører hvad der kommer til at ske,

    Alt i alt synes jeg at bogen var meget interessant, og vil gerne anbefale den til folk som interessere sig bare det mindste for dansk historie.
    BP #14

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Radio & TV: Anbefal en tv-serie
    By svensson in forum Kultur
    Svar: 138
    Sidste Meddelelse: 28.01.24, 18:45
  2. Den Store "Anbefal en bog/forfatter"-tråd
    By NewerNN in forum Kultur
    Svar: 13
    Sidste Meddelelse: 29.06.09, 15:05
  3. Anbefal ugens film
    By Vagn30 in forum Kultur
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 12.08.06, 14:24
  4. Fodbold bog
    By VFM=SANTOS in forum Bazar
    Svar: 10
    Sidste Meddelelse: 24.08.05, 16:58

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •