Viser resultater 1 til 15 af 94

Emner: Stadionoplevelser fra hele verden

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Apr 2004
    Indlæg
    16

    Stadionoplevelser fra hele verden

    Jeg følger med stor interesse Strüpfes opdateringer fra mærkelige stadions rundt omkring i Danmark. Jeg har selv for nyligt fået et job som kommer til at indebærer en del rejseri, og jeg tænkte i den forbindelse, at der da også skulle være en tråd for mærkelige stadions uden for Danmarks grænser. Jeg håber ikke at jeg er den eneste der kommer til at poste her, da der så ikke kommer til at ske så meget. Jeg synes folk der vil deltage skal prøve at holde det i nogenlunde samme stil, som den anden stadionoplevelsestråd, altså lave nogle faste afsnit for overskuelighedens skyld.



    Jeg vil lægge ud med aftenens storkamp fra Lach Tray stadion i industribyen Hai Phong i Vietnam. Kampen stod mellem Quan Le Chan og CLB May Chai i den traditionsrige Cup Bong Ba. Det var svært at spørge sig frem til så meget om hvor lang i turneringen de var kommet, da de færreste vietnamesere snakker brugbart engelsk og næsten alt info om vietnamesisk fodbold på nettet er på vietnamesisk. Den nationale v league sluttede dog for ca en måned siden.

    Priser, pølser, øl, vand og kampprogram
    Bare lige for at få overstået alt det der ikke var noget af. Gratis entre skyldes måske at jeg først kom lidt inde i kampen, da der ikke bliver reklameret meget for lokale fodboldkamp i de engelske medier. Derimod var der helt sikkert hverken mulighed for at købe vådt eller tørt og slet intet kampprogram.

    Kontrollørene venlige/uvenlige
    Der var ikke ligefrem visitation i indgangen, og der sad heller ikke vagter hele vejen rundt. I Vietnam gør man nemlig som man skal, da vi har at gøre med et kommunistisk diktatur. Hvis man ikke gjorde som man skulle, så havde man et par partimedlemmer på stadion til at indberette. Venlige tror jeg ikke de var, jeg skulle ihvertfald ikke ned og hygge med dem. Bemærk stilen med røde armbind.



    Tilskuerpladserne - udsyn, komfort osv
    Som det ses på det øverste billede, var udsynet fint fra den langside jeg sad på. Alle afsnit var dog nøje afspærret med hver sin indgang, så man ikke kunne bevæge sig mere end 50 sæder langs banen. Bag målene var der de klassiske ståtribuner bag en løbebane, så der ser man nok ikke så godt, hvis stadion en dag skulle få brug for de pladser. Sæderne på langsiden sad man fint på, hvis der bare havde været lavet benplads til hvide mennesker.

    Faciliteter - Tolitter, lystavle mm
    Toiletter var der intet af, men når der ikke serveres drikkevare sveder man alligevel alt ud i den her varme. Lystavlen var derimod af overraskende god forfatning og langt over mange danske divisionsholds ligesom deres lysanlæg. Det kunne lade sig gøre at spille efter solnedgang. Lystavlen havde endda et ur, mere end man har i parken. Det var så bare gået i stå.



    Tilskuere - Opførsel, stemning mm
    Tror det var meget typisk asiatiske tilskuere, jeg fik ivertfald lidt fornemmelsen af VM herovrefra bare i meget lille skala. Som udgangspunkt var det svært at se hvem der holdt med hvem, men alle hvinede/råbte når bolden kom i nærheden af målfelterne. Dog var det tydeligt hvem der holdt med udeholdet da de scorede 20 minutter før tid. Her blev rigtig jublet, og endda også sunget et par slagsange i de efterfølgende 10 minutter indtil 0-2 målet hvor der igen blev jublet på behørig vis:



    Nu skete der så noget mærkeligt, for efter udeholdet var kommet foran 2-0 i denne pokalkamp, så tog deres fans hjem. I Vietnam ved de åbenbart ikke at 2-0 er den farligste føring. Jeg snakkede med en tolk om vietnamesisk fodbold for nogle dage siden, og han fortalte at der er meget korruption. Det kan være det var derfor fansne vidste den var sikker. Ihvertfald gik der ikke mere end seks minutter før dommeren fløjtede af, altså fire minutter før tid. Der var ingen brok fra det andet hold, så det er åbenbart standard, hvis kampen er "afgjort".

    Konklusion
    En kamp hvor det der sprang i øjnene, udover det generelle fravær af klasse, var utroligt ringe målmandspræstationer. Enhver tidligere serie 5 målmand kunne have været med på dette niveau. Men alt i alt var det en spøjs og meget anderledes fodboldoplevelse, alle kiggede efter mig og ville trykke hånd da jeg kom ind på stadion, som om jeg var den første hvide mand på stedet. Jeg tror dog ikke jeg skal have anskaffet et sæsonkort, men helt sikkert et par timer værd, hvis man skulle komme forbi. Der er højst sandsynligt også mere gang i den i ligaen.



Threaded View


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Stemningsbilleder fra Danmark og resten af verden
    By Ace20 in forum De korte linier
    Svar: 26
    Sidste Meddelelse: 12.03.10, 09:27
  2. Aprilsnar i fodboldens verden
    By Fulle in forum De korte linier
    Svar: 27
    Sidste Meddelelse: 02.04.08, 17:09
  3. Fedeste Stadion i verden
    By scaleo in forum Diverse
    Svar: 95
    Sidste Meddelelse: 15.11.07, 20:50
  4. Hele interviewet med NCH fra dagens EB:
    By tdn70 in forum De korte linier
    Svar: 27
    Sidste Meddelelse: 09.09.04, 14:01

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •