Side 1 af 7 1234 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 512

Emner: Hvad læser du lige nu? III

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Hvad læser du lige nu? III

    Jeg er her i juledagene ved at færdiggøre den tredie i serien:



    *forventer en del ening-klik, udfra boghandlernes rapporter om julesalget*
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  2. De følgende 5 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Sep 2004
    Indlæg
    836

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Denne sag jeg fik i julegave. Indtil videre udmærket læsning, uden at jeg kammer helt over og ikke kan lægge den fra mig...


  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    2,272

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Jeg fik denne i julegave, et ønske og en bog jeg glæder mig meget til at komme igang med.


    JP skrev:
    Storslået, fortættet og vildt fabulerende kollektivroman om Bornholms stemmer gennem et halvt århundrede. Det lugter ikke bare af fisk, men også af et klassegennembrud for Dennis Gade Kofod.
    Lægger man romanen under den finlitterære lup, kan man finde mulige lån fra eller paralleller til alt muligt, lige fra Klaus Rifbjergs ”Den kroniske uskyld” over Günter Grass' østersømytologiske ”Flynderen”, Irvine Welshs skotske ”Trainspotting”, Mikael Niemis finlandssvenske ”Populærmusik fra Viitula” og Einar Már Gudmundssons islandske ungdomsskildringer, til fra nyeste tid herhjemme Jakob Ejersbo og Knud Romer - men man behøver ikke. Dennis Gade Kofods litterære ø er hans helt egen.
    Information skriver:
    Det er, det må man sige, i det store hele velskrevet. Styrken ligger ikke i det hverdagslige, men i skildringen af drenge og mænd, der har så meget energi i sig, at de ødelægger sig selv - og i en slutning, som nok er forudsigelig, men alligevel gør ondt. I det hele taget er der gods i historien om Thomas. Jo, Kofod mytologiserer Bornholm på en måde, der næppe tåler nærmere eftersyn, men i det mindste har han en skæbne at fortælle om.
    Så jo, det bliver spændende at se om den lever op til forventningerne
    KAUF’ ODER STERBE!!!
    jeske's Avatar

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    684

    Re: Hvad læser du lige nu? III



    Til helvede med nypuritanismen. Manden kan sgu' skrive!

    Mvh.
    Hafnia
    Sosteniamo la squadra più forte che il mondo ha visto mai. MagiCopenaghen vinci per noi !
    Ora che Copenaghen è veramente forte noi della C cantiamo insieme così !

    UNA CAPITALE
    UNA SQUADRA
    Hafnia aka gØgl@ren's Avatar

  6. De følgende 4 brugere er enige:

  7. #5
    Tilmeldingsdato
    Sep 2006
    Indlæg
    1,578

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Jeg købte den i efteråret og læste den over 2 dage. Jeg købte den primært pga. en anmeldelse, hvor anmelderen drog paralleller til Jacob Ejersbos "Nordkraft". Det er en lidt anden type bog dog kredsende om de samme temaer, men glæd dig og giv gerne lige et hint om, hvad du tænker om den.

  8. #6
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    ›Jeg købte den i efteråret og læste den over 2 dage. Jeg købte den
    ›primært pga. en anmeldelse, hvor anmelderen drog paralleller til
    ›Jacob Ejersbos "Nordkraft". Det er en lidt anden type
    ›bog dog kredsende om de samme temaer, men glæd dig og giv gerne
    ›lige et hint om, hvad du tænker om den.


    Hvilken bog taler du om? - du har ikke svaret til noget indlæg, og nævner hverken forfatter eller titel.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  9. #7
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    1,674

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    ›Hvilken bog taler du om? - du har ikke svaret til noget indlæg,
    ›og nævner hverken forfatter eller titel.

    Mon ikke han snakker om jeskes bog, den der Nexøs tingest, som også er det indlæg han svarer til.

    -H&A

  10. Den følgende bruger er enig i dette:

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    332

    Re: Hvad læser du lige nu? III



    Har slugt 200 sider af denne på ingen tid og kommer nok ikke til at lægge den fra mig i nat. Utroligt spændende satan af en bog!


    Mvh

    Martin
    TKOV
    ----

    A(mp) 12:44
    enig med Paco!

    Paco 12:44
    Naturligvis! :-) Men som du ved har jeg altid ret!

  12. Den følgende bruger er enig i dette:

  13. #9
    Tilmeldingsdato
    Sep 2006
    Indlæg
    1,578

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Sorry jeg mener "Nexø Trawl" af Dennis Gade Kofod. Synes nu også der står reply to Jeskes post på mit indlæg, men jo kunne da godt have uddybet første gang for læsevenlighedens skyld.

  14. #10
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    2,272

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    ›Jeg købte den i efteråret og læste den over 2 dage. Jeg købte den
    ›primært pga. en anmeldelse, hvor anmelderen drog paralleller til
    ›Jacob Ejersbos "Nordkraft". Det er en lidt anden type
    ›bog dog kredsende om de samme temaer, men glæd dig og giv gerne
    ›lige et hint om, hvad du tænker om den.


    Jeg blev færdig med den for et par dage siden. Den er på 230 sider og de er nu ganske hurtigt læst. Sproget er lige til og let forståeligt, Dennis Gade benytter sig af mange gentagelser og referencer til andre kapitler i bogen. Fortællingen er ikke kronologisk men springer år og dage for så at vende tilbage til selve handlingen.

    Jeg syntes selv romanen var ganske fin, nu skal jeg selvfølgelig også passe på med at romantisere, men som bornholmer kan man ikke lade være med at tænke lidt over de pudsige og typiske bornholmske referencer som måske kan være lidt sværere at forstå for udenforstående. Det er dog ikke noget der ødelægger historien, men giver en ekstra dimension.

    Romanen bliver dog lidt forhastet hen imod slutningen og det er lidt synd, historien og personerne bliver langsomt bygget op og beskrevet ganske godt, man havde af og til en fornemmelse af man stod nede på havnen i Nexø og oplevede det hovedpersonerne gør.
    KAUF’ ODER STERBE!!!
    jeske's Avatar

  15. #11
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    3,341

    Tom Clancy - Tigerns käftar



    Tom Clancy - Tigerns käftar, eller The teeth of the tiger som den hedder på originalsproget
    Citat:
    The fabulously noisy alcoholic Danish travelling support. London Evening Standard 17/03-11
    Sokken's Avatar

  16. #12
    Tilmeldingsdato
    Sep 2006
    Indlæg
    1,578

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Generelt deler jeg så din opfattelse af bogen, dog undtaget at jeg ingen særlige referencer til Bornholm har. Til at starte med, er det en anelse forvirrende at handligen springer frem og tilbage i tiden, men man vænner sig til det. Som en anelse historisk og politisk interesseret, er det spændende at læse om hvordan fiskeriet bevæger sig fra en ren pengemaskine over i ophugning, alternative jobs og ren armod.
    Barsk skæbne Thomas´s drømme om en familie får.
    En enkelt ting irriterer mig, og det er forfatterens trang til gentagne gange at udpensle de halluciationer Thomas´s syretrips resulterer i. Når man har læst det første ligner de andre til en forveksling.

  17. Den følgende bruger er enig i dette:

  18. #13
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Re: Hvad læser du lige nu? III



    Den umulige efterfølger til en fantastisk debut. Og selvom man sagtens kan argumentere for at der intet nyt er under solen, så har det været en fornøjelig og bevægende rejse gennem Afghanistans gennemlortede historie.
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  19. De følgende 2 brugere er enige:

  20. #14
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,200

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Just overstået denne 700 siders betonsag...



    ...SAK. Garff's store biografi om Søren Kierkegaard.

    Vældigt interessant; udover man selvfølgelig får en utrolig omfattende indførsel i mandens liv, giver bogen en rigtig god beskrivelse af guldaldertiden i København, herunder det uhørt spirende miljø, af store kunstnere og kulturelle personligheder, som levede i et København, der ikke gik længere end til sine volde.
    Bogen kan kun anbefales kraftigt, den er desuden godt skrevet, og er slet ikke tung og indforstået, som man ellers kunne frygte med et sådant emne.

    Nå, men jeg er så småt begyndt på denne julegave...



    Den har vel karakter af klassiker, så det skal blive interessant, og se om den også kan leve op til det.

    For øvrigt; er man litterært interesseret kan jeg godt anbefale en bogklub
    Jeg har just meldt mig ind i 'Samlerens', som introduktionstilbud får man 4 bøge r til 68(!!)kroner, hvoraf man selv kan vælge de 3 af dem.
    Ellers forpligter man sig blot, på at købe 3 bøger i løbet af et år - månedens bog kan man blot afbestille hvis man ikke finder den interessant.
    Der er sikkert masser af de andre bogklubber, der har lignende gode tilbud...

    Mvh. Simon
    While them that defend what they cannot see
    With a killer’s pride, security
    It blows the minds most bitterly
    For them that think death’s honesty
    Won’t fall upon them naturally
    Life sometimes must get lonely

  21. #15
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    1,497

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Peter Øvig Knudsens bøger om "Blekingegadebanden". Jeg har lige afsluttet bind 2.

    Bøgerne er en detaljeret beskrivelse af banden og ikke mindst dens motiver for sine handlinger. De er godt skrevet og har fortjent givet forfatteren Cavlingprisen.

    Det helt store spørgsmål i historien om banden er, hvem der skød den unge betjent under røveriet i Købmagergade. Ingen er nogensinde blevet dømt for det, men forfatteren kommer så tæt på at afsløre navnet som han overhovedet kan, uden at nævne det. Jeg er dog ikke i tvivl om, at både han og politiet er helt klar over, hvem af de fem involverede der var. Den detaljerede beskrivelse af Købmagergadekuppet udelukker reelt tre af de fem.

    ...til trods for at enkelte historiske beskrivelser virker lige langtrukne nok, så kan bøgerne absolut anbefales.

Side 1 af 7 1234 ... SidsteSidste

Hybrid View


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Hvad drikker du lige nu? III
    By k b hagen in forum Mad
    Svar: 287
    Sidste Meddelelse: 06.06.08, 19:51
  2. Hvad læser du lige nu? - nr. 2
    By -smølle in forum Kultur
    Svar: 383
    Sidste Meddelelse: 09.01.08, 18:48
  3. Hvad læser du lige nu? III
    By Pipetown in forum Kultur
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 09.12.07, 11:27
  4. Hvad spiser du lige nu? vol.III
    By k b hagen in forum Mad
    Svar: 280
    Sidste Meddelelse: 30.07.07, 16:30
  5. Hvad læser du lige nu?
    By -smølle in forum Kultur
    Svar: 330
    Sidste Meddelelse: 10.05.06, 11:21

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •