Side 31 af 35 FørsteFørste ... 2128293031323334 ... SidsteSidste
Viser resultater 451 til 465 af 512

Emner: Hvad læser du lige nu? III

  1. #451
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    5,020

    Re: Hvad læser du lige nu? III



    Fra forfatterens hjemmeside:

    - Uddrag af anmeldelser:

    SÆTTER LETFORSTÅELIGT EN TRÆFSIKKER DAGSORDEN

    I Information 17.9 anmeldes bogen af Stefan Hermann, der kalder det for "en træfsikker debatbog". Han mener ligefrem, at folketingsvalget kan have gjort "Lars Olsen til en ualmindelig indflydelsesrig debattør", fordi bogen er et udtryk for rationalerne i en ny regerings uddannelsespolitik. Stefan Hermann peger på, at bogen ikke kun er kritisk overfor udviklingen, men også opstiller et alternativ, men har dog også et par kritiske hip, læs hele anmeldelsen her

    GODT MIKS AF UNDERSØGENDE JOURNALISTIK, SAMFUNDSVIDENSKAB OG HOLDNINGER

    I Berlingske får bogen 5 af 6 stjerner. Esben Schjørring anmelder bogen på valgdagen, den 15.september, og skriver at bogen på overbevisende vis tegner skitserne til en ny kulturkamp:

    "Det fyger med milliarder i den politiske diskussion i disse dage. Men der er to tal, der ikke er blevet nævnt: 20 procent af alle 25-årige har ikke mere end en folkeskoleeksamen, og ca. 15 procent forlader selv samme folkeskole som funktionelle analfabeter.

    Fra et menneskeligt perspektiv er det en tragedie, fordi den gruppe mennesker har og får det svært med at blive en del af det arbejdende fællesskab. Fra et velfærdssamfundsperspektiv er det en skandale, fordi høje sociale udgifter er det egentlige problem for statsbudgettet. Mens det for en borgerlig-liberal er argumenter for, at velfærdsstaten alligevel ikke virker, er det for en venstreorienteret et bevis for, at velfærdssamfundet skaber sin egen klassedeling af samfundet, nu langs uddannelsesmæssige linjer. (...)

    Som debatbog skiller bogen sig ud, fordi det ikke bare er meninger fra skrivebordet, men et godt mix af undersøgende journalistik, samfundsvidenskab og holdninger."

    OVERBEVISENDE, KONKRET OG TANKEVÆKKENDE:

    I Jyllands-Posten får bogen også 5 af 6 stjerner. Camilla-Dorthea Bundgaard skriver, at "Lars Olsen har begået en overbevisende, konkret og tankevækkende bog om den sociale ulighed, der findes i det danske uddannelsessystem". Hun skriver blandt andet:

    "Olsens sigte er at afdække ulighed mellem samfundets klasser, og det gør han overbevisende. Statistik, interviews, observationer, forskning, synspunkter fra den offentlige debat og forfatterens besøg på forskellige skoler danner grundlag for en overbevisende analyse. Og selv om det er tydeligt, at Lars Olsen er en ildsjæl, bliver han ikke dogmatisk. Han nøjes ikke med at pege fingre, men opstiller mulige løsninger, der er lige så konkrete, som han kræver af folkeskolen, at den bliver.

    Samtidig undgår han at få opstillet en rigid kontrast mellem det akademiske og det praktiske. Han kommer med andre ord godt af sted med sin kritik uden at håne det akademiske slet og ret, fordi han forholder sig sagligt til de problemstillinger, han bringer på banen."

    LARS OLSEN SPRINGER UD SOM STØTTEPÆDAGOG

    Den mest kritiske af de landsdækkende aviser er Politiken. Sådan var det også med "Eliternes Triumf". Jeg må virke som en rød klud på kultur- og uddannelseseliten på Rådhuspladsen og omegn.

    Poul Aarøe Pedersen giver 13.9 bogen 4 af 6 hjerter, men mest på grund af analyserne og efterordet af Christine Antorini og Nanna Westerby. Anmelderen mener, at "Lars Olsen er bedre som kold analytiker end som halvstuderet støttepædagog" og skriver blandt andet:

    "I i sin iver efter at hjælpe de unge fra uddannelsesfattige hjem virker det, som om han helt overser det kvalitetstab, der sker, hvis man ukritisk tilpasser eksempelvis gymnasieuddannelsen, så den kan rumme alle. Ligesom man må spørge sig selv, om det virkelig er et plusord for et universitet, når Lars Olsen beskriver uddannelseskulturen på Aalborg Universitet som »jordnær«."

    Spørgsmålet om kvalitet i uddannelse kan diskuteres længe - Politiken har ikke lyst til mere jordnære universiteter, det har jeg. Men det er simpelthen forkert, at jeg vil gøre gymnasiet "for alle". Bogen diskuterer tværtimod, om det idag er lidt for mange, der går i gymnasiet - og at en del gymnasieelever var bedre tjent med en erhvervsuddannelse. Det understreges også, at gymnasiet skal stille høje krav til elevernes indsats, men at de ikke skal sorteres fra på nogle socialt bestemte koder.


    Sidst redigeret af Don J. : 20.11.11 kl. 16:27

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #452
    Tilmeldingsdato
    Oct 2011
    Indlæg
    26

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Efter længere tids venter er jeg nu gået i gang med denne:
    Mvh
    Eneboeren

    OBS! Dette indlæg er udtryk for egne meninger !
    ______________________

    Ønsker FCK tilbage til dengang hvor Superligaen var spændende...

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #453
    CR er offline Munkene fra Freiburg
    Tilmeldingsdato
    Jan 2003
    Indlæg
    462

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Douglas Preston & Mario Spezi "The Monster of Florence". En syret historie om massemorderen i Firenze, som aldrig blev fundet. Den er meget anbefalelsesværdig. 16 mord begået over 20 år og de fandt ham aldrig ..

  6. #454
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    2,361

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Moneyball
    Denne meget fine underdog historie. Hørt på min telefon. Herligt at bruge transporten til og fra arbejde på en god bog.
    Tiden vil vise hvor meget indflydelse, en fodbold pendant til sabremetrics vil kunne få på fodbold.
    En ting er sikkert, hvis de i fodbold gad åbne op for diverse statistikker(som de allerede indsamler) ville interessen ikke blive mindre. Tilmed ville man kunne lave markant bedre drømmeholdsspil - forhåbentlig efter "fantasy modellen" hvor man drafter, claimer og bytter spillere og kun spiller imod vennerne.



    Filmen ser jeg også frem til.
    Death by football!

  7. De følgende 2 brugere er enige:

  8. #455
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    1,379

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Jeg kan se der er andre der også læser serien, men det skal da ikke afholde mig fra at berette om at:

    Jeg netop er gået i gang med norske Jo Nesbø's serie om politimanden Harry Hole. Jeg har læst Flagermusmanden og nu igang med Kakkelakerne. Det starter ganske fremragende ud og selvom bøgerne efterhånden er 10 år gamle, skriver Jo Nesbø med et sprog der er ældet overraskende godt for en "frisk-fyrs-agtig" tilgang.

    Det er humoristisk, spændende, makabert og et friskt pust på scenen, der er domineret af svenske kvinder med let underdanige mænd i hovedrollen.
    For Harry Hole er det modsatte og skrevet med en klar indsigt om åbenlyse skyggesider samt et notorisk alkoholproblem - som en rigtig mand.

    Sidst redigeret af Alexander : 06.12.11 kl. 14:50

  9. De følgende 3 brugere er enige:

  10. #456
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    2,361

    Re: Hvad læser du lige nu? III



    jeg høre den på lydbånd i bilen til og fra arbejde. Lånt på biblioteket. Herligt koncept og fin bog so far.
    Death by football!

  11. Den følgende bruger er enig i dette:

  12. #457
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Paul Johnson "The Birth of the Modern: World Society 1815-1830"

    Fantastisk historiebog. Det er lang tid siden jeg er blevet så udfordret på mit historiesyn og rent faktisk har ændret det.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  13. #458
    Caligula76 er offline 279km NØ for Dutch Harbor
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    2,224

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    The Good Book!

    A.k.a. biblen. Efter at have læst denne bog vil det ikke alene være upassende, men ganske givet også meningsløst at læse andre bøger for eftertiden.
    Naturligvis læses den på det dertil passende iDevice.


    Mvh
    Kasper

  14. De følgende 2 brugere er enige:

  15. #459
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    2,703

    Re: Hvad læser du lige nu? III



    Anbefales :-)
    Hislen af TorbenØ.

  16. Den følgende bruger er enig i dette:

  17. #460
    Tilmeldingsdato
    May 2006
    Indlæg
    594

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    ›Efter længere tids venter er jeg nu gået i gang med denne:


    Og af samme forfatter fandt jeg under juletræet den her:



    Så den skal der findes lidt tid til i eksamenslæsningen
    Latteren forstummer minut for minut,
    lyset er gået kemien er brudt,
    færdsel på græsset er strengt forbudt,
    for vi nærmer os endnu en vinter.
    Lundberg_aus_Lolland's Avatar

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #461
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    2,326

    Re: Hvad læser du lige nu? III



    I julegaven var jeg så heldig at få denne bog, skrevet af Arturo Perez-Reverte. Endnu er jeg ikke kommet så langt i den, men jeg er ret spændt på, hvad jeg synes om den. Forfatteren har således både skrevet 'Det flamske maleri', som er en af de bedre bøger, jeg har læst, samt 'Sydens dronning', som er en af de mest forvirrende bøger, jeg har læst.
    Jeg har været anfører som 2. års gennem alle ungdomsrækker og mener også, at jeg er berettiget til at blive det på førsteholdet en dag, når jeg har fået erfaringen - Thomas Delaney, 2010.
    Gandhi's Avatar

  20. #462
    Tilmeldingsdato
    Apr 2008
    Indlæg
    40

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    "Kongens fald" af Johannes V. Jensen

    Det er (måske?) underligt nok en bog, som jeg aldrig har læst før. Den kan absolut anbefales på det kraftigste!


    Cheers

  21. Den følgende bruger er enig i dette:

  22. #463
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,200

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Jussi adler olsen: kvinden i buret


    Jeg er halvvejs i bogen, og det er egentlig mest af princip at jeg læser den færdig.

    Historien er da udmærket skruet sammen og også elementært spændende, men dels er setuppet temmelig uoriginalt og velkendt dels er karakterene psykologisk set lidt endimensionelle og firkantede.

    Min primære indsigelse er dog sproget som er så fladt og kedeligt.
    Jeg er klar over det ikke er i krimier man normalt skal forvente den store virtuositet, men det forekommer mig nu alligevel unødvendigt tørt.

    Den næste bog bliver ikke toeren:)

    /Simon
    While them that defend what they cannot see
    With a killer’s pride, security
    It blows the minds most bitterly
    For them that think death’s honesty
    Won’t fall upon them naturally
    Life sometimes must get lonely

  23. #464
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    I anledning af Charles Dickens' 200 års fødselsdag i dag d. 7. februar 2012, læser jeg historier fra Sketches by Boz.
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  24. De følgende 3 brugere er enige:

  25. #465
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    2,703

    Re: Hvad læser du lige nu? III

    Hislen af TorbenØ.

  26. Den følgende bruger er enig i dette:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Hvad drikker du lige nu? III
    By k b hagen in forum Mad
    Svar: 287
    Sidste Meddelelse: 06.06.08, 19:51
  2. Hvad læser du lige nu? - nr. 2
    By -smølle in forum Kultur
    Svar: 383
    Sidste Meddelelse: 09.01.08, 18:48
  3. Hvad læser du lige nu? III
    By Pipetown in forum Kultur
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 09.12.07, 11:27
  4. Hvad spiser du lige nu? vol.III
    By k b hagen in forum Mad
    Svar: 280
    Sidste Meddelelse: 30.07.07, 16:30
  5. Hvad læser du lige nu?
    By -smølle in forum Kultur
    Svar: 330
    Sidste Meddelelse: 10.05.06, 11:21

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •