Side 1 af 11 1234 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 165

Emner: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    626

    Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

    Med alle de billeder blev den gamle tråd lidt for tung, men det er der råd for.
    In 1972 a crack commando unit was sent to prison by a military court for a crime they didn't commit. These men promptly escaped from a maximum security stockade to the Los Angeles underground. Today, still wanted by the government, they survive as soldiers of fortune. If you have a problem — if no one else can help — and if you can find them — maybe you can hire Debatredaktionen

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    Flammen og Citronen.

    Det er en flot film.
    Der er mange rigtig lækre billeder, flot kameraarbejde i legen med lys.
    Skuespilspræstationerne kan man ikke klage over - de er faktisk rigtig fine.
    Hele filmen bærer præg af gedigent håndværk, det er virkelig kram!

    Men.
    Filmen blev aldrig interessant for mig. Den kom ikke rigtig under huden.
    For mig at se er det nogle underlige scener af de to herrers liv man har valgt ud til filmen, for det føles lidt rodet og stillet til skue.
    Den blev underlig distanceret og småligegyldig, og det er så alvorligt at filmen for mig falder på dét. Jeg er ligeglad med hvorfor de slår ihjel - om det er psykopati eller heltemod. Om det er af had til nazisterne eller af kærlighed til Danmark.

    Det eneste sted filmen går lidt tæt på er ved Citronens hjemlige problemer med kone og datter, og også dét bliver for stiliseret, for karikeret. Også Flammens rolle i filmen virker ikke på mig. Jeg bliver irriteret på ham, og synes at han er en naiv og idealistisk idiot, der ikke er det midste interessant, da vi ingen forklaringer på ham får.

    Spillerne og produktionen kæmper det bedste de har lært, men for mig at se ligger fejlen i manuskriptet der dybest set bare ikke er spændende (for det er vel ikek Ole Christian Madsen der svigter?), og uden en god historie når man ikke langt.
    For det æstetiske i filmhåndværket skal filmen dog belønnes lidt.

    █__ █__ █__ █__ █__ █__
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  3. De følgende 4 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    230

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

    Er helt igennem enig i ovenstående. Meget pæn film, flot filmet, flotte actionsekvenser - men jeg kom bare aldrig rigtig med.

    Og så har jeg en meget stor anke:
    De store kulissescener ligner altså ikke København. Jeg medgiver at byen har ændret sig markant på 60 år, men det dur altså ikke bare at klaske et "Is-mejeri" skilt op på en af bygningerne, og så skal det være Istedgade. Der havde jeg forventet mere med alle de mio der er blevet brugt.

    288 stjerner ud af 600 herfra

  5. De følgende 3 brugere er enige:

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    5,020

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

    "Flammen og Citronen" var for mig en ganske betagende oplevelse. Jeg havde på forhånd studeret deres historie, og havde derfor ingen problemer med, at følge med i begivenhedernes gang. Ole Christian Madsen er jo kendt for at digte lidt hist og her, samt bytte lidt rundt på historiens gang, så det var forventet. Eksempelvis døde de ikke på den samme dag, men med tre dages mellemrum hhv. den 15. oktober (Jørgen Hagen Schmidt - Citronen) og den 18. oktober 1944 (Bent Faurschou Hvid- Flammen).

    Filmen fangede på glimrende vis, hvor kompliceret besættelsestiden egentlig var. Det var ikke bare de gode mod de onde. Der var også en grå masse af mere eller mindre magtfulde og indflydelsesrige mennesker, der opererede med en eller flere skjulte dagsordener i både modstandsmiljøet og i de mere tyskvenlige miljøer. At Flammen og Citronen kommer i tvivl om, hvorvidt de rent faktisk har slået uskyldige mennesker ihjel er et godt billede på de likvideringer, der rent faktisk gik ud over uskyldige mennesker. At kulisserne ikke ligefrem gav mindelser om København kan jeg godt leve med.

    Jeg savnede dog en del om deres baggrunde. Citronens første "job", hvor han saboterede tyskernes biler på sin svigerfars Citroen-værksted (deraf hans dæknavn), blev slet ikke berørt, og Flammens ophold i Tyskland, hvor hans had til nazismen blev grundlagt blev kun kort berørt. Endelig var der nogle af deres spektakulære aktioner, der var udeladt; så vidt jeg har hørt af økonomiske årsager. Desværre.

    Jeg vil i øvrigt anbefale disse links:

    Timelapse.dk om Bent Faurschou Hvid. Samme site om Jørgen Hagen Schmidt.

    Politikens fine lille slideshow inkl. foredrag er virkelig fornemt, og så tager det kun 4½ minut.

    EMU står for et omfattende site omkring besættelsestiden. Her er masser af interessante filmklip. Her finder man naturligvis også en underside om stikkerlikvideringerne samt en side om vor helte.

    Og så er der jo Frihedsmuseets hjemmeside - herunder en underside om Flammen & Citronen. Frihedssmuseet er absolut et besøg værd - også selvom man har været der før.

    Her er der en beretning om Citronens sidste dage.

    Endelig er der naturligvis også filmens egen hjemmeside.


    Ære være deres minde

  7. Den følgende bruger er enig i dette:

  8. #5
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    681

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

    The Mummy. Den var okay....
    Om svensk fotboll finns det inte mycket positivt att säga. Fy fan, vad allsvenskan är tråkig. - Don Ø

  9. #6
    Tilmeldingsdato
    Mar 2004
    Indlæg
    1,483

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

    ›The Mummy. Den var okay....

    Er det denne:

    , du sidst har set i biografen? Og i så fald tigger det om spørgsmålet om du ikke har været i biffen siden 1999 (da den fik premiere) eller om det virkelig kan passe at den stadig går i en eller anden skodbiograf i provinsen?

  10. De følgende 8 brugere er enige:

  11. #7
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    700

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    På dansk ''Børnehjemmet''

    Uden tvivl den uhyggeligste film jeg nogensinde set, jeg kan virkelig anbefale denne film til alle der godt kan lide gode film.

  12. De følgende 3 brugere er enige:

  13. #8
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    Uden at være den store Marvel-nørd, så har jeg nydt en stor del af de sidste mange års tegneseriefilmatiseringer, omend der sandelig også været et par fæle lorte iblandt. Valget af Robert Downey Jr som hovedperson var dog en fin ledetråd om at denne film ville være blandt de bedre.

    Historien er aldeles almindelig for sin slags, en smule kærlighed, en smule soul searching, en skurk man troede var en good guy, en god del humor, masser af special effects og så videre. Det er på ingen måde en revolution af superheltfilmene, men det er vellykket og skuespillet er bedre end vanligt for genren.

    Det er ikke dybt eller noget der efterlader et varigt indtryk, men det er glimrende drengerøvsunderholdning med et fint soundtrack oveni.

    ud af seks.
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  14. De følgende 8 brugere er enige:

  15. #9
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    5,217

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    Ganske udemærket spænding og eventyr, dog ikke bedre end de 3 foregående...så i karakter vil jeg nok give den **** ud af ******
    \m/ (^_^) \m/

    Having an offday ??? Metal is the best cure !!!

  16. De følgende 4 brugere er enige:

  17. #10
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    Gå med fred Jamil

    Dansk film om en "1400 år gammel blodhævn", der udspiller sig i København.
    Sunni- og shiamuslimer hader hinanden, mord skal hævnes med mord.

    Det er fandengalemig en fed film!
    Debutantinstruktøren Omar Shargawi har skruet en visuelt meget meget flot film sammen, der tillige har indhold og nerve hele vejen igennem.
    Flotte mættede billeder, hvad der ligner vældig solide skuespilspræstationer (det er svært at vurdere når det meste af filmen foregår på et sprog man ikke kan tale - det meste af filmen er på arabisk) og en rigtig fint fortalt meget barsk historie.
    Derudover får Shargawi København til at minde om en svedende varm metropol, spillerne glinser af sved, byen virker beskidt og larmende, og man bliver ført ind i et københavnsk (nøørebrosk) parallelunivers, der virker overbevisende og rystende.

    Så helt absolut en af de bedste danske film i meget lang tid!

    █__ █__ █__ █__ █__ █__

  18. #11
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    5,217

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    En film jeg forventede lidt mere af, men blev pænt meget skuffet. Et sjovt indslag i filmen var dog, at den var lavet lidt dogme agtig med håndholdt kamera og zoomen ind og ud på skuespillerne. Ellers ikke en film jeg kan enbefale at gå ind og se, og jeg giver den ** ud af ******. En * for de nogenlunde effekter og en * for det pudsige dogme filming i den.
    \m/ (^_^) \m/

    Having an offday ??? Metal is the best cure !!!

  19. #12
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    5,217

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    Her har vi så et eksempel på en filminstruktør, som virkelig er faldet af på den - Night Shyamalan !!!
    Han gav os Den sjette sans - rigtig god film, han har givet os Signs - også nogenlunde god film og The Village - heller ikke det værste.
    Men denne film som jeg så i går i biffen, er nok den mest mystiske, mærkeligste og mest intetsigende film jeg har set som han har lavet !!!
    Jeg giver den * ud af ****** på grundlag af, at den ikke varede mere end 1:30 time, fordi så havde det godt nok været slemt !!!
    \m/ (^_^) \m/

    Having an offday ??? Metal is the best cure !!!

  20. De følgende 3 brugere er enige:

  21. #13
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    1,379

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

    Du har så åbenbart ikke skænket den (næsten) gennemført kitchede stil og de åbenlyse refencer din opmærksomhed.

    Nej, ikke en klassefilm, men ikke en film der skal sables ned, og endda havde fået højere karakter, havde den været 100% gennemført i sort/hvid.

    Det er den ikke, så den får:

    $$$ ud af 6 $.

  22. #14
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    700

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    Anbefalelsesværdig...!

    Jeg gik gik ud af biografen med et stort smil på læben og med alle de gode ABBA-hits på hjernen. Helt klart en af årets bedste film.

  23. Den følgende bruger er enig i dette:

  24. #15
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

    Beatlesmusicalen Across the Universe



    Joh... █__ █__ █__ █__ █__ █__

Side 1 af 11 1234 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 105
    Sidste Meddelelse: 01.11.10, 14:03
  2. Svar: 245
    Sidste Meddelelse: 28.03.08, 23:47
  3. Hvilken udstilling har du sidst set?
    By Mads740 in forum Kultur
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 27.02.08, 01:42
  4. Hvilken film har du sidst set i biffen Vol. II...?
    By -Altid FC København- in forum Kultur
    Svar: 114
    Sidste Meddelelse: 22.05.06, 16:42
  5. Hvilken film har du sidst set i biffen?
    By martin_j in forum Kultur
    Svar: 103
    Sidste Meddelelse: 06.09.05, 14:53

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •