Viser resultater 1 til 15 af 165

Emner: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

  1. #137
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    5,020

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV - OBS: Spoiler alert



    OBS: Denne anmeldelse indeholder spoilere.

    Sommerens største, og vel også eneste, blockbuster. Intet mindre.

    Den angiveligt sidste film i instruktør Christopher Nolans trilogi om vor mørke, tungsindige og kappeklædte helt fra Gotham City.

    Filmen har modtaget mange positive anmeldelser, og den lever stort set op til de af dem, som jeg havde læst inden. Så jeg er absolut ikke skuffet. En del af de negative elementer i diverse anmeldelser kan jeg dog også bekræfte. Ja, den er lang, men absolut ikke langtrukken. Der er hele fire nye karakterer, man skal forholde sig til, og slutningen er måske ikke ligefrem episk (som mange anmeldere ellers har fremhævet) - faktisk temmelig banal, men til gengæld virkelig flot sat op. Plottet er måske knap så gennemskueligt, som man kunne ønske. Men alt i alt en rigtig god film med fantastisk flotte og bragende effekter og hæsblæsende action garneret med eftertænksomhed, hvor hele Batman-universets kompleksitet rulles ud.

    Nolan har med sine film efter min mening løftet genren - og ikke mindst Batman-fænomenet - op til et nyt niveau, der bliver svært at overgå lige med det samme.

    Om det så også bliver den sidste film i serien, må tiden jo vise. Der er som sædvanlig lagt op til, at historien kan fortsætte, men man fornemmer også - med tilføjelsen af Robin og Catwoman - at en fortsættelse ville gøre mere skade end gavn. Der skal i hvert fald tænkes i nye baner, når det kommer til de nye figurer, så vi ikke bare får en gentagelse af "forgængeren" fra 90'erne, hvor filmene blev stadigt mere platte efterhånden som serien skred frem.


    http://uk.youtube.com/v/GokKUqLcvD8

    Generelt gør skuespillerne det fint. Christian Bale har fuldt ud styr på sin helte/anti-helte-figur, Tom Hardy overbeviser godt som en tilsyneladende uovervindelig superskurk, Anne Hatheway og Marion Cottillard leverer et fint skiftevis med- og modspil i forhold til vor huleboende helt. Gary Oldman leverer varen som den nu efterhånden godt desillusionerede politikommissær Gordon. Joseph Gordon-Levitt (Robin) gør det fint, og han bliver givetvis en central figur, hvis der alligevel skulle dukke en fortsættelse op. Det lægges der gevaldigt op til i slutningen. Og så er der jo to af mine all time-favourites, Michael Caine og Morgan Freeman, hvor jeg nok er lidt forudindtaget, men jeg er endnu ikke blevet skuffet over d'herrers præstationer... måske lige bortset fra, at Caine stillede op til Jaws 4, men lad nu det ligge.

    Afslutningsvis bemærker man jo de underliggende, politiske strømninger. At en stærk, karismatisk leder ved hjælp af terror begår statskup (i dette tilfælde et "bykup") og formår at overbevise de undertrykkede masser om, at de skal jagte og udrydde den stadigt mere distancerede elite og ad den vej overtage magten, er jo ikke noget ubekendt fænomen gennem den menneskelige historie. At eliten pga. ekstravagant grådighed ikke længere er i social kontakt med den øvrige, jævne befolkning, skal sikkert ses som en kommentar til finanskrisen og dens konsekvenser for middel- og arbejderklassen. Set i det lys, er jo heldigt for vores helts IRL-persona, Bruce Wayne, at hans firma når at gå på røven, inden revolutionen kommer.

    Når det kommer til Batman, kan det vist ikke gøres bedre: 6 ud af 6 mulige trademarks, bliver det til i denne omgang.

    Sidst redigeret af Don J. : 06.08.12 kl. 10:56

  2. De følgende 4 brugere er enige:


Threaded View


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 105
    Sidste Meddelelse: 01.11.10, 14:03
  2. Svar: 245
    Sidste Meddelelse: 28.03.08, 23:47
  3. Hvilken udstilling har du sidst set?
    By Mads740 in forum Kultur
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 27.02.08, 01:42
  4. Hvilken film har du sidst set i biffen Vol. II...?
    By -Altid FC København- in forum Kultur
    Svar: 114
    Sidste Meddelelse: 22.05.06, 16:42
  5. Hvilken film har du sidst set i biffen?
    By martin_j in forum Kultur
    Svar: 103
    Sidste Meddelelse: 06.09.05, 14:53

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •