Side 6 af 11 FørsteFørste ... 3456789 ... SidsteSidste
Viser resultater 76 til 90 af 165

Emner: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

  1. #76
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV


    Inglourious Basterds

    Nej, hvor er den fed!!
    Uden tvivl Tarantinos bedste siden Pulp Fiction. Måske fordi han fornyer sig (visse Tarantino-klicheer til trods, er filmen som helhed ikke voldsomt Tarantinosk, synes jeg), måske bare fordi den er vanvittigt underholdende.
    Som altid fænomænalt castet, selvom det ikke er Brad Pitts fedeste rolle - dem har han uretfærdigvis også haft voldsomt mange af. De fedeste roller altså...
    Af andre gode roller i denne film kan nævnes Christoph Waltz som Jødejageren Hans Landa, der med sit kæmpesmil stjæler billedet, Daniel Brühl (som vi kender fra Goodbye, Lenin!) som den sært sympatiske menige tyske stjerne og ikke mindst den fascinerende smukke Mélanie Laurent som Shosanna. Sidstnævnte måske mest pga. af sin kølige charme og smukke øjne der gør, at man overser næsen...

    Den fungerer hele vejen igennem, og kun få steder taber den sin intensitet.
    Den er både sjov og alvorlig, og kan med fordel garanteret ses en del gange mere. Det regner jeg da vil ske for mig :-)
    Fem piber til et brag af en film!

    █__ █__ █__ █__ █__ █__
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  2. De følgende 11 brugere er enige:

  3. #77
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV


    Brudte favntag (Los Abrazos Rotas)

    Almodóvars nyeste med den smukke Penelope Cruz i en hovedrolle.
    Jow... Jah... Det varer lidt inden man finder ud af, hvor filmen vil hen. Og når den så er på vej, virker det sørgeligt banalt.
    Filmen er billedligt fantastisk smuk og vældig velspillet (omend agtens Judit irriterede mig vanvittig meget) og har bestemt sine gode momenter.
    Men den bliver i længden (og hvilken længde!) forudsigelig og småkedelig, og det kan selv Penelopes bare bryster ikke redde.

    █__ █__ █__ █__ █__ █__
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  4. #78
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV


    Jeg har elsket dig så længe (Il y a longtemps que je t'aime)

    Kristin Scott Thomas på fransk og kæderygende.
    Stærk film!!
    Forrygende fantastisk fint lavet. Elegant, imponerende og rørende. Og moralsk klamt.
    Jeg er tæt på, at lade begejstringen løbe af med mig, men begrænser mig til fem piber.

    █__ █__ █__ █__ █__ █__
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  5. De følgende 2 brugere er enige:

  6. #79
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV


    Pigen der legede med ilden

    Hmm.
    Hverken eller. Både og.
    Jow jow, den er da meget fin, og den kan da ses igen, men den var ikke medrivende og vildt spændende.
    Jeg tvivler på, at den kan stå alene som film. Den er et lidt kedeligt supplement til bogen. Men igen er bogen jo heller ikke den mest sindsoprivende. bogen har dog fordelen at kunne få tanker og detaljer med, som filmen ikke tager sig tid til - hvilket den ret beset nok heller ikke bør.

    Men derfor bliver den heller ikke andet end en lang vejrtrækning. En lang opbygning til afslutningen på trilogoen, der lever i kraft af tilskuerens fascination af figurerne.

    █__ █__ █__ █__ █__ █__
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  7. #80
    fckgo er offline Brandimprægner det her!
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    727

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    Pixar har begået endnu et lille mesterværk, og jeg har ærligt talt ingen anelse om hvordan de gør det. Det er sjældent, jeg bagefter synes jeg har været totalt opslugt af en film, men det var tilfældet her, hvor de halvanden time fløj forbi. Som de fleste anmeldelser også har givet udtryk for, bliver hovedpersonens fortælling lige så vedkommende, hvis ikke mere, end i andre film. Den naturlige morale på historien er også fin og overhovedet ikke en, der bliver stopfodret ned i halsen på en.

    Hertil kommer naturligvis også den humoristiske del af filmen, som fungerer overraskende godt. Godt nok er nogle af de bedste jokes blevet brugt i diverse trailere, men der er stadig rigtig sjove overraskelser i vente, hvis man skulle have set disse.

    Om man har børn eller ej bør være fuldstændig ligegyldigt: Tag ind og se den. Det her bør være en Oscar-nominering for bedste film, og hvis folk kan se ud over at det er en tegnefilm, har den også vinderchancer. 5½ ud af 6 stjerner.

  8. De følgende 2 brugere er enige:

  9. #81
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    ›Pixar har begået endnu et lille mesterværk, og jeg har ærligt
    ›talt ingen anelse om hvordan de gør det. Det er sjældent, jeg
    ›bagefter synes jeg har været totalt opslugt af en film, men det
    ›var tilfældet her, hvor de halvanden time fløj forbi. Som de
    ›fleste anmeldelser også har givet udtryk for, bliver
    ›hovedpersonens fortælling lige så vedkommende, hvis ikke mere,
    ›end i andre film. Den naturlige morale på historien er også fin
    ›og overhovedet ikke en, der bliver stopfodret ned i halsen på en.

    ›Hertil kommer naturligvis også den humoristiske del af filmen,
    ›som fungerer overraskende godt. Godt nok er nogle af de bedste
    ›jokes blevet brugt i diverse trailere, men der er stadig rigtig
    ›sjove overraskelser i vente, hvis man skulle have set disse.

    ›Om man har børn eller ej bør være fuldstændig ligegyldigt: Tag
    ›ind og se den. Det her bør være en Oscar-nominering for bedste
    ›film, og hvis folk kan se ud over at det er en tegnefilm, har den
    ›også vinderchancer. 5½ ud af 6 stjerner.
    Det var også den anbefaling jeg tog ind og så filmen med.
    Bevares, den er da fin, sød og sjov, men at folk er så vanvittigt begejstrede for den, forstår jeg ikke.
    F.eks. blev det ved med at irritere mig, at Fredriksen uden forklaring vendte på en tallerken i sit forhold til Kevin. Et personlighedstræk der virker - under de givne præmisser - helt uforståeligt.
    Derudover var jeg da underholdt, ja, men jeg følte det ikke som en voldsomt vedkommende historie.
    For underholdningsværdien og de morsomme figurer (der sine klichéer til trods er vældig morsomme) kan den dog sagtens svinge sig op på 4 piber fra mig, hvilket er en rigtig pæn karakter, men et mesterværk der skal ses flere gange (som de adskillige anbefalinger jeg havde fået med dikterede), synes jeg nu ikke det er.

    █__ █__ █__ █__ █__ █__
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  10. De følgende 2 brugere er enige:

  11. #82
    fckgo er offline Brandimprægner det her!
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    727

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

    ›F.eks. blev det ved med at irritere mig, at Fredriksen uden
    ›forklaring vendte på en tallerken i sit forhold til Kevin. Et
    ›personlighedstræk der virker - under de givne præmisser - helt
    ›uforståeligt.

    STORE SPOILERE EFTER DETTE

    Jeg medgiver, at filmen har nogle små plothuller, men lige netop dette synes jeg virker meget forståeligt. Carl sværger jo på sit hjerte over for Russell, at han vil beskytte Kevin for ikke at skuffe drengen. Denne handling har vi tidligere set have stor betydning for Carl, for det var jo det samme, han gjorde over for Ellie, da han lovede, at de skulle til Sydamerika. Derfor bliver han nødt til at beskytte fuglen over for Muntz.

    Da dette går i vasken første gang, opgiver han det så igen og koncentrerer sig om sit oprindelige forhavende. I scenen, da han er nået frem til vandfaldet og ser de billeder, Ellie havde klistret ind i scrapbogen, går det så op for ham, at Ellie ville have ham til at leve sit liv videre uden hende i stedet for at hænge fast i fortiden på den måde, han har gjort filmen igennem. Derfor genoptager han redningsmissionen af Kevin.

    SPOILERE SLUT

    ... og så undskyld for at lave tråden om til diskussionstråd ;-)

  12. De følgende 2 brugere er enige:

  13. #83
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV


    A Serious Man

    Nyeste film af Coen-brødrene, der udspiller sig i et jødisk forstadsmiljø i 1967.
    Som altid leverer de fremragende miljøskildringer og præsenterer os ikke mindst for helt sublimt udtænkte karakterer.
    Plottet er ikke sprængfyldt og galopperende afsted, hvilket til en vis grad ikke betyder noget med ovennævnte in mente, men alligevel går den lidt død.
    For mig bliver miljø og karakterer ikke helt nok til at holde fascinationen og interessen gennem syv kvarter.

    Hovedpersonen er et tidstypisk billede på den bløde mand af idag, der ikke har lært at sætte foden ned og sige "Stille, kvinde!", men lader sig koste rundt på kryds og tværs. Det er længe både morsomt og tragisk, men på et tidspunkt fik jeg nok, og tænkte, at NU måtte han da mande sig op - ikke mindst overfor sine børn. Men nej.
    At den slutter hvor den gør, gjorde desuden mig småirriteret.

    Fire piber til en film der underholder langt hen ad vejen, men ikke bliver det mesterværk den kunne have været.

    █__ █__ █__ █__ █__ █__
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  14. Den følgende bruger er enig i dette:

  15. #84
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    208

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

    Har i dag set, ikke en rigtig film, men en musik-film - nemlig:


  16. De følgende 2 brugere er enige:

  17. #85
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    5,020

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV

    - og This Is It leverer - i den kontekst og på det filmmateriale den nu engang er skabt - varen i form et glimrende indtryk af, hvordan et show af den type bliver skruet sammen.

    Samarbejdet og samspillet mellem kunstnere og crew, hans dansere og koreografen, koreografen og teknikerne og ikke mindst mellem Jackson og bandet belyses i klip, der bringer en tæt på Jackson som den kunstner og menneske han var, og fører tilskueren igennem det show, der ganske givet ville have sat adskillige nye standarder - ikke mindst teknisk. Videosekvenser - nogen af dem skulle have været vist i 3D - og et særdeles fleksibelt scenesæt ville have efterladt sig særdeles markante spor i publikums og anmelderes bevidsthed.

    Selve fremførelsen af musikken og dansen er ikke i top, men det havde jeg heller ikke forventet. Grundelementerne er dog på plads. Et par nye arrangementer krydrer i øvrigt musikken og showet, der ellers i sin store helhed bygger på en kombination af Jacksons to seneste turnéer, The Dangerous Tour og HIStory Tour. De klassiske hits er der naturligvis. Thriller er dog spicet gevaldigt op - ikke uventet i øvrigt, da det er et af de faste indslag i Jacksons koncerter, der gennem tiderne har undergået flest forandringer.

    Billie Jean er der naturligvis ikke rørt ved - man ændrer jo ikke på et mesterværk. Og så alligevel, idet kostumet er ændret - desværre ser man ikke Jackson i det. Og Man In The Mirror; man kunne formentlig stille Jackson, et karaokeanlæg og Brdr. Olsen op som kor i det lokale supermarked - Jackson ville stadig levere magien. Et andet højdepunkt er Smooth Criminal, hvor Jackson nærmest træder ud af en Hollywood-film fra 50'erne, og den imponerende videosekvens, der skulle have akkompagneret Jackson under They Don't Care About Us.


    Kritik, kritik, kritik... negativ altså. Jo, der var flere ting, jeg gerne ville have set mere af. Ikke mindst dansernes performance gennem Shake Your Body (Down To The Ground), som man kun får et glimt af. Lidt mere dybdegående interviews med folkene omkring Jackson ville også havde været rart. På den anden side varer filmen næsten to timer. Heldigvis er The Making Of "This Is It" på vej ud på dvd sammen med filmen.

    Overordnet set er der en varm og lun stemning gennem filmen. Meget af det virker så uformelt, og det er naturligvis et bedrag. For bag hvert eneste move og hver eneste tone gemmer der sig tusindvis af tanker og masser af hårdt arbejde. Jacksons død berøres ikke udover i indledningen, hvor en kort tekst fortæller om konteksten for hele showet.

    Og karakteren... well, baseret på mine egne forventninger og det dogmeagtige materiale, filmen er baseret på, får den fem ud af seks mulige rhinstenbesatte handsker, som du i øvrigt kan klikke på.



    I øvrigt er jeg stadig mere til Prince :-)
    Sidst redigeret af Don J. : 31.10.09 kl. 22:09

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #86
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    511

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV


    Pixar har begået endnu et lille mesterværk, og jeg har ærligt talt ingen anelse om hvordan de gør det. Det er sjældent, jeg bagefter synes jeg har været totalt opslugt af en film, men det var tilfældet her, hvor de halvanden time fløj forbi. Som de fleste anmeldelser også har givet udtryk for, bliver hovedpersonens fortælling lige så vedkommende, hvis ikke mere, end i andre film. Den naturlige morale på historien er også fin og overhovedet ikke en, der bliver stopfodret ned i halsen på en.

    Hertil kommer naturligvis også den humoristiske del af filmen, som fungerer overraskende godt. Godt nok er nogle af de bedste jokes blevet brugt i diverse trailere, men der er stadig rigtig sjove overraskelser i vente, hvis man skulle have set disse.

    Om man har børn eller ej bør være fuldstændig ligegyldigt: Tag ind og se den. Det her bør være en Oscar-nominering for bedste film, og hvis folk kan se ud over at det er en tegnefilm, har den også vinderchancer. 5½ ud af 6 stjerner.
    I den forbindelse bør man også lige slå et slag for Pixars kortfilm, der vises umiddelbart inden UP:



    Partly Cloudy

    Den er virkelig god! Kan ses her: http://vd.reborn.ru/?a=watch&id=25081 eller på youtube.

  20. De følgende 6 brugere er enige:

  21. #87
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    5,020

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    Moore går denne gang i kødet på den finansielle sektor i USA, og navnlig dens indflydelse på de statslige og føderale organer.

    Vi får en gennemgang af nogen af de største skandaler i det amerikanske erhvervsliv, som f.eks. Wal-Mart, der tjener penge, når en af deres medarbejdere dør, og PA Child Care, der bestak dommere til at idømme unge mennesker statsfinansierede tvangsophold i PACC's private ungdomsfængsel for de rene bagateller. Ja, det lyder måske utroligt, at den slags kan forekomme i USA, men landet er gennemkorrupt set med danske øjne.

    Der sættes spørgsmålstegn ved hjælpepakkerne til den finansielle sektor i USA, samt ikke mindst til den måde, de blev vedtaget på i kongressen. Vi får også at vide, at kapitalismen er ukristelig i sig selv, at den ikke nævnes i USAs forfatning, og derfor ikke er en del af USAs grundlæggende værdier. Og ikke mindst, at Adam Smith - den gæve skotske ophavsmand til kapitalismen - i øvrigt ville tage dyb afstand fra kapitalismen, som den er blevet praktiseret de sidste mange årtier i USA. Moore konstaterer via en kollage af billeder fra dagens USA, der indkorporeres i indledningen Romerrigets Fald, indirekte, at USA er et imperium, der er ved at gå i opløsning indefra, fordi de få vil styre over de mange.

    Og naturligvis fremhæves de europæiske lande som de rene slaraffenlande, hvor selv den jævne befolkning kan få indflydelse på sin egen situation, i modsætning til USA, der efterhånden er delt i en lille, eksklusiv økonomisk og politisk magtelite, og så den store brede befolkning, der bliver fattigere og fattigere i takt med dereguleringen af det finansielle marked og den deraf følgende finanskrise.

    Moore's nye film holder, men den rammer ikke samme niveau som Bowling for Colombine og Fahrenheit 911. Humoren, der var så udpræget i Fahrenheit 911, er næsten fraværende. Det begrænser sig stort set til en enkelt scene, hvor Moore personligt spærrer NYSE i Wall Street af med gule "Crime Scene"-bånd. Dertil kommer Moores sarkasme, som dukker op her og der. At protestere mod kapitalismen i dens egen hjemby; en by, der er bygget på kapitalismen er da en smule paradoksalt. Moore's egen branche, film og underholdning, er i øvrigt bygget på dybt kapitalistiske grundsten. Hvor der er kapitalisme, er der kultur. Denne anmelder vil ikke udelukke, at savnet af humor måske skal finde sit ophav i, at det humoristiske potentiale i folk som Henry Merritt "Hank" Paulson, Jr. er begrænset, set i forhold til Moores tidligere stjernenavne - dvs. gode folk som Charlton Heston og George W. Bush.

    Moore's film er skabt for amerikanere. Det er USA, han vil ændre. Vi andre kan kigge med, tænke efter og le lidt af de stakkels amerikanere, der åbenbart lever som små forskræmte væsner i en stor, ond verden styret af onde kræfter, der kun tænker på en ting; at rage til sig selv.

    Kapitalismen er i sin rene form næsten uddød i vores del af verden. Det kan man vist godt fastslå, uden at fornærme nogen. Vi respektable europæere har for længst formået at bygge vores velfærdssamfund op på blandingsøkonomi - en økonomi, der i øvrigt blev sparket i gang af Marshall-hjælpen. Vores problem er - ifølge Moore - at vi i stigende grad forsøger at efterligne USA. Og her kan vi så se, hvor galt det kan gå.

    Moore krydrer denne gang sin film med en række personlige scener, hvor han selv og hans far står og kigger på den gigantiske, tomme nedrivningstomt, der engang husede den fabrik, der i Moores barndom brødfød hele hans familie. Det var dengang kapitalismen og den amerikanske drøm var vejen frem. Dengang det rent faktisk virkede. Hvor Mr. Average Joe og frue kunne stifte familie, leve af Joes løn og rent faktisk leve et godt liv hele livet. Selv i pensionsalderen.

    Den tid er forbi, hvilket filmen med en række hjerteskærende scener beskriver. En ældre mand er blevet hyret af sin bank, til at tømme sit eget tvangs-bortauktionerede hus for inventar og brænde det af. Det får han 1.000 USD for. Nu får vi så intet at vide om baggrunden for den ældre mand og hans frues økonomiske ulykke, men i mandens sind er der ingen tvivl: Det er de skide bankers skyld alt sammen. Kapitalisterne vil ikke nøjes med at tage det, du tjener. De vil også have det, du ejer.

    Nok om det. Moore-fans vil ikke blive skuffede, selvom filmen i visse passager kæmper mod publikums lange gab. 4 fæle kapitalister ud af 6 herfra. Den hjemlige premieredato er i øvrigt sat til den 20. november.

    Sidst redigeret af Don J. : 06.11.09 kl. 23:15

  22. #88
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    5,020

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    Roland Emmerich's seneste skud på sin stamme af katastrofe-epos tager sit udgangspunkt i en gammel kalender - nærmere betegnet mayafolkets - der åbenbart udløber den 21. december 2012. Googler man lidt på "2012", finder man nemt ud af, at det ikke er Emmerich, der selv har fundet på, at den verden vi kender åbenbart har en udløbsdato.

    Katastrofen udløses af at den største solflare, der nogensinde er registreret, sender et hav af neutrinoer ud i verdensrummet - bl.a. med retning mod Jorden. Normalt fiser den slags direkte igennem Jorden - men ikke denne gang. Næh nej! De går i kemisk forbindelse med Jordens kerne og forårsager en kraftig opvarmning af kloden indefra, hvilket i den sidste ende betyder, at jordskorpen bryder op i småstumper og flytter sig flere tusinde kilometer. Pludselig ligger sydpolen i Wisconsin. Kontinenter falder fra hinanden, synker i havet eller opstår osv. osv.

    Nå, men vi følger vore helte, familien Curtis, der bl.a. består af John Cusack og Amanda Peet, præsidenten (Dan Glover) og hans labre datter (Thandi Newton), den unge videnskabsmand (Chiwetel Ejiofor) og den moderne udgave af Johannes Døberen - en gammel overgearet hippie, der naturligvis har regnet det hele ud og udbreder sandheden til folket via sin lokale radiostation, der holder til i en trailer i Yellowstone nationalparken, når han altså ikke lige sender direkte via to antenner i en rygsæk fra kanten af Grand Canyon. Woody Harrelson gør det faktisk ok i rollen som Johannes Døberen.

    Og så er der naturligvis dem, hvis moral er lettere flosset i kanten - herunder finder vi bl.a. den russiske milliardær. spillet af Zlatko Buric (der også leverer en ok præstation), og stabschefen i det Hvide Hus (Oliver Platt), der personligt overtager magten, efter at præsidenten har besluttet sig for ikke at tage med den øvrige regering og alle de rige med til Kina, hvor der venter en armada af moderne arker, hvis formål det er at frelse alle de rige og de vigtige, så de kan føre menneskeheden videre. En billet kan erhverves for kun 1 mia. euro.

    Diverse dyrearter kommer dog med gratis, og så er der naturligvis også gjort plads til kulturarven - herunder Mona Lisa. Jo, eliten har virkelig regnet den ud på forhånd og sikret sig selv på god fascistisk vis. Der skal da også mere end almindelige overvejelser til, at få arkenes porte åbnet, så alle de kinesiske arbejdere og de rige, der kom for sent, alligevel kan nå at komme med til Afrika, der heldigvis er blevet meget større, end det ellers var.

    Tager man en bid af Emmerich's tidligere katastrofefilm - Independence Day, Godzilla og The Day After Tomorrow, og tilsætter lidt elementer af Titanic, Waterworld, Angels and Demons, Volcano, Dante's Peak, og World Trade Center, og tsunami-katastrofen i 2004, så får man et ganske god fornemmelse af, hvad 2012 har at byde på.

    Kort fortalt består filmen af en række imponerende CGI-animationer, hvor Los Angeles skyller i havet (jf. posteren ovenfor), Washington, DC oversvømmes af en Tsunami - dog først efter at være blevet ramt af askeskyen fra supervulkanudbruddet i Yellowstone samt diverse jordskælv, Las Vegas er smadret, Hawaii er væk osv. osv. Ikke at det forhindrer vore helte i at flyve igennem scenarierne og komme stort set uskadte fra det. Disse sekvenser bindes sammen af nogle meget kedelige, kliché-fyldte scener, der vist nok skal forestille at være sentimentalte og tale til seernes følelser med henblik på, at få dem til at stortude.

    For mit vedkommende endte det dog med adskillige grin, for filmen ender med, at være en stor parodi på sin egen genre - og jeg mistænker Emmerich for rent faktisk at have en skjult dagsorden med denne film, der netop handler om at parodiere sig selv med det formål, at styrke de kreative elementer, som faktisk er der. Det er da kreativt, at smadre det Hvide Hus ved hjælp af et hangarskib, der kommer væltende oven på en tsunamibølge. New York City går fri denne gang. Eller også er Emmerich bare en fantast, der tror, at han kan flytte noget som helst med denne film.

    Humoren er der også bevidst - en herlig parodi på The Governator og en kort sekvens med den britiske dronning, der helt selv går om bord i en ark. Naturligvis i selskab med sine hunde. Og så er der små mere eller mindre humoristiske sekvenser her og der.

    Alt i alt kan man godt se 2012 med en vis fornøjelse, hvis man på forhånd gør sig klart, at man ikke vil blive fodret med fantastiske skuespilspræstationer, og man ikke gøre sig nogen forestillinger om, at denne film - selvom den lægger op til det - er underholdende fra start stil slut. Det her er ganske enkelt en "big budget B-film". Og er man 12 år, er det her sikkert den mest fantastiske film, man nogensinde har set. Ser man filmen på dens egne præmisser, kan man sagtens føle sig underholdt - i hvert fald i halvdelen af den tid, filmen varer - små 2½ time, hvilket er mindst 3 kvarter for meget.

    Rent karaktérmæssigt sniger den sig op på tre mayapyramider ud af seks mulige. Men så har jeg dælene også været flink. Den ene for et par ok skuespilspræstationer (Woody og Zlatko er dog set bedre... langt bedre), den anden for CGI-sekvenserne og den tredje, fordi den trods alt ikke er lige så kedelig som The Day After Tomorrow eller lige så smagløs som Independence Day.

    Sidst redigeret af Don J. : 15.11.09 kl. 13:52

  23. Den følgende bruger er enig i dette:

  24. #89
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    2,364

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    Den klart bedste af trilogien.

    Kan ikke huske hvornår jeg sidst er gået ud af biografen med en så god fornemmelse i kroppen. Fremragende historie, fremragende film.
    URBAN CREW - Fælles København
    Ace20's Avatar

  25. #90
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    2,532

    Re: Hvilken film har du sidst set i biffen? Vol IV



    ›Den klart bedste af trilogien.

    ›Kan ikke huske hvornår jeg sidst er gået ud af biografen med en
    ›så god fornemmelse i kroppen. Fremragende historie, fremragende
    ›film.
    Jeg synes så bestemt at Mænd der hader kvinder er bedre end Luftkastellet der blev sprængt, men til gengæld er Luftkastellet forholdsmæssigt ligeså meget bedre end Pigen der ligede med ilden.
    Mænd der hader kvinder er en selvstændigt afsluttet historie, der er lavet som film, og den er skide god, for at sige det på jævnt dansk.

    De to sidste film i trilogien er lavet som ca. ti timers tv-serie, men blev med Mænd der hader kvinders store succes klippet ned til to film, og det kan mærkes. Som det også var tilfældet med Pigen der legede med ilden, synes jeg der mangler en del plot i forhold til bogen, hvilket er noget af det er gør bøgerne stærke og spændende.
    De to sidste bøger er dog langt mere afhængige af baggrundsforklaringer og fiktive personers indre tankevirksomhed end Mænd der hader kvinder, hvilket som bekendt svært lader sig gøre på film, og det er endnu en grund til, at de er sværere at filmatisere end den første.

    Når det er sagt, så bliver Luftkastellet der blev sprængt voldsomt meget mere spændende og involverende end Pigen der legede med ilden, der ikke byder på den samme mængde afgørende plot som Luftkastellet, men snarere er én lang opbygning til denne.
    Det bliver rigtig fint forløst, og Luftkastellet bliver derfor en vældig seværdig film, der dog godt kunen have været noget kortere.
    Jeg glæder mig dog til at se tv-serien, der forhåbentlig indeholder noget af det udeladte plot, og således kan klare en del flere timer.

    █__ █__ █__ █__ █__ █__
    - - - - - - - -
    Give a man a mask and he will tell the truth,
    Give a man a user name and he will act like a total twat.
    - Sid Lowe
    Pipetown's Avatar

  26. De følgende 4 brugere er enige:

Side 6 af 11 FørsteFørste ... 3456789 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 105
    Sidste Meddelelse: 01.11.10, 14:03
  2. Svar: 245
    Sidste Meddelelse: 28.03.08, 23:47
  3. Hvilken udstilling har du sidst set?
    By Mads740 in forum Kultur
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 27.02.08, 01:42
  4. Hvilken film har du sidst set i biffen Vol. II...?
    By -Altid FC København- in forum Kultur
    Svar: 114
    Sidste Meddelelse: 22.05.06, 16:42
  5. Hvilken film har du sidst set i biffen?
    By martin_j in forum Kultur
    Svar: 103
    Sidste Meddelelse: 06.09.05, 14:53

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •