Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Ansjoser

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Ansjoser

    nogen der gider give mig et hint vedr holdbarheden af disse små fine fisk i den saltede og olierede udgave, efter at forpakningen er brudt?
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Mar 2003
    Indlæg
    232

    Re: ansjoser

    ›nogen der gider give mig et hint vedr holdbarheden af disse små
    ›fine fisk i den saltede og olierede udgave, efter at forpakningen
    ›er brudt?

    område at formere sig på. Fersk fisk bør spises samme dag, den er købt. Da fordærvelsen er hurtigere jo højere temperaturer, er det bedst at opbevare fisk ved så lav temperatur som muligt, helst under 2°C. Af samme grund skal fersk fisk, derunder MAP-pakket og vakuumpakket fisk, opbevares ved max. 2°C i detailhandelen. Letkonserverede fisk har en holdbarhed, der er lidt længere end de tilsvarende ferske produkter.
    Da ikke konserverede fisk kun kan holde sig i 1 doegn, maa "lidt laengere" som i dette tilfaelde vaere 2-4 dage. Det vigtigste er dog at holde det koldt, saa stil glasset eller daasen bagerste i koeleskabet, hvor det som regel er koldest.

    Saa den staar nok paa pizza med ansjoser i morgen.... :-)

    Edit:
    Fandt foelgende som kunne have interesse - det er typisk Histaminforgiftning som faas via ansjoser

    Histaminforgiftning ses undertiden omtalt som ”scombroid forgiftning” efter de familier/slægter af fisk – Scombridae, Scomberomorus og Scomber, hvis medlemmer man først fandt som årsager til histaminforgiftningstilfælde. Der er dog mange andre fiskearter og fiskeprodukter, hvori der kan dannes histamin og andre biogene aminer under uheldige opbevaringsforhold f.eks. hornfisk, koldrøget laks og mange af de tropiske fiskearter, som nu importeres som kølede, vakuumpakkede skiver eller som eksempelvis oparbejdes i Danmark til koldrøgede produkter.

    Af histaminproducerende bakterier kan nævnes Enterobacteriaceae, nogle Vibrio, få Clostridium og Lactobacillus sp. De mest potente histamin-producerende bakterier er Morganella morganii, Klebsiella pneumoniae og Hafnia alvei. Disse bakterier kan findes på de fleste fisk, formentlig som efterkontamination efter fangsten, og de kan vokse under 10ºC men under 5 ºC hæmmes histaminproduktionen dog kraftigt. Den kuldetolerante Photobacterium sp. er dog kraftig histaminproducerende ved temperaturer under 5 ºC.
    Sidst redigeret af Vinnie : 19.05.08 kl. 20:57
    - Vinnie
    Vinnie's Avatar

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: ansjoser

    tak!

    (og det var jo så en skidt ting, da den rest ansjoser jeg genopdagede i køleksabet helt givet er død, stinkende og rådden :-((( )
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    129

    Re: ansjoser

    Er ansjoser ikke mere at sammenligne med spegesild end med frisk fisk?

    De bliver vel saltede og opbevaret i olie for at øge holdbarheden?

    Jeg plejer altid at fylde glasset op med olie, når jeg har taget af det så ansjoserne er helt dækkede.

    Sådan et glas plejer sig at strække sig over et par uger hos os, men jeg har haft glas stående længere uden at de har virket mistænkelige (og jeg er ret hysterisk, smider hellere ud end at tage chancen).

    Fik pludseligt lyst til en gang pasta med ansjoser, hvidløg, chili, oliven og kapers....

    Carsten

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    39

    Re: ansjoser

    De saltede ansjoser i olie er vel ikke letkonserverede, nærmere tungtkonserverede...

    De marinerede ansjoser man typisk finder på markeder i sydeuropa ville jeg betegne som letkonserverede med en holdbarhed som du beskriver. De saltede ansjoser, typisk hele i salt eller fileterede i olivenolie, har nærmest evig holdbarhed i køleskabet under olie.

    /mate

    PS: De bedste er dem fra Sicilien:
    http://www.amazon.com/Recca-Salted-A.../dp/B00025644O
    http://chefshop.com/Itemdesc.asp?ic=4839

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: ansjoser

    tak for svarene. kan hænde vi alligevel skal have noget ansjosmik de kommende dage :-)
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    129

    Re: ansjoser

    ›PS: De bedste er dem fra Sicilien:
    http://www.amazon.com/Recca-Salted-A.../dp/B00025644O
    http://chefshop.com/Itemdesc.asp?ic=4839

    Enig!

    I Brugsen har de dog udmærkede ansjoser til absolut rimelige priser.

    Jeg har altid mindst et par glas i spisekammeret. Det er en af de ting man bare ikke løber tør for!

    Carsten

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •