Viser resultater 1 til 14 af 14

Emner: TV-guide til EM!

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    TV-guide til EM!

    "Hvem sender kampen?", det er det spørgsmål der kommer til at stå på Sidelinien og i skakten igen og igen under EM. Også selv om det er ret let at finde, hvis man i forvejen har adgang til internettet. Jeg siger det bare. Folk er tit lidt dovne med at søge informationer :-)

    SÅ her er en lille guide omkring hvem der viser EM i denne omgang på de lettere tilgængelige kanaler.

    ***

    I Danmark ligger rettighederne hos TV2. Og de sender alle kampene, undtagen otte gruppekampe. Alle disse sendes på Zulu. Fire af disse er kampene i sidste runde af gruppespillet, hvor den anden kamp samtidig vises på TV2.

    Der er daglige udsendelser fra EM-studiet, og der er optakter fra kl. 17.30 på de tidlige kampe og fra kl. 20.00 på de sene.

    Morten Ankerdal er central studievært, og Flemming Toft topkommentator. Vent mangen en henvisning til straffekast.

    ***

    Et rigtig godt alternativ er det kompetente (og kun en lille smule popsmarte) hold på svensk TV4. De sender alle kampene, undtagen de omtalte runder ovenfor hvor der spilles to puljekampe samtidig - der sendes kun fra den ene, formentlig med klip fra den anden. Gode ekspertkommentatorer, ikke mindst når de har Hans Backe med, så også før og efter kampene er de en god erstatning for TV2's vrøvlehoveder.

    ***

    Også klasse - men måske volapyk for en del - er den tyske dækning på ARD og på ZDF. Også tyskerne sender rub og stub, dog som ovenfor kun én ad gangen i sidste grupperunde. Tyskernes dækning er tradionelt en lille smule stivnakket, men dybt grundig og dybt professionel, især i efterbehandlingen af kampene. Og så har ARD, i Gerhard Delling og den gamle stjerne Günter Netzer, det mest underholdende par kommentatorer noget sted, med deres bizarre had/kærlighedsforhold.

    ***

    Endelig er der, for de selvpineriske, norsk TV2, der med den ulidelige spradebasse Davy Wathne i front sender en del kampe. Det er langt fra alle, og man risikerer at høre på Drillos analyser.

    ***

    Hvis man er meget ked af at se direkte fodbold, kan man se Eurosport. De genudsender hver aften kl. halv ti, når der er livekampe i gang på andre kanaler, en kamp fra den foregående aften. Og de genudsender desuden halvandet døgn gamle kampe hver formiddag.

    ***

    Hvis man ønsker at se kampene i højopløselig kvalitet, og har man parabolantenne, kan man abonnere hos TV2 og Canal Digital. Og har man Eurosport HD, kan man se kampene i højopløselig kvalitet dér - lige så forskudt som på hovedkanalen.

    Har man kabel-tv, kan man sige tak for lort. Ligemeget om man har sin YouSee-hd-boks, kan man ikke komme til at se kampene højopløseligt, hverken leveret af TV2 eller nogen anden station.

    ***

    Så det er tv-situationen. Jeg håber den kan sættes som sticky, så den er ved hånden - og så kan man jo altid drøfte Trylleriks vrøvl og alt det andet nedenfor :-)

    mvh,
    -smølle


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    1,039

    Re: TV-guide til EM!

    First of all: Tak for indsatsen.

    Liiiiige en enkelt ting:

    ›Et rigtig godt alternativ er det kompetente (og kun en lille smule popsmarte) hold på svensk TV4.
    ›***
    ›Også klasse - men måske volapyk for en del - er den tyske dækning på ARD og på ZDF.

    Dem måtte du godt have byttet om på ift. forståelse. Enlanden herre med horn og hove får frostbid og løbenæse før jeg begynder at foretrække førstnævnte cirkussprog med en god solid teutonisk gennemarbejdning :-)

    ›Så det er tv-situationen. Jeg håber den kan sættes som sticky, så
    ›den er ved hånden - og så kan man jo altid drøfte Trylleriks
    ›vrøvl og alt det andet nedenfor :-)

    ›mvh,
    ›-smølle


    Ening, omend vi nok begge to ved at det kommer til at hjælpe forbavsende lidt ift. spørgsmål i skakten, hvis selve tråden ikke står forrest på EM-forummet hver gang en forvirret skabning med lyst til europæisk fodbold runder bemeldte skakt.

    Igen, tak for indsatsen ;)

    Mvh. Morten
    Mvh. Morten
    GatoConBotas's Avatar

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    175

    Re: TV-guide til EM!

    Og så har ARD, i Gerhard Delling og den gamle stjerne
    ›Günter Netzer, det mest underholdende par kommentatorer noget
    ›sted, med deres bizarre had/kærlighedsforhold.

    ›***

    Tak for en super service - så skulle vi vist kunne undgå de sædvanlige forespørgsler. Jeg bliver dog nød til at knytte en kommentar til de to ovennævnte spradebasser. De er simpelthen dybt pinlige og ulidelige at høre på, når de snakker sammen. Jeg kan kun anbefale at slå lyden fra, og så betragte Günther Netzers ekvilibristiske udøvelse af disciplinen lort-på-skosnude-blikket når han taler med Delling. Hans evner heri er helt på højde med de, han viste inden for de hvide kridtstreger. Læg mærke til hvordan han slet ikke kigger på Delling når han taler til ham ! Det er tydeligt, at han slet ikke har noget til overs for journalisten Delling og hans forstand på fodbold, der derimod gør alt for at provokere Netzer og samtidigt tydeligt viser sin fryd, når det lykkes. Jeg synes simpelthen, at det er for meget - mine tæer krummes sammen i kramper.

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: TV-guide til EM!

    ›Tak for en super service - så skulle vi vist kunne undgå de
    ›sædvanlige forespørgsler. Jeg bliver dog nød til at knytte en
    ›kommentar til de to ovennævnte spradebasser. De er simpelthen
    ›dybt pinlige og ulidelige at høre på, når de snakker sammen. Jeg
    ›kan kun anbefale at slå lyden fra, og så betragte Günther Netzers
    ›ekvilibristiske udøvelse af disciplinen lort-på-skosnude-blikket
    ›når han taler med Delling. Hans evner heri er helt på højde med
    ›de, han viste inden for de hvide kridtstreger. Læg mærke til
    ›hvordan han slet ikke kigger på Delling når han taler til ham !
    ›Det er tydeligt, at han slet ikke har noget til overs for
    ›journalisten Delling og hans forstand på fodbold, der derimod gør
    ›alt for at provokere Netzer og samtidigt tydeligt viser sin fryd,
    ›når det lykkes. Jeg synes simpelthen, at det er for meget - mine
    ›tæer krummes sammen i kramper.

    Mwaha! Ja, man må også sige, at de to er et spørgsmål om smag og behag. De deler i den grad også vandene i Tyskland. Også fordi Netzer er kontroversiel pga sin som regel meget kritiske indstilling - langt mere velformuleret end Jan Mølby, hvilket da også er svært andet, men stadig en brokkerøv af Guds nåde.

    Men jeg tror ikke man skal tage fejl af dem, der er et kæmpe element af pantomime i deres cirkusnummer. De er faktisk gode venner, selv om de siger "De" til hinanden, Netzer overfuser Delling konstant, og Netzer rundede sidste venskabskamp af med at sige "Ja, jeg glæder mig meget. Ikke til at arbejde sammen med Dem, men jeg glæder mig meget til EM"... og sådan nogle situationer er der hver gang, nævnt for dem som ikke kender de to.

    Desuden må man tage hatten af for to, der kan pisse en landstræner så meget af som det skete her - det slutter, for de ikketyskkyndige, af med at Waldemar Hartmann spørger Völler om hvorfor han bliver så vred, han spørger ham jo helt fredsommeligt, og Völler svarer "Jaja, du er afslappet nok, du har siddet i din stol og drukket tre hvedeøl under kampen" :-)

    mvh,
    -smølle

  6. De følgende 6 brugere er enige:

  7. #5
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,394

    Re: TV-guide til EM!

    Ikke at det er noget der kan ses eller høres i Danmark, men gennem tiden har man jo tit hørt mange ønske, at det var muligt at følge den engelske dækning af store turneringer - det har ikke kunnet lade sig gøre siden engang midt i 90'erne, da BBC Prime havde rettigheder til enkelte kampe. Jeg kan f.eks. huske, at de viste England-Skotland fra Wembley i 1996 med The Stone Roses' fantastiske 'This Is the One' som intromelodi. It certainly was.

    I hjemlandet er dækningen lige så ivrigt diskuteret som den er her, delt som den er mellem den gamle statslige institution BBC og den som regel forceret folkelige og laveste fællesnævner-søgende konkurrent ITV - enhver parallel til danske forhold er et tilfælde ;-)

    Især den engelske pendant til Svend Gehrs kommer til at drive folk til vanvid til EM:
    Nor do we have to decide whether we want to spend 90 minutes in the company of the masterful Clive Tyldesley or listen to John Motson wondering, as he did during this year's FA Cup final, why a team were celebrating a goal ("Ha ha, well, would you believe it, Portsmouth think they've scored." An observation to which Mark Lawrensen replied: "That's because they have John").
    Summen af brok er vist konstant - i de lande der roses her er seerne garanteret lige så kritiske som de er over vores hjemlige håndboldkanals dækning ;-)

    mvh,
    -smølle

  8. #6
    fckgo er offline Brandimprægner det her!
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    727

    Re: TV-guide til EM!

    ›Ikke at det er noget der kan ses eller høres i Danmark...

    Uden at jeg skal sige hvor stor succes man kan have med det, da jeg ikke selv har forsøgt, skulle det være muligt at kunne fange både BBC og ITV, hvis man har en tilstrækkelig stor parabol. Hvis nogle skulle have lyst til at prøve at give sig i kast med det, er her en guide: http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=1

    Jeg tror dog jeg nøjes med en god gedigen blanding af den danske og tyske dækning af slutrunden. Dejligt at være fodbold-fan, når ZDF sender EM-stof fra om ti minutter til halv 1 i nat.

  9. #7
    TopM er offline Bruger af detailvarer
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    421

    Re: TV-guide til EM!

    Tv2 viser sig denne gang på utrolig vis, at stikke deres eget bundniveau for elendig optakt.

    Med halvdelen af tiden brugt på breakers med den mest moderne grafik og de samme 3-4 klip fra forrige EM og den anden halvdel brugt på en vrøvlende og Morten studievært (der af en eller anden grund skulle rejse sig fra sin stol hver gang der blev klippet til ham?) så overvejer jeg allerede nu at pudse tysk eller svensk-kundskaberne af.

  10. Den følgende bruger er enig i dette:

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    Sep 2006
    Indlæg
    1,578

    Re: TV-guide til EM!

    ›Tv2 viser sig denne gang på utrolig vis, at stikke deres eget
    ›bundniveau for elendig optakt.

    ›Med halvdelen af tiden brugt på breakers med den mest moderne
    ›grafik og de samme 3-4 klip fra forrige EM og den anden halvdel
    ›brugt på en vrøvlende og Morten studievært (der af en eller anden
    ›grund skulle rejse sig fra sin stol hver gang der blev klippet
    ›til ham?) så overvejer jeg allerede nu at pudse tysk eller
    ›svensk-kundskaberne af.

    Apropos tv 2, så i guder hvor er Helveg dog ringe til at agere med-kommentator.
    Jeg har intet imod manden og ej heller hans syngende fynske accent, men han har intet, udover allerede udtømte klicheer, at bidrage med.
    Det kunne være en anden tungtvejende grund til at se en del af kampene fra et af vores nabolandes sendeflade.

  12. De følgende 11 brugere er enige:

  13. #9
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    216

    Re: TV-guide til EM!

    ›Apropos tv 2, så i guder hvor er Helveg dog ringe til at agere med-kommentator.
    ›Jeg har intet imod manden og ej heller hans syngende fynske
    ›accent, men han har intet, udover allerede udtømte klicheer, at
    ›bidrage med.
    ›Det kunne være en anden tungtvejende grund til at se en del af
    ›kampene fra et af vores nabolandes sendeflade.

    Faktisk mener jeg, at standarden for TV2's kommentatorer er virkelig ringe, det er sådan lige til at holde ud på zulu, men på moderkanalen er der dømt rent kanal københavn.

  14. Den følgende bruger er enig i dette:

  15. #10
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    1,039

    Re: TV-guide til EM!

    Efter et par dage med at have benyttet de tyske kanalers dækning står jeg tilbage med et lidt blandet indtryk.

    ZDF har lavet et kæmpe projekt ud af det med et udendørs amfiteater som studie. Storskærme, livemusik, et medlevende, tusindtalligt publikum og ikke mindst en håndfuld kompetente værter gør at kanalens dækning langt overstiger noget man kunne drømme om at se på TV2 eller Viasat.

    Det giver så lidt et antiklimaks når ARD overtager teten. Fred være med at de ikke har et kolossalt studiesetup; det går da også an uden :) Problemet er mere underfundigt i natur. Værterne og kommentatorerne er på en eller anden vis kedeligere. Ikke samme medlevelse, lidt for monotone stemmerføringer (for mig betyder det at jeg flere gange bare faser ud uden at opfatte hvad de knævrer om) og der er bare noget tørt over dækningen som er mærkbar når man lige har oplevet ZDFs udgave.

    Selvom det er lidt kedeligt er det dog ikke direkte pinagtigt, som den danske fodboldoplevelse ofte er :-/

    Alt i alt endnu en anbefaling til den tyske dækning.

    Mvh. Morten
    Mvh. Morten
    GatoConBotas's Avatar

  16. #11
    Tilmeldingsdato
    Jan 2003
    Indlæg
    359

    Re: TV-guide til EM!

    Det giver så lidt et antiklimaks når ARD overtager teten. Fred være med at de ikke har et kolossalt studiesetup; det går da også an uden :) Problemet er mere underfundigt i natur. Værterne og kommentatorerne er på en eller anden vis kedeligere. Ikke samme medlevelse, lidt for monotone stemmerføringer (for mig betyder det at jeg flere gange bare faser ud uden at opfatte hvad de knævrer om) og der er bare noget tørt over dækningen som er mærkbar når man lige har oplevet ZDFs udgave.
    HOV HOV!!1

    ARD har jo fantastiske Monica Lierhaus!



    Udover at være ganske kompetent er hun jo også ret køn. Det opvejer klart at resten af ARD er lidt kedelige. :)

    Nå, men det var slet ikke det jeg ville. Min aller bedste tyske kammerat har fortalt mig at hvis man tager TTV side 888 på ZDF er der live oversættelse af de respektive landes natonalsange inden kampstart. Selvfølgelig på tysk, men det sprog kan alle fornuftige mennesker vel forstå.
    Pabres 00:11
    Pema ved mere end man skulle tro ved første øjekast, som hvis man ser en dværg man har lyst til at tæve, og han så kan 16 forskellige slags kampsport.

    caro 00:12
    Pummie er zyg nok!
    Puma's Avatar

  17. Den følgende bruger er enig i dette:

  18. #12
    fckgo er offline Brandimprægner det her!
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    727

    Re: TV-guide til EM!

    Naturligvis en tv-mæssig katastrofe her til aften, at signalet kan forsvinde til hele verden midt i en EM-semifinale. Men endnu en gang viste tysk tv at være lysår før TV 2, da tyskerne var forholdsvis hurtige til at finde ud af at schweizisk tv stadig havde billede fra Basel. Derfor kunne os der så ZDF se Kloses 2-1-mål direkte, mens Morten Ankerdal stod og interviewede Troels Bech og Flemming Poulsen ovre på TV 2. Først senere fandt TV 2 ud af at stjæle det schweiziske signal, men da var skaden desværre allerede sket.

    Bare endnu et billede på, hvor meget bedre den tyske dækning har været end den danske, og fra at jeg i begyndelsen af turneringen zappede lidt frem og tilbage mellem de to, er mit tv nu fast indstillet på tysk tv under kampene.

    Det er nok tvivlsomt hvor meget OL jeg kommer til at se på de danske kanaler efter at have fået denne gode oplevelse med ARD og ZDF, og det er for alvor gået op for mig at dansk tv-dækning er virkelig amatøragtig i forhold til vores naboer.
    Sidst redigeret af fckgo : 25.06.08 kl. 23:25


  19. #13
    Tilmeldingsdato
    Jun 2007
    Indlæg
    160

    Re: TV-guide til EM!

    Nogen der ved om de sender bronze kampen nogen steder? Kan ikke finde den på tv2's sendeflade? sender de den slet ikke? eller er der slet ikke nogen bronze kamp i år?

  20. #14
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,753

    Re: TV-guide til EM!

    Der er ingen kamp om 3. pladsen.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 32
    Sidste Meddelelse: 13.12.09, 20:39
  2. Guide til udebaneture dette forår
    By Ace20 in forum De korte linier
    Svar: 16
    Sidste Meddelelse: 24.04.09, 12:07
  3. Indholdsfortegnelse + guide til 'De lange linier'
    By Perec in forum De lange linier
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 08.12.05, 13:18
  4. Københavnernes guide til København
    By Sokken in forum Diverse
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 03.06.05, 20:06
  5. guide til superligaen
    By yunus in forum De korte linier
    Svar: 4
    Sidste Meddelelse: 09.03.04, 16:03

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •