Viser resultater 1 til 11 af 11

Emner: Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Mar 2002
    Indlæg
    5,020

    Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?

    Et simpelt spørgsmål: Hvilken plade - det være sig på vinyl eller cd - er den ældste, du ejer målt ud fra det oprindeligt udgivelsesår?

    Der må kun angives titler, der oprindeligt er udgivet som originalt album. Det betyder f.eks. at cd'en "Elvis 56" ikke tæller med, selvom optagelserne er fra 1956, idet albummet først blev udgivet langt senere, hvis man f.eks. ejer "Hip" med Steppeulvene.

    Som sagt tæller cd'erne også med, selvom de først er udgivet fra og med begyndelsen af firserne. Men det er naturligvis noget helt særligt, hvis man har den i 1. udgaven på vinyl, og kan blære sig med, at have købt den tæt på udgivelsesdagen. Anekdoter omkring indkøbet er naturligvis meget velkomne. Og hvis man stadig lytter til den i dag, så fortæl det endelig.

    Jeg lægger for med denne uforpligtende sag:


    Udgivet den 22. marts 1963. Da jeg er født lidt over fem år senere har jeg desværre ikke været i stand til at indkøbe den på original vinyl i monoudgaven. Som så mange andre købte jeg den på cd engang i slutfirserne eller starthalvfemserne (den kom ud på cd i 1987). Jeg lytter stadig "PPM" en gang eller to om året - som regel i forb. m. 3-4 andre Beatles plader af divergerende sammensætning.
    Sidst redigeret af Don J. : 11.09.08 kl. 20:30

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    822

    Re: Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?



    Jeg har sådan én her liggende i original udgave. Desværre er bananen blevet pillet af. Pladen er ikke meget at råbe hurra for, den er efterhånden slidt godt ned. Derudover har jeg også en original udgave af Bob Marley's Survival fra 1979 (så vidt jeg husker), som jeg fandt på et loppemarked i Asserbo her for nyligt.
    EC1V Finsbury

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,399

    Re: Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?

    ›Der må kun angives titler, der oprindeligt er udgivet som
    ›originalt album. Det betyder f.eks. at cd'en "Elvis 56"
    ›ikke tæller med, selvom optagelserne er fra 1956, idet albummet
    ›først blev udgivet langt senere, hvis man f.eks. ejer
    ›"Hip" med Steppeulvene.

    Ud fra de regler kan jeg ikke have den med det ældste musik på (selv om det vel havde været nemmere med Elvis at anføre, at det ikke er et album men en opsamling ;-)

    Det er nemlig Miles Davis' Birth of the Cool, der er indspillet helt tilbage i 1949, men udkom flere år senere. Opsamlingen af SInatras Columbiaår tæller heller ikke, så i stedet er det den her der skal på banen, og det er en absolut 24 karats juvel:



    In the Wee Small Hours fra 1954, Frank Sinatras første egentlige album, dyb melankoli over 16 numre (dengang indledte Sinatra en nærmest maniodepressiv vane med at skifte mellem albums der var swingende og hulkende) og et fedt omslag ovenikøbet, hvor det jo er en skam at der ikke er 12 tommer at se på mere.

    Og jo, jeg ved at Songs for Young Lovers og Swing Easy! kom inden. Men jeg regner dem ikke for rigtige albums, da de kun varer godt små tyve minutter hver og kom på 10"-plader...

    mvh,
    -smølle

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    546

    Re: Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?

    Selvom det er det ældste fulde album, som jeg har stående på hylden, var Bob Dylan allerede på alle leder etableret, da han udgav sit sjette album Highway 61 Revisited d. 30. august 1965. På forrige album Bringing It All Back Home fra foråret samme år begyndte Bob Dylan at bevæge sig væk fra den akustiske folk, som han havde skabt sit navn med.
    Henover sommeren spillede Dylan sin første elektriske koncert på en folk-festival, hvilket i de dage åbenbart var noget uartigt noget at finde på.

    Highway 61 Revisited fortsætter den bevægelse mod Rock n Roll med åbneren, måske Dylans mest kendte sang, Like a Rolling Stone.

    and oh how we danced

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    136

    Re: Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?

    Den ældste på hylden må være dette arvestykke fra min mor - Presley på 7":



    Ældste "eget køb" er Shakin Stevens og You drive me crazy, men den nægter jeg at finde frem...

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    464

    Re: Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?

    Af hvad jeg kan komme på, må det være denne:


  8. #7
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    295

    Re: Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?

    Uden tvivl dette:


  9. #8
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    5,221

    Re: Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?



    Uden tvivl dette !!
    \m/ (^_^) \m/

    Having an offday ??? Metal is the best cure !!!

  10. #9
    Tilmeldingsdato
    Oct 2004
    Indlæg
    2,703

    Re: Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?

    Hislen af TorbenØ.

  11. #10
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    1,626

    Re: Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?



    Udgivet i 1988, jeg var 8 år og rendte rundt i kinasko og hvide bomuldshandsker, troede at jeg kunne breakdance og rappede "Jeg provokerer, onanerer, ryger massere af hash". FFS hvor må mine forældre ha´grinet af mig!
    " Vi ser det som et relativt afslappet tiltag. Hvis du ikke engang vil det, som vi har bedt dem om at gøre, så er det vores konklusion, at så er du der nok af de forkerte årsager" - Citat: Dan Hammer

  12. #11
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    2,413

    Re: Gamle skiver! Hvad er dit ældste album?

    Fra 1965:



    Og hvis man kun skal nævne skiver, som man trods alt hører mere end én gang om året, må det være

    Fra 1976:

    Sidst redigeret af Elver : 29.09.08 kl. 12:28

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 8
    Sidste Meddelelse: 29.09.13, 14:19
  2. Hvad er dit Bokse-navn??
    By Gobas in forum Diverse
    Svar: 37
    Sidste Meddelelse: 27.03.07, 11:20
  3. Hvad er dit parti?
    By Fellini in forum Kontoret
    Svar: 3
    Sidste Meddelelse: 19.04.05, 13:42
  4. Hvad er dit/ dine favorit album(s)?
    By zebos in forum Kultur
    Svar: 80
    Sidste Meddelelse: 30.11.04, 22:35
  5. Hvad er årets bedste album?
    By -smølle in forum Kultur
    Svar: 45
    Sidste Meddelelse: 24.12.02, 14:22

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •