Har netop læst denne korte, men interessante artikel:

http://www.ajaxf-side.nl/shownews.asp?id=7110

For de der ikke lige kan hollandsk, handler artiklen i alt sin enkelthed om, at agenten Rob Jansen (der må antages at have fingeren på pulsen mht. transfermarkedet) forudser, at lejeaftaler vil blive en betydeligt større del af transfererne og spillet, end de er i dag. Primært er tanken (ikke at det fremgår direkte af denne artikel), at de store klubber grundet økonomisk pres, bliver nødt til at gøre bedre handler. En af måderne at gøre det på, er ved at købe før spillere slår igennem i en af de 5-6-7 største ligaer, for derved at købe mens prisen er til at forstå. Det kan også dreje sig om transferfrie (eller andre - af andre årsager - relativt billige) spillere, der måske ikke er relevante for en klubs planer i den sæson/periode skiftet sker i, men er det på sigt osv.

Holland har gennem længere tid haft en mere og mere veludviklet "lånekultur", klubberne i mellem, end vi er vant til (og vist også har muligheder for), her i Danmark. Selv de store klubber - Ajax, PSV og Feyenoord - er begyndt at acceptere, at man ikke kan konkurrere på samme transfermarkeder, som klubber fra større ligaer. Eller, det har de nu forlængst accepteret, men nu er man begyndt at kigge på alternative muligheder for at hente gode spillere, på andre aftaler end den traditionelle. Bojan, Babel, Drenthe, Saviola, Maduro, Maxwell osv. har således været rygtet til Ajax, i låneperioder i op til et år. Flere mener dog, at låneperioderne - efterhånden som de bliver udbredt og udviklet - snildt kan strække sig i op til to (eller flere) år.

Nå, jeg var lidt i tvivl om, hvilket forum det skulle postes i, men fandt at dette må være det rette, selvom det ikke nødvendigvis omhandler konkrete spilleremner. Jeg synes teorien og udviklingen er interessant, fordi den kan have betydning for FCK. Jeg er sådan set helt enig med de der mener, at man bør eje spillerne i truppen. Men jeg har dog accepteret at verden er i konstant forandring, og følgerne deraf kan være, at man kan drage fordel af at gøre tingene anderledes, end man "altid" har gjort.
Et par spørgsmål rejser sig i hvert fald. F.eks. kunne man forestille sig, at FCKs ligakonkurrenter henter mærkbar succes ved en satsning på bl.a. lånte spillere - vil (og skal) FCK da stærke nok til, at fastholde målsætningen på traditionel vis? Og hvis tendensen for alvor bliver udbredt, vil det så have indflydelse på overgangssummerne generelt?