Side 1 af 10 1234 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 139

Emner: Anbefal en tv-serie

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    42

    Anbefal en tv-serie

    Egentlig er jeg ikke den store serienørd, men det hænder at jeg falder over og sætter pris på en rigtig god TV-serie.

    Ideen er at få de smalle, oversete eller undervurderede serier fra hele verden frem lyset. Dvs. at serier som 'Simpsons' og 'Beverly Hills' burde være overflødige at nævne, da man må formode at alle enten har set dem eller har en holdning til dem i forvejen.

    Jeg lægger selv ud med denne britiske komedie fra 2003:

    Peep Show



    Havde aldrig hørt om serien, før jeg en dag tilfældigt faldt over den på nettet. Den følger de to flatmates, Mark og Jeremy i deres evige jagt på det modsatte køn. I sig selv ikke særligt nyskabende, men den er utroligt velskrevet og velspillet, især af David Mitchell i rollen som den sexuelt frustrerede kontorarbejder, Mark Corrigan.

    Det ejendommenlige ved serien er, at den udelukkende er filmet fra de medvirkendes point of view. Der er altså ingen panorerende eller helhedsbilleder, men man vænner sig hurtigt til det og det fungerer rigtig godt.

    Hvis man generelt foretrækker engelsk komedie frem for amerikansk, kan 'Peep Show' varmt anbefales.

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    42

    Re: Anbefal en TV-serie

    Flight of the Conchords



    Flight of the Conchords er en new zealandsk folk comedy duo, som på baggrund af deres live-optrædender fik deres eget show på HBO i 2007. Den handler om de to musikere, Bret og Jemaines (spillet af dem selv, som dem selv) forsøg på at slå igennem som band i New York. Hver episode indeholder således 1-2 af bandets egne sange, der passer ind i de givne omstændigheder. Desuden medvirker Rhys Darby i rollen som bandets ikke helt så kompetente manager.
    Humoren er meget subtil og ideen med at integrere gruppens - i øvrigt ganske morsomme - sange i serien, gør den ret enestående.

    Flight of the Conchords er et stort kultnavn i USA, men er relativt ukendte i Danmark, selvom første sæson blev vist på Zulu i slutningen af 2008. Jeg kendte i hvert fald ikke til dem før jeg fik dvd'en i julegave, men jeg er glad for bekendtskabet og kan roligt anbefale serien.

  4. De følgende 13 brugere er enige:

  5. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,392

    Re: Anbefal en TV-serie

    Glimrende idé!

    En stor anbefaling herfra af The Thick of It, endnu en britisk serie, der vel nærmest er Yes Minister på crack.



    Det er en komedie om spin, manipulation og damage control i den britiske regering, og er man sart over for eder og forbandelser er man nok ikke klar til den, som bl.a. set her, i et klip fra de specialafsnit der blev lavet på det seneste.


    http://uk.youtube.com/v/h_7pyktzpY8

    Forrygende indsatser af bl.a. Chris Langham som den livstrætte og nervøse minister, og af Peter Capaldi som statsministerens pitbullterrier Malcolm Tucker.

    Siden er det hele blevet ført videre i spillefilmslængde i filmen In the Loop. Om den kommer til Danmark inden den udkommer på dvd - det må man bare håbe. Men serien er i alle tilfælde værd at få fingrene i. Læs mere her.

    [edit] Og her kan man købe serien og de to specialafsnit til en meget rimelig pris. In the Loop kan man gøre det helt samme med her... og den nye serie, der er slut forleden på BBC, kommer på dvd i april.

    mvh,
    -smølle

  6. De følgende 6 brugere er enige:

  7. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Re: Anbefal en TV-serie

    Peep Show

    Jeg bliver lige nødt til at stampe hårdt i gulvet, mens jeg klapper og råber "Bravo!" for jeg faldt også over Peep Show på nettet og blev hurtigt fanget. Den er ganske rigtigt overordentlig britisk i sin tørre og kulsorte humor, selvom den minder mig både om den amerikanske Curb Your Enthusiasm såvel som engelske the Office. Men nogen Kongen af Queens er det bestemt ikke, og i modsætning til mange amerikanske komikere er Mitchell og Webb ikke udsprunget af stand up-komikken, men af den britiske sketch-tradition, som dare I say it, har beriget os i årtier. Således også deres "andet show" The Mitchell and Webb View, der begyndte på radioen og nu er på tv, og det er også seværdigt.

    Jeg er efterhånden blevet stor fan af David Mitchell, for han er komiker af den gamle samfundsrevsende skole, og vel at mærke fra et akademisk/småborgerligt standpunkt, så der bliver både harceleret over folk der gør sig for lidt umage med deres retstavning, folk gør sig for meget umage med deres udseende og uduelige politikere og deres flokke af meningsfæller. Hvordan kan man undgå at elske noget sådan?


    http://uk.youtube.com/v/WzVqKXbnDK4

    Så hurra for Mitchell og Webb og tillykke med deres nyligt vundne BAFTA.

    mvh
    Martin CX

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #5
    Tilmeldingsdato
    Jul 2006
    Indlæg
    1,727

    Re: Anbefal en TV-serie

    it's always sunny in philadelphia


    Det var (er?) lav budget komedie men aldrig har det været bedre. Det lyder kedeligt med nogen som ejer en bar men hver episode er så underlige og sjove at det er helt utroligt. Danny DeVito spiller iøvrigt en af de 3 som ejer barens far.

    Man kan se alle episoder uden at kende noget til serien i forvejen og det vises nogen gange på 3+ men på underlige tidspunkter (tidlig morgen og sent om natten). Der er ikke noget de ikke kan eller har taget pis på.

    http://www.funnyordie.com/videos/96a...rom-ilikestuff

  10. De følgende 2 brugere er enige:

  11. #6
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Anbefal en TV-serie




    Six Feet Under - en relativt lang HBO-serie, der byder på en ekstremt gribende og intens stemning. Spredt over fem sæsoner med hver 12-16 afsnit af ca. en times længde, udspiller der sig et drama omkring en bedemandsforretning.

    Serien er enormt charmerende, når man først får vænnet sig til det lidt makabre: Hvert afsnit starter med et dødsfald, og afsnittet udspiller sig så omkring denne død. Ikke på en CSI-agtig måde, men afsnittet afspejler hvad der sker i og omkring familien, i den tid liget nu er i bedemandshjemmet.

    Alle er afsporede på den ene eller anden måde, og både fortidens, nutidens og fremtidige dramaer er meget medrivende. Ikke mindst på grund af fantastisk skuespil fra alle sider af - efter ret kort tid hører serien op med at være fiktion, og skænderier mellem f.eks. Brenda og Nate kan mærkes på krop og sjæl. Jeg er stadig igang med 5. sæson - med en 7-8 afsnit tilbage, men jeg kan anbefale den på det allervarmeste.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  12. De følgende 9 brugere er enige:

  13. #7
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    219

    Re: Anbefal en TV-serie



    Serien foregår i 30'ernes depressionsramte USA, og dens alt overskyggende tema er kampen mellem det gode og det onde. Serien består af to hovedfortællinger, der flere gange undervejs krydser hinanden.

    Som titlen antyder følger man blandt andet et omrejsende tivoli med alle dets vanartede skabninger, hvoraf flere på hver deres måde er så afskyelige og frastødende, at de får hårene på kroppen til at rejse sig (i hvert fald for mit + kærestens vedkommende).

    Hvis man har en aversion mod det overnaturlige og lignende, skal man nok se noget andet. En af hovedpersonerne har fx healer-lignende kræfter, og tro (altså den guddommelige slags), frimurerer og tempelriddere spiller også en stor rolle i fortællingen.

    Carnivale var oprindeligt planlagt til fem sæsoner, men på grund af dårlige seertal blev den desværre nedlagt efter anden sæson (24 afsnit). Det fatter man jo hat af, og ifølge Wiki modtog HBO også 50.000 klager på én weekend, da serien blev taget af plakatten. Det betyder desværre også, at der er en del løse tråde efter det "sidste" afsnit, men den er dog stadig meget seværdig. Serien, der vandt fem Emmys for sin debutsæson, har været sendt på Canal+.

    Mere her.
    Sidst redigeret af Række13 : 06.06.09 kl. 18:24

  14. De følgende 3 brugere er enige:

  15. #8
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Anbefal en TV-serie

    The Wire.

    Hvis man vil vide hvad der er galt med New Public Management. Ellers bare en helvedes god politi-serie.

    Mvh.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar


  16. #9
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    508

    Re: Anbefal en TV-serie

    For det første, tak for en god tråd. Det var da en herlig ide -- hvorfor har ingen fundet på det før?!

    For det andet: Anbefalinger som dem for Peep Show kan man jo ikke sidde overhørig. Nu har jeg set de første tre afsnit, efter min ven i et helt utroligt held snublede over DVD'en i s-toget ;)
    Jeg må dog indrømme, jeg har til gode at blive helt hooked. Den er federe end så mange andre serier, men jeg synes måske ikke den er supergodt skrevet. Man ser lidt joksene komme et par minutter væk. Og så er der lidt for meget tåkrumning og personer, der opfører sig pinligt. Måske jer, der er glade for Klovn (og jeg er bestemt ikke en), vil kunne lide Peep Show.
    Men bevares, jeg skal da se resten af første sæson.

    Og så skylder man vel selv at anbefale en serie. Jeg har været glad for Futurama, South Park, American Dad, Family Guy, Scrubs og Coupling, som vel alle falder uden for denne tråds område. Så i stedet den kongesorte The Mightly Boosh fra BBC, som jeg så første gang efter en særdeles våd bytur, mens de stadig sendte den på DR2.




    Serien følger Howard Moon og Vince Noir, der er to dyrepassere og wanna-be-technomusikere af særdeles ringe kvalitet.



    Andre medvirkende er den fimsede sherman Naboo, Månen med mellemeuropæisk accent, der fortæller legender om om de andre planeter og så denne lyserøde ting:

    .


    Skal man sammenligne den med noget dansk, minder den vel mest om Mandrilaftalen; det er meget få skuespillere, der klæder sig ud, så det er relativt billigt produceret, hvilket man meget let gennemskuer.
    Seriens referencer er ofte til jazz og avantgarde-musik og -kulturen, men det har jeg ikke den fjerneste forstand på og griner stadig med. Og så er den blevet et pænt stort hit i England, hvor den startede som en radio- og teaterserie. Men efter tv-serien har de turneret med lidt større sceneshows, og da jeg var i London sidste efterår, så jeg Mighty Boosh-bøger og -plakater alle vegne.
    Og så er det som sagt kongesort, og jeg har siddet med kæben nede på gulvet mange gange "Hvad helvede skete der lige dér".

    Et par Youtubeklip:
    1 2 3.

    DVD'erne kan vist ikke rigtig købes i Danmark så nemt, så jeg har måtte finde dem på amazon.uk. Til en start kunne man måske håbe at være så heldig, som min ven var i s-toget forleden.
    No law of Nature. Just Nature!

  17. De følgende 2 brugere er enige:

  18. #10
    Tilmeldingsdato
    Aug 2002
    Indlæg
    1,001

    Re: Anbefal en TV-serie


    Mad Men

    Om livet hos Sterling Cooper, et amerikansk reklamebureau, i 1960'ernes New York. Centreret omkring Don Draper, firmaets kreative chef, kommer vi vidt omkring det brede persongalleri, hvor alt ikke er, som det ser ud til og alle ikke er lige uskyldige. Spændende og stærkt underholdende serie, der udover fremragende skuespil også byder på masser af datidens gode musik.

    Jeg mener, at seriens første sæson kører på TV3 Puls i øjeblikket. Ellers kan den skaffes på DVD, som anden sæson bliver aktuel på hen over sommeren.


  19. #11
    Caligula76 er offline 279km NØ for Dutch Harbor
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    2,224

    Re: Anbefal en TV-serie



    House M.D.

    Hugh Laurie er IMO e-m-i-n-e-n-t som den anti-autoritære, asociale, arrogante, selvdestruktive, pillemisbrugende, kyniske, geniale/gale og på overfladen ganske kolde læge Gregory House. Selvom jeg tvivlede meget på at man kunne finde på så mange forskellige diagnoser med lige så mange forskellige patienter, så er det IMO lykkedes for David Shore at fange mig. Og jeg kan godt li´ de twists som Dr. House har med patienterne og ikke mindst de ganske dramatiske twists han har med sine kolleger i sin søgen efter diagnoser og ikke mindst sin higen efter at brilliere og overgå sig selv.
    Jeg fatter hat af de medicinske termer der slynges ud af skuespillerne, men fuckit! -Jeg er i alle fald underholdt på Canal+, samt i ny og næ af de ældre afsnit på Kanal 5 (eller er det Kanal 4?) Anyway, giv denne svært elskelige doktor 1 chance, hvis du ikke allerede er hooked.


    mvh
    Kasper

  20. De følgende 9 brugere er enige:

  21. #12
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,392

    Re: Anbefal en TV-serie

    Endnu en serie der formentlig hverken har været vist i Danmark, eller bliver det: Nathan Barley, der er en seks-afsnits britisk komedieserie fra 2006 styk. Den er opfundet og skrevet af to af verdens morsomste og vredeste mennesker i verden, komikeren og instruktøren Chris Morris og skribenten Charlie Brooker, der skriver nogle af verdens morsomste og hidsigste klummer og tv-anmeldelser.

    Den handler om mediesmarte Londonere, og vil man vide hvad de to synes om dem, kan man her se indledningen til første afsnit, der lægger hårdt ud med en voiceover fra en artikel af en hovedrolleindehaveren Dan Ashcroft om "the rise of the idiots":


    http://uk.youtube.com/v/lhAr_UeroCk

    Nathan Barley er en af de 'idioter', og en belastende, selvpromoverende og i sidste ende spejlblank 'media node' fra Hoxton i boheme-enden af den engelske hovedstad. Her ser man ham møde Dan, der har sovet en brandert ud på et bord hvor der stod noget maling og et askebæger, og lade sig bilde ind at det er en trendy ny frisure.


    http://uk.youtube.com/v/WKS6ShrGrog

    Den er skarp og ætsende sarkastisk, og umanerlig morsom. Og kommer i øvrigt i en imponerende pakke med en bog fyldt med titelpersonens grinagtige, Banksy-agtige, fiktive gadekunst...



    Læs mere her, køb den her, se Nathans site her.

    mvh,
    -smølle

  22. Den følgende bruger er enig i dette:

  23. #13
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    2,361

    Re: Anbefal en TV-serie

    Uha der er mange, men jeg vil da starte med Weeds, da den kører på dansk TV for tiden.

    De 3 første sæsoner er gode, den 4 lidt mere dodgy. Dog har sæsonen født udtrykket:

    "you cock-juggling thunder cunt"
    http://www.urbandictionary.com/defin...thunder%20cunt

    - det er så åbenbart fra Blade Trinity, men hey edt er stadig sjovt.

    Youtube link til scenen
    http://www.youtube.com/watch?v=ZjDTEzViVzk

    Jeg kan så se at første episode af 5 sæson lige er blevet vist.

    Ja tv.com siger det bedre end jeg gør.
    http://www.tv.com/weeds/show/28829/s...esults;title;1
    Sidst redigeret af A : 09.06.09 kl. 13:44
    Death by football!

  24. #14
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    2,272

    Re: Anbefal en TV-serie

    IT-Crowd


    Vi bliver i den britiske sketch-genre. Denne serie er bestemt i den lette ende, men stadig en favorit.
    I serien møder man Moss, nørden med det karaktaristiske hår, Jen der reelt intet ved om computere men i sin jagt på succes får løjet sig til jobbet og den ugidelige Roy.

    For at få det fulde udbytte af serien kræves det nok man er lidt nørdet og for virkelig at sætte pris på den, meget nørdet. Omgivelserne er alle af historisk karakter, plakater, gamle datamater etc. Som en anden lille krølle har Roy i hvert afsnit en ny, meget nørdet, t-shirt på.

    Hele serien tagerafsæt i miljøet hos Reynholm Industries hvor man kan blive ansat bare man er:
    • Attractive?
    • Qualified?
    • Sexy?
    • A Team Player?
    If you answered 'Yes' to any of those questions, then we would like to hear from you!
    En meget symptomatisk episode:

    http://uk.youtube.com/v/gt9j80Jkc_A

    Et spin-off på anti-pirat reklamerne der kommer før filmene i biografen eller på lejefilm:

    http://uk.youtube.com/v/d82Lq2rVB_4

    Tredje sæson er netop sat i salg og kan købes på amazon.
    KAUF’ ODER STERBE!!!
    jeske's Avatar


  25. #15
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    1,200

    Re: Anbefal en TV-serie

    Denne serie er blandt de bedste jeg har set i lang lang tid:



    HBO' fremragende western, Deadwood.

    Som altid med HBO er den fremragende produceret, skuespillet ubeklageligt, og så er det dejligt politisk ukorrekt.

    Miljøet er beskrevet så det forekommer meget realistisk: beskidt, lovløst og kompromisløst.
    Historierne hænger godt sammen og persongalleriet er nuanceret og komplekst. Det er i øvrigt David Milch, der har skrevet serien, som også stod bag den hedengangne(men også fortrinlige) NYPD.

    Vigtigst af alt er serien enormt underholdende, og jeg kan ikke andet end anbefale den.

    Mvh. Simon
    While them that defend what they cannot see
    With a killer’s pride, security
    It blows the minds most bitterly
    For them that think death’s honesty
    Won’t fall upon them naturally
    Life sometimes must get lonely

  26. De følgende 6 brugere er enige:

Side 1 af 10 1234 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Lignende emner

  1. Anbefal en bog
    By Mandrilen in forum Kultur
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 16.10.07, 17:31
  2. Bedste TV-serie
    By lo.pan in forum Kultur
    Svar: 67
    Sidste Meddelelse: 16.08.06, 00:59
  3. Anbefal ugens film
    By Vagn30 in forum Kultur
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 12.08.06, 14:24
  4. Hvem rykker fra Serie A til Serie B?
    By Bingohanz in forum Diverse
    Svar: 8
    Sidste Meddelelse: 22.05.05, 17:15
  5. Serie-battle
    By Ethic in forum Diverse
    Svar: 41
    Sidste Meddelelse: 22.03.05, 19:10

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •