Viser resultater 1 til 15 af 15

Emner: Opskrifter på desserter

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Kageanbefaling?

    Jeg står og skal holde fødselsdag og leder i den forbindelse efter lidt variation til en standard 3-lags lagkage med kiwi og godt med kagecreme. Jeg har lagt mig fast på en hindbærd cheescake og digestive kikse bund, men mangler en mer'.

    Nogle go'e forslag?
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,694

    Re: Kageanbefaling?

    ›Jeg står og skal holde fødselsdag og leder i den forbindelse
    ›efter lidt variation til en standard 3-lags lagkage med kiwi og
    ›godt med kagecreme. Jeg har lagt mig fast på en hindbærd
    ›cheescake og digestive kikse bund, men mangler en mer'.

    Hvis man undlader at nævne første del af navnet for gæsterne, så er denne her http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0160016.html fremragende!

    Er det sukkersygepatienter eller hysteriske vægtvogtere, bør du vælge noget andet :-)
    Mvh.
    Morten


    Álvaro er verdens flinkeste mand
    bekræftet af Lønstrup d. 27/1-2004
    Spejder fra Mars's Avatar

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Sep 2004
    Indlæg
    197

    Re: Kageanbefaling?

    Den med Prins Henrí er svær at toppe.

    Men hvis vi fortsat bliver i lagkage-sfæren og raffinerer kiwi-modellen lidt, vil jeg anbefale en fræk sag med hindbær og Toblerone.

    Indkøb:

    3 evt. 4 bunde.
    1 l. piskefløde ell. 2 x ½ l.
    Frosne hindbær
    Flormelis
    Stor Toblerone


    Blendede frosne hindbær, der vendes i flødeskum af ½ l. piskefløde.

    Det var det ene lag.

    Det andet lag er smeltet Toblerone i piskefløde.

    Fremgangsmåden er flg.

    Fløde i kasserolle, kog op og Toblerone i.
    Forholdet 200 g til ½ l. fløde.

    Blandingen afkøles i køleskab til det er iskoldt og piskes op til creme.

    Der kan evt. bruges fire bunde, som stænkes med mælk eller frugtsaft for mere moisture.

    Når kagen lægges sammen kan du med fordel folde et bånd af et langt stykke stanniol, som du taper om kanten på dit mesterværk.
    På denne måde forbliver lagkagen høj og holder formen mens den trækker i køleskabet i min. fire timer - gerne mere.

    Når formen tages af kan toppen drysses med flormelis eller kakao gennem en sigte.

    Voilá- servér og imponér

    God fornøjelse

    JohnSparking
    Don't you know that crew-cuts and trainers are out again?

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Aug 2002
    Indlæg
    1,001

    Re: Kageanbefaling?

    Hvor absurd det end lyder, så er en avocadolagkage efterhånden en klassiker i vores familie. Kig for eksempel her. Kombinationen af det sure, det søde og avocadoen gør den virkelig god.

  5. De følgende 2 brugere er enige:

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Kageanbefaling?

    Tak for anbefalingerne, Prins Henrik kagen lyder jo som en sikker vinder og avocadokagen kunne snildt blive et eksotisk indslag på dagen :o)
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Kageanbefaling?

    ›Den med Prins Henrí er svær at toppe.

    ›Men hvis vi fortsat bliver i lagkage-sfæren og raffinerer
    ›kiwi-modellen lidt, vil jeg anbefale en fræk sag med hindbær og
    ›Toblerone.

    ›Indkøb:

    3 evt. 4 bunde.
    ›1 l. piskefløde ell. 2 x ½ l.
    ›Frosne hindbær
    ›Flormelis
    ›Stor Toblerone


    ›Blendede frosne hindbær, der vendes i flødeskum af ½ l. piskefløde.

    ›Det var det ene lag.

    ›Det andet lag er smeltet Toblerone i piskefløde.

    ›Fremgangsmåden er flg.

    ›Fløde i kasserolle, kog op og Toblerone i.
    ›Forholdet 200 g til ½ l. fløde.

    ›Blandingen afkøles i køleskab til det er iskoldt og piskes op til creme.

    ›Der kan evt. bruges fire bunde, som stænkes med mælk eller
    ›frugtsaft for mere moisture.

    ›Når kagen lægges sammen kan du med fordel folde et bånd af et
    ›langt stykke stanniol, som du taper om kanten på dit mesterværk.
    ›På denne måde forbliver lagkagen høj og holder formen mens den
    ›trækker i køleskabet i min. fire timer - gerne mere.

    ›Når formen tages af kan toppen drysses med flormelis eller kakao
    ›gennem en sigte.

    ›Voilá- servér og imponér

    ›God fornøjelse

    ›JohnSparking


    Det kan sagtens lade sig gøre at lave lagkager i springforme. Det er især en fordel hvis man er lidt fiks, og placerer f.eks. halverede jordbær ude i kanten af kagen, det bliver rigtig fint efter at have sat sig i 4-5 timer.

    Jordbærrene skæres over, og placeres altså nede i formen, efter bunden er lagt men før fyldet.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #7
    Tilmeldingsdato
    Apr 2006
    Indlæg
    647

    Re: Kageanbefaling?

    Enhver ved at Sportskagen er det ypperste man kan forkæle sin gane med. Prøvesmag hos La Glace og hør englene synge.
    The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss.
    -Douglas Adams
    Hicks's Avatar

  10. De følgende 2 brugere er enige:

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    Feb 2009
    Indlæg
    763

    Re: Kageanbefaling?

    Jeg synes altså at den der toblerone-lagkage der lyder temmelig FUCKING nice! Jeg får helt lyst til at holde et surpriseparty for én eller anden der først har fødselsdag om 6 mdr., bare så jeg har en undskyldning til at lave den...

  12. Den følgende bruger er enig i dette:

  13. #9
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Opskrifter på desserter




    Desserter! Det søde, det mindre søde. Is, kager og andet godt.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  14. #10
    Tilmeldingsdato
    Sep 2004
    Indlæg
    197

    Re: Opskrifter på desserter

    Bærtærte m. sprødt låg.



    Ingredienser:

    400-500 g blandede bær - blåbær, hindbær og brombær.
    3 spsk. sukker
    1½ spsk. Maizena

    Til låget bruges:

    1½ dl. hvedemel
    1½ dl. sukker
    100 g. smør
    1dl. havregryn
    1dl. kokos

    Bærrene fordeles i bunden af et mellemstort ildfast fad.
    Sukker og Maizena blandes og drysses over bærrene.

    Smørret smeltes og blandes med de øvrige ingredienser, Dejen skal ikke æltes eller trykkes sammen men blot fordeles nogenlunde jævnt over bærrene.

    Kagen bages i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 40 minutter til låget er gyldent og sprødt.

    Havregrynene er "the secret ingredient", der sammen med kokosmelet sikrer en fin crunch i tærtens låg

    Da bærrene i sig selv er syrlige kan det anbefales at servere den afkølede kage med flødeskum eller vaniljeis.

    Velbekomme

    Hilsen
    JohnSparking
    Don't you know that crew-cuts and trainers are out again?

  15. Den følgende bruger er enig i dette:

  16. #11
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Opskrifter på desserter

    For lige at hive tråden frem igen, så har jeg netop prøvet følgende Irish Coffey kage http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1279596.ece

    Den kan VARMT anbefales!

    Her i tyvstjålet-citat-form (hvis artiklen skulle ryge en tur):

    Det skal du bruge:
    - 250 g god, mørk chokolade
    - 250 g smør
    - 150 ml whisky
    8-10 tsk. pulverkaffe - afhængig af styrken
    - 200 gram rørsukker
    - 300 gram puddersukker
    - 125 g mel
    - 1,5 tsk. bagepulver
    - 0,5 tsk. natron (Ja, der skal både bagepulver og natron i - den er god nok...)
    - Lidt salt
    - 4 æg
    - 120 ml kærnemælk

    Hvis du ikke er vild med kaffe - irsk eller i det hele taget - skifter du pulverkaffen ud med pulverkakao til at røre op i mælk (ligesom o’Boy), og whiskyen ud med Cognac, og vupti - så har du en Lumumba-kage.

    Sådan gør du:
    Smelt smør og hakket chokolade i en gryde sammen med pulverkaffe.

    Bland mel, natron, salt, bagepulver og sukker.

    Pisk æg og whisky og håndlun kærnemælk sammen og bland i chokolade- og smørblandingen.

    Tilsæt derefter tørvarerne og pisk som ind i h...

    Hæld hele molevitten i en smurt 22/24 cm springform, hvor bunden er beklædt med bagepapir.

    Bag midt i ovnen i cirka 1,5 time ved 160 grader. Tjek den af og til, da der kan være stor forskel på ovne.

    Kagen er klar, når du kan stikke en stegenål eller lignende i den, og den kommer op ren.

    Mens kagen er i ovnen, kreerer du glasuren.

    Lige så dekadent glasur
    Det skal du bruge:
    - 400 gram hvid chokolade
    - 1 spsk. smør
    - 2 dl. piskefløde
    - Marven fra en stang vanilje
    - Mere whisky

    Sådan gør du:
    Hak den hvide chokolade fint og kom den i en skål.

    Varm fløde og smør til det er lige under kogepunktet (90-95 grader)

    Hæld det laaangsomt i chokoladen, mens du pisker, som om du arbejdede på akkord i Madame Carinas spankingbiks på Gl. Køge Landevej (som vi i øvrigt aldrig har hørt om …)

    Når den er lind og fri for klumper, smages den til med vaniljemarv og whisky.

    Når kagen er bagt færdig og stadig håndlun, dryppes den med ekstra whisky, til den er godt fugtig.

    Herefter kan du vælge mellem to løsninger til den endelige finish: Den pæne eller den dekadente.

    Den pæne:
    Lav omgang en hvid chokolade-ganache (et fancy navn for glasuren) som beskrevet ovenfor. Lad både kage og glasur stå i køleskabet i mindst to timer, indtil begge dele er kolde og har sat sig (ganache har nærmest konsistens som A38, når den er håndlun), dæk derefter kagen med ganachen og strø puddersukker med en meget let hånd henover som pynt.

    Den dekadente:
    Lav omgang en hvid chokolade-ganache (stadig et fancy navn for glasuren) som beskrevet ovenfor, og hæld den - mens den endnu er flydende - over den håndlune kage, der til dette formål bør holde sig i (sin spring)form. Ganachen smelter derved ned igennem kagen og gør den ekstra amok-bastant.

    Stil hele molevitten i køleskabet natten over, og dæk den lige inden serveringen med friskpisket flødeskum og strø gavmildt med puddersukker.

    Bon appetit og hils din kardiolog og/eller din bedemand!



    Kilde: http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer...#ixzz0kVfg7jvA
    Sidst redigeret af rmjdk : 08.04.10 kl. 13:10
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  17. #12
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Tarte Tatin

    http://www.marmiton.org/magazine/ten...e-tatin_1.aspx

    Og her en dansksproget udgave, som f.eks. kan varieres med citronskræl over æblerne, mandelflager på toppen som pynt osv. Jeg har plukket lidt i forskellige bøger, da nogle af procedurerne rundt omkring lød helt i skoven. Den skulle række til 8-10 mand.

    mørdej af 125 g usødet smør, 1 æggeblomme, 315 g mel, 60 g sukker. ½ tskf bagepulver? Hmmm... - Afkøles, gerne pakket i film.

    Smelt 100 g smør og tilsæt 185 g sukker. Lad karamellisere. Hæld ud i bunden af ca. 25 cm tærteform. Fordel osse gerne lidt op ad siderne. Lad køle.

    Skræl 5-7 syrlige æbler, skær i ½-cm-skiver, udkern. Smelt 50 g usødet smør i stor pande. Hæld de skivede æbler og 125 g sukker ved, og vend dem forsigtigt rundt i 5-6 minutter. Hæld ud på bradepande ell. lign. i ét lag.

    Køl.

    Forvarm ovn til ca. 190 grader.

    Stabl æblestykkerne tæt i lag i tærteformen, de største stykker yderst, så der blir en hulning i midten til de mindste.

    Dejen rulles ud til cirkel, ca. 30 cm. Anbring den udrullede dej henover æblerne, skær overflødig dej væk. Pensl med sammenpisket æg. Prik med gaffel. Bag i ca. 45 minutter eller til dejen er brunet. Løsn dejen i kanten. Lad køle ca 5 minutter, vend ud på fad.

    Spis lunken, f.eks. med flødeskum til.
    Sidst redigeret af k b hagen : 12.10.11 kl. 21:35
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  18. De følgende 2 brugere er enige:

  19. #13
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,625

    Re: Tarte Tatin

    Jeg er vild med Tarte Tatin og laver det gerne når æblesæsonen begynder, men går nok lidt mere basalt til værks end dig:

    ›mørdej af 125 g usødet smør, 1 æggeblomme, 315 g mel, 60 g
    ›sukker. ½ tskf bagepulver? Hmmm... - Afkøles, gerne pakket i
    ›film.

    Mørdej: mel, smør, anelse vand, hvile.

    ›Smelt 100 g smør og tilsæt 185 g sukker. Lad karamellisere. Hæld
    ›ud i bunden af ca. 25 cm tærteform. Fordel osse gerne lidt op ad
    ›siderne. Lad køle.

    Du tager ikke sukkeret først, og så smør når det er flydende? Pas på med smør-ratioen, det må ikke blive for tyndt (eller for varmt).

    ›Skræl 5-7 syrlige æbler, skær i ½-cm-skiver, udkern. Smelt 50 g
    ›usødet smør i stor pande. Hæld de skivede æbler og 125 g sukker
    ›ved, og vend dem forsigtigt rundt i 5-6 minutter. Hæld ud på
    ›bradepande ell. lign. i ét lag.

    Samme trick som med brunede kartofler: de må gerne være lidt fugtige, så sticker det bedre.

    ›Stabl æblestykkerne tæt i lag i tærteformen, de største stykker
    ›yderst, så der blir en hulning i midten til de mindste.

    Jeg tyrer det bare ned i en stegeso - som har et låg, så er det nemmere at holde temperaturen mens man spiser middagen.
    Vi är inte med för att byta tröjor, ta autografer och se arenor och sånt skit. Oscar Wendt
    Perec's Avatar

  20. De følgende 3 brugere er enige:

  21. #14
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Re: Opskrifter på desserter

    Jeg forsøgte mig igår med en "Cassata" kage (citronkage med marcipan og kandiseret citron), for fanden den var go'! Selvom DanCakes citronmåne står i meget høj kurs hos mig, må jeg erkende at den må se sig slået.



    Den overdådige kage med marcipanovertræk og citroncreme hedder "cassata" på italiensk og vil tage vejret fra dine gæster!

    Tid: 50 minutter. Hviletid på køl: 1 time.
    Antal personer: 8

    • 250 g marcipan
    • flormelis
    • 2 lagkagebunde
    • 2 spsk citronlikør
    • rund iskageform (som rummer 1-1½ l)

    Citroncreme:
    • 250 g mascapone
    • 250 g cremefraiche 38 %
    • 100 g sukker
    • 1 tsk vaniljesukker (eller korn fra
    1 vaniljestang)
    • revet skal fra 2 citroner, usprøjtede
    • revet skal fra ½ appelsin, usprøjtet
    • 2 spsk citronsaft
    • 1 spsk citronlikør

    Kandiseret citron:
    • 1 dl vand
    • 1 dl sukker
    • skallen fra 1-2 citroner, usprøjtede
    • 1 citron, usprøjtet

    Citronglasur:
    • 2 dl flormelis
    • 1 æggehvide, pasteuriseret
    • 1 spsk citronsaft

    1. Rul halvdelen af marcipanen tyndt ud. Det er nemmest, hvis du placerer marcipanen mellem 2 store stykker bagepapir, så den ikke klæber til bord og kagerulle. Drys formen med flormelis, og beklæd den indvendigt med den udrullede marcipan.

    Skær den ene lagkagebund i passende stykker, og læg dem i formen, så de dækker marcipanlaget. Stænk kagebunden med citronlikør.

    2. Citroncreme: Pisk mascapone med cremefraiche, sukker, vaniljesukker, citronskal, appelsinskal, citronsaft og citronlikør. Fordel cremen i formen.

    3. Rul resten af marcipanen ud i en cirkel med samme diameter som kageformen. Skær den sidste lagkagebund til i samme størrelse. Læg lagkagebunden som et låg oven på citroncremen, og læg marcipancirklen ovenpå. Tryk med let hånd kagen lidt sammen.

    4. Lad kagen hvile i køleskabet i 1 time.

    5. Kandiseret citron: Kog vand og sukker sammen i en gryde i ca. 5 minutter. Skær skallen fra 1-2 citroner i lange, tynde strimler, og lad dem koge 2-3 minutter i sukkerlagen. Tag dem op, og spred dem ud på et stykke bagepapir. Skær 1 citron i tynde skiver, og kog også dem i sukkerlagen i nogle minutter, til de bliver let gennemsigtige. Læg dem på et ark bagepapir.

    6. Citronglasur: Pisk flormelis, æggehvide og citronsaft grundigt sammen – brug en elpisker, og pisk et par minutter.

    7. Vend forsigtigt kagen ud af formen og over på et serveringsfad. Fordel glasuren over kagen, og dekorer med kandiseret citron.

    Tip: Glasuren gør kagen meget sød. Hvis du vil have den mindre sød, kan du udelade glasuren og nøjes med sigte et tyndt lag flormelis over kagen, lige før den skal serveres.
    Lånt fra magasinetmad.dk
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  22. Den følgende bruger er enig i dette:

  23. #15
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    407

    Re: Kageanbefaling?

    Faldt over denne chokoladekage , crazy måtte bare dele et sted

    http://www.detgladekøkken.dk/single-...wnie-mums-kage

    /hp
    #1) Havnefronten tilbage til københavnerne!
    #2) Kun ægte græs i Parken - tak!
    #3) Jeg savner Lars Højer til vores frispark

  24. Den følgende bruger er enig i dette:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Opskrifter på forretter
    By rmjdk in forum Mad
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 20.04.10, 09:05
  2. Opskrifter - diverse
    By k b hagen in forum Mad
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 28.07.09, 09:30
  3. Gode opskrifter?
    By Hellig Kebab in forum Mad
    Svar: 129
    Sidste Meddelelse: 25.07.09, 09:45
  4. Opskrifter: Desserter
    By k b hagen in forum Mad
    Svar: 4
    Sidste Meddelelse: 29.12.07, 13:25

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •