Se afstemningsresultater: Følger i de andre danske hold i europæisk fodbold?

Stemmeafgivere
242. Du kan ikke stemme i denne afstemning
  • Ja, det er vigtigt at alle danske hold gør det godt internationalt.

    56 23.14%
  • Nej, jeg følger kun FCK i international fodbold.

    37 15.29%
  • Det er fint hvis de gør det godt, men jeg jubler kun når FCK vinder.

    149 61.57%
Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 27

Emner: Følger du andre danske hold i Europa?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Nov 2009
    Indlæg
    123

    Følger du andre danske hold i Europa?

    Hey.

    Jeg ville bare lige høre hvad folks mening er med hensyn til at følge andre danske hold end FCK i Europa.

    Er i fuldstændig ligeglade med hvordan andre danske hold gør det?
    Eller synes i det er fint hvis mange danske hold hiver gode resultater hjem?


    Selv følger jeg lidt med i hvordan andre danske hold gør det, da det kun kan gavne den danske liga hvis flere hold bliver bedre og bedre spillere kan måske komme til ligaen.
    Og så ville det da også være meget sjovt med en Europa League f.eks. med flere end kun ét dansk hold.

    Men hvad er jeres mening om det? :-)

    (Undskyld hvis dette har været diskuteret før)
    FC København - Nordens Konger
    De Stolte, De Sublime, De Arrogante!

    Kæmp for København!

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Mar 2007
    Indlæg
    227

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    Jeg håber det går de danske hold godt , med undtagelse af BØF.
    Men det er nok fordi mit had er så stort til dem ude på vestegnen.
    Så de må godt ryge ud hurtigst muligt :-)
    Citat Per N. efter 4-2 nederlag til Horsens : Gilberto har slet ikke klasse og er ganske ordinær. (Sagt efter GIL har lavet 2 mål mod BIF)
    david.kjaer's Avatar

  3. De følgende 3 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,397

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    ›Er i fuldstændig ligeglade med hvordan andre danske hold gør det?
    ›Eller synes i det er fint hvis mange danske hold hiver gode resultater hjem?

    Jamen som en der har taget diskussionen i skakten kan jeg da lige fælde et par tanker ned i mere varig form.

    Det vigtigste er at huske, at de danske hold ikke er landshold. Der er slet ingen pligt til at holde med dem (om der så er det med landsholdet er en anden debat som kan tages et andet sted...) - de repræsenterer ikke Danmark, de repræsenterer deres egne klubber.

    Jaja, men koefficienterne, kan man så sige. Jamen jo, sejre til danske hold gør, at der i en kryptisk udregning lægges 20% af landekoefficienten til et holds score. Så succes til de andre hold kan give en lille stigning til os. Men først og fremmest er succes til de andre hold noget der gavner de hold selv. Samtidig giver den samlede landekoefficient forskydningerne i hvilke hold der kvalificerer sig til til Champions League og Europa League.

    Dette bringer jo elegant snakken omkring Brøndby...

    Man ser sommetider folk, der ligefrem holder med BIF i Europacupkampe, fordi det hjælper på koefficienten. Det kan jeg helt enkelt ikke. Det er fysisk umuligt at holde med dem. Og lige så umuligt ikke at håbe de bliver tordnende til grin igen.

    Så allerede der kører det af sporet. Følelserne tæller, og fodbold uden dem er en kold, trist, intetsigende ting, som en provinshovedgade en januaraften. At man skal holde med danskerne bliver bragt til fald af BIF. De kan ikke holdes med. Resten er et mere broget billede.

    Det siger sig selv, at der er hold det er sjovere at se tabe end andre. Midtjylland, f.eks. Hvordan svinger man sig op til at håbe på deres euro-succes? Jeg kunne ikke. Men det afhænger også af hvem modstanderen er. AaB's succes mod Celtic var så meget skæggere fordi det var dem det skete mod, og hvem er ikke glad for at se Man Utd smide points hjemme? Og OB på Santiago Bernabeu i 1994 var en fantastisk aften.

    Men jeg nægter at være bundet af at den pågældende klub tilfældigvis kommer fra samme land som én selv. De repræsenterer mig lige så lidt som deres udenlandske modstandere gør. De spiller for sig selv. Skaffer de point-sjatter til den samlede konto, så er det hvad det er, men det betyder intet for sym- og antipatien med de små bidrag til regnskabet. Mindst af alt når det gælder Brøndby, hvis europæiske nederlag har været nogle af de bedste fodboldminder.

    Og jeg savner de gamle dage, hvor koefficienterne var et større mysterium og ikke offentligt tilgængelige. Ikke kun fordi de er uendelig kedelige at høre om, men også fordi de bruges til opfordringer om at holde med hold man ellers med god samvittighed ville håbe tabte, eller hvis resultat var én inderligt ligemeget.

    Og spar mig så i øvrigt (ikke at det blev nævnt...) for de argumenter man sommetider ser med "Jeg synes faktisk man hellere skal koncentrere sig om at elske sin egen klub end at hade andre!" Den slags vanskabte forsøg på at fremhæve eget format og få andre til at virke som hadefulde små væsener er totalt umulige at tage alvorligt :-)

    mvh,
    -smølle


  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2009
    Indlæg
    123

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    Ja, du har helt ret i at Brøndby er svære ligefrem at holde med i Europa..

    Selvom jeg da håber at den danske liga kan blive mere attraktiv internationalt og mere kendt ude i Europa, er det dog ikke for enhver pris jeg vil se den fremgang. Brøndby skal have tæv uanset hvad, og om de taber eller vinder det kan være fuldstændigt ligemeget for mig, selvom jeg måske inderst inde egentlig gerne vil have de taber.. :P

    Men vil også sige at der er forskel på at holde med de danske hold i Europa når det er alle andre end Bundby, for når snakken falder på dem kommer rivalforholdet jo og spiller ind, og så er det klart at man ikke vil se sine rivaler få succes i Europa såvel som i ligaen herhjemme.. Også fordi Bundby fans generelt er en "pain in the ass" hvis det går godt for dem, så lad os bare være frie for det scenarie.

    Men generelt vil jeg nu sige at det er fint hvis danske hold gør det godt i Europa, men alt er selvfølgelig relativt. Vi er jo alle tilknyttet FCK, og i sidste ende kan alt andet end FCK's succes vel være fuldstændig ligemeget. For i sidste ende er en sejr til København det eneste der tæller derude i Europa, om så vi kommer til at være alene om at være flagskib for dansk fodbold de næste 15 år :p
    FC København - Nordens Konger
    De Stolte, De Sublime, De Arrogante!

    Kæmp for København!

  6. #5
    fckgo er offline Brandimprægner det her!
    Tilmeldingsdato
    Nov 2005
    Indlæg
    727

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    Generelt er det jo svært at være uenig i -smølles betragtninger. Selvfølgelig skal man holde med de hold, som man godt kan lide og håbe på at de hold, man ikke kan lide, taber.

    Jeg har det dog på den måde med de danske hold (lad os igen her undtage BIF), at når de spiller i Europa, så har jeg netop et forhold til dem modsat deres udenlandske modstandere, og derfor håber jeg også på succes for dem. For mig er det bare sjovere med sejre til danske hold end portugisiske, schweiziske eller bosniske hold, som jeg ikke har noget reelt kendskab til. Så jeg holdt f.eks. med AaB under deres eventyr i Champions League og UEFA Cup'en, og hvis ikke FCK kan få succes i Europa, er det klart det næstbedste, hvis andre danske hold kan gøre det.

    Hvad Brøndby angår, vælger jeg at være neutral ang. deres europæiske kampe. Jeg kan sagtens grine, hvis de taber til et inferiørt hold, men det rører mig ikke det store, hvis de vinder. Jeg vælger i stedet at bruge mine kræfter på at håbe på, at de slet ikke skal repræsentere Danmark i Europa i næste sæson...
    Sidst redigeret af fckgo : 30.07.10 kl. 23:04

  7. De følgende 7 brugere er enige:

  8. #6
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    1,497

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    Jeg er mest enig med fckgo bortset fra neutraliteten omkring Brøndby. Der håber jeg altid 100% på BIF-nederlag. Nogen af de bedste Europa Cup oplevelser har Brøndby givet mig. For eksempel Dinamo Kiev og Widzew Lodz :-).

    ...men ellers har jeg intet problem med at støtte de danske hold. Selv AGF har jeg engang holdt med i en kamp mod Nantes, hvor returkampen, som AGF vandt 1-0 ude (efter 2-2 hjemme) var yderst spændende.

  9. De følgende 2 brugere er enige:

  10. #7
    Tilmeldingsdato
    Jul 2004
    Indlæg
    425

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    ›Men jeg nægter at være bundet af at den pågældende klub
    ›tilfældigvis kommer fra samme land som én selv. De repræsenterer
    ›mig lige så lidt som deres udenlandske modstandere gør. De
    ›spiller for sig selv. Skaffer de point-sjatter til den samlede
    ›konto, så er det hvad det er, men det betyder intet for
    ›sym- og antipatien med de små bidrag til regnskabet. Mindst af
    ›alt når det gælder Brøndby, hvis europæiske nederlag har været
    ›nogle af de bedste fodboldminder.

    Helt enig, blot kan jeg opildne mig selv en lille smule nu, hvor landet ligger således at vinderen af Superligaen kan komme direkte i CL-gruppespil. Det er dog et godt incitament for at være lidt rød-hvid udover blå-hvid.

    Skrækscenarie ville dog være, hvis vi så ikke blev mestre, og et andet hold fra Superligaen kom og nød godt af den pointindsamling vi har stået i spidsen for. Puha jeg tør ikke tænke tanken.
    Køhlert har en pragtfuld udstråling.
    Infamous's Avatar

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    111

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    ›Det vigtigste er at huske, at de danske hold ikke er landshold.
    ›Der er slet ingen pligt til at holde med dem (om der så er det
    ›med landsholdet er en anden debat som kan tages et andet sted...)
    ›- de repræsenterer ikke Danmark, de repræsenterer deres egne
    ›klubber.

    Der er selvfølgelig ingen pligt, men overordnet set kan man jo godt håbe på koefficientpoint og dansk succes, samtidig med at man vælger sympati fra kamp til kamp.

    Det gode ved disse kampe er, at det er win-win fordi min klub sjældent er med. Jeg kan sagtens holde med Randers hvis de overrasker, ligesom jeg kunne glæde mig over AaBs succes. Jeg vil formentlig også holde med FCK, hvis I kvalificerer jer. Det gode ved det hele er, at jeg kan skifte over til vinderholdet og fryde mig over andre danske holds fiasko, så snart det kikser.

    Brøndby holder jeg dog meget sjældent med og FCM sejre kan jeg umuligt håbe på. Den slags følelser kan og skal floskler som "for fodboldens skyld" og "fortjente vindere" ikke hamle op med.

  12. #9
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    1,237

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    ›Jamen som en der har taget diskussionen i skakten kan jeg da lige
    ›fælde et par tanker ned i mere varig form.
    Nu har du fået en række enig-tryk, så jeg kan ikke undgå at føle mig en smule forpligtet til at respondere. For selv om du ind i mellem skriver et par åbenlyse sandheder, så er dine konklusioner de dimentralt modsatte af mine..

    Det er selvfølgelig rigtigt, at ingen er forpligtet til at holde med nogen som helst - landshold som klub. Men som danske statsborgere har vi nu en gang mere til fælles med andre danske klubber end alle øvrige ikke-danske klubber. Derfor er det ikke kun helt naturligt - men også dybt logisk - at mange har en vis sympati for danske holds præstationer i Europa.. At forsøge at tale denne naturlighed væk, er i mine øjne slet og ret sært..

    Oven i dette kommer så snakken om koefficienter, men de tilføjer kun noget til en tendens, der ville være der alligevel. Og når vi nu er ved koefficienter, så finder jeg det dybt underligt at ønske manglende gennemsigthed tilbage. Det svarer lidt til at sige, at viden er dårlig. Et argument, jeg aldrig kan støtte.

    Mvh/MBS
    “We`ll be coming down the road.
    Wien you hear the noise...”


    FCK Allstar:

    --------------Wiland-----------------
    Pospech--Antonsson--Hange--Wendt
    Sionko---linde---Mykland---Grøn
    --------Zuma------Allbæck------

  13. De følgende 10 brugere er enige:

  14. #10
    Tilmeldingsdato
    Nov 2009
    Indlæg
    123

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    Ja, nu valgte jeg at være enig med smølle, selvom jeg måske kun er delvist enig.

    For som du siger så kan jeg heller ikke være enig i at man har mere sympati for et bosnisk hold end et dansk hold, som man kender og har et vist forhold til. Så i den del er jeg helt enig med MBS.

    Men smølle har selvfølgelig også ret i at det i sidste ende jo er FCK og kun FCK der egentlig betyder noget, men derfor synes jeg nu godt man kan have sympati for andre danske hold (undtaget Bundby IF selvfølgelig ;D ) i europa.

    Og ja, kan kun være enig med MBS i, at jeg synes tværtimod også at det kun er en fordel at man ved mere om koefficienter, før var det bare en eller anden difus ting ingen vidste hvad betød. Og selvom man kender til koefficienter, så er det altså ikke ens betydende med at man SKAL holde med alle danske hold for at Danmark kommer højere op på ranglisten, for uanset hvad vil vi jo stadig have en CL-plads reserveret til FC København, så for os har det jo ikke den store betydning hvor vi ligger :P
    FC København - Nordens Konger
    De Stolte, De Sublime, De Arrogante!

    Kæmp for København!

  15. Den følgende bruger er enig i dette:

  16. #11
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,558

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    Jeg saver lidt muligheden: Ja, men ikke når Vestegnens stolthed spiller.

    Jeg kan ikke lade være med at holde med danske hold i Europa, for der ligger mere bag end bare koefficienter, men Brøndby håber jeg altid ryger ud med et brag, gerne til et så lille hold som muligt for at gøre ydmygelsen større.

    Grunden til, at jeg kan mande mig op til at holde med Aalborg, Herning og det der er værre, er ganske enkelt et eller andet stolthedsgen i mig, der siger, at den danske liga skal klare sig så godt som muligt. (Egentlig underligt, når jeg ikke går synderligt op i landsholdet).

    Det betyder åbenbart noget for mig, at Superligaen klarer sig godt og ligger godt placeret på ranglisten, ganske som jeg også håber at de fleste sjællandske/københavnske hold ikke rykker ned fra 1. division, men i stedet sender jyske dittoer ned.

    Det er tiltrods for, at jeg ikke har nogen som helst sympati for Hvidovre eller Brønshøj, men jeg så gerne, at magtbalancen i dansk fodbold tippede over til den store ø's fordel. Det samme gør sig gældende i Europa.

    Randers nederlag til Lausanne irriterer mig, for udover, at det ikke er godt i vores intense kamp med Schweiz om ligaplaceringen, så er det et knæk for Superligaen, at et hold fra den næstbedste schweiziske række kan slå et hold fra den bedste danske og så endda på udebane.

    Når det er sagt, så ligger jeg ikke søvnløs om natten efter et dansk nederlag medmindre det er Kbh, der har tabt. I sidste ende er det kun dem der kan få blodet til at rulle for alvor. Det andet er jo kun for sjov :-)
    De Små Blå Mejser
    Let's kick racism out of football
    hz's Avatar


  17. #12
    Tilmeldingsdato
    Nov 2002
    Indlæg
    2,413

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    Som -smølle også er inde på drejer det sig i en vis udstrækning også om hvem de danske hold møder. Et godt eksempel var da BIF og Rosenborg mødte hinanden i Champions League kvalifikationen. Jeg har det utrolig svært med norske hold i almindelighed og Rosenborg i særdeleshed - dels fordi de - indrømmet, berettiget - har rendt rundt med prædikatet 'Skandinaviens fodboldflagskib', en betegnelse som man altid har håbet at FCK kunne få. Det er lykkedes i specielt de seneste fem år, men det er som om at Rosenborg ikke bare vil 'dø' den stille død de i mine øjne fortjener som det provinshold fra en norsk udørk de vitterligt er.

    I samme periode hvor vi har overtaget den skandinaviske førertrøje, har Rosenborg alligevel i flere tilfælde været så pisse heldige i flere europæiske kampagner. Blandt andet i sæsonerne 2005, 2007 og 2008 hvor de sluttede henholdsvis som nr. 7, 5, og 5 i Tippeligaen, og alligevel formåede at snige sig med i Europa to af årene på en pokalfinaleplads det ene år og en fairplayplads det andet år, ligesom de et år mødte Tampere fra Finland (nr. 199 ud af de 209 hold der i det hele taget deltog i europæisk fodbold i den sæson) i den afgørende kamp om at komme i CL gruppespillet. Sidst men ikke mindst kampen mod BIF om at komme i Champions League gruppespillet i 2002/03 sæsonen. Godt nok var Rosenborg seedet, men i stedet for BIF kunne de altså have trukket hold som Fenerbache, Celtic, Boavista, Sporting Lissabon, Shaktar Donetsk mv.

    Og så er vi tilbage ved indledningen, netop kampen mellem BIF og RBK. Kampen var både en win-win og en loose-loose i den forstand at jeg egentlig ikke kan døje nogle af holdene. I skakten var der også stor uenighed om hvem man skulle holde med. Her nåede jeg personligt frem til at jeg trods alt hellere ville se nordmændene i CL end BIF, af den ene årsag, at BIF helst ingen succes skal have. Jeg indrømmer dog at det var helt vildt svært at være overmåde tilfreds, da den første jubel over BIFs samlede nederlag havde lagt sig - nu skulle man endnu engang høre på hvor mægtige Rosenborg var, og hvor meget bedre norsk fodbold end dansk var - tanken nærmede sig det ulidelige. Skulle BIF have nappet kvalifikationen kunne man dog med en vis ret påstå at de blot havde været heldige med deres lodtrækning eftersom de trods alt kunne have trukket Barcelona, Manchester United, Newcastle, Inter, Milan og Bayern München.

    Jeg sad i hvert fald ikke og rystede i mine bukser over hvor mægtige BIF var såfremt de havde kvalificeret sig, med tanke på at de trods alt 'kun' havde vundet mesterskabet foran FCK på bedre målscore, og at deres hold dengang blandt andet bestod af forholdsvis middelmådige spillere som: Allan Olesen, Ruben Bagger, Auri Skarbalius, Allan Ravn, Rafal Niznik og Dan Anton Johansen - ikke ligefrem materiale til at sætte sig på nogen anden trone end Hjemmetronen!
    Sidst redigeret af Elver : 31.07.10 kl. 12:52
    Hejsa
    Elver's Avatar

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #13
    Tilmeldingsdato
    Nov 2009
    Indlæg
    123

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    ›Jeg saver lidt muligheden: Ja, men ikke når Vestegnens stolthed spiller.

    Jaa, muligvis mangler den mulighed, det tænkte jeg ikke lige over i første omgang da jeg lavede rundspørgen :p

    Men jeg tror nu også mange har stemt med den tanke i baghovedet at udelade brøndby fra overvejelserne om man holder med danske hold når de spiller i Europa.

    Det kan jeg i hvert fald også konkludere ud fra det folk har skrevet, netop at der selvfølgelig ikke er nogen der vil have det går godt for bundby, men gerne ser dem ryge ud med et brag. For sandsynligheden for tankegangen den anden vej rundt, at bundby if gør det godt i europa, er ikke særlig stor i dette forum. ;)

    Så muligvis skal afstemningen tages med et forbehold til dem ude fra vestegnen, da et "rival-forhold" altid vil sætte sådanne overvejelser i perspektiv, og her spiller der noget andet ind. :)
    FC København - Nordens Konger
    De Stolte, De Sublime, De Arrogante!

    Kæmp for København!

  20. #14
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    845

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    Det kan godt være det er en kliche, men i Danmark holder jeg med 2 hold: FCK og hvem som helst, der spiller Brøndby.

    Når der er landepoints på spil, som vi jo pt. er dem der nyder størst fordel af da det jo plejer at være os, der bliver mestre, så håber jeg de andre danske hold gør det godt indtil de har "givet os" de points vi skal bruge for at nå næste trin. Derefter må hold som OB, Randers og Farum sgu gøre hvad de vil sålænge Brøndby crash and burn.
    Pommie
    Successus breves - fides aeterna
    Pommie's Avatar

  21. #15
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,397

    Re: Følger du andre danske hold i Europa?

    ›Det er selvfølgelig rigtigt, at ingen er forpligtet til at holde
    ›med nogen som helst - landshold som klub. Men som danske
    ›statsborgere har vi nu en gang mere til fælles med andre danske
    ›klubber end alle øvrige ikke-danske klubber. Derfor er det ikke
    ›kun helt naturligt - men også dybt logisk - at mange har en vis
    ›sympati for danske holds præstationer i Europa.. At forsøge at
    ›tale denne naturlighed væk, er i mine øjne slet og ret sært..

    Du er velkommen til at finde det sært, men jeg er selvfølgelig ikke enig - og finder det selv lidt sært at insistere på at tale på egnes vegne.

    Naturligvis er der en større forbindelse mellem danske fodboldfans og danske fodboldklubber end der er mellem danske fans og udenlandske klubber, fordi vi kender mere til holdene og spillerne når vi følger dem uge ud og uge ind, men hvordan får du den kobling til at betyde at man automatisk har og skal have mere sympati for de samme hold? Jeg har i bedste fald indifference over for de andre danske hold, og i andres tilfælde antipati eller foragt - jeg kan ikke snuppe f.eks. Midtjylland, SønderjyskE, Farum, Herfølge, Lyngby, Frem og naturligvis Brøndby, men efter den logik skulle jeg på grund af det nationale tilhør have en naturlig trang til at holde med dem i Europa (hvor flere af dem heldigvis dog ikke dukker op). Jeg må indrømme, at jeg ikke kan mærke det. Hvis andre føler det tilhør er det deres sag.

    ›Oven i dette kommer så snakken om koefficienter, men de tilføjer
    ›kun noget til en tendens, der ville være der alligevel. Og når vi
    ›nu er ved koefficienter, så finder jeg det dybt underligt at
    ›ønske manglende gennemsigthed tilbage. Det svarer lidt til at
    ›sige, at viden er dårlig. Et argument, jeg aldrig kan støtte.

    Det svarer det absolut ikke til. Og nu har koefficienterne jo aldrig været hemmelige. Det ændrer bare ikke på, at jeg finder den permanente flueknepning af dem uendelig kedelig.

    mvh,
    -smølle

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Danske hold i Europa 2010/11
    By Cambiasso in forum De lange linier
    Svar: 135
    Sidste Meddelelse: 25.02.11, 05:17
  2. Danske hold i Europa 2009/10
    By Elver in forum De lange linier
    Svar: 176
    Sidste Meddelelse: 18.12.09, 15:42
  3. Danske hold i Europa 2008/09
    By Cambiasso in forum De lange linier
    Svar: 278
    Sidste Meddelelse: 25.05.09, 20:41
  4. Danske hold i europa 2006/2007
    By ottesen in forum De lange linier
    Svar: 115
    Sidste Meddelelse: 19.04.07, 12:57

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •