Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Erfaringer med NemID?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,256

    Erfaringer med NemID?

    Ja, nu skal vi allesammen over på NemID senest med årets udgang, altså os der godt vil kunne logge på diverse steder der tidligere har krævet digital signatur og/eller underskriftsfil fra netbank.

    Tråden her kan jo hurtigt udvikle sig i en pro/contra retning, og hvis den gør det, so be it - det er vel et debatforum ;o)

    Ideen med at kunne logge på overalt via et såkaldt nøglekort lyder jo tilforladelig fremfor at skulle rende rundt med en USB-dims med de "gamle" filer.

    Med nøglekortet følger ialt 148 koder der hver kan bruges een gang, og når man nærmer sig den sidste kode, holdes der styr på hvornår et nyt kort skal sendes.

    NemID/DanID har af sikkerhedsgrunde lagt vægt på at der skal være en fysisk genstand som personen skal anvende, altså i dette tilfælde et nøglekort. Det er i princippet ikke stort anderledes end at rende rundt med en USB-dims.

    Personligt havde jeg dog foretrukket muligheden for at få tilsendt en SMS, hver gang man vil logge på. Man indtaster brugerid og kodeord og hvis dette er korrekt, sendes der så en engangskode til ens mobil. Denne kode indtastes og så er man på. Det bør ikke være et spørgsmål om enten/eller men både/og.

    Her til aften tog jeg så tyren ved hornene for at være på forkant med alt det bavl der sikkert venter, og jeg loggede på www.nemid.dk for at bestille sådan en dmis.

    Man kan vælge at bestille en NemID enten via ens pas eller via ens kørekort, hvilket for NemID er nok til at de godt vil tilsende det berømte nøglekort til ens hjemadresse, som de automatisk finder og sender til.

    Efter at have gået tilmeldingen igennem fik jeg følgende mail:

    Kære Karsten Heitmann

    Tak for din bestilling af NemID.

    Inden for tre hverdage vil du modtage

    - et brev med NemID-nøglekort som du skal bruge, hver gang du logger på med NemID
    - et brev med en midlertidig adgangskode som du skal bruge første gang, du logger på med NemID.

    Brevene med NemID-nøglekort og midlertidig adgangskode sendes til din folkeregisteradresse

    Med venlig hilsen
    DanID A/S
    - et selskab i PBS-koncernen


    HVIS nogle har erfaringer med NemID allerede, kan de jo passende fyre dem af her i tråden.

    Hilsen
    Karsten
    Sidst redigeret af Karsten CF1 : 12.08.10 kl. 17:10

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Aug 2004
    Indlæg
    1,144

    Re: Erfaringer med NemID?

    Har ingen erfaring med NemID yet - Men det bruger en Java Applet - alene det faktum er nok til at få det til at løbe koldt ned af ryggen på undertegnede..

    Som du så rigtigt siger Karsten, hvorfor ikke et challenge/response system med SMS istedet. - eller noget så simpelt som Citrix' logon system.

    /me mener NemID er en ommer..

  3. De følgende 2 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    494

    Re: Erfaringer med NemID?

    For det første, så foregår der en rigtig god diskussion på v2 http://www.version2.dk/artikel/15776...a-din-harddisk

    Læg mærke til Stephan Engberg. Han er temmelig nørdet ;), men han har mange gode pointer i forhold til NemID.

    Personligt har jeg kun tænkt mig at bruge NemID til SSO på banken, da jeg nok ikke kan undgå NemID, hvis jeg fortsat vil have onlinebank.

    Mvh Bjørn

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    15,397

    Re: Erfaringer med NemID?

    ›NemID/DanID har af sikkerhedsgrunde lagt vægt på at der skal være
    ›en fysisk genstand som personen skal anvende, altså i dette
    ›tilfælde et nøglekort. Det er i princippet ikke stort anderledes
    ›end at rende rundt med en USB-dims.

    Af ren nysgerrighed, hvem render dog også rundt med en usb-dims med sin nøglefil på? :-)

    Kigges der udelukkende på det praktiske og ikke sikkerheden, er det da behageligt at nøglefilen ligger på éns computer og der blot skal indtastes et kodeord ved log-in - også hvis man skulle finde på at lave banktransaktioner på jobbet, i bussen eller i sommerhuset.

    mvh,
    -smølle

  6. Den følgende bruger er enig i dette:

  7. #5
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    1,406

    Re: Erfaringer med NemID?

    Jeg har ikke gode erfaringer.

    Det er sikkert kun mig der er en dør, men jeg fik en fejl da jeg fik installeret skidtet og loggede på anden gang.

    Dér fik jeg en besked om, at nogle havde forsøgt at logge på for mange gange - og at jeg derfor skulle have en ny kode.

    Det har været et ret besværligt forløb indtil videre, og venter nu på en ny kode - det er lidt over en måned siden at jeg startede...

  8. #6
    zebos er offline can't put this day back
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,837

    Re: Erfaringer med NemID?

    Et kort svar og tip, da jeg ikke har tid til mere lige nu: Køb en mac, det gør det en anelse nemmere. :-)

    Mvh

    zebos, der både har prøvet at installere det på Mac og Pc.
    At the first world's fair, the 1851 Crystal Palace Exhibition in London, trinkets abounded, everything from handbills to small cards, all emblazoned with the image of the Crystal Palace.

  9. #7
    Tilmeldingsdato
    May 2004
    Indlæg
    1,102

    Re: Erfaringer med NemID?

    Nem ID er under løbende udvikling og som jeg er orienteret vil næste generation der allerede arbejdes på blive en løsning hvor koder sendes via mobiltelefon.

    Et lille tip. Man kan evt tage et billede af sit nøglekort og gemme på sin mobil hvis man ikke gider rende rundt med kortet. (Er nok bedst på mobil med rimelig stor skærm eksempelvis en iphone)

  10. #8
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,256

    Re: Erfaringer med NemID?

    Næste kapitel af NemID-gate.

    Nu er kodekodet modtaget og der gik fem dage.

    Sådan ser det ud, og det er på størrelse med tre Dankort.

    Kodekortet foldes så sammen to gange, så det kun fylder som et betalingskort.

    Pointen er så den, at man ved et login får at vide, at man skal indtaste den numeriske kode der står til højre for tallet i '#' kolonnen. Eksempel: "Indtast den kode der står til højre for 0499"

    Jeg kan endnu ikke logge ind nogle steder idet jeg nu skal afvente et særligt kodeord som også kommer med almindelig post. Her kunne man jo snildt have tilbudt eksisterende digital-signatur-kunder at få det afsendt med sikker email, men åbenbart ikke.

    Nå, men sådan her ser det ud:



    Overgangen til NemId har altså indtil videre strukket sig over 5 dage.

    12-08-2010: Bestilling elektronisk af kodekort
    17-08-2010: Modtagelse af kodekort

    Kodekortet er jo som bekendt uanvendeligt uden man anvender brugerid og tilsendt kodeord (som skulle være på vej), og brugerid/kodeord er igen intet værd uden een af koderne fra kodekortet.

    NemID skriver desuden i brevet at brugerid bliver valgfrit, selvom jeg endnu ikke er nået dertil hvor jeg har oprettet mig som bruger. Dernæst skal så anvendes det faste kodeord der tilsendes med posten. Og så til sidst - for at logge ind - een af koderne på kortet.

    Hilsen
    Karsten

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Erfaringer med Pixmania.com?
    By ~ eMo ~ in forum Diverse
    Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 01.07.07, 13:42
  2. Erfaringer med billetter til Anfield?
    By Pipetown in forum Bazar
    Svar: 7
    Sidste Meddelelse: 21.04.07, 15:09
  3. erfaringer med alfaview
    By Agent_1908 in forum Diverse
    Svar: 7
    Sidste Meddelelse: 12.12.05, 12:51
  4. Har du gode erfaringer med Mexikansk mad?
    By Stive Per - Filipe in forum Mad
    Svar: 12
    Sidste Meddelelse: 19.11.05, 03:57
  5. Erfaringer med dvd-afspillere
    By -smølle in forum Diverse
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 18.08.04, 12:19

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •