Viser resultater 1 til 15 af 15

Emner: Truppens sammensæning. Relevant?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Aug 2005
    Indlæg
    422

    Truppens sammensæning. Relevant?

    Jeg vil lige tage afsæt i en tråd, der blev slettet, men måske misforstået!?
    Men jeg har faktisk tænkt tanken, om det er de rigtigtige mennesker, her
    tænkt sydamerikanere, der gør om en spiller bliver en succes. Hvorfor blev
    Ailton aldrig nr. 1? Hvorfor falder Claudemir, tilsyneladende, ind med det samme?

    Jeg tror ikke det kun er god "scouting", der gør om en spiller falder til. Jeg har selv
    en masse tanker, men vil lige give andre frit spil.

    Jønch..
    Sidst redigeret af Jønch : 05.09.10 kl. 03:19
    "When angry, count to four; when very angry, swear" ~ Mark Twain ~
    Jønch's Avatar

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jan 2008
    Indlæg
    376

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    Kom dog med dine egne tanker også?

    Jeg tror det handler meget om scoutning. Personlighed og mental styrke er som regl det der oftes gør om man som person falder til.

    Evner er blikfang, men selv en middelmådig spiller kan præstere godt hvis han passer godt sammen med de andre. Også derfor man ofte høre folk sige at de bedste spiller giver ikke altid det bedste hold. Men den rigtige balance og sammensætning er meget vigtigt. Vi har et godt hold nu, men der er vel ikke nogen på holdet som ikke ved hvad det vil sige og skulle kæmpe?

    Ståle har levet et kanon arbejde, og ham og cv har fået en gruppe spiller som suplere hinanden godt, passer sammen og alle mand er villige til at tage del i arbejdet uden bold.

  3. Den følgende bruger er enig i dette:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Sep 2004
    Indlæg
    189

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    Jeg er meget enig.
    Mod-eksemplet er vel B.I.F.? Jeg har den ide, at lige meget hvilken stor profil, de køber, fungerer deres hold bare ikke godt nok. De har måske "ingredienserne", men fremstår som en rodet sammenblandet ret.


    ›Ståle har levet et kanon arbejde, og ham og cv har fået en gruppe
    ›spiller som suplere hinanden godt, passer sammen og alle mand er
    ›villige til at tage del i arbejdet uden bold.

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    781

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    ›Jeg vil lige tage afsæt i en tråd, der blev slettet, men måske misforstået!?
    ›Men jeg har faktisk tænkt tanken, om det er de rigtigtige mennesker, her
    ›tænkt sydamerikanere, der gør om en spiller bliver en succes. Hvorfor blev
    ›Ailton aldrig nr. 1? Hvorfor falder Claudemir, tilsyneladende,
    ›ind med det samme?

    Ailton var rigeligt bakket op af landsmænd, efter hukommelsen Junior og Santin...selvfølgelig samtidig konkurrenter, måske derfor et problem?
    Tror nu mere Ailton "overpræsterede" i Allsvenskan og blev en langt dyrere vare end indholdet kunne leve op til :-)
    Jeg syntes også Ailtons indstilling fra start virkede som om København kun skulle være den kortest mulige mellemstation....

    Men din grundtanke omkring de "rigtige mennesker" udspringer vel af signingen af Bolanos, som menneskelig backup til Oviede og vice versa?
    Bolanos blev vel også "fejlintegreret" i sin tid i OB?
    I det her tilfælde kan det blive en guldgrube, hvis de to kan lære af hinanden og sammen lære den københavnske spillestil.....


    ›Jeg tror ikke det kun er god "scouting", der gør om en
    ›spiller falder til. Jeg har selv
    ›en masse tanker, men vil lige give andre frit spil.

    God scouting er fundamentet uden tvivl. Igen kan man se lidt vestpå for dårlige eksempler på det modsatte: Giovanni Rector og Hannes Sigurdsson, BØFs tidligere så skræmmende dynamiske frontduo ;-)
    Olsen
    Ankersen Zanka Johansson Augustinsson
    Kvist Delaney
    Falk Verbic
    Cornelius Santander

  6. #5
    alsvik Slettet

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    ›Tror nu mere Ailton "overpræsterede" i Allsvenskan og
    ›blev en langt dyrere vare end indholdet kunne leve op til :-)
    ›Jeg syntes også Ailtons indstilling fra start virkede som om
    ›København kun skulle være den kortest mulige mellemstation....

    Ailton spillede på et hold som primært løb kontra og Ailton lå langt ude til højre på banen. Ståle så vel måligheder i at omskole ham til forward på et mere boldbessidende hold, da han (Ståle) jo gerne ville have fløje som kunne arbejde begge veje på det tidspunkt.

    Selvfølgelig har FCK også deres svipsere. Var der ikke en skandinav som blev skiftet ind i blamagen mod BIF og forærede 2 mål væk i de døende minutter af 0-5'eren(Janne Saarinen?)
    Havde vi ikke også en rødhåret svensker på et tidspunkt, som ligner svenskernes svar på Paul Gascoigne - som heller ikke rigtigt slog til eller leverede (Jörgen Petterson)?
    Har sgu svært ved at finde navnene her!



    Claudemirs indstilling og løbevilje er vel en af grundene til at han er slået igennem så hurtigt. Santin slog også hurtig igennem da han kom.
    Indstilling, vilje, hieraki, sociale evner ... der er meget at skele til!

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    542

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    ››Tror nu mere Ailton "overpræsterede" i Allsvenskan og
    ››blev en langt dyrere vare end indholdet kunne leve op til :-)
    ››Jeg syntes også Ailtons indstilling fra start virkede som om
    ››København kun skulle være den kortest mulige mellemstation....

    ›Ailton spillede på et hold som primært løb kontra og Ailton lå
    ›langt ude til højre på banen. Ståle så vel måligheder i at
    ›omskole ham til forward på et mere boldbessidende hold, da han
    ›(Ståle) jo gerne ville have fløje som kunne arbejde begge veje på
    ›det tidspunkt.

    Tror du tager lidt fejl med din analyse af indkøbet af Ailton. Han spillede det meste af tiden alene på toppen i en 451, hvor han absolut intet skulle lave defensivt. Han skulle vente på kontraløb hvor han som regel fik bolden lidt ude i siden og kunne derfra angribe mod mål, og kun skulle forbi 2 mand, hvilket han gjorde med succes, grunet sin teknik og fart.
    Han kommer så til FCK, hvor angriberne har defensive pligter, og hvor vi i de fleste kampe angriber hold som står på deres pladser, med meget lidt plads i kæderne, og han ville konstant blive dækket tæt op.
    Han kunne ikke udvikle sit spil, og derfor er det klart en ærgelig udgift at have haft, men omvendt, hvis han netop som Ståle havde håbet, havde udviklet sig, og var blevet en gevinst, så var de 21 mill, nok tjent ind med et pænt overskud.

    Jeg har en klar opfattelse af at klubben ønsker en harmonisk trup, hvor alle er en del af fællesskabet, og netop det faktum at der bliver kigget efter spillere af samme herkomst tror jeg bunder i at så har de hinanden at tale med, så ensomheden bliver mindre. Sionko/pospech, Ailton/Santin, Santin/Claudemir, Oviedo/Bolanos er de bedste ekempler, men jeg mener at have læst flere gange at der er blevet nævnt forskellige senegaleser som forstærkninger, netop for at få Damen til at falde mere til, og det så vil give ham mere ro på banen.
    Jeg personligt, er dog langt mere fortaler for at der bliver handlet Dansk, og at stammen på holdet er Dansk, og ikke en mindre fremmedlegion.
    Man kan så vende den og sige, er der dansker som ville være gode nok til at erstatte de udlændinge vi har i truppen?

    Wiland- Jesper Christiansen/Lössl(dog som reserve for Kim K hvis vi ser bort fra Jesper C)
    Larsson- Lasse Nielsen
    Antonsson-Martin Albrechtsen
    Sölvi- Gravgaard(Hvis han nogensinde bliver klar igen)
    Pospech-
    Wendt-
    Oviedo- Jesper Juelsgaard
    Claudemir-
    Bolanos-Christian Sivebæk/ Thygesen
    Santin- Nicklas Pedersen
    Dame- Søren Larsen

    Wendt, Pospech og Claudemir er umiddelbart de tre eneste jeg ville have svært ved at erstatte med danske spillere, rent kvalitetsmæssigt, og ved også godt at der kunne være vise problemer med interessen for et par af de danske spillere for at komme retur til dansk fodbold på trods af CL
    Mit hjerte banker kun for FCK!!!

  8. Den følgende bruger er enig i dette:

  9. #7
    Tilmeldingsdato
    Oct 2005
    Indlæg
    235

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    Jeg tror at Ailton simpelthen var scoutet forkert. Den måde vi spillede dengang var på ingen måde foreneligt med Ailtons kvaliteter. Personligt forstod jeg aldrig ideen i at købe en teknisk brasilianer for derefter at sende lange bolde i panden på ham. Det er muligt man troede man kunne ændre ham, så han passede i vores system. Det kunne vi ikke, så alt i alt er han scoutet forkert.


    Mht til integration. Ailton var i mine øjne meget afholdt i truppen. Jeg tror heller aldrig vi har haft en udenlandsk spiller som gjorde så meget for at lære sproget.

    mvh
    Dansk Liga med 16. hold!

    Krohn-Dehli, Duncan, Randrup, Jallow, Vilfort, Faxe, Eggen beviser at BIF har, og altid har haft, DKs smukkeste hold

  10. De følgende 4 brugere er enige:

  11. #8
    Tilmeldingsdato
    Nov 2004
    Indlæg
    984

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    ›Jeg tror at Ailton simpelthen var scoutet forkert. Den måde vi
    ›spillede dengang var på ingen måde foreneligt med Ailtons
    ›kvaliteter. Personligt forstod jeg aldrig ideen i at købe en
    ›teknisk brasilianer for derefter at sende lange bolde i panden på
    ›ham. Det er muligt man troede man kunne ændre ham, så han passede
    ›i vores system. Det kunne vi ikke, så alt i alt er han scoutet
    ›forkert.

    Det tror jeg så ikke, jeg tror simpelthen man havde håbet han kunne lave en Zuma. Hvis der var noget Zuma kunne så var det at modtage høje lange bolde og holde på dem til vi havde fået fyldt nogen i feltet.

  12. #9
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,593

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    ›Det tror jeg så ikke, jeg tror simpelthen man havde håbet han
    ›kunne lave en Zuma. Hvis der var noget Zuma kunne så var det at
    ›modtage høje lange bolde og holde på dem til vi havde fået fyldt
    ›nogen i feltet.

    Det var også noget i den dur, man håbede på.

    Ståle sagde ved købet af Ailton:

    - Det er en spiller, der altid scorer mål. Han er god en-mod-en, hurtig og samtidig en sikker opspilsstation. Han har endda et stort forbedringspotentiale, da han er ung. Jeg har fulgt ham længe, og jeg er glad for, at klubben har skrevet en lang kontrakt med Ailton. Han er et af de absolut største angrebstalenter i skandinavisk fodbold, siger cheftræner Ståle Solbakken.
    Jeg husker også - men jeg kan ikke finde citatet - at CV eller Ståle nævnte noget om, at Ailton var god at spille bolden op på, og at han var fremragende til at vende med bolden.

    Det viste Ailton jo også i glimt ganske som med målscoringen, duellerne en-mod-en og farten. Desværre var det kun i glimt, og bundniveauet såvel som den taktiske forståelse (eller vilje til at følge taktikken) var virkelig ringe. Talentet blev aldrig forløst i FCK.

    Men ideen bag Ailtonkøbet var helt sikkert at få en spiller, der både havde teknik, fart og styrke til at være eller blive en "komplet" angriber (god både i tidligt opspil, i feltet og i udfordringerne) på et i skandinavien meget højt niveau.
    "Gedanken ohne Inhalt sind leer, Anschauungen ohne Begriffe sind blind"

  13. #10
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    ›Jeg har en klar opfattelse af at klubben ønsker en harmonisk
    ›trup, hvor alle er en del af fællesskabet, og netop det faktum at
    ›der bliver kigget efter spillere af samme herkomst tror jeg
    ›bunder i at så har de hinanden at tale med, så ensomheden bliver
    ›mindre. Sionko/pospech, Ailton/Santin, Santin/Claudemir,
    ›Oviedo/Bolanos er de bedste ekempler, men jeg mener at have læst
    ›flere gange at der er blevet nævnt forskellige senegaleser som
    ›forstærkninger, netop for at få Damen til at falde mere til, og
    ›det så vil give ham mere ro på banen.
    Jeg tror ikke, og håber sandelig heller ikke, at klubben handler spillere efter enkefru Larsens princip om at hendes alenekat i lejligheden hellere må få en legekammerat, hvorefter Ståle og CV tager mod Inges Kattehjem, for at hente en lille ny ven med hjem til Tigermis og fru Larsen.

    FCK indså efter visse uheldige transfers, at en vellykket integration af spillere bidrog til bedre præstationer. Der er en tydelig tendens i de spillere der hentes, som klubben også har været åben om, hvor et evt. indkøb af en spiller, ikke blot afhænger af hvor gode de er til at jonglere med bolden, men også af spillernes indstilling og evne til at tilpasse sig. I den forbindelse, kan det måske være et parameter, om spilleren taler skandinavisk eller engelsk, ligesom det kan have vejet ind, hvis spilleren som Pospech, Claudemir eller Oviedo ikke talte nogen af delene, at der var en spiller der kunne oversætte i den første tid.

    Jeg tror bare ikke det er en overvejelse der går den anden vej, at Pospech skulle være hentet for at give Simonko en legekammerat, at Bolanos er købt for at Oviedo ikke sidder alene i sin lejlighed og savner sin mors kødgryder i San José. Mennesker er trods alt en smule mere avancerede end Tigermis eller dyrene i zoo.

    I stedet tror jeg at nationalitets-sammenfaldende, primært Sionko og Pospech, i mindre grad Bolanos og Oviedo, handler om at FCKs scouting har en naturlig begrænsning. Alle markeder kan ikke dækkes, og derfor rettes opmærksomheden mod markeder, hvor FCK kan have en fordel. Jeg formoder at FCK har et konstant øje på det skandinaviske marked, og derudover måske er mere vandrende i resten af Europa. Derfor giver det mening, hvis der i perioder indkøbes flere spillere med fx tjekkisk baggrund, da sandsynligheden for at opdage en god tjekkisk højre back, vil være større, hvis Lars Højer og CV i forvejen kigger efter Sionko i en landskamp.

    Hvad angår brasilianerne i truppen, tror jeg først og fremmest at det er et spørgsmål om kvalitet ift. pris. Brasilien er vel verdens største eksportør af professionelle fodboldspillere, og det er et sted hvor der stadig kan hentes gode spillere til en fornuftig pris, spillere der niveaumæssigt ligger i toppen af det skandinaviske spektrum.
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  14. De følgende 6 brugere er enige:

  15. #11
    Tilmeldingsdato
    Apr 2007
    Indlæg
    631

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    ›Jeg tror bare ikke det er en overvejelse der går den anden vej,
    ›at Pospech skulle være hentet for at give Simonko en
    ›legekammerat, at Bolanos er købt for at Oviedo ikke sidder alene
    ›i sin lejlighed og savner sin mors kødgryder i San José.
    Mennesker er trods alt en smule mere avancerede end Tigermis
    eller dyrene i zoo.

    Lige præcis. Så mens et dyr vil kede sig, og have et kedeligt liv, så vil et menneske få det psykisk dårligt og, mere relevant for klubben, præstere dårligere på banen.

    Det er sørgeligt, at der er den attitude til professionelle sportsfolk, at bare fordi de er professionelle, så kan de meget mere end alle andre mennesker. Som f.eks. at flytte alene til et fremmed land og bare integrere sig selv. Det virker heldigvis ikke som om, at FCK bare overlader nye folk til sig selv, men at vi derimod tager ekstremt godt hånd om nye spillere. Ihvertfald i forhold til andre steder i Europa.

    Derfor skal man selvfølgelig ikke hente tilfældige spillere bare fordi, at der er spillere af samme nationalitet i truppen. Men hvis vi finder en argentiner, der er 5% bedre end en brasilianer, så tror jeg bedre, at det kunne betale sig at hente brasilianerne. Simpelthen for at opnå bedre integration, og derved bedre spil på banen.
    Tænk sig, at man kunne have været skuffet over, at F.C. København ikke havde været i 1/8-finalen i Champions League...

  16. Den følgende bruger er enig i dette:

  17. #12
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    3,147

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    ›Det er sørgeligt, at der er den attitude til professionelle
    ›sportsfolk, at bare fordi de er professionelle, så kan de meget
    ›mere end alle andre mennesker. Som f.eks. at flytte alene til et
    ›fremmed land og bare integrere sig selv. Det virker heldigvis
    ›ikke som om, at FCK bare overlader nye folk til sig selv, men at
    ›vi derimod tager ekstremt godt hånd om nye spillere. Ihvertfald i
    ›forhold til andre steder i Europa.
    Hvilken attitude er det? At mene at voksne mennesker ikke automatisk bliver venner eller hænger ud sammen, bare fordi de kommer fra samme land? Som tidligere udlandsdansker er jeg sgu ganske sikker i min sag.

    At købe en ekstra brasilianer, costaricaner eller tjekke, med forestillingen om at så bliver den første brasilianer, costaricaner eller tjekke meget gladere, ville derimod være noget af det mest arrogante en klubledelse kunne gøre. "Her Santin, her har du en ny legekammerat nu hvor Ailton er taget til Cypern. Kan du lege pænt sammen med Claudemir, mens mor laver mad?"

    Der er en lang række aspekter som kan hjælpe FCK til bedre integration af nye spillere, såsom at sørge for at de med det samme har en bolig, så de ikke skal indlede tiden i København med at glo på et hotelværelse, og sørge for at de går til sprogundervisning, så de kan at begå sig i Danmark, hvis de ikke i forvejen taler sproget. Begge ting er vigtige, og ting som FCK uden problemer kan sørge for (og så vidt jeg ved, også gør). Derudover vil der i tilfælde som Oviedo, unge spillere uden et lokalt netværk og som ikke taler sproget, også kunne være tale om at klubben i starten kigger lidt efter spilleren. Det har tidligere været en af Mios roller i klubben, så det forestiller jeg mig at man stadig gør.

    Det andet, at købe en spiller af en særlig nationalitet, for at skabe "par" der kan tale sammen, synes jeg er udtryk for en virkelig sær og ærlig talt nedladende menneskeopfattelse.
    What a coach does is attempt to increase the index of probability when it comes to winning a match. As a coach all you can [do] is deny fortune as much of its role as you possibly can ~ Juanma Lillo
    Mads740's Avatar

  18. De følgende 5 brugere er enige:

  19. #13
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    781

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    Klichéen siger at vi danskere generelt er gode til at integreres, simpelthen fordi vi sprogligt er nødt til det og derfor måske generelt bedre klædt på til det. Også fordi vi er et lille land der længe har været berømt for eksport af viden og arbejdskraft. Det lille "sidespring" for at illustrere at det måske ikke er så nemt for mennesker af andre nationaliteter, som for danskere. Selv ville jeg heller ikke som det naturligste i verden klynge mig opad en anden dansker under et længere udlandsophold....men måske skal der mindre til for f.eks typiske brasilianere eller costaricanere. Her betyder trygheden ved en landsmands selskab måske mere end for typisk skolede danskere....
    Olsen
    Ankersen Zanka Johansson Augustinsson
    Kvist Delaney
    Falk Verbic
    Cornelius Santander

  20. #14
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    1,854

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    ›Klichéen siger at vi danskere generelt er gode til at integreres,
    ›simpelthen fordi vi sprogligt er nødt til det og derfor måske
    ›generelt bedre klædt på til det. Også fordi vi er et lille land
    ›der længe har været berømt for eksport af viden og arbejdskraft.
    ›Det lille "sidespring" for at illustrere at det måske
    ›ikke er så nemt for mennesker af andre nationaliteter, som for
    ›danskere. Selv ville jeg heller ikke som det naturligste i verden
    ›klynge mig opad en anden dansker under et længere
    ›udlandsophold....men måske skal der mindre til for f.eks typiske
    ›brasilianere eller costaricanere. Her betyder trygheden ved en
    ›landsmands selskab måske mere end for typisk skolede danskere....

    Jeg tvivler ærligt talt på, at Claudemir ikke ville kunne integrere sig på holdet og i landet uden Santin, ligesom jeg ikke har set nogen tegn på, at Oviedo skulle have problemer med livet i København uden Bolaños.

    Jeg synes, at det er stærkt generaliserende at skære et land eller et folkeslag over én kam og sige, at danskere er gode til at integrere sig, men det er brasilianere ikke. Hvad bygger du den påstand på? Jeg tror, at det er langt mere sandsynligt, at det er helt individuelt, om man er god til at integrere sig i et andet land, og jeg er sikker på, at der findes masser af danskere, der ville være elendige til at intgrere sig i Brasilien, ligesom der garanteret også er masser af brasilianere, der ikke ville kunne integrere sig i Danmark. Så for klubben handler det handler snarere om at finde de rigtige individer og de rigtige typer, der kan integrere sig - også uden en "legekammerat".
    Mvh.
    Dane

  21. #15
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    781

    Re: Truppens sammensæning. Relevant?

    Jeg beklager dybt! Jeg er født, opdraget og opvokset i et lille land og et skolesystem der lærer dets elever 2 fremmedsprog + modersmålet. Derudover lærer man en del om andre kulturer og historie. En stor del af landets befolkning går i skole i 13 år. Så jeg beklager da min sære og nedladende menneskeopfattelse samt mine stærkt generaliserende holdninger!!!
    Olsen
    Ankersen Zanka Johansson Augustinsson
    Kvist Delaney
    Falk Verbic
    Cornelius Santander

  22. De følgende 2 brugere er enige:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Truppens kontraktudløb
    By mickeyfar in forum De korte linier
    Svar: 13
    Sidste Meddelelse: 12.11.08, 12:54
  2. Brøndby truppens værdi...
    By Outpatient in forum Diverse
    Svar: 23
    Sidste Meddelelse: 04.06.04, 00:06
  3. Truppens størrelse...
    By NewerNN in forum De korte linier
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 04.04.04, 02:09

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •