Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Anbefaling af bog til læse-noob

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,509

    Anbefaling af bog til læse-noob

    Skal afsted på ferie snart og skal have en bog eller to med. Jeg har aldrig været den store læsehest, og de ikke-faglitterære bøger jeg har læst har været biografier såsom BS', Don Ø's og Ulrik Wilbeks...

    Jeg søger ikke specielle genre eller typer (biografier kan jeg dog godt lide) så kom med hvad i har :)


    På forhånd tak!
    72' Grønkjær leger med Barca, Barca-style. Rob Palmer @ SkySports 1: "Gronkjaer... he's like the Peter Pan of football, flying around the field... calmness, composure, awareness, footwork, skill... fantastic!" Video (med engelske komm.), Video (med danske komm.)

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Re: Anbefaling af bog til læse-noob

    Du kunne starte med Tempelridder-serien af Jan Guillou. Den starter med "Vejen til Jerusalem", fulgt af "Tempelridderen" og "Riget ved vejens ende". Der er et fjerde bind, men det skal du holde dig fra :-)

    Jan Guillou har også skrevet en (lang) serie krimier om Carl Hamilton, en slags svensk James Bond. De er ganske fine. Serien starter med "Coq Rouge". Krimier er generelt nemme at få læst hurtigt, så hvis vi holder os indenfor dén genre, så kan jeg også varmt anbefale Jo Nesbøs bøger. Dén serie starter med "Flagermusmanden".

    Stieg Larssons "Millenium"-triologi er også fin, let underholdning. "Mænd der hader kvinder", "Pigen der legede med ilden" og sidst "Luftkastellet der blev sprængt".

    God læsning!

    EDIT: Den eneste light-biografi jeg har læst for nylig er faktisk en selvbiografi. "Jæger i krig med eliten" af Thomas Rathsack er, indtil videre, udmærket. Jeg er ikke færdig med den, men det kan absolut ikke vare længe. Hvad der præcis er så kontroversielt ved den at der måske kommer fængelsstraffe o.a., står mig noget uklart.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  3. De følgende 3 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Apr 2005
    Indlæg
    511

    Re: Anbefaling af bog til læse-noob

    To gode biografier om Simon Spies og Bøje Nielsen - begge skrevet af John Lindskog, som havde et stort og indgående kendskab til dem begge, hvilket kommer til udtryk i bøgerne:



    Simon:
    Rejsekonge, exentriker, forfører og folkehelt. Alle kender navnet Simon Spies, men hvem er mennesket bag myten? Simon Ove Christian Ogilvie Spies kom til verden 1. september 1921. Han voksede op uden en far i hjemmet i Helsingør, hvor et skørteregimente af mostre og kvinder herskede. Allerede som barn gjorde han sig bemærket for sin fantasifuldhed og sine mærkværdige påfund. Han gjorde tidligt karriere som pedaltramper i det københavnske taxamiljø, og derefter fulgte alt fra egen pilleproduktion til et gartneri for hashpodning. Livsnyderen Simon var det ekstravagante omdrejningspunkt i og manden bag den mest banebrydende virksomhed i Danmarkshistorien. Efter et skandaleombrust liv med damer og delirium efterlod han sig en milliardformue og en blomstrende forretning uden gæld til sin unge kone, Janni. På et tidspunkt lykkedes det den nye ledelse under hende og hendes mand, FLSmidth-arvingen Christian Kjær, at formøble formuen. Spies Rejser fløj mod konkurs, og Simons rejseeventyr endte med et brag.
    Røvrendt - Historien om Bøje Nielsen:
    Fire flasker whisky om dagen. Skarpladte skydevåben. Flittig gæst på Københavns luderbarer. Kvinder ud og ind af svingdøren på godset ved Næstved.

    Storbygherren Bøje Nielsen var skandalernes mand i begyndelsen af 1980´erne. Undertiden var formiddagsbladenes forsider næsten dagligt prydet af Bøje in action. Når han arrigt forfulgte fremmødte pressefolk ved sit hjem uden for Næstved. Eller når en vanvittig biljagt henover Sydsjælland endte i et regulært slagsmål med lokale betjente.

    Forinden havde Bøje gjort sig bemærket i byggebranchen sammen med ingeniøren Axel Juhl-Jørgensen. De to stiftede byggeselskabet Dansk Totalentreprise, som landet over byggede i beton. Millionerne rullede ind på kontoen. Men mellem Bøje og Axel blev luften efterhånden kold af mistillid, og mod slutningen af 1970´erne indledtes et bittert slagsmål om magten i firmaet. Det vandt Axel Juhl-Jørgensen, som blev en yderst holden herre. Bøje derimod blev erklæret konkurs på årets sidste dag i 1982. Eller blev han røvrendt?

    Røvrendt er et hudløst portræt af mennesket Bøje Nielsen og et indblik i en af de mest spegede sager i dansk erhvervshistorie. En historie om en opvakt knægt fra Næstved-egnen, en farverig levemand, som først blev millionær, så fallent og til allersidst - efter ni års behandling af boet - millionær igen.

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    1,139

    Re: Anbefaling af bog til læse-noob

    Denne bog er absolut anbefalelsesværdig:

    Krølben

    Et forsigtigt bud (uden at være sikker i øvrigt) kan være, at der hentydes til vi ikke ved, om vi har to liv og derfor ikke kan spå om vi kan give vores to liv til Brøndby IF.
    Krølben's Avatar

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 19.05.08, 21:50
  2. Anbefaling: www.footiemanager.com
    By isen in forum Spil
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 23.11.06, 12:44
  3. En forsinket opfordring til at læse Ugens Ræb...
    By Stamværtshuset in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 08.03.05, 11:31
  4. Hjælp!!! (kan ikke læse til eksamen!)
    By FC 335 in forum De korte linier
    Svar: 17
    Sidste Meddelelse: 28.05.04, 21:20

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •